Utlånad häst - ev ta tilöbaka honom hur göra?

Ja, sälj hästen och köp en som du passar bra ihop med istället.

Finns ingen poäng med att stressa både fodervärd och häst med att börja fundera på att ta tillbaka honom. Alla problem ni hade lär komma tillbaka när du haft han en stund igen.

Det finns så många snälla enkla hästar, som behöver hem. Köp en sån.
 
Jag har haft honom i 2 år nu och aldrig kunnat rida honom "riktigt". Jag trodde jag tog hjälp av en vettig person när jag köpte honom. Men sen fattade jag att hon troligen bara ville ha dit en till häst till sin gård så hon skulle få in lite pengar för att han bor där.
Efter att jag köpt honom har det varit fel på typ allt, jag köpte tex ett nytt täcke till honom. Jag var till Hööks och berättade vad jag behövde för täcke och de rekommenderade ett täcke som jag gillade och som jag köpte. Men hon som har gården där han står undrar varför jag köpte det täcket när han enligt henne behövde ett annat täcke. Så hon lägger på honom ett täcke hon har som hon tycker han behöver.
Hon har ett enormt kontrollbehov och det är fel på allt, vart saker på gården står, vart jag står och longerar, att jag är på ridbanan när det är snö på den. M.m. m.m

Fodervärdsavtalet är skrivet på 3 månader i taget med en månads uppsägningstid. Tanken med att jag vill testa att rida honom nu när han varit igång och blivit riden regelbundet en tid är för att jag vill komma fram till ett beslut hur jag ska göra. Om jag ska sälja honom och leta efter en annan häst.

Då tycker jag att du bör kommunicera det till fodervärden - att du funderar på om du ska sälja hästen eller inte, att du skulle vilja komma och rida några pass när det passar er båda för att känna efter.

Alternativt att du erbjuder fodervärden att köpa hästen, om de fungerar bra ihop?
 
Jag har aldrig menat att vi ska ändra på avtalet. Jag har velat kunna rida honom sen jag köpte honom vilket jag fortfarande inte kan. Jag vill komma fram till ett beslut hur jag ska göra.
Precis det hade jag sagt till fodervärden. På så sätt är det öppna kort. Kommer du fram till att sälja, så var beredd på att fodervärden kanske ändrar sig och säger upp avtalet.

Det är inte så roligt att knyta band till en häst som man sedan skall skiljas ifrån.
 
Tycker också du ska ta en konversation med fodervärden och i så fall vänta några månader till. Två månader hinner inte ens en häst landa på, än mindre visa upp sitt rätta jag även om den blir jobbad varje dag.

Sedan tycker jag det är lite fult att låna ut på foder och låta någon annan rida igång den och sedan ta hem när den är igångriden. Jag hoppas det står i kontraktet så fodervärd har den vetskapen, för personligen hade jag aldrig tagit en häst på de premisserna, det är något man ska och bör betala för anser jag men om fodervärden gått med på premisserna och det även står i kontraktet att hästen kan komma säljas efter två månader får ju denne såklart skylla sig själv.
 
"Hej! Jag skulle vilja komma och rida min häst lite, när passar det dig?"

En vettig person skulle väl aldrig neka hästens ägare att komma..?
Fast om man har en häst på foder, betalar allt och fixar all skötsel, är man då skyldig att tillhandahålla ägaren gratisridning?

Komma och hälsa på hästen, absolut. Kräva att få rida den när man vill, nja. Då ska man nog ha kommit överens om det från början.

Säg att ägaren vill rida tre gånger i veckan, gratis och utan att fixa med nån skötsel - det blir ju en rätt dålig deal för fodervärden.
 
Fast om man har en häst på foder, betalar allt och fixar all skötsel, är man då skyldig att tillhandahålla ägaren gratisridning?

Komma och hälsa på hästen, absolut. Kräva att få rida den när man vill, nja. Då ska man nog ha kommit överens om det från början.

Säg att ägaren vill rida tre gånger i veckan, gratis och utan att fixa med nån skötsel - det blir ju en rätt dålig deal för fodervärden.
Komma och rida när man vill är väl inte samma sak som att komma och fråga om man får rida någon gång?
Är väl ingen som pratat om tre gånger i veckan?
Tänker som @Fiorano s hästägare, några gånger per år?

Om inget annat är avtalet. Normal hyfs liksom. Från båda håll.
 
Komma och rida när man vill är väl inte samma sak som att komma och fråga om man får rida någon gång?
Är väl ingen som pratat om tre gånger i veckan?
Tänker som @Fiorano s hästägare, några gånger per år?

Om inget annat är avtalet. Normal hyfs liksom. Från båda håll.
Fast det är ju skillnad att fråga:

”Vore roligt att träffa X, vore det ok om jag kommer och hälsar på och rider en gång?”

Eller

”Jag kommer och rider, när kan jag komma?”

Dvs, skillnad på att fråga om man får rida, eller meddela att man tänker rida.
 
Min 1:a ponny var en foderponny vi hade för att ägaren hade haft den för körning och trickträning när hon var tonåring och sedan inte klarade att sälja när livet förändrades. Mina föräldrar kände henne dessutom privat. Hon fick givetvis komma och hänga så mycket hon ville med sin ponny. Jag hade senare en foderponny som var mer av en projektponny jag fixade till för ägaren, där var det mer formaliserat i och med att intentionen var en värdeökning på ponnyn mm även om mina föräldrar mest såg det som ett kul projekt för mig som även innebär tävling. De kunde inte komma och rida och hänga med sin ponny hur som helst just för att det var ett projekt från vår sida. Så jag undrar lite här, vad har du och fodervärden för upplägg, avtal och kommunikation ?
 
Tycker det låter som du behöver prata med fodervärden om det är dags för 3 nya månader. Fråga hur det går och säga att du gärna vill komma och se hur du och hästen fungerar nu, även om du som du säger mest troligen inte kommer vilja ha hästen då den mest troligen kommer "köra över dej igen" om du inte hamnar på ett ställe med rätt hjälp.

Så din diskussion med fodervärden borde kanske mer bli "vill du köpa hästen för x summa" och vill inte fodervärden det fråga om fodervärden kan hjälpa till med försäljning.

Just nu verkar det dock va "segt" att sälja häst så det kan ju bli så att fodervärden inte alls gillar dessa upplägg utan du står med din häst igen och måste lösa det.
Om jag kommer fram till att jag vill sälja honom är fodervärden den första jag frågar om hon vill köpa honom. Och i avtalet står det vad han i så fall kommer kosta.
 
Tycker också du ska ta en konversation med fodervärden och i så fall vänta några månader till. Två månader hinner inte ens en häst landa på, än mindre visa upp sitt rätta jag även om den blir jobbad varje dag.

Sedan tycker jag det är lite fult att låna ut på foder och låta någon annan rida igång den och sedan ta hem när den är igångriden. Jag hoppas det står i kontraktet så fodervärd har den vetskapen, för personligen hade jag aldrig tagit en häst på de premisserna, det är något man ska och bör betala för anser jag men om fodervärden gått med på premisserna och det även står i kontraktet att hästen kan komma säljas efter två månader får ju denne såklart skylla sig själv.
Det har aldrig heller varit min mening att låna ut honom för att någon annan ska rida igång honom och sen ta tillbaka honom. Om jag kommer fram till att sälja är det bästa är fodervärden såklart den första jag frågar om hon vill köpa honom. Innan annons på hästnet eller liknande sida.
 
Hur kommer det sig att du inte kan rida på den regelbundet själv?
Han är för svår för mig. Nu är han hemma på lov och fodervärden är bortrest, så jag longerade honom i går. Då kom mannen i huset ut och skulle slänga sopor i soptunnan som står vid ridbanan och det ljudet var läskigt.
 
Han är för svår för mig. Nu är han hemma på lov och fodervärden är bortrest, så jag longerade honom i går. Då kom mannen i huset ut och skulle slänga sopor i soptunnan som står vid ridbanan och det ljudet var läskigt.
Om han är för svår är det ju bättre att antingen sälja eller låta fodervärden ha kvar på foder.

Dumt att ta tillbaka och så funkar det inte igen, då blir hästen svårare att sälja och fodervärden lär ju inte vilja ta tillbaka den igen om man blivit ifråntagen den en gång.

Det kan ju funka om du rider ngn gång nu, för att fodervärden gör ett bra jobb, men när du har den själv igen är det rimligt att tro att det blir samma situation som tidigare, förutsatt att du inte har gjort en större utveckling själv under tiden?
 
Han är för svår för mig. Nu är han hemma på lov och fodervärden är bortrest, så jag longerade honom i går. Då kom mannen i huset ut och skulle slänga sopor i soptunnan som står vid ridbanan och det ljudet var läskigt.
Han är alltså hemma hos dig nu? Eller fattar jag fel då? Då är det ju inga problem om du vill rida för att se om du kommer bättre överens med honom, är ju bara att sitta upp och rida?
 
Han är för svår för mig. Nu är han hemma på lov och fodervärden är bortrest, så jag longerade honom i går. Då kom mannen i huset ut och skulle slänga sopor i soptunnan som står vid ridbanan och det ljudet var läskigt.
De flesta hästar skulle nog reagera på ljudet av en slamrande soptunna. Visst, om hans reaktion är att han i vild panik sliter sig, skenar genom staketet och springer till skogs, så är det en ovanligt reaktiv häst. Men om du vill ha en häst som inte reagerar alls behöver du nog en häst som utmärker sig genom att vara bombsäker.
 
Ja, sälj hästen och köp en som du passar bra ihop med istället.

Finns ingen poäng med att stressa både fodervärd och häst med att börja fundera på att ta tillbaka honom. Alla problem ni hade lär komma tillbaka när du haft han en stund igen.

Det finns så många snälla enkla hästar, som behöver hem. Köp en sån.
Jag håller med i allt, men din sista mening?? Berätta vart det finns många snälla enkla hästar? Nämligen letat efter en sån i många år.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 363
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 342
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp