Uttryck som är ”inne” (språktråd)

Jag tror att många "inneuttryck" är situationsberoende. Vissa uttryck som nämns här hänger ihop med spelande. Vi som inte spelar har ingen aning. Vissa uttryck hänger ihop med ens egen umgängeskrets, övriga har ingen aning. Osv.
Jag blir personligen galen på allehanda slanguttryck, som inte sällan är väldigt regionala. Och för oss som inte finns i den aktuella regionen blir det obegripligt. (t.ex så är makens familj från Sthlm, norrort och de svänger sig med en hel del som är obegripligt för en smålänning)
 
Jag tror att många "inneuttryck" är situationsberoende. Vissa uttryck som nämns här hänger ihop med spelande. Vi som inte spelar har ingen aning. Vissa uttryck hänger ihop med ens egen umgängeskrets, övriga har ingen aning. Osv.
Jag blir personligen galen på allehanda slanguttryck, som inte sällan är väldigt regionala. Och för oss som inte finns i den aktuella regionen blir det obegripligt. (t.ex så är makens familj från Sthlm, norrort och de svänger sig med en hel del som är obegripligt för en smålänning)

Jag blir tokig på alla engelska uttryck och konstiga ord vilka för mig är helt obegripliga eftersom jag varken spelar eller är särskilt intresserad av populärkultur.
 
De senaste åren har det blivit vanligt med "Den här stolen kommer i 4 olika färger". Nej, stolar kommer inte i färger, de finns i färger. Enligt mig ska det vara "Den här stolen finns i 4 olika färger".

Det måste väl komma från engelskan? Låter helkorkat enligt mig. Kommer i färger, kommer med ett litet fodral, alltså 🤮 nej, finns i färger och det finns ett fodral till, eller det medföljer ett fodral.
 
Lägga för lägenhet :wtf:

Annars älskar jag slanguttryck, jobbar med tonåringar så får lära mig en massa nytt hela tiden :D
 
har lite svårt för när engelska ord läggs in (med fel uttal på engelskan dessutom) i meningar.

Får ofta höra att åh det är ju så fail, såsom det är ju så fejkat.
 
Men just "fejkat" är väl också engelska? Med fel uttal. Lite väl kasta sten i glashus här kanske ? :D
fejk är infört i saob...
1607524437850.png
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
548
Senast: Ramona
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp