Bukefalos 28 år!

Utställnings tråden

Sv: Utställnings tråden

*kl*
Har inte planerat på någon utställning men nu när man har en ragdoll som man tycker är allra finast i världen (;)) så blir man lite nyfiken... Har aldrig deltagit i en utställning och är nyfiken på hur man vet att ens katt inte har några uppenbara fel? Har tittat på listan hos ragdollklubben men begrep inte mycket av det :o
 
Sv: Utställnings tråden

Uppfödaren till din raggis borde kunna säga om den håller måttet så att säga och även om den skulle ha något fel så kan det ju vara kul att testa på det ändå i alla fall en gång och få en bedömning :)
 
Sv: Utställnings tråden

Jag funderar liksom på det lite grann men känner mig blyyyg som inte vet vad man bedömer en katt på :p Men måste man inte ha en bur? Känns då lite onödigt att köpa en när man kanske bara provar en gång och jag känner tyvärr ingen som ställer ut katter.

Och så är jag lite nyfiken på vad ni tror att en domare skulle säga om en ragdoll som har en liten färgad klick mitt i det vita på nosen? Lila så det syns inte så mycket men halva nosen är färgad pga det. Helt klart inte godkänt så att det är lika bra att inte ens börja fundera på det eller..? :D
 
Sv: Utställnings tråden

Är du i Täby 2-3/11? Det är nämligen en utställning i Täby då, på Täby Park hotell. På söndagen ska jag dit med mina 2 tjejer. Ragdollarna kommer vara där på lördagen.
 
Sv: Utställnings tråden

Åhå! Dit bodde jag närmare än vad jag trodde, finns det info på någon sida som jag kan ta en titt på? Skadar aldrig att titta på vackra ragdolls ;) :love:
 
Sv: Utställnings tråden

Nej bur står klubbarna för så det behöver man inte bekymra sig om, det enda man behöver är i så fall ett burskynke och det övriga man behöver ha :)

Jag vet att ragdollklubben förut anordnade klasser för felfärgade på sina utställningar, jag har själv haft en raggis förut en lila mitted med för stor bläs dock blev det aldrig av att ställa honom i en sådan klass men det kan ju kanske vara ett alternativ i så fall ?
 
Sv: Utställnings tråden

Jag vet inte om det är ett "stort" färgfel på raggis eller bara en detalj. Hur som helst är utställningar och 99% av domarkåren inte alls så elitistisk som man lätt kan tro. Många ställer ut katter som aldrig kommer bli BIS, för att det är kul och nyttigt att få en bedömning, och för att träffa andra med rasen. Jag ställer ofta ut enbart för att folk ska se att min väldigt lilla ras faktiskt existerar.

Visar du katten och säger att det är din första utställning och du inte har en aning så kommer du med hyfsad sannolikhet få en bra redogörelse för vad som är bra och dåligt hos din katt, och på semi/långhår ofta en beskrivning av hur du borde preppa för att katten ska komma bättre till sin rätt ;)

Sen ska man alltid komma ihåg att man åker hem med samma katt som man kom dit med. Det förändrar ju inte på något sätt kattens värde hemma om den blir BIS eller om den blir oplacerad med "vek haka, svag typ och dålig pälskondition". Utställning ska vara på skoj (eller som avelsutvärderingsredskap tas med en stor nypa salt). :)
 
Sv: Utställnings tråden

De kommer ha en sådan utställningsklass i januari också. I Göteborg dock...

Asko: Jag tycker du ska fråga din uppfödare om denne anser att katten är feltecknad eller inte. Om den inte är feltecknad är det ju bara att prova. Jag har själv en ragdolltjej som jag ställt ut ett par gånger. Hon är ingen BIS-katt, men jag har varje gång blivit positivt förvånad över alla fina ord jag fått höra. Domarna brukar vara väldigt bra och kan säga både bra och lite sämre saker på katten. Jag har aldrig hört att de ratat en katt helt och hållet. Tyvärr är det snarare vissa ragdollmänniskor som är lite sämre på att uttrycka sig... Jag har fått höra lite elaka kommentarer om min tjej av de mest "inbitna", men det är bara titta åt ett annat håll. Jag lyssnar hellre på domaren i så fall, och i slutänden blir hon ju inte mindre fin i mina ögon bara för hon inte duger åt någon annan. :)
 
Sv: Utställnings tråden

Tur att jag är hörselskadad då så kan jag slippa höra de lite elaka kommentarerna ;)

Men dock så misstänker jag att Alice är feltecknad med sin fläck på nosen, är det då bättre att satsa direkt på en för felfärgade?

Tack alla för era svar!

Smulis; allt det övriga ... vad är det övriga? :o
 
Sv: Utställnings tråden

Ja, det är nog lika bra att ställa henne som feltecknad. Det är ju inte sådana utställningar direkt ofta dock så du får väl passa på när det faktiskt är :). Det blir dock inofficiellt och kan inte ge några cert eller liknande, men det kan ju ändå vara kul att få en bedömning på sin katt.
 
Sv: Utställnings tråden

Var kan man ta reda på när såna utställningar sker? På ragdollklubbens hemsida? :o
 
Sv: Utställnings tråden

Ja. Ragdollklubben kommer ha en sån klass i samband med sin utbildningshelg i januari. Det är faktiskt första gången jag har sett något sådant, men då har jag bara haft ragdoll ett år och läst runt på ragdollsidor i 1,5 år. Så det är nog inte speciellt ofta. Vet inte om det kan finnas kattklubbar som har sådana klasser på exempelvis KM. Det är ju också inofficiellt.
 
Sv: Utställnings tråden

Klubbmästerskap :). För att ställa katt måste du ju vara medlem i en kattklubb, och många av dem har klubbmästerskap varje år. Kan tänka mig att man skulle kunna få vara med med en feltecknad om man frågar snällt. :)
 
Sv: Utställnings tråden

Antar att du syftade på meningen med burskynket ? I så fall så finns det en bra checklista här på saker man ska ha med sig och saker som kan vara bra att ha. Förutom det som står så brukar jag även ha med eget vatten, vill inte riskera att stå där med en misse som har blivit kass i kistan på grund av annat vatten som den inte är van vid ^^

http://www.katter.nu/hur-gar-det-till-checklista/
 
Sv: Utställnings tråden

*KL på mig själv*

Nu börjar det dra ihop sig, någon här som ska till Birkas utställning 16-17 november ? :)

Har även anmält Luna till Fräsets utställning i Rasbo 4-5/1 -14, anmälde dock bara till söndagen då det räcker gott och väl med en dag för oss så här i början ^^ Lika bra att ha det gjort innan man glömmer bort det i alla fall om man heter Smulis ;)
 
Sv: Utställnings tråden

Jag skulle åkt, men min Sally har haft problem med livmoderinflammation under hösten (som till sist verkar ha försvunnit). Hon blev samtidigt allergisk mot sitt foder så hon har haft problem med magen och gått ned lite i vikt... Allt på en gång, så jag kände att vi inte riktigt var redo för Birka.

Jag planerar att åka till Järva i mitten av januari, om Sally håller sig frisk. Hon behöver fortfarande ett cert till för att bli champion. Tyvärr kommer hon nog inte mycket längre än champion dock. Synd, jag har ju börjat gilla det här med kattutställning.
 
Sv: Utställnings tråden

Åh vilken maximal otur! :( Låter som något som skulle kunna vara hämtat ur mitt liv, hoppas att tösen piggar på sig och återgår till sin forna glans :)
 

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 494
Senast: cili
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 574
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp