Utlandssvenskar

IKEA i Oakland Californien, Orlando Florida, och Portland Oregon har alla haft Julmust ... sedan har jag nog inte varit pa nagon annan IKEA runt jul vad jag kan komma ihag.

Och jag blir sa himla GLAD varje gang jag hittat julmust. Koper flera flaskor och sparar tills det ar lite narmare jul och oppnar vordnadsfyllt en flaska ... och varje gang inser jag plotsligt att jag inte GILLAR julmust. Alls. 🤨
 
Jag var lite otydlig, menade om det skulle vara specifikt jul-relaterade ätbara grejer (alltså typ pepparkakor och sånt) eller ätbara grejer överlag. Sorry! Ja ja, här kommer en komplett lista med lite av varje från mig oavsett:

- Kung Oscars pepparkakor
- Skumtomtar
- Glögg
- Saffran (där jag bor finns det inte malen saffran och jag har aldrig lyckats särskilt bra med sån man måste mala själv)
- Julmust
- Nyponsoppa
- Bröd (ont om rejält bröd här, i princip allt är sådant där svampigt bröd som vi i Sverige skulle kalla rostbröd, så jag brukar beställa typ Pågens Energi-bröd, Grötbröd, Fazer Frökusar och liknande. Går ju att frysa innan man skickar det så håller det sig färskt på vägen)
- Marabou
- Estrella sour cream & onion-chips
- Cheez Cruncherz
- Ost (brukar köra samma trick där med att frysa innan jag packar den, men den klarar nog inte hur många timmar som helst)
- Polkagrisar
- Oboy
- Knäckebröd
- Fond (grönsaksfond går att få tag på men inte typ kalvfond, fiskfond, kantarellfond och liknande)
- Zoegas Skånerost

I FB-grupper jag är med i brukar det även suktas efter falukorv, fiskbullar, sill, kaviar och bearnaise men jag är inte riktigt med på det tåget ;) Annat som kan vara svårt att hitta är hjorthornssalt, citronpeppar och pärlsocker.
Jag förstod det, menade att det kan både vara jul eller vanliga saker, men att tanken är det ska vara ätbara saker alltså :)
Tack för förslagen! Speciellt fonder, julmust och bröd kommer nog vara uppskattat :D
 
Turkisk peppar! Skulle inte göra någonting om ett par påsar trillade ur din försändelse när flygplanet åker förbi NJ. :d
Om NJ är New Jersey så ska lådorna tyvärr på andra hållet :D
Djungelvrål och julmust - saker IKEA inte kan tillhandahålla :p
Julmust är uppskrivet, finns ingen Ikea nära så möjligtvis slinker lite djungelvrål också med :D
 
Jag saknade smågodis mest. Och dipp men vi kunde inte heller få tag på gräddfil. Fick höra av locals att vispad grädde med citron i var preciiiis samma sak som gräddfil men nja.
 
Och jag blir sa himla GLAD varje gang jag hittat julmust. Koper flera flaskor och sparar tills det ar lite narmare jul och oppnar vordnadsfyllt en flaska ... och varje gang inser jag plotsligt att jag inte GILLAR julmust. Alls. 🤨
Jag blir nästan lite förlämpad, inte GILLA julmust? Nej nu! 🤣

Jag börjar dricka julmust när det börjar säljas i butik, hoppas innerligt att de ska börja sälja typ Sommarmust eller nåt så det finns året om 😂
 
Ja här i Skottland finns det alltid julmust på Ikea såhär års, och glögg! Dock Ikeas eget märke, men det är säkert typ Blossa och Apotekarnes i förklädnad för det smakar precis likadant :p
Misstänker det jag med, jag är dessutom ingen finsmakare utan vill ha Apotekarnes eller nygårda som är sådär lite söta 😆
 
Ja här i Skottland finns det alltid julmust på Ikea såhär års, och glögg! Dock Ikeas eget märke, men det är säkert typ Blossa och Apotekarnes i förklädnad för det smakar precis likadant :p

Kul, jag maste alltsa prova gloggen fran IKEA i ar.
Har i Oregon's vin-dal salde ett Winery (i min lokala Safeway) flaskor med ettiketten "Wine Glogg" forra aret.:D
 
Kul, jag maste alltsa prova gloggen fran IKEA i ar.
Har i Oregon's vin-dal salde ett Winery (i min lokala Safeway) flaskor med ettiketten "Wine Glogg" forra aret.:D
I avsaknad av IKEA inom rimligt avstånd så gjorde vi egen glögg ett år, mysigt och pyssligt inför jul sådär. Vi var eventuellt lite frikostiga med lagen som kryddorna fick ligga i, så den blev rätt stark... :angel1: men god ändå!
 
Det jag alltid tar med från Sverige är gelehallon, punchpraliner, lökkorv, nyponsoppa, dillchips, och ost (prästost, grevé).
 
Det är alltid roligt att läsa vad utomlandssvenskar saknar för det är ju oftast saker man tar för självklart :D och ibland överraskas man av vad som inte finns i andra länder!

Tänkte inte ens tanken på rapsolja som @Nahar nämnde? :confused:
Citronpeppar? 🤔
Specifikt chips-dipspåsarna överraskade mig lite också, är det en speciell smak av just tex estrellas eller saknas det färdiga pulverpåsar av det?
Eller förresten, det verkar saknas gräddfil! Tänkte inte ens på fil som inte verkar finnas överallt heller. Funkar inte creme fraiche om det finns?
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 771
Senast: TinyWiny
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 230
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 973
Senast: LiviaFilippa
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 230
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp