Uttryck som är ”inne” (språktråd)

Rosett

Trådstartare
Senaste åren har jag tyckt att det verkar finnas ord och uttryck som verkar ”inne” och hörs rätt ofta t.ex. på tv eller kan läsas i tidningar.

Exempel:
  • I detta nu
  • Rusta (som i rusta upp men ”upp” utelämnas)
Hade en tredje men glömde bort den …

Har ni lagt märke till något liknande? Isåfall vilka ord och uttryck?
 
Jag avskyr när folk lägger in ens förnamn hit och dit.

Tack för detta Priffe, så bra! Priffe, då säger vi så.

Grrrr...:wtf:
Usch ja.. När jag jobbade i kundtjänst fick vi lära oss att göra så, för det verkar inkluderande och inbjudande. Jag förstår det fortfarande inte..
Det är helt ok om vänner och sådana som står en nära gör så, Men säljare/okända människor, ja det är väldigt obehagligt.
Hatar också det, får mig att känna mig som en hund. Ibland känns det nedvärderande när folk säger ens namn hela tiden medan de pratar med en.
Håller med. Ibland får jag för mig att lärare - och säljare! - har lärt sig att göra så för att alla ska känna sig "inkluderade" eller "sedda". När det gäller lärare så beror det kanske också på att det är ett sätt att lära in/befästa namn? Och så fortsätter de av bara farten i det privata?
 
Senast ändrad:
”I dessa tider” :D

Tillägger "på grund av rådande omständigheter" :D

Sedan hörde jag ett hemskt dumt uttryck här om dagen, "social shaming". Alltså att folk shameas för att de är sociala just nu. Jag känner lite, damn right?! Men "shaming" för mig drar paralleller till exempelvis fat shaming och slut shaming och bör i min mening inte användas i sammanhang där folk shameas för att de faktiskt beter sig idiotiskt. I så fall skulle vi ju kunna hitta på racist shaming eller vilket dumt uttryck som helst. Kan säga att personen som använde uttrycket är en hemskt priviligierad typ och har nog inte shameats för nåt i hela sitt liv, och tycker nu att hen är utsatt som får skit när hen drar ihop fester :grin:
 
Ett modeord som jag stör mig otroligt på är "flertalet". Jag hade inte stört mig hälften så mycket om det inte vore för att det nästan aldrig används rätt.
Förekommer flitigt i sociala medier, men misstänker att det först dök upp i mäklarannonser (varför har mäklare en helt egen version av svenska?). Minns en annons där en lägenhet påstods ha flertalet badrum och i närheten fanns flertalet skolor. Nej, tror inte det. Hur skulle det se ut?

(Flertalet = de flesta, dvs INTE en variant på flera eller detsamma som "ett flertal" :banghead:)

Hade kanske passat bättre i en språkpolistråd. Finns det en sådan?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
548
Senast: Ramona
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 810
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp