Utredning försäkringskassan

Centaur

Trådstartare
Vad exakt händer på en "teambaserad medicinsk utredning"? Har fått en kallelse till massa olika personer, mår illa bara av tanken. Vet inte hur de har tänkt att man ska orka, finns ju en orsak till att man är sjukskriven liksom... Över 2.5 timmas resväg är det också så att enbart ta sig dit kommer vara jättejobbigt och uttröttande.

Vill gärna höra från er som själv har gått igenom denna nya utredning (ev om någon jobbar med det), vad måste ni göra?? Handlar det om att bara prata eller måste man göra övningar och undersökas?? Hur mycket smärta och lidande ska jag förbereda mig på? :(
 
Jag fick ge igenom massa besök i ett så kallat PR-team. Det låter som det kunde vara ungefär samma sak.
Jag träffade förutom min läkare en kurator, en arbetsterapeut och en sjukgymnast.
Hos kuratorn var det bara dravel (hon frågade om min uppväxt och skolgång, ingenting som hade med min sjukskrivning eller olycka att göra).
Arbetsterapeuten var också lite flummig. Kändes mest som att jag fyllde i massa olika papper där jag poängsatte min smärta i olika situationer.
Hos sjukgymnasten fick jag göra ett test som kallas för TIPPA. Flera olika moment där de kollade hur jag klarade enkla grejer som att gå (!), sätta och ställa mig, lyfta (egenvalda tyngder) i olika situationer osv. Inget som ska göra ont! Jag skulle bara hålla på "så länge jag klarade av", vilket för mig ibland är för länge, för man är så satans envis.

Vi hade ett avstämningsmöte sen, med försäkringskassan också, där de gick igenom vad de kommit fram till, vilket allt var sånt som jag redan berättat för dom... ;)

Så för mig gjorde det varken från eller till. Men det var inte smärtsamt eller jobbigt. Känns ändå bra att de gör någonting, även om det känns som målet för alla är att man ska JOBBA igen, så fort som möjligt. Självklart vill jag jobba, men inte om kroppen inte klarar det. Och lyckligtvis delar min läkare den åsikten :)

Hoppas det går bra för dig!
 
Vad exakt händer på en "teambaserad medicinsk utredning"? Har fått en kallelse till massa olika personer, mår illa bara av tanken. Vet inte hur de har tänkt att man ska orka, finns ju en orsak till att man är sjukskriven liksom... Över 2.5 timmas resväg är det också så att enbart ta sig dit kommer vara jättejobbigt och uttröttande.

Vill gärna höra från er som själv har gått igenom denna nya utredning (ev om någon jobbar med det), vad måste ni göra?? Handlar det om att bara prata eller måste man göra övningar och undersökas?? Hur mycket smärta och lidande ska jag förbereda mig på? :(
Inte gått igenom men försökt läsa och förstå (läsa gick bra, förstå var det lite sämre med) dokumentationen efter en sådan utredning. Vitsen är väl att få en samlad bild av arbetsförmåga, från flera olika yrkesgrupper.
En normal läkare är inte särskilt bra på bedömning av arbetsförmåga så arbetsterapeutens, psykologens och sjukgymnastens tester är ofta bättre visande.
FK använder ju den här typen av utredning när man liksom inte "kommer till skott" vid en längre sjukskrivning. Resultatet kan ju ibland användas för att komma till beslut om exempelvis "sjukpension" eller vilken term de nu använder.
Den person som varit föremål för utredningen som jag försökte förstå, var själv nöjd med utredningen och tyckte att det var personligen givande trots att utredningen utmynnade i att FK gav avslag på "sjukpension".
 
Jag har precis avslutat den teambaserade utredningen genom Manpower här i Västerås. Första veckan fick jag gå till psykolog på torsdagen. Vi började med att prata en stund, för att min nervositet skulle släppa och sen fick jag göra en massa tester. Det var mycket att upprepa sifferkombinationer i rätt ordning, upprepa en massa ord (saker) efter en lista, 8 gånger på rad... man skulle minnas så många saker som möjligt av de 15 (nånting) saker hon rabblade upp. Sen fick jag en lunta papper med en massa frågor. Det var i stil med- om 3 gånger 5 är 42, skriv 15 i den tredje rutan till höger, annars skriv 45 i den fjärde cirkeln till vänster.... En vääääldig massa såna frågor. Det handlade om att man skulle läsa allt först o SEN svara, så man inte hastade iväg... de kollar hur man klarar av att fokusera, frustration, koncentration, hur man reagerar på trötthet, förvirring, om man blir arg osv. 2 timmar var jag där o var totalt slutkörd efteråt.

Dagen efter fick jag gå till en sjukgymnast. Där skulle jag promenera i 5 minuter i en korridor, gå så fort jag kunde en sträcka på 20 meter under tidtagning, lyfta en back med vikter x antal gånger upp och ner från en brits, lyfta en hantel så många gånger mellan två hyllor på x antal minuter, kliva upp och ner från en pall på tid osv. Jäääääätteont fick jag.. o jag var redan jättesliten efter torsdagen.
Fick en mailadress dit jag skulle skicka en rapport om hur lång tid det tog för mig att återhämta mig efter detta, vilket jag gjorde.. det tog drygt en vecka, och detta noterades i dokumentationen. Jag fick även rapportera om hur jag mådde efter psykologbesöket. Fick veta att de förlagt dessa direkt efter varandra pga att de vill kolla hur man klarar att ha planer två dagar i rad...

Veckan efter det fick jag träffa en läkare. Där var det mycket samtal om framtid, vardag, o den sedvanliga undersökningen av smärtpunkter (har fibromyalgi) rörlighet, ömhet osv.

Sista besöket var till en arbetsterapeut, två veckor efter läkarbesöket. Där fick jag stoppa små metallstavar i små små hål på en planka på tid, prata, prata, prata och sortera post. Hämta post, sortera, dela ut. Sen var jag typ död...

Vi pratade en stund efteråt, men jag kunde inte fokusera nånting, gled iväg med blick o tankar trots att vi pratade om nåt som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Totalt ofokuserad vilket han noterade och han påtalade att det märktes att jag hade jätteont.

Har inte hört nåt från dem sen dess, trodde att jag skulle få ta del av slutdokumentationen men det verkar inte så. Däremot fick jag ett samtal från den som är ansvarig för mitt ärende med ansökan om sjukersättning att utredningen visade att jag har noll och ingen arbetsförmåga och att hon kommer jobba på att jag ska få igenom min ansökan.... har gått hemma i 11 år nu o är rätt less på livet o pressen som de sätter på en.

Förbered dig på att det kommer göra ont.. det kommer vara jobbigt, det kommer vara pestigt o man kommer må skit efteråt. Men framför allt, förbered dig på att vara ÄRLIG. Gör en övning ont så FÅR man bryta, och man SKA bryta. De vill kolla hur mycket man klarar, och då måste man visa vart man har sin gräns. Jag fick bryta en hel del övningar, och mådde piss över det, helt i onödan egentligen eftersom det är MENINGEN att de ska kolla vart ens gräns går.... och därmed själv inse det och bryta övningen.

Jag ska hålla tummarna för dig!


Vad exakt händer på en "teambaserad medicinsk utredning"? Har fått en kallelse till massa olika personer, mår illa bara av tanken. Vet inte hur de har tänkt att man ska orka, finns ju en orsak till att man är sjukskriven liksom... Över 2.5 timmas resväg är det också så att enbart ta sig dit kommer vara jättejobbigt och uttröttande.

Vill gärna höra från er som själv har gått igenom denna nya utredning (ev om någon jobbar med det), vad måste ni göra?? Handlar det om att bara prata eller måste man göra övningar och undersökas?? Hur mycket smärta och lidande ska jag förbereda mig på? :(
 
@Prosit Ursäkta en inpass från en okunnig men: att bli utredd av så många olika kompetenser borde ju vara jättebra. Närmast motsatsen till det många säger sig uppleva i sjukvården, att ingen lyssnar och de inte blir tagna på allvar. De borde väl välkomna en sådan noggrann utredning som du beskriver.
 
Det ÄR jättebra, bara otroligt plågsamt. Man får ju precis allt på papper, varenda liten krämpa. Dessutom är de "opartiska", någon som ser på en med helt nya ögon. Man har ju varit till en bunt läkare under åren, och på FK är jag just nu inne på min 19:e handläggare, så det är mest jobbigt att behöva rapa allt ännu en gång eller två. Jag var jättenegativ först, men sen kändes det bra, att de SER allt och noterar varenda liten detalj. När jag tex sorterade brev i postfack på en vägg noterade arbetsterapeuten till och med när jag stånkade o stönade, gnydde, sträckte på mig, knakade ur ryggen osv. Allt jag gjorde noterades, och blir för mig ett vapen i framtida strider om det behövs. :)

@Prosit Ursäkta en inpass från en okunnig men: att bli utredd av så många olika kompetenser borde ju vara jättebra. Närmast motsatsen till det många säger sig uppleva i sjukvården, att ingen lyssnar och de inte blir tagna på allvar. De borde väl välkomna en sådan noggrann utredning som du beskriver.
 
Det ÄR jättebra, bara otroligt plågsamt. Man får ju precis allt på papper, varenda liten krämpa. Dessutom är de "opartiska", någon som ser på en med helt nya ögon. Man har ju varit till en bunt läkare under åren, och på FK är jag just nu inne på min 19:e handläggare, så det är mest jobbigt att behöva rapa allt ännu en gång eller två. Jag var jättenegativ först, men sen kändes det bra, att de SER allt och noterar varenda liten detalj. När jag tex sorterade brev i postfack på en vägg noterade arbetsterapeuten till och med när jag stånkade o stönade, gnydde, sträckte på mig, knakade ur ryggen osv. Allt jag gjorde noterades, och blir för mig ett vapen i framtida strider om det behövs. :)
Ja, det var ungefär så jag tänkte också.

Sedan förstår jag naturligtvis att det är jobbigt att det där kommer till på försäkringskassans initiativ. Det är lätt att känna att de sitter med ens liv i sina händer, så har jag också känt när jag haft med dem att göra under mina sjukskrivningsperioder. Det är inte de som fått mig att känna så, de har varit jättebra, men jag har ändå haft den där känslan. Det tror jag de flesta har.

Men är man så sjuk att man inte är arbetsförmögen så borde det vara jättebra att få en utredning av flera parter som visar hur sjuk man faktiskt är.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 942
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 265
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 824
Senast: gulakatten
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp