Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

Blir nyfiken på vad det är för ras? Känns knepigt att en domare ens får ogilla en hel ras helt obemärkt?!

Jag har miniatyr bullterrier, väldigt liten ras i sig och sällan över 10 anmälda totalt i rasen, oftast 4-5 st bara.
Det är rätt vanligt tycker jag att små raser ibland bara blir instoppad på någon domare som råkar ha hela den gruppen men inte fullt i sin ring.
Av 7 hundar (minibull + standardbull) så gavs 2 EXC ut, bägge till sista hunden i rasen som även fick BIR. Det är jätte fina hundar bägge två, men övriga som va med (utom min som ställdes för första gången) har fått EXC flertalet ggr.

Såg även lite på Amstaff som gick för samma domare, lika snålt där så den typen av hund som dessa raser är var väl helt enkelt inga favoriter..

Men så är det ju, upp som en sol ena veckan och magplask nästa! =)
härligt med bedömningssporter!
 
Sv: Utställningstråden 2011

Snygging! kan inte whippetstandarden, men han ser välbalanserad o sund ut i kroppen *gilla*
cool färg på fläckarna också :P

Tycker att en välmusklad hund inte bara ser bättre ut, dom brukar också (förutsatt att dom har korrekt kropp i övrigt) röra sig så mkt bättre..
 
Sv: Utställningstråden 2011

Fast det där är väl varken konstigt eller ovanligt. Vissa domare använder alla kort mer än andra och alla tycker olika.
Även i min ras, där det brukar vara minst 50 deltagande hundar, händer det ibland (om det är en hård domare) att merparten skickas ut med VG eller sämre.
I en liten ras vore det snarare mer konstigt om alla fick excellent. Någon slags spridning borde det ju rimligen vara bland deltagarna.
 
Sv: Utställningstråden 2011

KL

Hittade på en video från crufts som jag hade lagt till i favoriter men helt glömt bort! Man får rysningar, är så enormt sugen på att ställa!!!
(OK... sen att jag har flattar gör mig lite partisk, men ni må väl hålla med om att det var en värdig BIS vinnare :angel:)

http://www.youtube.com/watch?v=_lc1sNvXJF0

Är också nyfiken på vilka här som ska till Stockholm?
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jösses vad stilla alla hundarna stod! som statyer :o
Jag har anmält båda mina damer till stora sthlm. En vän ställer min unga och jag ställer tanten :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jag ska till Stockholm, inte med min egen (ingen ide, den domaren gillar verkligen inte Camaro) men som handler till en väns hane.

Vilket påminner mig om att jag missat att lägga in vårt resultat från växjö!

Camaro fick Very Good med följande kritik:
2 years, big size. Long female head, big ears, flowing stop. Black mask, scissors bite. Clean neck, straight back. Good angulations. Short tail, round feet. Healthy coat. Small white signs on feet. Moved easiby but can be stronger when moves, narrow behind.
8463005-EaVhM.jpg


Hanen jag ställde fick excellent och blev 3a i öppenklassen.
8463491-uyuMK.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jag kommer med bägge mina. Gamlingen ska få utställningsdebutera - vi får se hur det går. Har anlitat Buke-handler. ;)

Även unghundens pappa kommer, så i år blir det släktfejd i Münsterringen.. :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*
Medan ni andra ställde i Danmark passade jag på att åka till Herning i Danmark för dansk vinnarutställning. För Nova gick det inte så bra, CK men ingen placering i bästa tik. Däremot blev Bailey 2bh med CERT och CACIB för Eva Liljekvist Borg! Så om han nån gång efter april 2012 får ett till svenskt CERT och bli svensk champion blir han också dansk :) Känns skönt att ha honom klar på första försöket i Danmark. Extra roligt eftersom det i stort sett bara var fina hundar från alla de nordiska länderna på plats.
BaileyBIR.jpg

(bild från augusti i år eftersom vi inte hade någon fungerande kamera med oss)

Nästa utställningarna bli Norge, Finland och sen Stockholm så klart!
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Jag och odågan ställde inofficiellt idag igen. HP och BIR blev resultatet. Vi blev avtackade som femma i gruppfinalen, men det är inte lätt att konkurrera mot champions när man är nyss fyllda 9 månader :) Domaren tyckte dock att hon nog kommer bli riktigt bra som vuxen..

Kritiken: Mycket trevlig juniortik. Bra könsprägel. Tillräcklig bröstkorg. Välvinklad runt om med passande benstomme. Bra rörelser, ännu något lekfull. Väl visad.

Vi har en bit kvar att jobba på i utställningsringen, hon är lite sprallig och hoppig. Jag har inte tränat så hemskt mycket heller, jag vill behålla glädjen hos henne. Men självklart skulle hon få tagga ner sig lite! Domaren tyckte jag skulle trötta ut henne lite innan vi går in i ringen. Och så sa hon "Med den där kommer du få springa fort med som vuxen, för hon har ett enormt driv i steget!".

Nu blir det utställningspaus fram till februari/mars. Eventuellt att jag åker ner utan hund till Stockholm, men inget bestämt än.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Nä, trötta inte ut henne! Hon är så himla ung, låt henne fortsätta busa i ringen!
Har man väl taggat ner dem är det ett helvete att få upp glädjen i ringen igen.. Och utan glädjen kommer man inte långt sen när det blir allvar.

Då är det bättre att försöka träna in en snygg och kraftfull trav på kommando :idea:

Och grattis förresten :D
Hojta till om du kommer till stockholm, vore kul att ses!
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningstråden 2011

Ja, det är lite så jag också känner. Hon är ung och jag tror nog att hon nog med lite mer rutin och träning hemma kommer att sköta sig riktigt bra i ringen.

Vi får fortsätta nöta på hemma istället :)

Tack!
Jag hör av mig om det blir något Stockholm för mig. Jag håller med om att det vore kul att ses, det är ju ett tag sen sist nu :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl
igår var jag och lilltjejen (snart 5 månader) i boden på inoffare. gick alldeles strålande med tanke på hur mycket (läs lite) vi tränat. hp och stod rätt ok i stora ringen, där vi snabbt åkte ut, medan min valps halvsyster blev bis-4a i valp-1 gruppen.
det roliga var att jag, som tyckt att valpen varit något... slätstruken, och inte visat någon större personlighet, visade fram en attityd och ett intresse jag aldrig trodde var möjligt! för första gången såg jag hennes mamma i hennes sätt, och det i den positiva bemärkelsen. helt klart nöjd med gårdagen, och nu ska vi träna gå i koppel :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Har varit på en del utställningar under året med min ena Vita Herdehund, en hane som nu är 2,5 år.
Och det har gått jättebra :laugh: Han blev NO UCH vid nyss fyllda 2 år, han blev även SE VCH i år.

Han blev BIS på en officiell brukshund utställning i sommar och det är väldigt ovanligt att en VH blir det :love:

Han har blivit full certad i Sverige, så nu får vi ta tag i bruksmeriterna.

Och igår var vi på Norsk Vinnar utställning i Lilleström. Där blev han 2:a bästa hane, ck och reserv CACIB. Vi avslutar året med en inoff utställning på hemma klubben nästa helg.

Så en summering av året som gått kan ju inte vara annat kanonbra :banana:
 
Sv: Utställningstråden 2011

Vi ställde på Malmö valp idag och fick ett första pris med HP, andra bästa tik så det är vi nöjda med:)
Syskongruppen blev BIS-4 och var jättekul eftersom det var många grupper:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 230
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
26
· Visningar
1 511
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 518
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 697
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp