Utöka objektivinnehavet?....med vad?

Sv: Utöka objektivinnehavet?....med vad?

Oupps, det var en viss prisskillnad. Hur svårt är det att lära sig att focusera manuellt? Så att det går ganska fort alltså. Tänk dig ridhus och hoppande hästar.

I så dåligt ljus kommer det att bli svårare än normalt. Testa att köra din kitglugg på manuell fokus så får du se, börja i bra ljus och arbeta dig sedan till sämre ljus. Du klickar "spaken" till höger om objektivet till M istället fö AF och tar dina fingrar och "snurrar" på frontlinsen på objektivet, ta i kanterna och inte på själva glaset.

Nikon kommer att komma med en 50mm 1.4 AF-S där du får autofokus på din D60, det kommer att kosta runt 5 tusen.
Woho, är du säker på detta? Inte bara rykten? Det har ju snackats ett tag men jag har inte sett att det bekräftats.

Annars är jag nyfiken på Sigmas EX 50/1,4 DG HSM för Nikon (3750 hos cyberphoto), det är ju också sprillans nytt. Jag är ganska sugen, för jag saknar verkligen det skarpa 50 mm jag hade till min gamla analoga älskling, men väntar på recensioner :)

Har fotat helt manuellt men det är många år sedan. Hade en pentax på 80-talet som inte hade några finesser. Man blir ganska bekväm av sig. Tycker det är så litet grepp när man ska fokusera med de här objektiven. får väl ut och öva lite när det är ljust. Hästarna och hundarna får offra sig.

Woho, är du säker på detta? Inte bara rykten? Det har ju snackats ett tag men jag har inte sett att det bekräftats.

Annars är jag nyfiken på Sigmas EX 50/1,4 DG HSM för Nikon (3750 hos cyberphoto), det är ju också sprillans nytt. Jag är ganska sugen, för jag saknar verkligen det skarpa 50 mm jag hade till min gamla analoga älskling, men väntar på recensioner :)

Inte 100, men 99. Vänta och se efter den 27/28e augusti så får vi se vad Nikon hittar på.

Sigma har extremt dålig kvaltétskontroll och inlämning för justering av bak/frontfokus är mer praxis än undantag. Jag skulle aldrig köpa sigma, utöver undantaget 150mm macrot som av någon anledning både är bra och i princip aldrig har bak/front fokus, skum kvalitétskontroll de har.

Jag lånar tråden lite, istället för att starta en till.

Ska köpa vidvinkel, vad bör jag satsa på? Tar nästan enbart naturbilder (och djur). Är van vid zoomobjektiv, men jag antar att fasta är lika bra? Hur vet jag hur "vid" vidvinkeln är, man vill ju ha ut så mycket som möjligt av bilden :p

Allt beror såklart på vad du är beredd att betala. Vilket system har du?

Inte 100, men 99. Vänta och se efter den 27/28e augusti så får vi se vad Nikon hittar på.

Sigma har extremt dålig kvaltétskontroll och inlämning för justering av bak/frontfokus är mer praxis än undantag. Jag skulle aldrig köpa sigma, utöver undantaget 150mm macrot som av någon anledning både är bra och i princip aldrig har bak/front fokus, skum kvalitétskontroll de har.
Okej, tack, låter som att man ska passa sig för Sigma. Då väntar jag med spänning på Nikonnyheter. Varför just 27/28:e? Ngn stor mässa eller nåt?

Missförstå mig inte, hittar man ett BRA exemplar av en sigmaglugg hittar man en guldklimp, men för att nå dit är vägen lite väl lång. Med Nikkor får man i princip alltid guldklimpen på en gång, särskilt AF-S objektiven (Som har färdiga spår för glaselementen och redan är "fokuserade")

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska få ett nytt objektiv till kameran och måste fråga om jag tänker rätt. Jag är en glad fotoamatör som äger en nikon d5100, har...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Tramptass
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 216
Senast: cewe
·
T
IT & mobiler Om det är någon erfaren fotograf som läser den här tråden skulle jag uppskatta hjälp väldigt mycket! =) Just nu har jag kompaktkameran...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: trummex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka