Bukefalos 28 år!

Uttagna till Unghäst VM 2009

Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Fyller på listan med de hästar som finns på KWPNs "långa" lista inför Unghäst-VM. Förra gallringen (den 3:e i ordningen) var i början på juni, nästa (den slutliga?) sker i slutet av juni:

5-year olds

Zizi Top (Tango x Ferro) - Hans Peter Minderhoud
Zamora (Krack C X Farrington) - Lynne Maas
Zero Gravity (Royal Hit x Contango) - Johan Rockx
Zarava (Scandic x Negro) Karin van Dijk-Euser
Ziësto (Lancet x Clavecimbel) - Gerdien Maree
Zondagskind (Jazz x Ulft) - Theo Hanzon
Zaragossa (San Remo x Democraat) - Robin Beekink
Zolena (Sir Sinlair x Cabochon) - Annarein Kerbert
Zico (Riant x Ferro) - Miranda Rongen
Zambuka (Scandic x Biotop) - Jennifer Sekreve

6-year olds

Westenwind (Flemmingh x Contango) - Emmelie Scholtens
Wijdewormer’s Wesley (Sir Sinclair x Havidoff) - Marijke Folmer
Wortila (Gribaldi x Vincent) - Roger Schulkens
Wolly Ann (Stravinsky xx x Ulster) - Christa Laarakkers
Wonja (Rhodium x Krack C) - Lotje Schoots
Kansas C (Krack C x Jazz) - Annemieke Vincourt
TC Wanted (Montecristo x Ferro) - Dieuwertje van Donselaar
Karolus van Wittenstein (Krack C x Partout) - Patrick van der Meer
Westpoint (Jazz x Michelangelo) - Emmelie Scholtens
Wynton (Jazz x Matador II) - Edward Gal

Källa är www.eurodressage.com

Men - börjar alla 5-åringar i holland på Z, och alla sexåringar på W? :o
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Ja, de namnger i princip alla i bokstavsordning !
Jag har en 2002-a som börjar på V
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Även Frankrike döper ju på årgångsbokstav, åtminstone SF och travarna. Osäker på om det gäller för fullblodsraserna. Egentligen är det ju ganska praktiskt när man kan se på namnet hur gammal hästen är. Många uppfödare gör ju också så, t. ex Menhammars stuteri. Statshingstarna döptes ju också på årgångsbokstav, så även remonterna som köptes in.

Skulle vara kul att se den efter Scandic- Biotop om nu det är samme Biotop jag tänker på, den ryske Trakhener hingsten som tävlades i Grand Prix av Reiner Klimke, otroligt vacker häst, och det är ju ingen dussinstam heller.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Det är samma Biotop, han är ganska vanligt förekommande i stammarna.
D v s det var fler än du som gillade honom.....;)
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Nu ligger de nominerade på ASVHs hemsida:
http://www.asvh.se/document/verden_09.pdf

Nominerade till Unghäst-VM i dressyr. Slutgiltig uttagning i Falsterbo.

5- åringar
Belamour 1151, hingst e Bellisimo M-Lord Sinclair I, uppf Heinrich och Wilhelm Strunk, äg Flyinge AB. Ryttare Susanne Gielen
Crissfire S, valack e Cosmopolite S-Landlord, uppf Helene och Thomas Sandström, ägare Eva Martinsson. Ryttare Marika Martinsson
Dalwhinnie 1180, hingst e De Niro-Rohdiamant, uppf Birgitta & Torsten Hansson, äg Birgitta & Torsten Hansson och Västra Hoby Stuteri AB. Ryttare Mattias Jansson
Emma, sto e Emmerton-Maraton, uppf Helene Rehn, äg Hans Danielsson. Ryttare Mikaela Alderin-Danielsson
Fürst Diamond, hingst e Fürst Heinrich-Landclassic, uppf/ägare Sundsmåla Gård AB. Ryttare Malin Rinné
Greetings, valack, e Don Romantic-Nocturne, uppf Malin och Dag Erlandsson, äg Ingrid Nyström. Ryttare Sandra Sterntorp
Hohenstaufen II 1160, hingst e Hohenstein-Langata Express xx, uppf. Hans-Guenter Berner, äg Tullstorp Dressage AB/Åke Björsell. Ryttare Minna Telde
Red Make Up, valack, e Master-Chirac, uppf Eva Albertsen, äg Minna Telde AB. Ryttare Minna Telde

6- åringar
Charon 1132, hingst e Rubinrot-Chapman, uppf/ägare Anette N-Holst. Ryttare Emanuel Bammel
Daphna, sto e Blue Hors Hertug-Master, uppf. Poul-Erik Lang, äg Camilla Larsson. Ryttare Camilla Larsson
Feelgood, valack e Fielmann-Michelangelo, uppf. Ernst Arnemann, äg Team Grocer B&T Andersson AB. Ryttare Tundi Andersson
First Wish (1103), valack e Fürst Heinrich-Welton, uppf Uwe Marken, äg Ålspånga Säteri. Ryttare Helena Lindmark
Paridon Magi, valack e Don Primero-Napoleon, uppf Niclas Magnusson, äg Lövsta Stuteri. Ryttare Caroline Palmgren
Peridot SB, hingst e Panasso-Davignon I, uppf/ägare Metafor AB/Stjärnbro stuteri. Ryttare Helena Larson
Scharmeur 1167, hingst e Schwadroneur-Napoleon, uppf. Lise-Lotte Ljung, äg Sundsmåla Gård. Ryttare Malin Rinné
Wladimir O.A. 1138, hingst eFlemmingh--Florestan I, uppf O. Anema, äg Birgitta Kjellin Häst AB/Stall André AB/Stut. Stubbäng. Ryttare Pernilla André Hokfelt

Jag fetmarkerade de svenskfödda.
Hoppas verkligen att de låter bli att skicka hästar födda utomlands på våra svenska platser, det är bättre att inte skicka iväg hela kvoten....:mad:
Finns det bara två svenskfödda som duger - skicka dom och inga mer.

Får verkligen Charon vara med enligt turordningen för uttagningen? Ryttaren är väl inte svensk?:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Enligt Eurodressage och Ridsport är detta det danska laget.
5-åringar
Skovens Rafael - Lotte Skærbæk
Uno Donna Unique - Andreas Helgstrand
Karina Lihmskov - Maria Anita Andersen
Hønnerups Driver - Andreas Helgstrand
Reserver:
1. Rassings Lonoir - Anna Blomgren
2. Sweet Simon - John Hvalsøe Saul

6-åringar
Heslegårds Rolex - Lone Madsen
Uno Don Diego - Thomas Lassen
Atterupgaards Cassidy - Sabine N. Petersen
Spirit Lotus - Lars Bækgaard
Reserver:
1. Algier - John Hvalsøe Saul
2. Dybdalgaards Margerit - Michael Søgaard

Jag förstår heller inte riktigt uttagningsprincipen, de andra länderna tycks endast ta med egna uppfödningar. Vad det gäller Charon försökte jag just hitta turordningen, men länken har tagits bort.

Samtidigt har nu Ridsport och Ridsportförbundet lagt ut info om UnghästVM för hoppning, dör gäller det endast svenskfödda hästar, andra uppfödningar får söka på Wild Card kvot, men tror inte detta finns för Verden VM, alltså olika upplägg på hur man kan kvalificera sig.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

OK nu fick jag tag på turordningen och enligt detta så skall Charon om nu ryttaren är utländsk inte komma ifråga. Tycker att man skjuter sig själv i foten lite grann här eller också är det så att ryttarna verkligen måste tillhöra det land hästen är uttagna från. Vet inte om de svenska reglerna är oklara eller vad inbjudningen till Verden VM säger.

Turordning för uttagning av ekipage är följande
1. Svenskfödda hästar med svensk ägare och svensk ryttare
2. Utlandsfödda godkända hingstar som verkar i Sverige med svensk ägare och svensk ryttare
3. Utlandsfödda ston med svensk ägare och svensk ryttare
4. Utlandsfödd häst med svensk ägare och svensk ryttare
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Håller med alla om att det helt klart borde vara svenskfödda hästar som nomineras och plockas ut.

Kan dock komma ihåg att Gränsbos Zuidenwind var nominerad av Holland till VM 2009 - om det var även med Rose Mathisen i sadeln vet jag inte (antar det eftersom han kom till Sverige för ett tag sedan nu).
Apropå detta med utländska ryttare till svenskfödda hästar.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Med tanke på att man kan skicka utlandsfödda hästar med svensk ryttare, tävlande under svensk flagg i unghäst-VM så borde det ju gå med svensk häst och tysk ryttare. Vore ju lustigt annat, men det ser onekligen inte så ut på reglerna ovan...

Emanuel Bammel är beridare hos Jonny Hilberath där Charon står i träning (om jag inte fattat fel). En duktig kille som ridit våra hingstar mycket. Att få up en tysk ryttare på svenskfödd häst innebär ju lite uppmärksamhet, och det är väl alltid bra för SWB!
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Jag kan väl isåfall tycka att det viktigaste är att hästen är svenskfödd för jag har tolkat unghäst-VM främst som en check av unga talanger vilket också ger en vägledning om avelsarbetet.
Så för min del så får ryttaren vara från vilket land som helst då jag främst vill se hur den svenska aveln går.
Dock intressant också med utlandsfödda hingstar som finns och är verksamma i Sverige.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Det håller jag helt med om, och det är vad jag avser med att skjuta sig själv i foten. Alltså om man stänger ute lovande ekipage på grund av ryttaren, genom att sätta upp uttagningsreglerna på det sättet.
Om det nu främst är en tävling mellan olika avelsförbund, så är det ju hästen som borde vara "huvudpersonen" och ryttaren inte spela någon roll.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Tycker det är bara trams att tycka att bara dem svenskfödda kan visas...men det kan ju vara roligt att kämpa om botten placeringarna, vad vet jag. Har ju själv varit där och tittat, och motståndet är grym så skall man ha något att komma med så måste man gå till vad vi har för kvalitet före "viktigast är att den är svenskfödd" inställningen, för vad blir det för PR för svensk avel med botten placeringar, tror ni Holländarna tänkte så när man skickade FLORENCIO (som är tysk och vunnit 2 ggr för Holland) med Hans Peter Minderhoud, nej vi vill inte vinna detta, vi vill endast skicka våra Hollandsfödda....
Många av dem svensknominerade är ju Avelshingstar som inte är svenskfödda, men om man tänker marknadsföring så har dem lämnat många avkommor med svenska papper, vilket PR dem kan skapa för dessa stoägare/avkommeägare till dessa hingstar, tycker man skall tänka lite längre än den lilla värld man sitter i, för dem gynnar oss alla att vissa vilka fina hingstar/importer vi tagit hem till Sverige.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Kanske bättre att falla med flaggan i topp än att iföra sig lånta fjädrar?
Spanien brukar ju stolt komma med sina PRE som ändå har lite svårt att hävda sig.
Genom den publicerade turordning så lyfts ju de utlandsfödda svenskägda hingstarna upp på näst-bästa plats. Om förhoppningen är att aveln går framåt så vore det ju roligt att se Rubinrot-sonen Charon delta. Rubinrot erhöll ju själv en 3:je plats som 5 åring och det hjälpte nog hans populäritet en hel del.
Vad det gäller Florencio gick han ju först BundesChampionat med en tysk ryttare, Simon Dropp. Sedan har han representerat Holland, men naturligtvis också alltid sitt förbund Westfalen. I Holland är hans äldsta avkommor f.05, medan det i Sverige finns 5 åringar så han måste ha godkänts senare där. Jag var tvungen att kolla eftersom man tycker att han annars kunde ha avkommor som blivit uttagna för Holland.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

....dessutom, hur tror ni det fungerar i Tyskland?? Tyskarna har turen att ha många förbund, så den tyske ryttaren väljer sällan vad för förbund han rider för (vilket dem skiter i för det mesta), bara att dem får rida VM är det viktigaste med den hästen som har bäst kvalite i dennes ögon/stall sedan så hoppar det förbund på av glädje att denne ryttaren har en Westfaler/Oldenburgare/Hannoveran/Trakenner osv som kan representera dem men titeln går alltid till ryttaren och Tyskland...

Nu skall man äntligen hem efter några veckors arbete i USA och kanske kan man klämma in ett besök i Verden i år igen, och hoppas då att Sverige har valt dem bästa individerna och inget annat......
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Nu finns den svenska nomineringslistan publicerad, väntade namn men 5 av 16 utlandsföddda. Tydligen gäller olika regler för hoppning resp dressyr? För så här skriver Ridsportförbundet ang hopphästarna:
Hästarna ska vara födda och registrerade i Sverige samt ha svenska ägare…..
På unghäst VM är det hästens nationalitet som räknas, en svensk ryttare kan alltså om han/hon blir uttagen representera det land som hästen tillhör

Dessutom står det att utländska hästar kan ansöka om Wild Card men det verkar heller inte gälla i dressyren.
Vi får väl hoppas att de svenskfödda sköter sig på Falsterbo där slutlig uttagning görs.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Tycker det är bara trams att tycka att bara dem svenskfödda kan visas...men det kan ju vara roligt att kämpa om botten placeringarna, vad vet jag. Har ju själv varit där och tittat, och motståndet är grym så skall man ha något att komma med så måste man gå till vad vi har för kvalitet före "viktigast är att den är svenskfödd" inställningen, för vad blir det för PR för svensk avel

De svenskfödda har inte fått bottenplaceringar - var har du fått det ifrån?:confused:

Sedan heter det inte "dem" utan "dom", varför skriver nästan alla "dem" på Buke?
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

tror ni Holländarna tänkte så när man skickade FLORENCIO (som är tysk och vunnit 2 ggr för Holland) med Hans Peter Minderhoud

Florencio var uttagen både som 5- och 6-åring av Tyskland, inte av Holland.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

De svenskfödda har inte fått bottenplaceringar - var har du fått det ifrån?:confused:

Sedan heter det inte "dem" utan "dom", varför skriver nästan alla "dem" på Buke?

Du menar väl "de" och inte "dem", håller med om att det kryllar av inlägg där folk inte kan skillnaden mellan de/dem, dålig svenska helt enkelt :devil:
 

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 012
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: KickiH
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 112
Senast: SeagirlM
·
C
Avel Nedanstående är kopierat från www.eurodressage.commen understrukningarna är gjorda av mig... Eurodressage F.O.C.U.S Great Dressage...
Svar
12
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp