Bukefalos 28 år!

Hund med lite vakt?

feel

Trådstartare
Jag har bott i lägenhet i hela mitt liv och har nu flyttat till hus och känner mig på något sätt inte trygg. Bor i ett villaområde, men ändå... Har en chihuahua som enligt mig vaktar oss perfekt, men tyvärr inger ju inte en så liten hund dessmer respekt ;) Han vaktar på så sätt att han håller stenkoll på om någon kommer in på gården, om någon kommer upp på trappen springer han på en gång till dörren och om någon okänd kommer in skäller han och försöker stoppa dem redan i hallen, såklart går de bara förbi honom iom hans storlek men då går han efter och liksom kollar av med mig att det är okej. Sedan håller han sig lugn.

Eftersom jag bara haft chihuahua och en Spaniel i mitt liv kan jag inget om vaktande raser, är det lämpligt att ha sådana i en barnfamilj? Finns det raser med mer/mindre vakt och "hur" de vaktar? Hunden bör inte vara alltför stor men ändå lagom så man känner sig trygg. Jag promenerar iaf en timme om dagen och min favoritrunda går förbi några områden där en del tvivelaktigt folk håller till, även där skulle jag känna mig mer säker med en större hund. Men utöver mina promenader har jag inget större intresse i hundträning som sådan så det bör inte vara en hund som kräver alltför mycket psykisk och fysisk motion.

Vad tror ni?
 
Köp något slags överfallslarm om du är orolig. En hund som försvarar dig kräver betydligt mer än det du erbjuder.

Det är alltså så? Misstänkte det så jag är tacksam för ärligt rakt svar... Vill ju att hunden ska få ett trevligt liv hos oss, så är noga med att den inte kräver mer än vad den kan få.

överfallslarm känns dock inte som något som hjälper mig, får förlita mig på min minihund som iaf meddelar om någon kommer.
 
Det är väldigt svårt att förutspå vilka hundar som kommer att försvara dig i en hotfull situation, oavsett storlek. Vill du bara ha något som ser "skrämmande ut" och som inte kräver så mycket aktivering skulle jag satsa på typ en Mastiff eller om man vill ha något mindre typ en Engelsk Bulldog. Dessa raser har dock problem med hälsan och Mastiffer är väldigt starka och kan lätt dra omkull dig och välta barn m.m.
Hade jag varit du hade jag nog istället satsat överfallslarm, självförsvarskurs m.m.
 
Det bästa sättet att skydda sig mot främlingar är att kunna springa snabbare än de kan. Bättre att träna upp konditionen och flåset än att ta självförsvarskurs, skaffa vakthund, överfallslarm etc. I ditt fall så lönar det sig kanske ytterligare eftersom du har en hund som är liten nog att ta upp och springa med (fast den kan nog springa snabbare för egen maskin). Om du är orolig/paranoid så bör du hitta fler promenadstråk och inte gå samma varje dag och/eller gå rundan vid olika tid på dygnet.
 
Istället för att skaffa en vakthund skulle jag i det läget fundera på varför det kändes otryggt och jobba med den känslan. Förhoppningsvis har du ju inte flyttat till ett område som faktiskt är otryggt på riktigt, utan det är "bara" någon idé din hjärna fått för sig. Vad du är rädd för går att arbeta med, precis som allt annat psykiskt.

Om dina rädslor är obefogade är det dessutom en ännu sämre idé att skaffa vakthund. Hundar reagerar ju för det mesta på hur ägarna är, känner sig osv. Om du går runt med en skarpare hund och är osäker, då lär hunden reagera lättare på saker i onödan.

Dessutom har det i tidigare diskussioner här i forumet visat sig vara vanligt att läget blir värre för de som är ute med hundar som "ser tuffa ut" eftersom då alla puckon ute ska visa sig modiga inför sina vänner, kommer fram och provocerar hunden osv. En hund som ser tråkigt vanlig ut är i så fall bättre.

Jag själv var väldigt rädd för att vara ute förut, åtminstone i mörker. Jag bor i ett inte allt för lugnt område, bara några hundra meter från ett annat område där polishelikoptern börjat snurra runt regelbundet bara för att hålla koll på alla tokiga människor. Det händer åtminstone en gång i veckan att jag kvällstid möter någon tydligt drogpåverkad eller i alla fall väldigt alkoholpåverkad märklig typ när jag går med hundarna.

Det är obehagligt, absolut, men trots allt detta så har jag nu slutat vara rädd för att gå ute på kvällarna. Jag undviker visserligen de värsta områdena för det mesta, men bara genom att tvinga mig att vara ute och därmed se att det inte händer något dåligt (det har det inte gjort hittills) så har det blivit mindre läskigt. De få gånger som folk tagit kontakt med mig så har det uteslutande varit folk som ärligt frågat om vägen, folk som varit nyfikna på mina hundar och liknande. Samma typer av människor som är ute dagtid alltså, och dagtid är jag inte rädd att vara ute.
 
Jag har bott i lägenhet i hela mitt liv och har nu flyttat till hus och känner mig på något sätt inte trygg. Bor i ett villaområde, men ändå... Har en chihuahua som enligt mig vaktar oss perfekt, men tyvärr inger ju inte en så liten hund dessmer respekt ;) Han vaktar på så sätt att han håller stenkoll på om någon kommer in på gården, om någon kommer upp på trappen springer han på en gång till dörren och om någon okänd kommer in skäller han och försöker stoppa dem redan i hallen, såklart går de bara förbi honom iom hans storlek men då går han efter och liksom kollar av med mig att det är okej. Sedan håller han sig lugn.

Eftersom jag bara haft chihuahua och en Spaniel i mitt liv kan jag inget om vaktande raser, är det lämpligt att ha sådana i en barnfamilj? Finns det raser med mer/mindre vakt och "hur" de vaktar? Hunden bör inte vara alltför stor men ändå lagom så man känner sig trygg. Jag promenerar iaf en timme om dagen och min favoritrunda går förbi några områden där en del tvivelaktigt folk håller till, även där skulle jag känna mig mer säker med en större hund. Men utöver mina promenader har jag inget större intresse i hundträning som sådan så det bör inte vara en hund som kräver alltför mycket psykisk och fysisk motion.

Vad tror ni?

Måste hunden ha funktionen som vakthund då?
Tänker att du kanske känner dig tryggare med en större hund oavsett om den nu försvarar dig eller inte i skarpt läge.
Nu känner jag mig inte otrygg i mitt område, men när jag var hundvakt till en svart labrador så kände jag mig på något sätt ännu säkrare att ingen skulle komma fram till mig på kvällspromenaden. Labben hade säkerligen inte gjort ett dyft om jag blivit överfallen, men det var själva grejen att gå med en stor hund istället för mina dvärgschnauzrar.
Vad tror du om det?
 
Eurasier, säger jag. Eurasier är en sällskapshund och kräver inte lika mycket som en brukshund.

En hane kan bli 60 cm i mankhöjd och de ser större ut än de är, pga den kraftiga, utstående pälsen och att de är kompakta i kroppen. Huvudet är stort och nacken kraftig. De har stora tänder.

Normalt är de tystlåtna, men om det gäller, har de ett grovt skall som från en betydligt större hund och morrningarna låter skräckinjagande för en hundovan person. Det är inte ovanligt att fok går omvägar för att slippa mötas och jag har sett speciellt invandrare flyga som raketer bort från stigen. Min uppfattning är att skandinavier i regel är mer hundvana än de från Asien och Afrika, där hundar oftast hålls för vakt. För många av dem är medelstora/stora hundar farliga oavsett.

Eurasier är reserverade och älskar inte alla som retrievrar gör. Jag vet att min tik ingriper om någon skulle antasta mig. Jag har sett hur hon slänger sig emellan och med sin kropp skyddar både våra katter och den mindre hunden, om någon annan hund eller om någon skum typ skulle bli för intresserad. Hon biter inte, men låter mycket och det kan räcka. Om det verkligen blev allvar kanske hon skulle hålla fast en ev angripare. Hugga? Det vet jag inte - har aldrig varit i den situationen.
Jag tror att hon skulle förstå om det var allvar på riktigt, men vad hon skulle göra då vet jag inte.

En svart labrador som någon föreslog skulle säkert också kunna verka avskräckande för en hundovan person. (Bara den inte viftar på svansen och verkar för glad).

Oavsett hur stor hjälp du skulle få av en hund, så betyder det mycket för dig att du känner dig säkrare.

Tips: Gå in på youtube och titta på filmer med raser du funderar på för att se hur hunden rör sig/storlek etc.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

En annan hund som skulle kunna funka är airedalterrier. Dock kräver den mer aktivering än eurasiern. De är i ungefär samma storlek.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/airedaleterrier/
 
Det här med att skaffa hund som ska vakta/skydda är lurigt. Jag avråder från det om man inte vet hur skydd ska fungera och kan hantera/träna det.
Jag har 4 schäfrar som är tjänsteavlade. En av dem är skyddstränad och tävlad i skydd. Endast hon skulle gå in och skydda om hennes förare ber henne om det. Ytterst tveksamt om hon skulle plocka fram skyddet på eget bevåg. Vilket är jättebra!!!!
De andra tre är ännu inte skyddstränade (en av dem ska bli) och det är högst otroligt att de skulle vara till hjälp vid ett hot i nuläget. Möjligtvis om skurken fick en allergichock.
 
Leonberger? Härliga hundar med lite vakt i, dock inte så hett blod.
Storleken och det maffiga utseendet lär garanterad avskräcka folk.
Rasen vill ha både motion och lite hjärngympa, men inget i klass brukshund
 
Eurasier är reserverade och älskar inte alla som retrievrar gör. Jag vet att min tik ingriper om någon skulle antasta mig. Jag har sett hur hon slänger sig emellan och med sin kropp skyddar både våra katter och den mindre hunden, om någon annan hund eller om någon skum typ skulle bli för intresserad. Hon biter inte, men låter mycket och det kan räcka. Om det verkligen blev allvar kanske hon skulle hålla fast en ev angripare. Hugga? Det vet jag inte - har aldrig varit i den situationen.
Jag tror att hon skulle förstå om det var allvar på riktigt, men vad hon skulle göra då vet jag inte.
Fast bara för att hon gör så vid små hot betyder det inte att hon skulle göra det om det var skarpt läge. Det är fler som tror deras hundar skulle ingripa än vad som faktiskt gör det.

Jag vet inte ens om min hund skulle göra det - och han är ändå av en ras som är framavlad för att just skydda sin förare från hot OCH av rätt linjer för att göra det.
 
Tack för svar allihopa :)

Min nuvarande hund börjar bli till åren så vi börjar se oss om efter en till hund hur som helst. Som ni märkte är jag inte vidare kunnig på hundar som kräver mycket träning och har ju helt ärligt ingen aning om hur mkt en sådan hund kräver, därav min fråga här.

Men som någon skrev här så blir det nog en lite större sällskapshund. Det är inbrott på vårat område några gånger/år samt att man som sagt måste passera ett område med lite stökigt klientel för att ta sig till de bästa stigarna i skogen härifrån. Men en större hund kan nog göra att jag känner mig säkrare både hemma på nätterna och ute på promenad.
 
Jag kände mig alltid säker med våra varghundar när jag gick promenad förbi folk på kvällarna. Att dom var jordens snällaste behövde ju ingen annan veta om man när man mötte folk kortade upp kopplet o betedde sig själv som att man hade en buse i kopplet :angel:

Men i övrigt var det alurig vakt i dom och som sagt världens snällaste men utseendet är rätt respektingivande.
Enligt mig som är uppfödd med dom är dom perfekta familjehundar även om dom tar lite plats (dom tror visserligen själva att dom inte gör set). Lugna, stabila och kräver inte så mycket mer än promenader och att få vara med sin flock. Iaf var jag som ungdom skitar när jag ville trän agility som mina vänner och mina hundar möjligtvis kunde tänka sig att skutta över ett hinder om det vankades en köttbulle efter varje (o det gjordes inte i någon rasande fart direkt). Men de finns ju självklart mer energiska individer som kräver mer men ingen av våra var nån extremkrävande, å andra sidan så passar dom inte alls in i mitt superaktivá liv nu för tiden när BC passar bäst in ;)

Lycka till i letandet!
 
Mastiff, de är inte krävande, vanligtvis snälla och barnkära.
Men de är dyra i drift, försäkringen är dyr och de äter massor samt att det är svårt att hitta en frisk.

Jag har haft ddb och även om han var väldigt snäll och vek så vakt och försvarsinstinkten hög.
Gick vi på promenad lufsade han fram men hade stenkoll på omgivningen, dök det upp någon i mörkret så vile han alltid ha mig och Ruben så han gick på utsidan mot människan. Jag är väldigt säker på att han hade reagerat med försvar om det hade hänt något.
Det är inte en larmande hund som skäller på allt.
Han låg på tomten och skällde aldrig på människor och hundar som gick förbi.
Kom någon in på tomten eler ringde på dörren skällde han en gång.
Man säger att de släpper in folk men inte ut dem och det stämmer bra.
Kom det någon okände släppte han in den, gick sen runt och ställde sig för dörren :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 855
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 476
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp