Utställnings tråden

Jag håller med. Det är en väldigt trång lokal som blir mycket svettig och varm. Det är ett av två ställen där Räven har vantrivts rejält.
Om jag inte missminner mig var det tre katter som smällde där förra året :crazy: Rutinerade, stabila katter. Sixten blir så stressad att han får magras.
 
Men jäklar vad sugen jag blev på att ställa ut nu! Disa måste ju utomlands... Får väl bli nästa års semester. Det vore ju jäkligt kul att kunna ställa henne på Gestrica i maj dock, älskar Gestrica! Eller åka "hem" i juni till Östersund i juni så får uppfödarna se henne igen. Får fnula lite på det här tror jag.
 
Grattis till andraplatsen! :) Och kul att du ställer huskatt! Jag har en huskatthane jag ställde mycket för nåt år sen.
Liten varning för Fräset: det är en jättetrevlig klubb, MEN dom har en förmåga att utöka antalet katter dom tar in i takt med att det blir fullt, så i slutändan har dom klämt in så extremt många katter i Hall2000 att det blir väldigt varmt, trångt, och livligt. Jag ställer inte ut där längre för mina katter pallar inte miljön helt enkelt. Så är din tjej lite nervös nu i början skulle jag nog välja en annan utställning :)

Har hört att folk fått hjälp av apotekspersonal att tyda sina lappar, domare och läkare skriver tydligen lika (illa) ;)
Håller med! En väldigt populär utställning som blir väldigt trång. Katterna kommer väldigt nära publiken. Var en annars stabil ragdollhane som smällde när jag var där för ett par år sedan. Har faktiskt valt bort den utställningen efter det.
 
Håller med! En väldigt populär utställning som blir väldigt trång. Katterna kommer väldigt nära publiken. Var en annars stabil ragdollhane som smällde när jag var där för ett par år sedan. Har faktiskt valt bort den utställningen efter det.
Exakt! Jättesynd för det är ju lite symboliskt och festligt att sparka igång säsongen sådär första dagarna av året... Men Örebro kommer ju inte långt efter och den är ju jättetrevlig :)
 
Exakt! Jättesynd för det är ju lite symboliskt och festligt att sparka igång säsongen sådär första dagarna av året... Men Örebro kommer ju inte långt efter och den är ju jättetrevlig :)

Örebro är en av de bästa. Fast både Gestrica och Hälsingekatten är också riktigt bra.
 
Grattis till andraplatsen! :) Och kul att du ställer huskatt! Jag har en huskatthane jag ställde mycket för nåt år sen.
Liten varning för Fräset: det är en jättetrevlig klubb, MEN dom har en förmåga att utöka antalet katter dom tar in i takt med att det blir fullt, så i slutändan har dom klämt in så extremt många katter i Hall2000 att det blir väldigt varmt, trångt, och livligt. Jag ställer inte ut där längre för mina katter pallar inte miljön helt enkelt. Så är din tjej lite nervös nu i början skulle jag nog välja en annan utställning :)

Har hört att folk fått hjälp av apotekspersonal att tyda sina lappar, domare och läkare skriver tydligen lika (illa) ;)

Då låter det absolut som vi ska satsa på en annan utställning. Synd dock då jag helst inte åker längre ner i landet än stockholm. Då jag studerar och bensinen kostar så extremt mycket nu, plus att det redan är en dyr hobby.

Vill inte utsätta henne för den miljön.
 
Örebro är en av de bästa. Fast både Gestrica och Hälsingekatten är också riktigt bra.

Lite långt till Örebro bara. Hade önskat fler utställningar i närheten :) Hälsingekatten är min hemklubb så den är ju nära och ganska liten som jag förstått det. Så bra som hennes första upplevelse.

Vilken domare hade du?

Sen undrar jag om det är någon här som har tips på miljöträning? Tyvärr var hon skeptisk mot främlingar även igår då vi åkte till djuraffären för att "öva" lite. De här beteendet kommer även när vi är ute och går i sele. När hon var mindre gick hon gärna fram och hälsade på alla så vet inte vad som kan ha "hänt".
 
Lite långt till Örebro bara. Hade önskat fler utställningar i närheten :) Hälsingekatten är min hemklubb så den är ju nära och ganska liten som jag förstått det. Så bra som hennes första upplevelse.

Vilken domare hade du?

Sen undrar jag om det är någon här som har tips på miljöträning? Tyvärr var hon skeptisk mot främlingar även igår då vi åkte till djuraffären för att "öva" lite. De här beteendet kommer även när vi är ute och går i sele. När hon var mindre gick hon gärna fram och hälsade på alla så vet inte vad som kan ha "hänt".
Börjar hon bli könsmogen? Det är en ganska känslig ålder för katten och många får mera taggarna utåt. Jag skulle inte utsätta henne för en massa just ny, utan avvakta tills efter kastreringen. Sen är djuraffären ett bra ställe tycker jag, och ta med till kompisar som ni låter klämma och känna.

I slutänden får man dock lyssna på katten. Jag har en hona som gick jättebra att ställa tills hon var dryga året. Sen blev om könsmogen och ville inte alls. Provade en gång men hon var inte alls nöjd. Nu får hon vara en snygg hemmakatt istället, trots att hon nog är den finaste jag har ;). Jag får åka med min andra ”halvfula” som tycker utställningar är ok istället.
 
Lite långt till Örebro bara. Hade önskat fler utställningar i närheten :) Hälsingekatten är min hemklubb så den är ju nära och ganska liten som jag förstått det. Så bra som hennes första upplevelse.

Vilken domare hade du?

Sen undrar jag om det är någon här som har tips på miljöträning? Tyvärr var hon skeptisk mot främlingar även igår då vi åkte till djuraffären för att "öva" lite. De här beteendet kommer även när vi är ute och går i sele. När hon var mindre gick hon gärna fram och hälsade på alla så vet inte vad som kan ha "hänt".

Jag hade med mig två somali och en aby.
Så vi hade lite olika domare.

Vi hade Fabio Brambilla på abyn första dagen och somalisarna hade Sabine Mösch. Andra dagen hade abyn Alexey Schukin och somalisarna hade Fabio.
 
I slutänden får man dock lyssna på katten. Jag har en hona som gick jättebra att ställa tills hon var dryga året. Sen blev om könsmogen och ville inte alls. Provade en gång men hon var inte alls nöjd. Nu får hon vara en snygg hemmakatt istället, trots att hon nog är den finaste jag har ;). Jag får åka med min andra ”halvfula” som tycker utställningar är ok istället.

Samma med Ping - förutom att hon inte är min finaste, snarare tvärt om, egentligen rätt ovärt att ställa en aby som är så långhårig att en domare sa att hon ser ut som en liten somali :laugh:
 
Börjar hon bli könsmogen? Det är en ganska känslig ålder för katten och många får mera taggarna utåt. Jag skulle inte utsätta henne för en massa just ny, utan avvakta tills efter kastreringen. Sen är djuraffären ett bra ställe tycker jag, och ta med till kompisar som ni låter klämma och känna.

I slutänden får man dock lyssna på katten. Jag har en hona som gick jättebra att ställa tills hon var dryga året. Sen blev om könsmogen och ville inte alls. Provade en gång men hon var inte alls nöjd. Nu får hon vara en snygg hemmakatt istället, trots att hon nog är den finaste jag har ;). Jag får åka med min andra ”halvfula” som tycker utställningar är ok istället.


Jag vet inte exakt hur man vet att dom är könsmogen då det är min första helt egna katt och de va länge sen vi hade en kattunge i familjen. Men jag misstänker det ja så jag ska kontakta veterinären imorgon.

Självklart ska jag lyssna på henne och om hon inte vill i framtiden heller så får hon väl bli "hemmakatt"/instakändis eller nått :p . Personligen tycker jag ju såklart hon är den finaste av alla (liiite partisk kanske) oavsett om hon vill visa upp sig för domare eller bara följa med på andra äventyr.

Hon har fått massa beröm överallt vi är och många frågar vad hon är för ras så de skulle såklart va kul om hon kunde vissa samma sociala och gosiga personlighet som hon har hemma även på utställning. Sen är just personligheten så högt värderad hos huskatterna så det blir ju extra svårt där om hon är lite blyg.

Såg massa katter som fräste mot domarna i panelen men ändå fick BIS. och även en katt som "slet" sig och hoppade ner från bordet under panelen. Därför undrar jag, hur vet man att man får gult kort?:confused:

Förresten kom jag på en till fråga nu när jag ändå skriver, hur vet man om en katt blev färgändrad under färgbedömningen? Allt gick så fort och jag blev stressad för att assistenten fick komma och säga till att hon skulle upp för färgbedömningen så jag lyssnade inte så noga på vad som sas av domaren :o

Vill gärna se bilder på era katter också, såg att vissa kanske lagt upp tidigare i tråden men dom visas inte för mig nu.
611A2786.jpg
 
Såg massa katter som fräste mot domarna i panelen men ändå fick BIS. och även en katt som "slet" sig och hoppade ner från bordet under panelen. Därför undrar jag, hur vet man att man får gult kort?:confused:
Man brukar inte bli diskad förrän en katt "smäller" oftast. Dvs att den attackerar domare/assistent. Men märker man att katten är på väg att smälla så drar man ofta katten innan (dvs avbryter bedömningen). Jag har varit med om att domaren sagt "jag vill gärna att ni drar den här katten, så slipper jag diska den", när katten visat tydligt att den inte vill. Tror inte att de kan bli diskade i panelen. När den genomförs har ju redan katten fått sin grundbedömning. Men däremot har jag varit med om att domare bett ägaren hämta katten när den är uppe i panel, för att den är stressad eller på väg att smälla. Endast katter som klarar av situationen ska vara i panel.

Vissa katter är mer fräsiga än andra, eller röriga och inte vill vara stilla. Som du säger så värderar man temperamentet otroligt högt på huskatterna, men på andra kattraser så är det inte lika avgörande. Många låter mer än de agerar. De är oftast inte så stressade, utan är avslappnade i kroppen. Det är bara "deras sätt" att göra sig hörda ;). Domare brukar aldrig nominera katter som verkar stressade av situationen.
 
Nu har jag bokat och avbokat tid för Trassels kastrering. Bokade på måndag (11/11) och sen igår fick jag ett mejl från min kattklubb om att dom skulle ha ett kattensdag arrangemang i en butik och ville att jag skulle visa upp Trassel för att visa att man kan ställa ut huskatter. Bra träning för henne tänker jag så jag avbokade vetrinärtiden så får vi ta det 3/12 istället.

Tyckte det var lite för vågat att hoppas på att pälsen skulle hinna växa ut på tre veckor nämligen :P
 
En vecka kvar till Birka och Foppas debututställning! Han är exakt 5 månader på lördag och i en riktig fästingålder och har MASSA fluffig päls, vilket inte ragdolls ska ha... Det blir ett riktigt jobb att försöka få ordning på pälsen någorlunda till nästa helg. I vilket fall som helst ska det bli kul att åka iväg och se hur han reagerar.

Soda är fortfarande inte frisk från sina kosseriproblem, så hon får stanna hemma igen. Men i Sverige funkar ju veterinärintyg för att få tillbaka lite pengar i alla fall. I Norge får man bara ersättning för smittsamma sjukdomar, tydligen.
 
En vecka kvar till Birka och Foppas debututställning! Han är exakt 5 månader på lördag och i en riktig fästingålder och har MASSA fluffig päls, vilket inte ragdolls ska ha... Det blir ett riktigt jobb att försöka få ordning på pälsen någorlunda till nästa helg. I vilket fall som helst ska det bli kul att åka iväg och se hur han reagerar.

Soda är fortfarande inte frisk från sina kosseriproblem, så hon får stanna hemma igen. Men i Sverige funkar ju veterinärintyg för att få tillbaka lite pengar i alla fall. I Norge får man bara ersättning för smittsamma sjukdomar, tydligen.

Vad kul med lillen, mindre kul med Soda.

Kyra och Svea ska dit, jag hoppas på cert på Kyra och att lilla Svea får fin kritik.
 
En vecka kvar till Birka och Foppas debututställning! Han är exakt 5 månader på lördag och i en riktig fästingålder och har MASSA fluffig päls, vilket inte ragdolls ska ha... Det blir ett riktigt jobb att försöka få ordning på pälsen någorlunda till nästa helg. I vilket fall som helst ska det bli kul att åka iväg och se hur han reagerar.

Soda är fortfarande inte frisk från sina kosseriproblem, så hon får stanna hemma igen. Men i Sverige funkar ju veterinärintyg för att få tillbaka lite pengar i alla fall. I Norge får man bara ersättning för smittsamma sjukdomar, tydligen.

Hoppas det gick bra trots fluffig päls!
 
Hoppas det gick bra trots fluffig päls!
Det gick över förväntan! På första utställningen blev han Ex2. På den andra blev han Ex1 och NOM! Samma konkurrent här, men med en domare som verkligen gillade Foppa. Ingen röst i panelen, men han skötte sig jättebra. Två jättefina bedömningar!

Det var väldigt kallt i hallen, men i övrigt har vi haft det väldigt roligt idag! När vi skulle hem kom vinit på parkeringen och hör ”lös katt”. Vi släppte allt och ett stort gäng folk lyckades med nöd och näppe fånga in en stressad sibir efter gott samarbete. Ägaren var väldigt chockad men lättad över att det gick väl. Var nog två personer som blev kattbitna på köpet, men det är skönt att se att kattmänniskor hjälper varandra när det skiter sig :heart
 
Det gick över förväntan! På första utställningen blev han Ex2. På den andra blev han Ex1 och NOM! Samma konkurrent här, men med en domare som verkligen gillade Foppa. Ingen röst i panelen, men han skötte sig jättebra. Två jättefina bedömningar!

Det var väldigt kallt i hallen, men i övrigt har vi haft det väldigt roligt idag! När vi skulle hem kom vinit på parkeringen och hör ”lös katt”. Vi släppte allt och ett stort gäng folk lyckades med nöd och näppe fånga in en stressad sibir efter gott samarbete. Ägaren var väldigt chockad men lättad över att det gick väl. Var nog två personer som blev kattbitna på köpet, men det är skönt att se att kattmänniskor hjälper varandra när det skiter sig :heart

Vad kul och grattis till fin bedömning!
Skönt att den smitna katten blev infångad.

Idag ska Jessika ta med Kyra och Svea - hoppas att hon får ihop allt. Det blir tufft för henne att vara ensam med två katter som ska ha två bedömningar och dessutom har hon lovat att hjälpa en som jobbar i sekretariatet med hennes katt (den fina JWn vi hade med i Iggesund).
Själv ska jag ligga på en strand i Australien
 

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 316
Senast: cili
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 023
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp