Utställnings tråden

Igårkväll fick Sheldon göra första duschen inför Örebro den 27 ;-) Domarfördelningen ligger ju redan ute om nån missat det :-). Så vet redan att Sheldon inte har nån chans men vi ställer ju för det är kul att åka iväg. Kul och spännande med för mig ny och okänd domare till mn hona :-).
 

Bifogade filer

  • 9B466C14-24B2-4BFD-A55A-B1600F17D10C.jpeg
    9B466C14-24B2-4BFD-A55A-B1600F17D10C.jpeg
    166,4 KB · Visningar: 53
Igårkväll fick Sheldon göra första duschen inför Örebro den 27 ;-) Domarfördelningen ligger ju redan ute om nån missat det :-). Så vet redan att Sheldon inte har nån chans men vi ställer ju för det är kul att åka iväg. Kul och spännande med för mig ny och okänd domare till mn hona :-).
Ragdoll?

Då ses vi i Örebro :). Är alltid stentuff konkurrens i Örebro men det är alltid trevligt!
 
Ragdoll?

Då ses vi i Örebro :). Är alltid stentuff konkurrens i Örebro men det är alltid trevligt!

Nepp, huskatt 😹🙀 😻
Ja jag vet ju att det kommer vara det, även bland husisarna men jag ser fram emot det, roligt att möta fler och andra husisar än de vi typ alltid möter (som iof tillhör de bästa i Sverige/världen) men blev glad när jag såg rasfördelningen att det var många husisar med. Och många andra både vanliga och ovanliga raser :-).

Kul, vad är det för ras och vilken klass ställs din/dina katter i?
 
Nepp, huskatt 😹🙀 😻
Ja jag vet ju att det kommer vara det, även bland husisarna men jag ser fram emot det, roligt att möta fler och andra husisar än de vi typ alltid möter (som iof tillhör de bästa i Sverige/världen) men blev glad när jag såg rasfördelningen att det var många husisar med. Och många andra både vanliga och ovanliga raser :-).

Kul, vad är det för ras och vilken klass ställs din/dina katter i?
spännande med en maskad husis :). Tur det inte var en förtecknad ragdoll ;). Hoppas att det går bra för er. Du brukar inte uppleva att domarna ”ser ned” på din husis för att han är tecknad som en ragdoll?

Jag har med mig en ragdollkille i klass 11. Han har nog ingen chans heller då jag vet att det kommer andra snyggingar från nästan hela landet. Men vi är mest där för att öva :). Han är blå bicolor. Sitter för tillfället och syr ett nytt burskynke till honom :).
 
Igårkväll fick Sheldon göra första duschen inför Örebro den 27 ;-) Domarfördelningen ligger ju redan ute om nån missat det :-). Så vet redan att Sheldon inte har nån chans men vi ställer ju för det är kul att åka iväg. Kul och spännande med för mig ny och okänd domare till mn hona :-).

Åh! Så himla sött :love:
Kan jag skicka mina på dusch-utbildning? ;)
 
spännande med en maskad husis :). Tur det inte var en förtecknad ragdoll ;). Hoppas att det går bra för er. Du brukar inte uppleva att domarna ”ser ned” på din husis för att han är tecknad som en ragdoll?

Jag har med mig en ragdollkille i klass 11. Han har nog ingen chans heller då jag vet att det kommer andra snyggingar från nästan hela landet. Men vi är mest där för att öva :). Han är blå bicolor. Sitter för tillfället och syr ett nytt burskynke till honom :).
Senaste domaren log och sa att han såg ut som en charmigt feltecknad ragdoll men peppar peppar har han aldrig blivit nerdömd pga det. Men jag kan säga att jag varit livrädd. Första utställningen hade jag mardrömmar innan att vi skulle bli sågade vid fotknölarna, nen ville ha med honom som miljöträning och för kul sidoklass som fanns, varpå han charmade domaren totalt, vinner, blir nom och slår superfin hona i panel och blir BIS. Jag var i chock efter det. Nån annan domare hävdade att hon var säker på att det var ragdoll i men inte pga färgen utan början på kulmage 😇. Jag vet att det kommer komma domare som inte vill ha maskade huskatter men ännu har vi bara mött domare som gillar honom (temperament, bra, stark kropp osv) däremot blev min hona en gång neddömd pga hon var lik en sibir(!?!), hon är i mina ögon en typisk långhårig husis, blåsilvertigre, detta efter att samma domare nominerat Sheldon. Framförallt utländska domare är väl mer vana vid maskade husisar än de med silver...
 
@Iaraphel Är mina två också välkomna på kurs i duschning? Det skulle verkligen behövas :angel:
Haha kanske får starta kattkurser 😂, hos mig får alla tidigt vänja sig och lära sig duschning, tandborstning (just nu tränar jag dock på att lyckas borsta på de andra utan att Sheldon kommer och trycker sig in och snor tandborsten), balansträna på pilatesboll och kattagility mm. Min Lycko gillar ju att simma i sjön också. När jag är hos morsan på landet och grannkatten kommer på besök så har jag hopp och agilitytränat den lite också 😂.
Har sökt runt på nätet efter kattfysioterapeut då jag vill ha hjälp med Lysa för att förebygga artros mm då hon börjar bli äldre och är stor och tung, nen det är halvt omöjligt att hitta så nu letar jag utbildning så jag kan utbilda mig till det själv 😂. Fast fått tag på en hundfysioterapeut med kunskap om katt som jag hoppas vill hjälpa mig känna igenom Lysa och lägga upp träningsprogram.
 
Senaste domaren log och sa att han såg ut som en charmigt feltecknad ragdoll men peppar peppar har han aldrig blivit nerdömd pga det. Men jag kan säga att jag varit livrädd. Första utställningen hade jag mardrömmar innan att vi skulle bli sågade vid fotknölarna, nen ville ha med honom som miljöträning och för kul sidoklass som fanns, varpå han charmade domaren totalt, vinner, blir nom och slår superfin hona i panel och blir BIS. Jag var i chock efter det. Nån annan domare hävdade att hon var säker på att det var ragdoll i men inte pga färgen utan början på kulmage 😇. Jag vet att det kommer komma domare som inte vill ha maskade huskatter men ännu har vi bara mött domare som gillar honom (temperament, bra, stark kropp osv) däremot blev min hona en gång neddömd pga hon var lik en sibir(!?!), hon är i mina ögon en typisk långhårig husis, blåsilvertigre, detta efter att samma domare nominerat Sheldon. Framförallt utländska domare är väl mer vana vid maskade husisar än de med silver...
Skönt att höra! Hade en maskad husis förut men vågade aldrig ställa henne pga färgen.

Silverfärgade husisar är så läckra, och i mina ögon är de ”mer” huskatter än en siamesmaskad. Men det kanske är vad man är vad vid som sagt :). Hoppas han får en bra bedömning i Örebro.
 
Skönt att höra! Hade en maskad husis förut men vågade aldrig ställa henne pga färgen.

Silverfärgade husisar är så läckra, och i mina ögon är de ”mer” huskatter än en siamesmaskad. Men det kanske är vad man är vad vid som sagt :). Hoppas han får en bra bedömning i Örebro.
Jag håller med, speciellt blåsilvertigre och tabbykatter tycker jag är klassisk huskattlook, men iof, när jag var i Spanien och matade gatukatter (vad ska man annars göra på semestern?) så kryllade det ju av maskade katter. Så beror ju helt klart på varifrån domaren kommer. (Fast just i trakten där vi bor i Småland har det för ca10år sen hittats endel maskade, långhåriga katters som saknat ägare...)

Men jag tror det för mig och Sheldon är tur att han i övrigt inte ser ut som raskatt, haha brukar kalla honom för korthårig långhår 😂, han saknar krage bl.a. (men har en liten söt getskäggtofs istället).

Men egentligen står det inte någonstans i rasstandarden att de inte får se ut som raskatter, senaste domaren pratade om det, och sa det iaf, just päls och färg tyckte väl inte hon man skulle döma ner på som raslikt. Skulle det däremot dyka upp en katt som ser ut som oriental, perser osv i kropp och huvud/ansikte eller rexpälsad så skulle hon se ner på det.

Lycka till med din i Örebro :-). Visa gärna bild på burskynket sen.
 
Nästa katt duschad. Spännandes att se resultatet för ha bytt produkter. Körde med espree förra året och egentligen borde jag kanske inte bytt för fått excellent på päls, prep, osv på båda typ på alla utställningar (förutom SW då lysa var statisk och jag glömt antistatsprayen 🙈). Men har fått kämpa på utställningsdagarna med att spraya på kammen och kamma hennes päls som varit grymt statisk så tänkte se om jag märkte nån skillnad med K9 som jag nu köpt. Lite skeptisk att silverschampot är samma till katt/hund som till häst :confused:. Men testade iaf nu först silverschampo, sen det vanliga schampot med a.v. Och sen balsam. Och köpt deras spray också som så många varit nöjda med. Får se vad vi tycker. Och om jag står ut med det. (Får migrän av lukter och tyckt det luktar förmycket innan).
Vad använder ni för produkter? *nyfiken*
 

Bifogade filer

  • C6D473A6-3148-46CD-8C2B-C72ED739B20D.jpeg
    C6D473A6-3148-46CD-8C2B-C72ED739B20D.jpeg
    129,9 KB · Visningar: 34
@Iaraphel Får jag låna din bild på den maskade och lägga på min fb-sida? Den är privat.
Jadå det får det du. Men den är nog väldigt låg upplösning här. Så vill du ha den större eller bättre kvalitet så borde det gå dela direkt från instagram: Lyckothecat
Eller skicka ett meddelande på fb/messenger Joanna Rickemark Sandell så kan jag skicka över bilden.
 
Nästa katt duschad. Spännandes att se resultatet för ha bytt produkter. Körde med espree förra året och egentligen borde jag kanske inte bytt för fått excellent på päls, prep, osv på båda typ på alla utställningar (förutom SW då lysa var statisk och jag glömt antistatsprayen 🙈). Men har fått kämpa på utställningsdagarna med att spraya på kammen och kamma hennes päls som varit grymt statisk så tänkte se om jag märkte nån skillnad med K9 som jag nu köpt. Lite skeptisk att silverschampot är samma till katt/hund som till häst :confused:. Men testade iaf nu först silverschampo, sen det vanliga schampot med a.v. Och sen balsam. Och köpt deras spray också som så många varit nöjda med. Får se vad vi tycker. Och om jag står ut med det. (Får migrän av lukter och tyckt det luktar förmycket innan).
Vad använder ni för produkter? *nyfiken*

Jag använder anju produkterna till mina somalis
 
Jadå det får det du. Men den är nog väldigt låg upplösning här. Så vill du ha den större eller bättre kvalitet så borde det gå dela direkt från instagram: Lyckothecat
Eller skicka ett meddelande på fb/messenger Joanna Rickemark Sandell så kan jag skicka över bilden.

Tack! Kollar på insta och hör av mig annars.
 
Nästa katt duschad. Spännandes att se resultatet för ha bytt produkter. Körde med espree förra året och egentligen borde jag kanske inte bytt för fått excellent på päls, prep, osv på båda typ på alla utställningar (förutom SW då lysa var statisk och jag glömt antistatsprayen 🙈). Men har fått kämpa på utställningsdagarna med att spraya på kammen och kamma hennes päls som varit grymt statisk så tänkte se om jag märkte nån skillnad med K9 som jag nu köpt. Lite skeptisk att silverschampot är samma till katt/hund som till häst :confused:. Men testade iaf nu först silverschampo, sen det vanliga schampot med a.v. Och sen balsam. Och köpt deras spray också som så många varit nöjda med. Får se vad vi tycker. Och om jag står ut med det. (Får migrän av lukter och tyckt det luktar förmycket innan).
Vad använder ni för produkter? *nyfiken*

Använder k9 aloe vera schampoo bara på min husis och brukar bada henne dagen innan. Nu har vi ju bara varit iväg på en utställning och jag vet väl inte så mycket om just preparering och sånt då det är min första katt som jag ställer ut.

Funderar generellt på om hon har extremt lättskött päls då den aldrig får tovor trots att den är semi-lång men det kanske beror på åldern eller nått. Hon fäller nämligen nästan inte alls heller.
 
Nästa katt duschad. Spännandes att se resultatet för ha bytt produkter. Körde med espree förra året och egentligen borde jag kanske inte bytt för fått excellent på päls, prep, osv på båda typ på alla utställningar (förutom SW då lysa var statisk och jag glömt antistatsprayen 🙈). Men har fått kämpa på utställningsdagarna med att spraya på kammen och kamma hennes päls som varit grymt statisk så tänkte se om jag märkte nån skillnad med K9 som jag nu köpt. Lite skeptisk att silverschampot är samma till katt/hund som till häst :confused:. Men testade iaf nu först silverschampo, sen det vanliga schampot med a.v. Och sen balsam. Och köpt deras spray också som så många varit nöjda med. Får se vad vi tycker. Och om jag står ut med det. (Får migrän av lukter och tyckt det luktar förmycket innan).
Vad använder ni för produkter? *nyfiken*
Jag har också tidigare använt Espree och aldrig fått något annat än lovord. Numera använder jag två schampon. Ett avfettande från Anju och den röda från K9. Sen använder jag balsam från Anju. Brukar också använda Super Cream som inpackning innan bad om pälsen kräver det.
 

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 381
Senast: cili
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 867
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 090
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp