Utprovning av sadel mitt i sommaren

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjandus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 710
F

fjandus

Är i stort behov av en sadel.. Har tänkt att ta mig till en sadelprovare då jag inte har en aning om stl. Hade gärna åkt imorgon om det fanns tid men frågan är hur pass missvisande resultat den "lilla sommarmagen" kan ge... känns inte optimalt att prova sadel mitt i sommarbetes tider, samtidigt som jag nästa sommar säkerligen kommer att skönja en sommarmage på hästen. Sadeln ska ju passa året om. Hm... är jag kanske för nojig? ska kanske lita på utprovarna. Finns det ngnn med åsikter?

Tack tack

Sv: Utprovning av sadel mitt i sommaren

Jag är rätt säker på att utprovarna vet om att det är sommar och hästen är lite rund, dessutom brukar det inte göra så stor skillnad, kanske att sadeln glider fram någon centimeter på grund av magen, men måttet över ryggen brukar vara detsamma.

Jag är rätt säker på att utprovarna vet om att det är sommar och hästen är lite rund, dessutom brukar det inte göra så stor skillnad, kanske att sadeln glider fram någon centimeter på grund av magen, men måttet över ryggen brukar vara detsamma.

det stämmer inte. Vissa hästar får fettvalkar precis bakom bogbladen, just där man mäter bomvidd. Vet minst en häst som får så. Dvs det är bättre att vänta tills på hösten och sedan mäta bomvidd och prova ut sadel.

Jag tog nyss ut sadelprovare till min feta unghäst :P och det var inga problem. Man kan ju inte vänta tills man bantat hästen innan man skaffar en sadel som passar liksom, en välanpassad sadel är viktigt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 6-åring som blivit inriden nyligen vilket gör henne väldigt grön. Jag planerar för att hon ska få lite "unghäst-vila"...
Svar
15
· Visningar
1 884
Senast: Denise99
·
Hästvård Hej, *Långt inlägg* Har placerat mig själv i en högst olycklig och oförnuftig position.. Har blivit hals över huvud förälskad i en... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 989
Senast: Silvery
·
Utrustning Vet inte riktigt hur jag ska förklara med gör ett försök. :) Drar lite historik om hästen först. Han har en super svängd rygg och... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 621
Senast: Nominous
·
H
Övr. Katt (Säg till om tråden ska flyttas, tyckte dock att eftersom det handlar om vilken katt/kattras som passar bäst kanske den passar bland... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 634
Senast: hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka