Utskälld av hund - hur reagera?

hjärter_dam

Trådstartare
Jag var ute och promenerade i ett villaområde häromdagen, och när jag kommer förbi ett hus kommer det en stor riesenschnauzer utfarande och skäller mycket aggressivt. Den kommer också mycket nära mig (ungefär en meter) och såg mycket hotfull ut, dvs. ingen invit till lek eller att hälsa. Ägaren stod en bit därifrån och håll på att plocka ur saker i sin bil, och jag tror inte att han uppfattade att det var hans hund som skällde, förrän efter en stund. Då röt han till och hunden lommade tillbaka. Ägaren bad såklart om ursäkt och ingen större skada var ju skedd, men det var ändå lite obehagligt, framförallt eftersom jag inte hade en aning om hur man "bör" reagera.

Jag stannade på fläcken, vågade inte röra mig och försökte att kura ihop mig lite för att inte verka hotfull, mest på ren reflex. Men hur hanterar man egentligen en hund som kommer farande sådär? Jag hade såklart kunnat ryta åt den men man vet ju inte hur den hade reagerat.

Hundvana människor, förklara gärna för mig hur jag ska göra om detta händer igen!

/S.
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

Jag skulle också bara ignorera och lugnt gå vidare alternativt vänta tills ägaren kallat in hunden.
Om den började hoppa eller liknande skulle jag nog ryta till på den och försöka skicka iväg den.
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

Jag skulle också försöka ignorera, men jag är ju svag för alla slags schanuzers så jag kanske skulle känna mig tvingad att prata lite med den... :o

Mitt tips till dig skulle vara att inte krypa ihop och försöka se ofarlig ut. Hunden har nog svårt att läsa dig om du försöker göra dig till. Du behöver inte heller ryta om hunden är utom räckhåll och ägaren är i närheten. Sträck på dig och gå förbi - försök utstråla lugn och säkerhet. Gå förbi och träna! :D
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

Jag hade ignorerat och fortsatt med vad jag gjorde innan. Låter som en blandning av vaktande och en smula osäkerhet hur den ska bete sig mest.
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

Jag är inte säker på hunden var så aggressiv som du upplevde den, men det är en klen tröst när man står där. Men även jag skulle ignorera.
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

*KL*

Förlåt om jag snor tråden lite.

Hur gör man då om hunden börjar nafsa efter en? Har upplevt samma sak som TS men i det fallet började hunden nafsa, inte bita men gjorde utfall och naffsade för att sedan backa undan och sedan naffsa igen. Antagligen är det för att hunden är osäker som den gör så men ska man fortfarande ignorera i det läget?
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

Jag skulle nog ha svårt att ignorera en hund som naffsade efter mig, då skulle jag nog ha sagt ifrån. I allafalla om hunden kunde "komma åt" mig. Är den instängd bakom ett ordentligt staket får den väl skälla och naffsa runt hur den vill. Om hunden kunde komma lös och naffsade efter folk hade jag nog också sagt till hundägaren att se till att skaffa bättre staket om hunden ska få hålla på sådär.
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

Kan man så är det ett starkt kroppspråk som säger "Kom inte hit".

Sträck på dig, håll en uppsträckt "stopp-hand" framför dig mot hunden som tydligt talar om att den inte är välkommen. Det fattar de flesta hundar.
Funkar även mot glada hundar som vill hoppa på dig.

Sen tycker jag absolut man kan skälla, på ägaren.
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

Låter som att den vaktade, svårt att säga så här på nätet om hur man skulle ha gjort eftersom man oftast använder sig av tystkunskap i sånna situationer, man bara gör och går på instinkt. Men att få kontakt med ägaren är ju alltid bra.
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

En osäker hund som fjantar fram och skäller mer än den agerar kan man, som någon skrev -sträcka upp sig mot och plocka ner på jorden genom kroppsspråk.
Skulle man träffa en aggresiv hund på "riktigt" -alltså en hund som vaktar och som är i attackläge är en annan sak. Den skulle jag akta mig för att morska upp mig mot, okej om den är liten men en större hund kan faktiskt bitas rätt ordentligt.

Sånt där "vet man" men med mig är risken rätt stor att när det väl händer så gör jag istället för att tänka först :o
Så jag skulle förmodligen säja åt hunden att "knipa mun" (finns fulare ord) först och bli tvungen att akta mig sedan :p
 
Sv: Utskälld av hund - hur reagera?

Ingen ögonkontakt, inte prata och inte känna. Ignorera helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 000
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 515
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Jag har bott i lägenhet i hela mitt liv och har nu flyttat till hus och känner mig på något sätt inte trygg. Bor i ett villaområde, men...
Svar
15
· Visningar
2 184
Senast: HeddaVovven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp