Utlandsjobb med hästar...

m85

Trådstartare
..jag har precis tagit studenten och är trött på allt vad skola och studerande heter. Så jag har mina funderingar på att prova på att jobba/praktisera utomlands i ett fälttävlans och/eller hoppstall någonstans...

Någon som gjort det? Tycker ni att ni lärt er mycket? Vad?

Funderar på England eller Irland, vart tror ni man lär sig mest? Har en känsla av att det är mer "ordentlig ridning" eller vad man ska kalla det i England? Att det är mer noggrant med markarbete osv...är det bara någon dum fördom jag har?

Hur funkar det om man ev. vill ha med egen häst dit? Någon som har något hum om vad det kostar med transport till England eller Irland?

TIll sist, några tips på var man kan leta och hur man kommer i kontakt med gårdar/anläggningar som söker folk?
 
Oj, det var manga fragor...men jag gor sa gott jag kan.

Jag akte till Irland som hastskotare/au pair. Jag larde mej massor. Jag stannade inte sa lange hos familjen, men jag fortsatte att arbeta med hastar pa Irland. Det ar sa annorlunda hasthallning och ridning pa Irland, och aven i England.
Skulle jag vara du skulle jag valt ett mindre stall pa Irland, sa att du far rida och tavla mycket.

Du har kanske lite ratt med markarbetet, da man pa Irland inte stravar efter att hasten ska gora perfekta skankelvikningar, utan kraver mer psykiskt av hasten. Irlandarna ar djavligt duktiga ryttare som klarar av ALLA sorts hastar. De ar mer markarbete for hoppning, da allting pa Irland gar ut pa hoppning!! :D

Jag ar numera en tuffare ryttare, en psykiskt starkare ryttare. I Sverige lar vi oss rida "korrekt", medans man pa Irland lar sej att riktigt rida en hast. Man lar sej att hantera hasten och lyssna pa vad hasten gor och vill...inte bara pa hur det egentligen ska vara.
Det ar en helt annorlunda satt att rida. Pa Irland handlar det om att sitta tight i sadeln, lara sej att ha riktig balans. Det ar sallan man ser en irlandare som ramlar av. Numera tar det en riktig djavel for att jag ska trilla av.

Att ta med sej hast till England eller Irland ar ganska latt. Du behover ett tillstand fran det landet hasten ska till, samt du behover en veterinar som intygar att hasten ar tillrackligt frisk for att resa (for att forhindra slakt transporter).
Men det transportbolaget du valjer ska skota det mesta av det dar.
Det kommer att kosta ca 5000-7000:- att ta med sej hasten enkel resa. Jag anvander alltid samma bolag numera, da jag verkligen litar pa dem och hastarna kommer fram i bra kondis. PM:a om du vill veta vilka.

Det finns ett flertal stall som alltid letar folk. PM:a vad du letar efter for stall, sa kan jag hjalpa dej om du vill.
Jag rekommenderar att da aker till ett stall som aven jagar rav, sa att du far prova pa det. Det ar riktigt roligt!! :D
 
Ja det är många frågor...vill ju veta "allt" innan jag beger mig iväg :D

Har alltid sedan jag var liten drömt om att åka till Irland..den gröna ön med alla fina hästar och jag har lovat mig själv att någon gång så ska det blir så. Men det är just det jag funderar på om det är ett ställe man ska åka till om man vill rida väldigt mycket häst och utvecklas som ryttare...både dressyr och hoppmässigt...

Är så svårt att veta vad man vill :) Har sett annons om ett fälttävlansställe i USA som söker folk som verkar kanon...men det är så långt, fast det skulle gå om jag inte ska ha med någon häst....
England finns det ju också en del ställen som verkar bra som söker folk...

Usch vad svårt det är... :confused:
 
Jag åkte året efter jag tog studenten till Tyskaland och jobbade med hopphästar i 5 månader. Fick rida mkt, ca 4-6 hästar/dag, fick även en del lektioner så jag lärde mig massor! Främst inom dressyr & hoppning. Fick ju möjlighet att rida hästar jag aldrig fått sitta på hemma, svårklasshästar i hoppning som även var utbildade högt i dressyren. Sen var det förstås det vanliga slitet med mockning, fodring,skötsel, fram & avskrittning mm.

Jag lämnade hästarna hemma, det kändes enklast så eftersom jag inte skulle vara borta så länge. Hade ärligt talat aldrig hunnit med egen häst heller, jobbet var ganska intensivt & hårt.

Jag fick mitt jobb via kontakter. Men kolla Ridsport! Där annonseras det i varje nummer efter folk.
 
Jag skulle heller inte ta med mej egen hast om jag akte nagonstans. Det tar en hel del pa krafterna att bli transporterad sa langt. Om du dessutom inte stannar sa lange sa blir det kanske tur och retur transport for din hast inom 6-7 manader.

Jag rekommenderar att aka till ett tavlingsstall. Ingenting annat!!
Det finns ju massor med forsaljningsstall osv, men dar kommer du enbart att fa rida till, och du kommer inte att fa tavla sa mycket.

Irland ar ett bra stalle att aka till, men hade jag varit ung igen (utan sambo, hus, hund, mm) sa hade jag akt till USA. Inte for att de ar sa bra ryttare dar, men for att de har pengarna och hastarna!

Plastjournalen Utland (pa Arbetsformedingen) brukade ha en massa jobb nar jag bodde i Sverige. Kan tanka mej att det ar likadant numera.
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Jag är 21 år och har ridit sen jag var liten, fram till kanske 4 år sedan. Efter det har jag endast ridit sporadiskt och mest bara skött...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Lavinia
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 255
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp