Utprovning av (tung) distanssadel och sadelväxling

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 364
S

salander

Jag har en allround-sadel, men vill ha en sadel till att växla med, och då en mer distansinriktad sadel. Eftersom jag själv inte väger så mycket får sadeln väga en del.

Finns det något ställe dit man kan åka för att prova just distanssadlar? Eller någon som t.o.m. kommer hem till en med ett gäng sadlar (jag bor i Skåne)?

Hur gjorde ni som har införskaffat specifika distanssadlar? Och de som t.ex. beställer sadlar från utlandet - hur funkar det med byte och frakt?

När jag köpte allround-sadeln i våras lånade jag först hem en flock sadlar i omgångar från olika ställen, och alla sadlarna låg katastrofalt. Till slut lastade jag hästen och åkte iväg till ett ställe. Även där fick ett antal sadlar gås igenom innan vi hittade hyfsat rätt.

Sedan undrar jag även om ni brukar växla mellan olika sadlar på samma häst, eller om ni kör samma sadel alltid? Det sägs ju t.ex. att man inte ska gå i samma skor jämt, hur sköna de än är. Det borde ju gälla sadlar också? Även välliggande sådana?
Det hade varit intressant att få veta hur ni gör.

Sv: Utprovning av (tung) distanssadel och sadelväxling

Är det verkligen ingen distansryttare här som kan tipsa om hur man skaffar en bra, välpassande distanssadel?
Hur fick ni tag på era egna distanssadlar?
Jag är mycket tacksam för svar.

Mja. Jag vet inte hur andra gör eller har gjort, men jag testade stallvärdens Torsion Dressyr, som passade både mig och hästen. Och sedan köpte jag en likadan begagnad på blocket.

Tror att det finns återförsäljare för Star Trekk som hjälper till med utprovning, men mitt hetaste tips är nog att kolla just med återförsäljare.

Ledsen att inte kunna vara mer behjälplig. Hoppas du hittar rätt i sadeldjungeln.

Jag köpte min sadel från G*ada H*sten, de kom ut och provade ut sadeln och fixade. Ligger jättebra nu när hästen har gått ned i vikt... Den andra har en bomlös, tog hem och provade en kompis sadel och den funkade jättebra och hästen var nöjd, så det blev en sån.

Tack för svar. Jag började nästan tro att alla distansryttare rider barbacka.

Det borde vara en bra affärsidé att åka runt som sadelutprovare/försäljare, för det kryllar ju inte precis av dem. Särskilt inte om man ska ha en "specialsadel".

Mja. Jag vet inte hur andra gör eller har gjort, men jag testade stallvärdens Torsion Dressyr, som passade både mig och hästen. Och sedan köpte jag en likadan begagnad på blocket.

Tror att det finns återförsäljare för Star Trekk som hjälper till med utprovning, men mitt hetaste tips är nog att kolla just med återförsäljare.

Ledsen att inte kunna vara mer behjälplig. Hoppas du hittar rätt i sadeldjungeln.

Vilken bra affär det verkade vara. De hade en bomlös modell som såg fin ut. Tyvärr är det nog lite för långt bort för att de skulle vilja åka till mig, eller att jag skulle vilja asa upp den aktuella hästen till dem.
Men när jag åker dit nästa gång (ev. om några veckor) för att hälsa på Erik XIV:s avhuggna fossingar i domkyrkan, ska jag absolut titta in i den affären.

Jag köpte min sadel från G*ada H*sten, de kom ut och provade ut sadeln och fixade. Ligger jättebra nu när hästen har gått ned i vikt... Den andra har en bomlös, tog hem och provade en kompis sadel och den funkade jättebra och hästen var nöjd, så det blev en sån.

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·
Utrustning Det finns många "ska" och "måste" när det gäller sadelutprovning, framför allt här på buke. Det ska vara på ett visst sätt mm. Folk... 2
Svar
26
· Visningar
2 654
Senast: Loppfrö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka