Utöka objektivinnehavet?....med vad?

Andorra

Trådstartare
Har en Nikon D60 och det vanliga kitobjekivet Nikkor 18-55 utan VR och ett Nikkor 55-200 med VR.
Nu ska min bror åka till Japan och eftersom kameragrejor brukar vara billigare där tänkte jag skicka bud om ett nytt objektiv. Frågan är bara vilket?
Om jag ska köpa ett macro, vilket rekommendar ni?
Ett med mer zoom, vilket i så fall?
Fast objektiv som släpper in mer ljus så att man kan fota i t ex ridhus?

Sv: Utöka objektivinnehavet?....med vad?

Tamron 90/2.8 ett finfint macro...

ett 50 mm är alltid användbart tycker jag speciellt till porträtt. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA011DB skulle jag definitivt köpa om det passar din kamera.

ska du fota hästar har väl Tamron kommit ut med ett 70-200/2.8 :banana:

jag har testat ett 20/1.4.... satan.... wohaaaa.... men det kostade ju ca 30 papp också. :eek:

(har inte Nikon...)

Senast ändrad:

På en DX sensor regerar 50mm 1.4 och 50mm 1.8 för ridhus. Om du tänker köra macrot som "bara" har(Vilket inte alltid räcker i extremt dåligt ljus) 2.8 som största bländare duger inte Tamron 90, autofokusen är helt enkelt för långsam, om du nu inte tänker fokusera manuellt förståss. Nikkor 60mm 2.8G AF är nog att rekommendera, lagom brännvidd (I de flesta fall) och har snabb SWM autofokus samt extremt skarp vidöppen och funkar även utmärkt till porträtt på DX sensor.

Alternativt är Tamron 17-50 och 28-75 väldigt väldigt skarpa, har båda 2.8 som största bländare genom hela zoomomfånget och har extremt snabb autofokus, faktiskt lika snabb som SWM (AF-S) men är inte knäpptyst, men snabbt (Ja, de har numera fokusmotor, så du får AF, men de låter ändå).

PS. VR hjälper dig inte vid rörliga objekt.

Kom också ihåg att om du köper grejer i Japan får du inte garanti här hemma i Sverige, så OM något händer eller gluggen t.ex. felfokuserar får du snällt pröjsa ur egen ficka.

På DX sensor fungerar 50mm för porträtt, men det är inte ultimat för ändamålet (Även om det som sagt fungerar bra på DX), men på FX blir det lite för vitt. Om man skall plåta porträtt är t.ex. Tamron 90 eller Nikkor 85mm 1.8 eller 1.4 eller Nikkor 105mm VR betydligt bättre.

70-200 blir förmodligen för lång brännvidd på DX sensor inomhus, tyvärr.

Ja jag fotar ju aldrig i ridhus och inte heller med det märket :rofl:
Jag fotar sällan inomhus öht... :)

Men mina favoriter är 50/1.7 och 28-75/2.8 (Tamron)
när jag fotar min dotter. Vill jag fota macro tar jag Tamron 90 :)

(Jag kör KM/Sony)

Blev sugen på dessa
50mm 1.4 och 50mm 1.8
och såg att det skillda ganska mycket i pris på dom. Är 1.4 värt det mer än dubbla priset? Blir skillnade så stor? Vad menas det med att sätta dit mellanringar? Blir det lite macrofunktion då?

Nikkor 60 mm verkar ju spännande också. Har en vecka på mig att fundera iaf. Brodern får väl kolla priserna.

ser att jag skrev fel i mitt första svar.... ett 200/1.4 har jag testat inte 20/1.4 det hade vart lite saftigt med 30 papp för det :rofl:

Äh, vadå 24mm 3.5 PC TS kostar ju 18 lax så ;)

Nej, om du inte har mycket pengar är det inte värt pengarna. 50 1.8 är extremt bra, tillräckligt för 99,5% av alla användares behov.

Mellanringar är tomma rör i metall som du sätter mellan objektiv och kamerahus, de har bajonettkopplingar så man klickar på dem som med vanliga objektiv. Man kommer närmare objektet och minskar närgränsen, dock förlorar man lite ljusstyrka, men inte optisk prestanda. En klassisk och väldigt väldigt bra kombination är 50mm 1.8 och två till fyra mellanringar för att få nästan-macro.

Kom ihåg, jag säger det igen, objektiv köpta i asien ger inte garanti hemma i Sverige, händer något får du skicka tillbaka dit eller köpa nytt eller betala reparation själv (Om verkstaden ens tar emot importerat objektiv, vilket de ibland inte göra) med andra ord, händer något är det garanterat en förlustaffär. Jag rekommenderar att köpa här hemma istället.

200mm 1.4? Menar du 200mm 2.0?
Nikon har i alla fall inget 200mm 1.4 objekti, inte heller KM/Sony verkar det som.

var tvungen fråga ägaren... som vanligt var jag senil... :rofl:
300/2.8 APO var det :rofl: jag va säker på att det var ett 200/1.4 vafan har jag fått det ifrån då :angel:
Dom säljs ju inte längre då KM blev uppköpta av Sony början av 2006 :) Får skylla på att det var april 2006 jag testade det!

Då är det ingen idé att lägga ut så mycket mer för ett objektiv. Vad kostar mellanringar ungefär?

Vet om det här med garantin men brorsans firma är japanägt och blir det problem så skickar dom bara ner sakerna till Japan och en kille där som sedan fixar allt. ;) Oftast blir det ändå inga problem förrän garantin gått ut och då spelar det ingen roll var i världen man köpt grejorna.

Nope, de KM finns ju inte kvar som kameramärka, men det finns ju gott om gamla gluggar kvar, så jag var ju tvungen att kolla upp det, 1.4 på 200m fast glugg låter lite väl mycket fantasi, 2.0 finns ju dock, både för canon och nikon :D

Då är det ingen idé att lägga ut så mycket mer för ett objektiv. Vad kostar mellanringar ungefär?

Vet om det här med garantin men brorsans firma är japanägt och blir det problem så skickar dom bara ner sakerna till Japan och en kille där som sedan fixar allt. ;) Oftast blir det ändå inga problem förrän garantin gått ut och då spelar det ingen roll var i världen man köpt grejorna.

Jag märker att du inte verkar ha så mycket erfarenhet av både murphys lag och krångliga garantiärenden. En snubbe jag känner köpte en vidvinkelzoom för 10+ lax och det blev fel på det efter garantin gått ut, den seriöse handlaren gick in och fixade en ny för fabrikören vägrade trots att det bara var ett par dagar sedan garantin gick ut och det var ett klockrent garantifall. En bra handlare är guld värd.

Mellanringar kostar allt mellan 1000 för ett set (För ringar utan kontakter för mätning och AF) till runt 4000 för ett set Nikon original. kenko kostar runt 2 tror och är förmodligen det mest prisvärda. Kom dock ihåg att du inte får autofokus med D60 när du kör 50mm 1.8 gluggen.

Ja jag har köpt flera begagnade gluggar och kommer nog inte överge detta märke :) När jag valde kamerahus tittade jag även på Nikon och Canon i samma prisklass men dom var mkt plastigare och mindre (jag gillar stora saker :rofl: )

Jag undrar vad sjutton jag fått 200/1.4 ifrån... måste ha drömt våta drömmar eller nått hahaha....

Det beorer förståss på ridhuset, men 1.8 ger förmodligen för kort skärpedjup för att ens kunna avgöra var skärpan ligger på så högt iso, jag känner en hästfotograf som alltid kör runt 3.2 för att få rätt skärpedjup och sedan ökar iso utifrån det, ibland ända upp till 3200 eller mer.

Nikon kommer att komma med en 50mm 1.4 AF-S där du får autofokus på din D60, det kommer att kosta runt 5 tusen.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska få ett nytt objektiv till kameran och måste fråga om jag tänker rätt. Jag är en glad fotoamatör som äger en nikon d5100, har...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Tramptass
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: cewe
·
T
IT & mobiler Om det är någon erfaren fotograf som läser den här tråden skulle jag uppskatta hjälp väldigt mycket! =) Just nu har jag kompaktkameran...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: trummex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31