Bukefalos 28 år!

Utökad behörighet

Boj

Trådstartare
Har kommit i den positionen att maken köpt en ny bil, en bra bil iofs då allt finns som jag behöver. Dragkrok, fyrdjulsdriven, ditten, datten och allt lull som han önskar på en bil. MEN jag får inte dra vårt släp som tidigare, utan måste nu antingen fixa utökat eller typa ner. Det senare ser jag faktiskt inte som ett bra alternativ, eftersom vårt släp i dagsläget kan ta två islandshästar lagligt med nuvarande totalvikt vilket faktiskt är mycket positivt.

Hur gör man det, har ju förstått att det handlar om ett förarprov vilket inte bör vara så problematiskt. Provat att googla men blir just inte mycket klokare faktiskt, speciellt inte när det kommer till avdelning vad kan jag använda och säkerhetskontrollen.

Vårt släp borde ju gå att använda eftersom det redan nu är för tungt, men hur mycket ska den lastas med, och hur har man säkrat lasten. Känns ju lite konstigt eftersom det inte går att säkra en häst. ;)

Säkerhetskontrollen, kollar man däcktrycket även på bilen? För här har ju den en snillrik anordning som talar om när trycket minskar i däcket, alltså behöver jag inte springa runt och sparka däck iom det.

Kan någon snäll person som gjort detta berätta hur det gick till, och vad jag förstår så ingår rak backning samt backning i 90 grader med släp eller har jag missförstått något?
 
Släpet ska vara lastat med halva lastvikten och det ska vara säkrat. I mitt fall använde jag torvbalar som jag knölade in men jag surrade inte fast dem på något vis.

Det man ska göra på en säkerhetskontroll är t.ex. kolla däck, blinkers och bromsen. Bromsen tror jag alltid finns med, alltså att man ska lägga i handbromsen på släpet och krypa framåt + backa och känna att den tar emot. Man kollar ju inte tryck med maskin om det var det du tänkte utan man kollar mest att allt ser ok ut (däckmönster etc).

Ja man ska kunna backa rakt men även runt ett hörn.
 
Tack för svar, halva lastvikten. Fy farao det blir många balar det, få se hur vi ska lösa det. Räckte det för dig att täcka golvet, jag är tveksam till att det räcker här då vi i så fall pratar om nästan 400 kg. Hmmm, får vi börja kolla hur vi löser det, finns ju mastiga spånbalar som väger mycket mer än torven kanske kunde vara nåt.
 
Jag tog utökat B för något år sedan. Själva förarprovet bestod i att göra den eller de delar i säkerhetskontrollen som förarprövaren ber om. Sedan körde jag i blandad trafik och fick backa två gånger, en gång runt ett hörn och en gång fick jag vända på valfritt sätt (men det gick inte att vända utan att backa). Jag köpte ett paket hos en körskola som innehöll ett teoripass, en körlektion med genomgång av säkerhetskontrollen samt låna körskolans ekipage vid uppkörningen. Kan rekommendera det! Var absolut värt det och jag fick många bra tips på vad jag skulle träna på inför uppkörningen och vad jag skulle tänka på.

Har hört att folk kuggar på att de dels kör dit ekipaget som de ska köra upp med, vilket inte är tillåtet eftersom du inte har körkort för att köra det (tror det bara är att vända i dörren). Och dels inte har koll på lasten, att du kommer upp i halva lastvikten samt att lasten är korrekt säkrad. För att slippa ordna med last, någon som kunde köra dit ekipaget lagligt osv så valde jag körskolan.

Har för mig att jag googlade säkerhetskontroll med släp och hittade lite filmer. Det finns även en körkortsbok för BE att köpa som innehåller mycket information. Mycket är samma, även om det inte ställs lika höga krav på vissa bitar när du tar utökat B. Lycka till! :)
 
Nej jag tänkte inte köra dit själv, det får mannen göra som innehar samtliga behörigheter utom flygcertifikat. ;) Jag var mest nyfiken på just säkerhetskontrollen och vad som ingick, samtidigt är det ju lite trixigt när det kommer till lastvikt.

Tack för ditt svar.
 
Jag tog mitt utökade körkort i augusti 2013. Jag började med att ta en lektion på bilskola för att få säkerhetskontrollen och det var tur att jag tog den lektionen. Hade inte klarat det annars! :crazy:
Lasten tog jag helt enkelt en stor rundbal med hö som motsvarade halva lastvikten, typ, och satte in och sen lastsäkrade med band och någon lastpall för att den inte skulle glida. Sen körde jag lite runt i samhället och visst var det backning runt ett hörn. Ett tips där är att be kontrollanten gå ut och hålla koll på trafiken. Då får man pluspoäng i protokollet. :D och som någon har skrivit...ta med en chaufför som kör ner ekipaget åt dig.

Så det är inget konstigt och himla bra att ha det!
 
Hittade en checklista för BE-prov i gömmorna. :) Tar man utökad B får man inte ha med checklistan på provet. Där står:
Säkerhetskontrollen omfattar följande delområden:
Belysning, körriktningsvisare, reflex och signalhorn
Vindrutetorkare samt spolare
Styrning
Bromsar
Hjulfälgar med däck
Spolar-, kylar-, broms, batterivätska samt motorolja
Rutor
Kopplingsanordningen med katastrofbromswire och elanslutning till släp
Säkring av last

Jag har för mig att jag fick kolla lampor och däck samt kontrollera bromsreserven. Personen innan mig hade fått redogöra för lasten och hur den var säkrad.

En annan sak att tänka på är att man måste ha fotat sig hos Trafikverket innan provet.
 
Jag kan också varmt rekommendera att ta någon lektion på bilskola. Själv tog jag 2 st just för att vara riktigt redo för säkerhetskontrollen. När man haft körkort i över 20 år är man lite ringrostig på den punkten... :) Det var koll av däck, lysen (samtliga på både bil och släp), handbroms, fotbroms, lastsäkring plus körning både i stadsmiljö och ute på landet. Det som var obligatoriskt i kördelen var rondellkörning, backa runt hörn samt vända ekipaget på plats som kontrollanten valde ut. (I mitt fall en T-korsning i ett villaområde.)

Som sagts tidigare så är det bra att ta hjälp av kontrollanten för att hålla koll på trafiken vid backningen runt hörn, och även när man kollar att bromslysena fungerar. Är liksom lite svårt att se det när man är i bilen och trampar på pedalen... :)
 
Jag ska ta en dubbellektion nu på torsdag för B96, ska bli bra för det är massa man undrar över som man inte kan läsa sig till.
Ser tex inte på bilskolans hemsida om man kan låna deras bil o släp eller om jag ska ta mitt eget som jag precis får köra på B96 så mannen får iså fall köra det till bilskolan då han har BE. Återkommer när jag varit där.
 
du har fått svar på de flesta av frågorna.
När det gäller lasten vill jag bara förtydliga om att man ska lasta med MINST halva tillåtna lastvikten och att den ska vara säkrad.

Jag tog BE för 5½ år sedan och valde att hyra bilskolans ekipage av praktiska skäl: få dit ekipage som kräver aktuell behörighet, och så krånglet med last och lastsäkring.
 
det bästa man kan lasta är nog balar, en halmbal väger nog ca 10kg, i min lilla kylinge får man plats med 50st = 500k och mer än halva lastvikten. i ett större startrailer så får man plats runt 80 = 800kg och mer än halva lastivikten på de flesta större släpen.
det bästa med halmbalar är att de gåra tt prega ner ordentligt så att de knappt går att rubba även om man lämnar en 2 dm fritt mot dörr och ramp (så det inte blir ett så högt tryck att rampen flyger upp när man kör över ett gupp ;)).
 
Kort fråga, om man lastar med nu tex hö eller halmbalar. Såna kan ju väga lite olika. Måste man kunna redovisa för exakta vikten på det man lastat? Absolut att man måste ha koll på vikten då man måste lasta en minimivikt, men ska man kunna veta exakt 576 kg? Tex.
 
Kort fråga, om man lastar med nu tex hö eller halmbalar. Såna kan ju väga lite olika. Måste man kunna redovisa för exakta vikten på det man lastat? Absolut att man måste ha koll på vikten då man måste lasta en minimivikt, men ska man kunna veta exakt 576 kg? Tex.
Enklast är ju att köra till en våg och väga släpet tomt och sedan fullt för att få reda på Vikten på lasten.
 
Tack för svar, halva lastvikten. Fy farao det blir många balar det, få se hur vi ska lösa det. Räckte det för dig att täcka golvet, jag är tveksam till att det räcker här då vi i så fall pratar om nästan 400 kg. Hmmm, får vi börja kolla hur vi löser det, finns ju mastiga spånbalar som väger mycket mer än torven kanske kunde vara nåt.

Om ni eldar med pellets eller har pellets i boxarna så kan ni göra som vi gjorde.
Pappa eldar med pellets hemma så vi slog två flugor i en smäll och köpte pellets, täckte golvet i transporten med säckarna, körde upp och lastade sen av allt hemma :D
 
Körde upp häromdagen med min egen transport (för snål för att hyra). Tog en dubbellektion på körskola för att få koll på säkerhetskontroll, lastning och så vidare. Packade transporten med höbalar (på högkant), fyllda vattendunkar (25 l) och pelletssäckar så att jag fick ett lager som inte kunde röra sig i någon riktning (total ca 550 kg). Hade koll på genomsnittsvikten på höblarna sedan tidigare så det var lätt att räkna.

Till uppkörningen körde jag släpet med min systers bil (som jag fick dra med på B-kort) och väl där bytte vi till min bil (syrran körde dit den). Jag fick koppla när kontrollanten (kallas det så?) tittade på, kontrollera lasten (han ville inte veta hur mycket jag hade lastat eller vad men det kan nog variera), kontrollera handbroms och färdbroms. Sen var det en runda i trafiken, en vändning där jag kunde göra en u-sväng och en backning runt hörn, lite rondeller, korsningar o.s.v. Inga problem och jag fick mitt körkort. Det var nästan lättare än vad jag trodde innan. Han sa till mig innan att jag inte skulle köra som om jag hade hästen med mig utan köra på lite mer så dom vill nog inte att man kör allt för försiktigt.
 
Då har jag varit iväg och kört på skolan, jag kör automatare i vanliga fall och det märkte han :) Sen klagade han på att man inte kör miljömedvetet, dvs rulla fram mot rondell för att se om man klarar att köra igenom utan att behöva stanna. Det märkliga var att han inte visste om jag kunde köra upp med min automat bil fast jag sade att jag kollat det så han skulle återkomma för då har jag ju inga problem med koppling etc eftersom jag inte har ngn:) Säkerhetskontrollen var ju inga problem, lasten var en stor tunna med vatten där jag fick kolla att spännbanden var spända det var det enda. Uppkörning om 2 veckor.
 
Har kommit i den positionen att maken köpt en ny bil, en bra bil iofs då allt finns som jag behöver. Dragkrok, fyrdjulsdriven, ditten, datten och allt lull som han önskar på en bil. MEN jag får inte dra vårt släp som tidigare, utan måste nu antingen fixa utökat eller typa ner. Det senare ser jag faktiskt inte som ett bra alternativ, eftersom vårt släp i dagsläget kan ta två islandshästar lagligt med nuvarande totalvikt vilket faktiskt är mycket positivt.

Hur gör man det, har ju förstått att det handlar om ett förarprov vilket inte bör vara så problematiskt. Provat att googla men blir just inte mycket klokare faktiskt, speciellt inte när det kommer till avdelning vad kan jag använda och säkerhetskontrollen.

Vårt släp borde ju gå att använda eftersom det redan nu är för tungt, men hur mycket ska den lastas med, och hur har man säkrat lasten. Känns ju lite konstigt eftersom det inte går att säkra en häst. ;)

Säkerhetskontrollen, kollar man däcktrycket även på bilen? För här har ju den en snillrik anordning som talar om när trycket minskar i däcket, alltså behöver jag inte springa runt och sparka däck iom det.

Kan någon snäll person som gjort detta berätta hur det gick till, och vad jag förstår så ingår rak backning samt backning i 90 grader med släp eller har jag missförstått något?


Jag kan bara rekommendera att INTE ta utökad lägg pengarna på ett riktigt BE istället. Då behöver du inte tänka på vad du får dra om ni i framtiden måste sälja bil och köpa ny igen.

Visst de kräver liiite mer plugg men gud så värt.
Jag tog nyss BE och värt varenda öre totalt gick de på strax över 6000.. idag kan jag dra släp och det enda jag behöver bry mig om är att se till att bilens drag får dra min bruttovikt=)

Rekar att du använder dig av körskolans bil och släp.. många som kuggar som kör upp med eget släp och bil på just lastsäkringen.. Onödiga pengar tycker jag.
 
Det räcker med utökat, har inget behov alls av BE, som det är nu så brister det med 20 kg med känns inte relevant dessutom är det så att vi inte sitter på pottan. Skulle det någon gång inträffa, så har maken hela kittet och lite till på sitt körkort så får det bli hans kära problem. ;) :)
 
Då har jag kört upp och klarade det:) Jag fick hela säkerhetskontrollen utom motorn. Sen körde vi mest på landet och det var många snäva kurvor o skymda backar där han ville se hur man planerade och sakta in för möte.
Fick lite skäll man har ju lagt på sig lite ovanor.
Körde in i ett villakvarter där jag fick backa i 90 grader med släpet.
 
Packade transporten med höbalar (på högkant), fyllda vattendunkar (25 l) och pelletssäckar så att jag fick ett lager som inte kunde röra sig i någon riktning (total ca 550 kg).

Jag hade tänkt hyra släp så jag har inte undersökt det här med lastning - men här kommer en fråga: Höbalarna och resten som du packade in i släpet, du behövde alltså inte säkra dem för rörelse *uppåt* med spännband eller dyligt? Det räckte om de stod tight mot varandra och inte kunde röra sig framåt/bakåt/i sidled?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Körskolan hos oss tar 1500 kronor för en körlektion (60 min) och lån av släp inför utökad B-uppkörningen och 600 kronor om man enbart...
2
Svar
20
· Visningar
5 285
Senast: chap13
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 774
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 048
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Sitter och funderar över hur man ska lasta hästsläpet med förankringsbart gods. Det går ju inte att förankra inne i släpet på ett...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
69 717
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp