Bukefalos 28 år!

Utökad behörighet

Jag hade tänkt hyra släp så jag har inte undersökt det här med lastning - men här kommer en fråga: Höbalarna och resten som du packade in i släpet, du behövde alltså inte säkra dem för rörelse *uppåt* med spännband eller dyligt? Det räckte om de stod tight mot varandra och inte kunde röra sig framåt/bakåt/i sidled?
Det räcker att de inte kan röra sig i sidled, jag hade lastat släpet med isolering enligt samma metod och kunde visa upp kvittot vad det var lastat med, sen sålde jag tillbaka isoleringen. ;)
 
Det räcker att de inte kan röra sig i sidled, jag hade lastat släpet med isolering enligt samma metod och kunde visa upp kvittot vad det var lastat med, sen sålde jag tillbaka isoleringen. ;)

Haha, det var du som körde med isoleringen alltså! Minns att jag läste detta förra gången jag rekade inför ev B96-uppkörning. Genialt och originellt! :D

Men då skulle jag alltså kunna lasta mitt släp med 31 st (vet att 31 st går in precis och låser varandra i längs- o sidled) höbalar á 12 kg för att komma upp till drygt halva lastvikten (350 kg)? Mer en halva lastvikten står det förresten - får jag lasta hela släpet fullt med hö? (så länge jag inte överstiger lastvikten förstås?) Då kan jag ju passa att hämta hem när jag ändå ska köra upp.. :D
 
Haha, det var du som körde med isoleringen alltså! Minns att jag läste detta förra gången jag rekade inför ev B96-uppkörning. Genialt och originellt! :D

Men då skulle jag alltså kunna lasta mitt släp med 31 st (vet att 31 st går in precis och låser varandra i längs- o sidled) höbalar á 12 kg för att komma upp till drygt halva lastvikten (350 kg)? Mer en halva lastvikten står det förresten - får jag lasta hela släpet fullt med hö? (så länge jag inte överstiger lastvikten förstås?) Då kan jag ju passa att hämta hem när jag ändå ska köra upp.. :D
Jag tror det är helt ok att lasta mer, jag har iaf inte sett någon begränsning åt det hållet. Se bara till att någon kör dit ekipaget åt dig så du inte åker dit för olovlig körning, ser inte så bra ut inför uppkörningen. ;)
 
Jag tror det är helt ok att lasta mer, jag har iaf inte sett någon begränsning åt det hållet. Se bara till att någon kör dit ekipaget åt dig så du inte åker dit för olovlig körning, ser inte så bra ut inför uppkörningen. ;)

Ja det vore ju snopet! Vår Volvo får dra släpet medan Saaben inte får, så vi har alla fordon som behövs.
Hm, kanske skulle ta och köra på eget istället för att hyra färdiglastat (att hyra kostar iofs bara 500 kr).
 
Har kommit i den positionen att maken köpt en ny bil, en bra bil iofs då allt finns som jag behöver. Dragkrok, fyrdjulsdriven, ditten, datten och allt lull som han önskar på en bil. MEN jag får inte dra vårt släp som tidigare, utan måste nu antingen fixa utökat eller typa ner. Det senare ser jag faktiskt inte som ett bra alternativ, eftersom vårt släp i dagsläget kan ta två islandshästar lagligt med nuvarande totalvikt vilket faktiskt är mycket positivt.

Hur gör man det, har ju förstått att det handlar om ett förarprov vilket inte bör vara så problematiskt. Provat att googla men blir just inte mycket klokare faktiskt, speciellt inte när det kommer till avdelning vad kan jag använda och säkerhetskontrollen.

Vårt släp borde ju gå att använda eftersom det redan nu är för tungt, men hur mycket ska den lastas med, och hur har man säkrat lasten. Känns ju lite konstigt eftersom det inte går att säkra en häst. ;)

Säkerhetskontrollen, kollar man däcktrycket även på bilen? För här har ju den en snillrik anordning som talar om när trycket minskar i däcket, alltså behöver jag inte springa runt och sparka däck iom det.

Kan någon snäll person som gjort detta berätta hur det gick till, och vad jag förstår så ingår rak backning samt backning i 90 grader med släp eller har jag missförstått något?

Mitt råd är ett när du ändå ska betala och köra upp så slå till på ett BE.. sååååååååååå värt.. så slipper man tänka på att typa upp och ner utan bara bilen får dra så är de bara koppla på och köra.

Jag stod och valde mellan utökat och BE och är SÅ glad att folk övertalade mig till att ta BE istället.
För inser nu vilka begränsningar utökat har.
 
Mitt råd är ett när du ändå ska betala och köra upp så slå till på ett BE.. sååååååååååå värt.. så slipper man tänka på att typa upp och ner utan bara bilen får dra så är de bara koppla på och köra.

Jag stod och valde mellan utökat och BE och är SÅ glad att folk övertalade mig till att ta BE istället.
För inser nu vilka begränsningar utökat har.

För mig blir det inga begränsningar, och jag behöver inte mer än så faktiskt. Med ett utökad kan jag ta transporter upp till 2000 kg med nuvarande bil och det räcker väldigt långt.
 
För mig blir det inga begränsningar, och jag behöver inte mer än så faktiskt. Med ett utökad kan jag ta transporter upp till 2000 kg med nuvarande bil och det räcker väldigt långt.


Sen går bilen sönder och nya får intdra så mkt på utökat.. aja alla gör som man vill men själv är jag glad över mitt BE=)
 
Som jag har förstått det mellan utökat B och BE så är den enda stora skillnaden (provmässigt) att du skriver inte teoriprovet för utökat B. I övrigt är det samma upplägg vid uppkörningen och manöverprovet. :)
 
Sen går bilen sönder och nya får intdra så mkt på utökat.. aja alla gör som man vill men själv är jag glad över mitt BE=)
Jag är också glad över mitt BE, skönt att bara behöva tänka på vad bilen får dra och lasta därefter, samt att inte behöva oroa sig för totalvikter på släpen. Det tycker jag är ett enklare plus. :up:
 
Jag är också glad över mitt BE, skönt att bara behöva tänka på vad bilen får dra och lasta därefter, samt att inte behöva oroa sig för totalvikter på släpen. Det tycker jag är ett enklare plus. :up:


Ja håller med fullt ut.. visst var de en del plugg inför teorin men klarar jag se så klarar ALLA det hahaha
 
Jag tycker faktiskt inte det är särskilt många begränsningar
Finns en hel del suvar i mellanklassen som får dra mycket på utökat.
Min bil drar lika mycket på be som b96 och jag har inga planer att byta varken släp eller bil de närmaste tio åren.
 
Jag känner ingen med B96 som inte ångrar att de lät bli att ta BE när de ändå höll på. Samtliga tycker BE varit ett smartare val - för att inte vara bunden vid sin egen nuvarande kombination.
 
Jag tycker att införandet av B96 var lite löjligt, eller rättare sagt; det borde istället vara krav på utbildning oavsett vilket släp man ska dra. Det är ju en jädrans skillnad att köra omkring med bara en bil jämfört med att köra med t ex ett hästsläp innehållande en levande varelse eller med en stor husvagn bakom. Som det är idag, så kan ju en nybliven 18-åring komma direkt från uppkörningen och koppla på ett stort släp bakom bilen, med väldigt liten trafik/körvana och utan att ha ens en liten gnutta erfarenhet av släpvagnar. Folk kan ju inte ens backa med sina släp. Nä, inför en obligatorisk släpvagnsutbildning i samband med att man tar B-kortet eller ett krav på BE-kort oavsett vilket släp man ska dra, och låt sen alla köra med bruttovikter precis som med dagens BE.
 
Jag, min pappa och sambon tog utökat i veckan.
supersimpelt! Körning och backning rakt samt i 90 grader. Nu får jag dra upp till 2000kg med en ganska bra drös olika bilar.

Skillnaden mellan B96 och BE är att B96 endast är ett förhållandevis enkelt körprov, medan BE kräver både teori samt manöverprov med konbana.

Håller med @WBanna! Inför utbildning på alla släp! Vi som kör hästar är förvisso ofta unga osv men vi är också ofta så förbaskad rädda om det som står i därbak att vi i alla fall inte kör som dårar. :rofl:

Den dagen jag får köpa mitt älskade Ifor släp och en Land rover sport att dra det med får jag väl ta BE den dagen :angel:
Men då kanske jag inte har råd med hästar att ställa inuti! haha.
 
Nej, för då lär varenda öre gå åt till bilens alla verkstadsbesök... :p
:( Åh jag vet.

Ibland önskar jag att jag var fullkomligt okunnig eller bara helt ointresserad och kunde känna mig helnöjd med en Rav4 eller liknande. Men efter ett tag i bilbranschen finns det inte återvändo.:banghead: Jag har provat dem alla och inget slår RR.
Möjligtvis en Mercedes G klass :angel: Men då är det samma pengar a alla fall.
Jag bryr mig för mycket om helheten helt enkelt.
 
:( Åh jag vet.

Ibland önskar jag att jag var fullkomligt okunnig eller bara helt ointresserad och kunde känna mig helnöjd med en Rav4 eller liknande. Men efter ett tag i bilbranschen finns det inte återvändo.:banghead: Jag har provat dem alla och inget slår RR.
Möjligtvis en Mercedes GL :angel: Men då är det samma pengar a alla fall.
Jag bryr mig för mycket om helheten helt enkelt.

Åh, jag önskar samma sak! Önskar att jag kunde vara nöjd med en Volvokombi eller nåt sånt. Min pappa har gjort mig totalt bilskadad ha ha! Tycker också att det är så synd att det är så mkt problem med RR/LR, skulle gärna ha en sån annars, men alla jag känner som har haft sådana bilar har haft massor med (konstiga) problem. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Körskolan hos oss tar 1500 kronor för en körlektion (60 min) och lån av släp inför utökad B-uppkörningen och 600 kronor om man enbart...
2
Svar
20
· Visningar
5 285
Senast: chap13
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 774
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 048
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Sitter och funderar över hur man ska lasta hästsläpet med förankringsbart gods. Det går ju inte att förankra inne i släpet på ett...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
69 731
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp