Bukefalos 28 år!

Utökad behörighet

För BE gäller bruttovikt, inte totalvikt. Och det är vikten på pappret som gäller, d v s vikten på pappret vad bilen får dra.

Många pratar om massor, utan att veta vad det innebär. Visst har jag hört typa om, men få har koll på vad det betyder.

För B och B96 är det - som registreringsbeviset TYDLIGT skriver - totalvikt som gäller.

mercedesen är låst till max 1900kg ( max totalvikt vid utökat; 2120kg)
volvon är låst till max 1800kg ( max tot vid utökat 2150kg)
bmw är låst till 1900kg (max tot vid utökat 2010kg)

men misstänker att man inte får koppla på ett 2000kg släp men bara lasta till 1800kg t ex.

då är det ju värt att ta ett utökat :). blir ju likadant på e kort med att gå efter bruttovikten.
pappa har dock planer på att köpa ett 3 tons släp.. men det får han minsan köra själv :p.
@Lovisaleonora skrev tidigare i tråden (se översta citatet) att det endast är vid BE där man kan gå på bruttovikt fullt ut. Vid B och utökad B är det totalvikten på släpet som styr. Sen är det ALLTID vad bilen får dra som styr i slutänden oavsett vilken behörighet man har och beroende på det vet man om man får gå på bruttovikt eller inte.

T ex, jag har BE, min bil får max dra 1800kg, släpet har totalvikt 1990kg, så tjänstevikten + lastvikt får inte väga mer än 1800kg.

Många glömmer bort att det är bilen som är den begränsade faktorn.

Summan av kardemumman är att totalvikten på släpet inte får överstiga max totalvikt vid utökad B och tjänstevikt + lastvikt får inte överstiga vad bilen får dra. :)
 
Lånar tråd, med utökat B kan jag köpa ett släp på Max 1600, eller hur????
515AE74C-B8D5-494E-A87F-AE0B4EC4DB72_zpsfxhw8mih.png
 
@Lovisaleonora skrev tidigare i tråden (se översta citatet) att det endast är vid BE där man kan gå på bruttovikt fullt ut. Vid B och utökad B är det totalvikten på släpet som styr. Sen är det ALLTID vad bilen får dra som styr i slutänden oavsett vilken behörighet man har och beroende på det vet man om man får gå på bruttovikt eller inte.

T ex, jag har BE, min bil får max dra 1800kg, släpet har totalvikt 1990kg, så tjänstevikten + lastvikt får inte väga mer än 1800kg.

Många glömmer bort att det är bilen som är den begränsade faktorn.

Summan av kardemumman är att totalvikten på släpet inte får överstiga max totalvikt vid utökad B och tjänstevikt + lastvikt får inte överstiga vad bilen får dra. :)
Men med en bil som har max släpvagnsvikt på 1990kg och max släpvagnsvikt 2120kg på b96, blir det inte då att man går på bruttovikten? Dvs det släpet väger just då med last.
T ex hänger på ett släp som har en totalvikt 2120kg och som har en max lastvikt på t ex; 1100kg. Men jag lastar det bara med 970kg vilket ger en bruttovikt på 1990kg = håller mig inom de begränsningar som står i bilens regn bevis?

Eller är det fortfarande 1990kg som är vad jag max får hänga på Bilen Så länge jag inte har BE?
 
Men med en bil som har max släpvagnsvikt på 1990kg och max släpvagnsvikt 2120kg på b96, blir det inte då att man går på bruttovikten? Dvs det släpet väger just då med last.
T ex hänger på ett släp som har en totalvikt 2120kg och som har en max lastvikt på t ex; 1100kg. Men jag lastar det bara med 970kg vilket ger en bruttovikt på 1990kg = håller mig inom de begränsningar som står i bilens regn bevis?

Eller är det fortfarande 1990kg som är vad jag max får hänga på Bilen Så länge jag inte har BE?

Se ovan, det är en slamkrypare i räkneverket.
 
Det är inte helt lyckat att de inte får rätt på det där... Jag tycker att systemet borde kunna lägga in en automatisk korrigering om raden för B eller B96 är högre än bilens maximala dragvikt. Och kopiera in just bilens maximala dragvikt som tillåten totalvikt. Blir lättare och bättre då...
 
Jag tackar för förtydligandet gällande just den här frågan. Jag håller just nu på att läsa in BE-teorin (ska skriva provet i slutet av månaden), och det här har rört till det lite i skallen på mig. Boken är heller inte fullt ut tydlig med vad som faktiskt gäller, enligt min upplevelse, utan det känns faktiskt lite motsägelsefullt just på den punkten.
Så, då är det alltså (?) :
*B/B96 = släpets totalvikt får ej överskrida vad som står för resp. körkort, bruttovikten får ej överskrida bilens maximala släpvagnsvikt.
*BE = man kan räkna bruttovikten rakt av oavsett släpets totalvikt.

Det hade varit bra mycket lättare om de hållit sig till att B-kort = totalvikt/"pappersvikt", BE = bruttovikt...
 
Men med en bil som har max släpvagnsvikt på 1990kg och max släpvagnsvikt 2120kg på b96, blir det inte då att man går på bruttovikten? Dvs det släpet väger just då med last.
T ex hänger på ett släp som har en totalvikt 2120kg och som har en max lastvikt på t ex; 1100kg. Men jag lastar det bara med 970kg vilket ger en bruttovikt på 1990kg = håller mig inom de begränsningar som står i bilens regn bevis?

Eller är det fortfarande 1990kg som är vad jag max får hänga på Bilen Så länge jag inte har BE?
Tjänstevikt - olastad, körklar med alla vätskor påfyllda (+75kg förare, gäller bilar ej släp)
Bruttovikt - tjänstevikt plus eventuell last du har för stunden
Totalvikt - det som fordonet maximalt får väga
Maxlast - totalvikt minus tjänstevikt, vad man max får lasta

Exempelbil:
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1470
Totalvikt, kg: 1940
Ursprunglig totalvikt, kg: 1940
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvikt kg, obromsad: 730
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1560
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2310
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3735

Exempelsläp:
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 900
Totalvikt, kg: 1990
Ursprunglig totalvikt, kg: 1990
Max lastvikt, kg: 1090

BE:
Släpet får ha vilken totalvikt som helst, men släpets tjänstevikt plus eventuell last får inte överstiga vad bilen får dra.
Med exempel bil och släp så får man lasta max 900 kg för att det inte ska överstiga 1800kg.

Utökad B:
Släpets maximala totalvikt får inte överstiga den totalvikt som står i bilens registreringsbevis under "släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg:" och släpets tjänstevikt plus eventuell last får inte överstiga vad bilen får dra.
Med exempel bil och släp, släpet får inte ha totalvikt över 2310, men exempelsläpets totalvikt är 1990, så det blir samma resultat som BE i detta fall, lasta max 900kg på släpet för att inte överstiga 1800kg, det bilen får dra.

B:
Släpets maximala totalvikt får inte överstiga den totalvikt som står i bilens registreringsbevis under "släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg:" och släpets tjänstevikt plus eventuell last får inte överstiga vad bilen får dra.
Exempelbilen får då max dra ett släp som har totalvikt 1560kg.

Sammanfattning:
Det är bilen är som sätter begränsningen. :)
 
Tjänstevikt - olastad, körklar med alla vätskor påfyllda (+75kg förare, gäller bilar ej släp)
Bruttovikt - tjänstevikt plus eventuell last du har för stunden
Totalvikt - det som fordonet maximalt får väga
Maxlast - totalvikt minus tjänstevikt, vad man max får lasta

Exempelbil:
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1470
Totalvikt, kg: 1940
Ursprunglig totalvikt, kg: 1940
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvikt kg, obromsad: 730
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1560
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2310
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3735

Exempelsläp:
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 900
Totalvikt, kg: 1990
Ursprunglig totalvikt, kg: 1990
Max lastvikt, kg: 1090

BE:
Släpet får ha vilken totalvikt som helst, men släpets tjänstevikt plus eventuell last får inte överstiga vad bilen får dra.
Med exempel bil och släp så får man lasta max 900 kg för att det inte ska överstiga 1800kg.

Utökad B:
Släpets maximala totalvikt får inte överstiga den totalvikt som står i bilens registreringsbevis under "släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg:" och släpets tjänstevikt plus eventuell last får inte överstiga vad bilen får dra.
Med exempel bil och släp, släpet får inte ha totalvikt över 2310, men exempelsläpets totalvikt är 1990, så det blir samma resultat som BE i detta fall, lasta max 900kg på släpet för att inte överstiga 1800kg, det bilen får dra.

B:
Släpets maximala totalvikt får inte överstiga den totalvikt som står i bilens registreringsbevis under "släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg:" och släpets tjänstevikt plus eventuell last får inte överstiga vad bilen får dra.
Exempelbilen får då max dra ett släp som har totalvikt 1560kg.

Sammanfattning:
Det är bilen är som sätter begränsningen. :)
ett kort och gott, "ja, då bilens maximala släpvagnsvikt vid utökad behörighet överstiger bilens max släpvagnsvikt så går man på bruttovikten, dvs släpets tjänste vikt plus aktuella last". hade räckt ;)
Eller bara ett "rätt :up:"
 
Väldigt viktigt att hålla isär begreppen och använda rätt uttryck. Raden "Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B" (B96) är ju inte samma sak som "bilens maximala släpvagnsvikt vid utökad behörighet..:" som slarvigt används.
Mvh Thomas
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Körskolan hos oss tar 1500 kronor för en körlektion (60 min) och lån av släp inför utökad B-uppkörningen och 600 kronor om man enbart...
2
Svar
20
· Visningar
5 285
Senast: chap13
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 774
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 048
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Sitter och funderar över hur man ska lasta hästsläpet med förankringsbart gods. Det går ju inte att förankra inne i släpet på ett...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
69 731
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp