Bukefalos 28 år!

Utökad behörighet

Jag tycker att införandet av B96 var lite löjligt, eller rättare sagt; det borde istället vara krav på utbildning oavsett vilket släp man ska dra. Det är ju en jädrans skillnad att köra omkring med bara en bil jämfört med att köra med t ex ett hästsläp innehållande en levande varelse eller med en stor husvagn bakom. Som det är idag, så kan ju en nybliven 18-åring komma direkt från uppkörningen och koppla på ett stort släp bakom bilen, med väldigt liten trafik/körvana och utan att ha ens en liten gnutta erfarenhet av släpvagnar. Folk kan ju inte ens backa med sina släp. Nä, inför en obligatorisk släpvagnsutbildning i samband med att man tar B-kortet eller ett krav på BE-kort oavsett vilket släp man ska dra, och låt sen alla köra med bruttovikter precis som med dagens BE.
Det tycker jag också, ser alldeles för ofta folk som inte kan köra med släp. Nu drar snart högsäsongen igång för husvagnarna och många av dom klarar inte av att köra, för de kör med ekipaget för sällan.

Men jag tror definitivt det skulle vara bra om alla gick en sådan utbildning eller om det rent utav kunde ingå när man tar B-kortet.
 
Håller med om att kunskapen är alldeles för dålig vad gäller att köra med släp. När jag gick teorin för B96 (var gemensam med BE) så var det folk som aldrig hade backat med ett släp trots att de hade egen husvagn :confused: och det fanns även de som inte visste att det är max 80 km/h med släp. Pratar jag med tex folk på jobbet så har de flesta ingen aning om vikter och vad de får köra lagligt på sitt körkort (alla med B), eller så struntar dom i det och kör ändå för att det "bara är på byn". :banghead:

Jag är nöjd med mitt B96 och ångrar inte att jag tog det istället för BE.

Tror att administrationen kring BE (tillstånd, teoriprov mm) har avskräckt många från att ens försöka. Så jag tycker att det är bra med B96, för det lockar nog fler till att göra förarprovet. I och med att du måste läsa på lite och kanske träna även till B96 så borde det bli lite säkrare på vägarna.
 
Ang att få dit ekipaget. Om min vän med BE kör dit släpet på morgonen, parkerar det med last i så borde jag få komma med min bil och koppla på det på plats?
 
Väger? För utökat är det totalvikt som gäller, så får bilen dra 1970 kg på utökat, kan totalvikten på släpet inte vara över 1970 kg.

Edit: det står utskrivet vad som gäller i regbeviset:

Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg:
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg:
 
Glömmer alltid bort om utökat ger frihet till faktisk vikt eller bara pappersvikt som B.
men då är det som på vanligt b? "typat" är totalvikt? och så måste man kolla vad släpet får lasta?
 
Glömmer alltid bort om utökat ger frihet till faktisk vikt eller bara pappersvikt som B.
men då är det som på vanligt b? "typat" är totalvikt? och så måste man kolla vad släpet får lasta?

Jag förstår inte vad du menar. Typat är inget vedertaget begrepp. Självklart måste man alltid kontrollera vad släpet får lasta, och inte överskrida det, men det gäller ju oavsett behörighet.
 
Du har inte hört uttrycket "typa upp, typa ned"?
Tycker alla pratar om det.

På BE förstår jag det som att du kan köra ett släp med totalvikt 5 ton så länge du inte lastar mer än du/bilen får dra. Vikten på pappret avgör alltså inte.

men för utökat är man begränsad av att totalvikt enl pappret inte överstiger tillåten totalvikt på bilen.
 
För BE gäller bruttovikt, inte totalvikt. Och det är vikten på pappret som gäller, d v s vikten på pappret vad bilen får dra.

Många pratar om massor, utan att veta vad det innebär. Visst har jag hört typa om, men få har koll på vad det betyder.

För B och B96 är det - som registreringsbeviset TYDLIGT skriver - totalvikt som gäller.
 
hur mycket mer tjänar jag på att ta utökat om nuvarande bilar har en totalvikt på 2100-2200kg?

vet att jag borde ta E kort egentligen men har helt gått in i väggen när det gäller att studera och läsa in saker.

körningen är det inget fel på, får ofta beröm för min backning tex.
teorin runt släpet med vikter osv har jag koll på, men kan verkligen inte sätta mig ner och läsa in all b korts teori igen. hade behövt gå ngn form av intensiv utbildning där jag kan sitta och rabbla prov dagarna i ända.

så frågan är lite om det är så mycket mer värt att ta e kort, ska köpa nytt släp snart och siktar in mig på några som har runt 1500 i totalvikt.
 
Det beror ju helt på bilen.
Min på crv får jag dra 700 kg mer med utökat vilket är en väsentlig skillnad.
Men generellt så höjer du den maximala totalvikten till 4250 kg från 3500 kg.
Sen kan ju bilen i sig ha egna begränsningar men det tror jag du vet.
 
Det beror ju helt på bilen.
Min på crv får jag dra 700 kg mer med utökat vilket är en väsentlig skillnad.
Men generellt så höjer du den maximala totalvikten till 4250 kg från 3500 kg.
Sen kan ju bilen i sig ha egna begränsningar men det tror jag du vet.
den ena bilen har en begränsning på 1900 har jag för mig, de andra har jag inte kollat upp det på.

men får man dra 2000kg med det utökade så kan jag alltså få ett släp med lastvikt runt 1000kg, vilket räcker mer än nog då jag satsar på ett en hästars släp eller mindre boogie som ändå bara kommer att få ta en häst åt gången.
kommer dock bara få dra ca 1300kg med pickupen men den är lagom jobbig att dra med ändå då man inte ser bakåt :p, och ska man dra flaksläpet så har den en totalvikt på 2000kg ca så då får jag förhoppningsvis dra den med ngn av de mindre bilarna (får kolla upp begränsningarna).

kommer alltså inte bli så begränsad med det utökade som jag trodde.

(hade dock varit bra om man bara behövde göra teorin sen för att uppgradera b96 till BE ;))
 
Har MYCKET svårt att tro att du hittar någon bil som kommer upp i dessa dragvikter med B96.
mercedesen är låst till max 1900kg ( max totalvikt vid utökat; 2120kg)
volvon är låst till max 1800kg ( max tot vid utökat 2150kg)
bmw är låst till 1900kg (max tot vid utökat 2010kg)

men misstänker att man inte får koppla på ett 2000kg släp men bara lasta till 1800kg t ex.
 
mercedesen är låst till max 1900kg ( max totalvikt vid utökat; 2120kg)
volvon är låst till max 1800kg ( max tot vid utökat 2150kg)
bmw är låst till 1900kg (max tot vid utökat 2010kg)

men misstänker att man inte får koppla på ett 2000kg släp men bara lasta till 1800kg t ex.

Jo det får du :)
 
då är det ju värt att ta ett utökat :). blir ju likadant på e kort med att gå efter bruttovikten.
pappa har dock planer på att köpa ett 3 tons släp.. men det får han minsan köra själv :p.

Skillnaden är att med e kort kan du koppla på ett släp som har högre totalvikt, nu måste du hålla dig till den maximala för utökat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Körskolan hos oss tar 1500 kronor för en körlektion (60 min) och lån av släp inför utökad B-uppkörningen och 600 kronor om man enbart...
2
Svar
20
· Visningar
5 285
Senast: chap13
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 774
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 048
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Sitter och funderar över hur man ska lasta hästsläpet med förankringsbart gods. Det går ju inte att förankra inne i släpet på ett...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
69 731
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp