Utredning för infertilitet - vad händer?

Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Våran utredning görs på stora sjukhuset 6 mil bort, men trots att det är ett lite större ställe, så får vi likförbannat sitta bland gravida och baytidningar: här har de infertilitetsmottagning, rutinultraljud, aurorabarnmorska mm på samma ställe... :crazy:

Smidigt. :crazy:

Det var faktiskt skönt när vi till slut gjorde IVFn: det var en egen avdelning, helt utan bebisfoton och bebistidningar i väntrummet, och varken bebisar eller gravida i sikte. Där hade de tänkt till lite i alla fall.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Jag tror inte det tittat specifikt på B12, men, har man brist på B12 så får man järnbrist, och jag har mkt bra järnvärden, så det ska inte vara en möjlig orsak för min del...

"så får man blodbrist, och jag har mkt bra blodvärden" ska det vara. :angel:
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Jag tror inte det tittat specifikt på B12, men, har man brist på B12 så får man järnbrist, och jag har mkt bra järnvärden, så det ska inte vara en möjlig orsak för min del...

Jag har B-12 brist, så jag tar sprutor för det. Men jag har INTE järnbrist.

* Jenny *
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?


Mmm, mycket.

Ännu värre var det dock när jag var inlagd 3 dagar vid mitt förra missfall. Gynavdelningen och BB ligger nämligen jämte varandra, och jag fick därtill rummet som låg alldeles jämte dörren ut till BB´s "fika/umgängesrum". Så det var bebisskrik mer eller mindre hela tiden, och så fort ngn gick in eller ut på avdelningen blev det extra intensivt. Bara att ligga där i rummet och höra och veta att bakom väggen kryllade det av nyfödda var så där... :crazy:
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Jag tar b-12 sprutor var tredje vecka och har gjort i många år eftersom jag har sådan brist men mina järnvärden har alltid legat i topp. B-12 brist och järnvärden har inget med varandra att göra utan man måste titta på b-12 värdena specifikt.
Har man eller har haft problem med magen så har man ofta b-12 brist eftersom det är svårt för tarmen att ta upp det om den är/har varit skadad.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Våran utredning görs på stora sjukhuset 6 mil bort, men trots att det är ett lite större ställe, så får vi likförbannat sitta bland gravida och baytidningar: här har de infertilitetsmottagning, rutinultraljud, aurorabarnmorska mm på samma ställe... :crazy:

Sjävla utredningen och IVF görs på seperat avdelning här i Umeå MEN kvinnokliniken ligger vägg i vägg med (låg? nytt BB så de kanske har ändrat hoppas!) BB dvs om det var fullt på BB fick man ligga på kvinnokliniken med sin nyfödda bebis/ fullt på kvinnokliniken kunde man hamna på BB. INTE kul för någon - varken den som är jätteglad för sin nyfödda bebis och hamnar bredvid någon som sörjer eller för den som sörjer sin bebis och måste sova i SAMMA rum som nyfödd bebis. Gräsligt och inhumant.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Ni har säkert rätt, jag vill bara minnas att jag vid en disskusion med läkare om just B12, men i ett annat sammanhang, fått detta förklarat för mig, att B12-brist ger dåliga blodvärden...

Om B12-brist kan ge missfall, så är det testat. de har testat för allt och lite till, iom min reumatiska sjukdom så har de gjort en hel hög extratester.

Folsyra äter jag redan dubbel dos av, och har så gjort det senaste året, både mellan och under graviditerna på rekomendation från kvinnokliniken...
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Googlade lite om B12-brist, och tydligen är det trots allt vanligast att det ger anemi, men inte alltid. Förekommer bla vid reumatiska sjukdomar och viss medecinering, så då är det garanterat redan testat för min del eftersom bägge delarna har varit aktuella. De har varit mycket omständiga med sitt provtagande, både på reumatologen och infertilitetsmottagningen. Men jag ska dubbelkolla det hela med dem nästa gång jag ska dit.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

*knapp*

Den första september ska vi till en privatklinik som en kompis rekomenderade ..eller två rättare sagt, ena kompisen har en dotter på sex månader och den andra är fortfarande barnlös så vi får väl se..

Iallafall så har vi försökt sedan augusti 2008 och jag börjar bli jävligt less rent ut sagt *om man får svära..* :o
Jag fick ÄLstickor hemskickat av en snäll bukefalist för ett tag sedan (Tack Zoya) men de visade inte på ÄL en enda gång. Så jag använde upp dem och köpte apotekets digitala svindyra variant :p
Dåligt förövrigt att man inte kan köpa extra stickor till själva apparaten utan måste köpa helt ny apparat varje månad..
Men dom räknar väl med att den normala mänskan bara behöver den en månad..

Hallelujah i taket så fick jag iallafall en smajli-gubbe för några veckor sedan..så inom en vecka borde man se om det gick för sej...jag hoppas verkligen det för jag vill INTE att det ska gå åt skogen igen..
Okej om det går åt skogen utan smajlifejs på apparaten men om jag nu har en glad gubbe ska de gå..annars blir jag sur..:crazy:

Det känns lite som att vi har den här sommaren på oss sedan blir det liksom på riktigt.. på riktigt att det inte funkar liksom..och det känns sådär :(

Lycka till åt er alla som är i samma sits som oss iallafall... :)
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Om jag inte minns helt fel på användarnamn nu så får jag för mig att du kan bo i närheten av mig.
I så fall gissar jag på att du ska till antingen L.O. eller T.F. Vi gick hos den sistnämnde och är helnöjda, blev väldigt väl bemötta och utredningen gick snabbt. "Reparationen" likaså :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: __sofia__
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 901
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 764
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp