Bukefalos 28 år!

Utnyttjad fodervärd.

S

Sjunior202

För några års sedan så hade jag en foderhäst med toppen stam inom hoppning hemma.
Jag skulle ha hästen hemma i 1 år och sen fick jag köpa den om jag ville.
Hästen var en 5 årig högrest hingst! Skit snygg. ( vill inte lägga ut bild på han för då kan det hända att jag bli ännu mer osams med förra ägaren.)
När jag fick hem honom så var han en så kallad problemhäst! Det gick inte att tränsa honom knappt, fick du väl på tränset och skulle rida honom så stod han på bakbenen och bockade när du satt dig i sadeln.
Men jag är juh som jag är så jag ansåg att det inte är hästen som är dum utan att det är något som står fel till, så jag beslutade att ta hem honom trots allt.

När jag fick hem honom så såg han ut som om han inte fått mat på flera månader, han var så smal så revbenen syntes och alla kotor synter´s nästan på honom.

Det första jag gjorde var att ta ut en veterinär som kollade igenom honom och kollade mask på honom och det visade sig att han var full i mask så jag fick köpa hem ett dunder maskmedel till honom som gick på 700 om jag inte minns helt fel.
Efter det så ringde jag ut häst tandläkare som kom och gjorde en underskökning på honom och det visade sig att vissa tänder var 1 cm längre än dom skulle så han återkom 2 gånger för han vågade inte ta allt på samma gång för det skulle nog göra mer skada än nytta. så det slutade säkert på 4000kr innan det var klart.
Fick även köpa massa special foder till honom för att få upp honom i vikt! Dom första veckorna fick jag gå upp två gånger varje natt och ge honom hö och soya för att han skulle äta ofta och lite. Det kostade mig dåligt humör och dålig koncentration på jobbet :(
Efter ca 4 månader började han se ut som en häst och jag vågade ha honom ute i hagen utan täcke! Han var täckad dels för att han inte skulle behöva frysa och att folk inte skulle anmäla mig!
När jag hade haft honom i 5 månader så satte jag sadel på honom för första gången, då visade han vitögorna och ögonen bara rullade i huvudet på honom så då förstod jag att det var något som yttligare var fel med honom. :S
Så jag kontaktade en så kallad häst pratare som kom ut till honom och "pratade" med honom. Det visade sig att han har blivit helt utbränd i huvudet tidigare, tydligen så ska han ha varit inriden som 2 åring. Sen har han tydligen vart utomlands på träning. Dom hade helt enkelt pressat honom för hårt bara för att han har fin stam! SUCK !! Och han visade även hästprataren att han var låst i bogen och att han var sne i kroppen. han gemförde smärtan med knivhugg!
Jag hade ut Et och Kiropraktor till honom, ET återkom till honom flera gånger för det var så mycket som var fel! Jag kostade säkert på honom ET för 4000kr samanlagt.

Sen när han var i skick för att rida igen så vart han en toppen häst! jag kunde i stort sett sätta upp vem som helst på honom. Sen när ägaren fick en film på honom och såg hur han såg ut! så satte hon ut en annons på honom för 80 000kr. och som jag nämnde tidigare så hade juh jag första på att köpa honom, men tro inte att jag skulle få köpa honom billigare. nee hon ville att jag skulle betala 80 000kr. och sånna pengar hade inte jag! så han blev såld till nån tjej neröver landet!

Och för någon dag sen så såg jag att han fanns ute på annons, med rubriken
NYKASTRERAD PROBLEM HÄST! :(
Jag ringde självklart upp nuvarande ägaren och frågade vad som hade hänt! och fick bara till svar att hästen var svår och ville inte samarbeta! sen mailade hon bilder på honom! och han såg bedrövlig ut! :( när jag ringde upp igen och förklarade först att jag hade haft honom på foder innan hon köpt honom, och så ifrågasatte jag henne hur hon hade ridit honom. Då kom det juh fram tillslut att hon hade pressat honom för hårt igen! alltså så var han knäckt igen! :( hon hade tränat honom i rudhus 5 dagar i veckan och ridit ut på honom 1 dag max i veckan!

Och som pricken över iet så ringde den förra ägaren och skyllde allt på mig! att hästen inte klarade av kraven! :(

Jag ringde upp säljaren till hästen och la ett skammbud på honom, och jag fick honom bara att hon blev av med häst F*N!!
Nästa vecka åker jag och hämtar hem honom_!!!

Hoppas att han kommer ihåg mig så att det blir enklare att börja om från början!

Detta vart långt! Men passa er för att ta hästar på foder som dom kallar problemhästar!

Finns det kanske någon som har vart med om något liknande??
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Hade ni inte skrivit nåt kontrakt när du tog hem honom? Där brukar man ju kunna skriva i om man har förköpsrätt och vad man ska betala om man ska köpa hästen senare.
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Oj!
Jag förstår inte hur dem tänker. "Vi kan utnyttja fodervärden så att han får hull och blir fin, och så säljer vi honom till ett högt pris!".
Fy sjutton!

Vilken tur att han komme tillbaka till dig, jag tror att han kommer att komma ihåg dig, eftersom du verkar verkligen vara
en hästmänniska med en fin personlighet!

Lycka till! :D
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Du har ju verkligen gjort en god insats men jag förstår ärligt inte hur man kan ta en problemhäst på foder. En problemhäst tar man betalt för att jobba med alt. köper för en billig peng. Hade ni inte skrivit ngt kontrakt på att du skulle få köpa honom för en billig peng är risken väldigt stor att man blir utnyttjad, tyvärr!
Jag hoppas det går bra med honom nu och han får komma till ro hos dig nu.
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Givetvis skriver man alltid in förköpsrätt till bestämt pris INNAN man tar hem hästen. Priset är då lämpligen det som hästen betingar när den kommer till fodervärden.

Jag tycker inte du har blivit lurad, ni har ju inte kommit överens om något (efter vad du skriver här)
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Se det så här... Du och hästen är ju vinnarna här i alla fall. Du fick betala runt 20.000 för ET och annat när du var fodervärd. Nu får du antagligen lägga lite till men vad då, hästar kostar pengar. Du fick hästen för en struntsumma den här gången, och troligtvis vet du vad han är värd för dig när han blivit bra igen :)
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

ÅÅh, vilken härlig historia trots alla motgångar! du borde få en stor bukett med röda rosor! fler borde vara som du! :bow: Hoppas att hästen inte har fått för mycket men o att h*n blir bra igen(tror jag säkert med din hjälp)
O bilder vill vi ha!! Lycka till!
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Smartaste är ju att om man tar en häst på foder,skriva i kontraktet vilken köpesumma som ska gälla. Kan nog lätt gå så här annars.
Lycka till nu iallafall när han blir din :)
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Tråkigt när de blir sådär, hoppas verkligen han blir återställd nu när han får komma tillbaka till dig igen.
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Var med om en liknade grej fast med ponny, men tycker det är otroligt starkt av dig att ta dig an han igen!

Det visar på hästmänniskor emd hjärtat på rätt ställe!:)
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Håller med. Man kan inte bli lurad om man inte kommit överens om något. Man kan därmeot KÄNNA sig lurad, men då lär man sig till nästa gång att ha allt tydligt på papper. Människor brukar ju inte alltför sällan vara ganska "fula" av sig och tänker man så då är det ju inte konstigt om fd ägaren såg sin chans att få hästen gratis tillfixad och sedan tjäna sig en hacka...

TS: Var glad att du får köpa honom för en struntsumma. Du vet ju vilken potential han har och att ni lyckats förr. Då har du ju en kanonhäst till billig peng, och dessutom vet du att han är rätt för dig. Det är långt mer än vad man annars vet då man köper en ny häst. Lycka till :)
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Det första man gör när hästen visar ordentlig smärta vid sadling är alltså att ta ut en hästpratare?

Ja, där ser man..
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Hade ni inte skrivit nåt kontrakt när du tog hem honom? Där brukar man ju kunna skriva i om man har förköpsrätt och vad man ska betala om man ska köpa hästen senare.


Jo i kontraktet stod det att jag skulle få köpa hästen billigt. Men tyvärr så skev vi inget pris! Dum som jag var så frågade jag inte heller.. Så lite får jag skylla mig själv. Men jag tycker inte 80 000kr är en billig peng.
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Det första man gör när hästen visar ordentlig smärta vid sadling är alltså att ta ut en hästpratare?

Ja, där ser man..

Tråkigt att du skulle uppfatta det så. Men jag hade ut en hästpratare bara för att jag såg att det var så mycket fel på honom.
Givetvis var inte hästprataren ute BARA för att han hade ont.
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Var med om en liknade grej fast med ponny, men tycker det är otroligt starkt av dig att ta dig an han igen!

Det visar på hästmänniskor emd hjärtat på rätt ställe!:)


Tack!
Han är värd att leva ett värdigt liv. Hoppas jag kan ge honom det nu.
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Trots allt så slutade det "lyckligt" ändå. Hur mkt. gav du till den nya ägaren? Hur mår hästen idag?

Jag ska betala 15 000kr för honom.
Han är väldigt stressad och elak i boxen när folk närmar sig honom. Jag har tyvärr inte träffat honom ännu! men den nuvarande ägaren sa så till mig. Ska hämta hem honom på Torsdag bestämnde vi igår.
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

ÅÅh, vilken härlig historia trots alla motgångar! du borde få en stor bukett med röda rosor! fler borde vara som du! :bow: Hoppas att hästen inte har fått för mycket men o att h*n blir bra igen(tror jag säkert med din hjälp)
O bilder vill vi ha!! Lycka till!

Tackar!
Självklart ska jag lägga ut bilder på honom, men gör inte det innan jag fått hem honom och alla papper är klara!
 
Sv: Utnyttjad fodervärd.

Givetvis skriver man alltid in förköpsrätt till bestämt pris INNAN man tar hem hästen. Priset är då lämpligen det som hästen betingar när den kommer till fodervärden.

Jag tycker inte du har blivit lurad, ni har ju inte kommit överens om något (efter vad du skriver här)



Det står i kontraktet att jag skulle få köpa honom billigt. 80 000kr är väl inte billigt :S
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 562
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 863
Senast: Lhas
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp