Utrymme inomhus för hund?

Johanna1988

Trådstartare
Hundens mankhöjdUtrymme för en ensam hund
< 25 cm2 m²
25–35 cm2 m²
36–45 cm2,5 m²
46–55 cm3,5 m²
56–65 cm4,5 m²
> 65 cm5,5 m²

Såhär står det på jordbruksverket, men det jag inte hittar är om reglerna för utrymmet gäller över hela dygnet. Dvs utöver promenader, finns det några regler om att hunden måste få vara utanför boxen/ utrymmet inomhus?

Exempel, om man har sin hund instängd i sin hall hela tiden, men den får komma ut på korta promenader var 6e timma dagtid, finns det några rekommendationer/lagar som säger att hunden måste få vistas på större utrymmen ibland?
 
Hundens mankhöjdUtrymme för en ensam hund
< 25 cm2 m²
25–35 cm2 m²
36–45 cm2,5 m²
46–55 cm3,5 m²
56–65 cm4,5 m²
> 65 cm5,5 m²

Såhär står det på jordbruksverket, men det jag inte hittar är om reglerna för utrymmet gäller över hela dygnet. Dvs utöver promenader, finns det några regler om att hunden måste få vara utanför boxen/ utrymmet inomhus?

Exempel, om man har sin hund instängd i sin hall hela tiden, men den får komma ut på korta promenader var 6e timma dagtid, finns det några rekommendationer/lagar som säger att hunden måste få vistas på större utrymmen ibland?

Hyfsat säker på att det inte regleras någonstans att hundar måste/ska få vistas på mer eller mindre stora ytor, men det känns -för mig iaf- ytterst märkligt med sådan hundhållning.
 
Hundens mankhöjdUtrymme för en ensam hund
< 25 cm2 m²
25–35 cm2 m²
36–45 cm2,5 m²
46–55 cm3,5 m²
56–65 cm4,5 m²
> 65 cm5,5 m²

Såhär står det på jordbruksverket, men det jag inte hittar är om reglerna för utrymmet gäller över hela dygnet. Dvs utöver promenader, finns det några regler om att hunden måste få vara utanför boxen/ utrymmet inomhus?

Exempel, om man har sin hund instängd i sin hall hela tiden, men den får komma ut på korta promenader var 6e timma dagtid, finns det några rekommendationer/lagar som säger att hunden måste få vistas på större utrymmen ibland?
Förhoppningsvis är det ingen som köper en hund för att sedan bara ha den i hallen med bara små korta promenader då och då..tyvärr är det nog inte olagligt dock.
 
Förhoppningsvis är det ingen som köper en hund för att sedan bara ha den i hallen med bara små korta promenader då och då..tyvärr är det nog inte olagligt dock.
Det finns det tyvärr, varav trådstarten...

@Gnist Håller helt med. dock biter lagar, regler och strikta rekommendationer bättre än att det inte känns bra md sådan hundhållning, därav frågan om det finns några regler någonstans.
 
Det finns det tyvärr, varav trådstarten...

@Gnist Håller helt med. dock biter lagar, regler och strikta rekommendationer bättre än att det inte känns bra md sådan hundhållning, därav frågan om det finns några regler någonstans.
Inte vad har sett nånstans iaf, men jag hade nog tryckt på att man har som ägare en skyldighet att tillgodose hundens behov och där ingår ju att kunna röra sig fritt, få både fysiskt och mental stimulerimg på daglig bas.

Det går ju också alltid att ringa och fråga lsty/sjv om det.
 
Det är minimikraven på inomhusutrymmets storlek. Sen finns det krav på rastning, aktivering, miljöberikning i inomhusutrymmet, dagsljus och mjuk liggplats som går att bädda. De där kraven är nog satta med hunddagis i åtanke men ja det finns ju tyvärr personer som väljer att ha sin hund så hemma... Däremot blir det ganska svårt att uppfylla krav på berikning osv på minstautrymmet om hunden ska vara där 22 timmar om dygnet.
 
Det är minimikraven på inomhusutrymmets storlek. Sen finns det krav på rastning, aktivering, miljöberikning i inomhusutrymmet, dagsljus och mjuk liggplats som går att bädda. De där kraven är nog satta med hunddagis i åtanke men ja det finns ju tyvärr personer som väljer att ha sin hund så hemma... Däremot blir det ganska svårt att uppfylla krav på berikning osv på minstautrymmet om hunden ska vara där 22 timmar om dygnet.
Åh, tack för svar! Vet du var jag hittar de riktlinjerna?

När jag pratade med honom igen om detta sist, så får hunden nu komma ut på morgonen när han dricker kaffe, sen är det in på sitt lilla utrymme igen. Dagsljus och liggplats finns ju men miljöberikning finns ju knappast. (antar att han rastar hunden går under aktivering?). Han menar att hunden är "med" då den sitter bakom galler och ser/hör resten av familjen...
 
Åh, tack för svar! Vet du var jag hittar de riktlinjerna?

När jag pratade med honom igen om detta sist, så får hunden nu komma ut på morgonen när han dricker kaffe, sen är det in på sitt lilla utrymme igen. Dagsljus och liggplats finns ju men miljöberikning finns ju knappast. (antar att han rastar hunden går under aktivering?). Han menar att hunden är "med" då den sitter bakom galler och ser/hör resten av familjen...
På jordbruksverket sida finns lagar och regler för hur man ska hålla hund.
 
På jordbruksverket sida finns lagar och regler för hur man ska hålla hund.
Jag vet, citatet i mitt första inlägg kommer därifrån. Däremot hittar jag inget där som säger något om miljöberikning i inomhusområdet, som någon ovan skrev om, därav frågan. Dagsljus, temperatur, takhöjd och varm torr liggplats står det om tex.
 
Nej det tror jag inte.

Är rätt vanligt tycker jag att hundar har begränsad tillgång till huset och ex som regel har sitt tillhåll i hallen. Ser väll eg inga större problem med det sålänge (!) de aktiveras utomhus och inomhus ändå är någonstans där de är ’med’ och inte undanslängda längst bort i tvättstugan.



Hundens mankhöjdUtrymme för en ensam hund
< 25 cm2 m²
25–35 cm2 m²
36–45 cm2,5 m²
46–55 cm3,5 m²
56–65 cm4,5 m²
> 65 cm5,5 m²

Såhär står det på jordbruksverket, men det jag inte hittar är om reglerna för utrymmet gäller över hela dygnet. Dvs utöver promenader, finns det några regler om att hunden måste få vara utanför boxen/ utrymmet inomhus?

Exempel, om man har sin hund instängd i sin hall hela tiden, men den får komma ut på korta promenader var 6e timma dagtid, finns det några rekommendationer/lagar som säger att hunden måste få vistas på större utrymmen ibland?
 
Nej det tror jag inte.

Är rätt vanligt tycker jag att hundar har begränsad tillgång till huset och ex som regel har sitt tillhåll i hallen. Ser väll eg inga större problem med det sålänge (!) de aktiveras utomhus och inomhus ändå är någonstans där de är ’med’ och inte undanslängda längst bort i tvättstugan.
De går korta rastpromenader (men antar att det räknas som ”aktivering”). Men ingen aktivering inomhus.
 
De går korta rastpromenader (men antar att det räknas som ”aktivering”). Men ingen aktivering inomhus.
Utöver lite (läs - väldigt 😁) sporadiskt tränande på sitt och sånt så aktiveras inte mina inomhus heller, så det i sig ser jag inte som nått konstigt.

Det konstiga är väl att hunden inte får vara med fritt inomhus och endast verkar få tämligen korta rastningsrundor utomhus.

Jag hade som sagt tryckt på att de är skyldiga att tillgodose hundens behov och enligt mig gör de inte det. Långt ifrån.
 
Hundens mankhöjdUtrymme för en ensam hund
< 25 cm2 m²
25–35 cm2 m²
36–45 cm2,5 m²
46–55 cm3,5 m²
56–65 cm4,5 m²
> 65 cm5,5 m²

Såhär står det på jordbruksverket, men det jag inte hittar är om reglerna för utrymmet gäller över hela dygnet. Dvs utöver promenader, finns det några regler om att hunden måste få vara utanför boxen/ utrymmet inomhus?

Exempel, om man har sin hund instängd i sin hall hela tiden, men den får komma ut på korta promenader var 6e timma dagtid, finns det några rekommendationer/lagar som säger att hunden måste få vistas på större utrymmen ibland?
Vad menas med ordet box?
 
De promenerar som max 800m, Hunden får inte göra annat.
Ring JBV och fråga. Förmodligen finns inte mycket man kan göra, men då får du i alla fall ett definitivt svar,

Djurskyddsreglerna är sådär ibland. I närheten av ett stall jag hade häst i gick en ensam get året runt, dygnet runt i en hage som var typ 3 x 3 m med ett litet träskjul strl. större hundkoja. Den hade mat och vatten, skötta hovar osv. så välvårdad rent fysiskt, men hur kul var det livet tror ni? Jag ringde JBV som hänvisade till lagen, som säger att en get ska ha 1,2 kvm i gemensambox (men får gå ensam, till skillnad från får) och tillgång till utevistelse si och så ofta. Den här var ju utomhus året runt, så enligt lagen var denna gets tillvaro mer än nog…
 
Boxen, fattar det som utrymme på hunddagis? Alltså ett utrymme där inte det är fyra väggar runt om.
Tycker bara allt blir snurrigt. Läste om burar å sånt. Då får du inte ha tak och hunden får inte vara instängd i något som anses vara en lekhage och måste vara större än 4 kompostgaller ihopsatt. Men det jag har sett på hunddagis där har ju gallren (självklart större än utrymmet mellan 4 st kompostgaller ihopsatt) så går "avskärmningen" i alla dess former hela vägen upp till taket.
 
Boxen, fattar det som utrymme på hunddagis? Alltså ett utrymme där inte det är fyra väggar runt om.
Du får läsa box som utrymmet där hunden vistas, oavsett hur det är avgränsat. Du kan läsa mer i föreskrifterna för hund och katt men det kanske är enklare att ringa din Länsstyrelse och fråga om ditt specifika fall.
 
Du får läsa box som utrymmet där hunden vistas, oavsett hur det är avgränsat. Du kan läsa mer i föreskrifterna för hund och katt men det kanske är enklare att ringa din Länsstyrelse och fråga om ditt specifika fall.
"Box/utrymme inomhus" så box avser något annat än bara utrymme inomhus? Sen var det inte jag som frågade om box?

Jag har som sagt läst föreskrifterna? Men ska, som någon ovn skrev ringa och se om man kan få ut mer info. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: Blueberry
·
Ekonomi & Juridik Jag vill dubbelkolla om jag har förstått reglerna rätt. För att ha två hästar i samma box krävs att varje häst får 100% av det mått som...
Svar
5
· Visningar
1 350
Senast: Buck
·
Övr. Hund Hej! Jag gör en skoluppgift där jag ska räkna lite på hur stor rastgård 10 hundar ska ha (och en mängd andra saker så det här är en...
Svar
3
· Visningar
989
Senast: domesticus
·
Ekonomi & Juridik Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv...
Svar
8
· Visningar
2 032
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp