Utrustning strl X-full

Jen80

Trådstartare
Varför ska det vara så förbaskat svårt att få tag på? :crazy:

Var köper ni andra er utrustning? :confused:
Jag är i akut behov av lite saker, men inte tusan hittar jag det.
Bara en sån sak som att hitta ett träns i rätt storlek, utan att bli ruinerad...hopplöst.
Och benskydd?
Lindor? (4 m räcker inte till Misses älgben...:crazy: )

Tips tack!
Gärna som kan köpas på nätet ;)

Sv: Utrustning strl X-full

Många tillverkare har nog men ofta är det nog så att inte alla ridsportbutiker har möjlighet att ta hem så mycket i t.ex. X-full eftersom de kanske inte får så mycket sålt. Det mesta som går åt brukar väll oftast vara i stl. ponny, cob och full. Men hör med lite lokala ridsportbutiker i ditt område och be dem om hjälp, har de bra service bör de kunna hjälpa dig att hitta saker i din storlek till ord. pris.

Båda mina hästar har X-full i precis allt utom täcken:D Förutom sadlar har jag lyckats hitta all utrustning i vanliga affärer (använder dock aldrig benlindor).

Immer

Jag har ett brunt träns, i x-full, inget tävlingsträns, utan ett vardagsträns, med vanlig nosgrimma, ska fixa en bild om du vill, från jacson.
Minns inte va det kostade, men jag va iaf tvungen att byta ut tyglarna för dom va 10cm för korta.

Nu vill jag köpa ett x-full träns (brunt) med mässingspännen, eller bara ett snygg-träns. Finns det?

Det beror lite på vad du vill ha för kvalité på tränset, maxpris osv.?
Vad vill du ha för nosgrimma på det?

Om du tycker att Jacson "duger" så finns ju flera modeller från dom med mässingsspännen.

Hmm, jag har ett svart rundsytt träns som är XFULL om man bortser från pannbandet...det passar bättre på en som behöver cob...

Fast just nu ligger hela tränset och bara samlar damm då det är alldeles för stort till dom hästar jag har nu...

Inget märkesträns men i bra kvalite endå...

Jacson har väl träns i x-full. Equiline har 5m lindor. Själv letar jag efter en extra stor martingal, antigen en väldigt stor full eller x-full. Träns, grimmor, täcken etc är inga problem, kan tom få på honom en cob grimma... :p Men hans snygga dressyrnacke gör att jag får sätte alla martingaler längre fram på halsen, och även då är dom lite väl tighta. Så om nån vet var jag kan hitta en i xfull som dessutom är brun och har mässingspännen får ni gärna säga till...

Prova Veredus benskydd i stl Large, dom är jättestora!!! Fick köpa L till frambenen för M var för korta, men han har inte så tjocka ben så dom går typ nästan ihop framtill.... :p

Jacson Xfull köpte jag till min gamla häst..och den var mindre än mina gamla träns i i storlek full....

Däremot finns det stora tyska träns hos www.equilex.se

Cheval har träns i X-full kostar ca 400-500kr utan tyglar.
Annars är Kieffers träns i stl full väldigt generösa i sin storlek kanonkvalite hade sådant till min dåvarande häst på 178cm. Många av Kieffers träns finns på www.henrikssonsridsport.se

Har samma problem!:crazy:

Här verkar det finnas lite x-full i alla fall!

http://www.lillhastenistav.se/

Letar själv efter ett side-pull i x-full, tips mottages gärna!!:)

Frågade i den lokala hästsportaffären om de hade storlek 165 på några täcken, han tittade på mig som om:eek: (har provat några 155 och de är för små...:p )

Senast ändrad:

jo det var det på mitt jacson i stl full. men på det var nosgrimman för stor?? fick göra flera hål...

Nosgrimman spelade ingen rolll, där skiljde det bara någon centimeter.

Men pannbandet i xfull var ändå allt för många centimetrar för kort.. så då beställde jag ett från en sadelmakare på 49 cm....

Och självklart går hästen och kolarvippar 3 veckor senare....
Så nu sitter jag med ett nytt alldeles oanvänt brunt pannband som är för stort.....suuuck...

Hej Globus sidepull funkar till min nordis som har x-full till xx-full i grimmor/träns. Dock fick jag byta ut remmen under nosen och sen satte jag käkremmen i övre ringarna, dvs gjorde om det till ett lindell, men nu sitter det som en smäck! Min häst som inte ens kan ha 165 i täcken, kan ha fleece o ylle i 165 från www.horze.com, jättebra kvalitet och sitter hur bra som helst! Sen köpte jag thermo master superfit rain, från H**ks ( 165) och det sitter jättebra, det är det silver/svarta som nu bytt färg till "äppelgrönt"

Grimmor brukar ju inte vara något problem köper bara det största affären har, träns kan däremot vara svårare. Lindar inte men jag har aldrig sett några benskydd som skulle kunna passa, har väll 40 cm i skenbensmått...:crazy:

cactuspower skrev:
Vart går "smärtgränsen" (dvs. priset) då?

Ja det är ju inte min häst, så jag vill ju inte köpa nått som jag kanske inte får användning för sen... (ska jag säga som nyss köpte en sadel för 4500:-) :crazy:

Tack för tipsen!:bow:

Var inne på Globus hemsida (http://www.globussport.se/), är det något av de tre du har?

Använder Börjes sidepull nu och det funkar men har fått tagit bort pannbandet, det är alldeles för kort...Har samma problem med hans träns, pannbanden är alldeles för korta:crazy: Tur han har massa man som gör att tränset sitter kvar bakom öronen:p

Liknande trådar

Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 517
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har precis skaffat mig en Nordsvensk Brukshäst, och han kommer behöva storlek X-full i träns/grimmor. Jag provade Hööks... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 343
Senast: Lydia
·
S
Utrustning Har nyligen skaffat mig en ridtravare. Han är en äldre herreman, snäll och väldigt lätt att hantera, en riktigt äkta gentleman skulle... 2
Svar
23
· Visningar
2 702
Senast: Elina-a
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka