Uttrycket "svennar"

Jag är pissetrött på att det är ok för en grupp i samhället att skrika jävla svennehora efter en "ursvensk" men det är inte ok att skrika jävla blattehora till någon med utländsk härkomst. Hur ska vi kunna få ihop samhället till ett samhälle om det är ok för någon grupp att kränka en annan? Rasism är rasism oavsett åt vilket håll den riktas.
Jag ger fullständigt fan i maktstrukturer (för ja de finns) i det här fallet för att bete sig som en rövhatt är inte ok oavsett om man heter Anders eller Ahmed.
Inget av dessa alternativen är givetvis ok.
 
Svenne har absolut används som ett nedsättande ord i de områden jag växt upp. Jag har dock aldrig tagit illa vid mig eftersom jag inte ser vad det skulle finnas för nackdel med att vara svensk? Så jag har mest sett det som larvigt att kalla folk för "svennar".

Blatte, babbe osv. är det förbaskat stor skillnad på att kalla folk eftersom det är kopplat till rasism och strukturellt förtryck. Stor. Skillnad. Det innebär inte att det är OK att skrika "svenne" efter folk eller definitivt inte "svennehora" (!!!) men med det sagt så finns det ju grader i helvetet. En kan ju gissa att de flesta som säger så är utsatta för just strukturellt förtryck och jag har nog mest känt att "låt dem ventilera det då" om jag själv blivit utsatt för ovan. Sen är ju segregation och spänningar grupper emellan aldrig vägen att gå. Men nej, jag kommer inte bli särskilt upprörd över om någon använder öknamn för svenskar.
 
Jag tänker att om man upprörs över ordet "svenne" och börjar kalla det rasism så befinner man sig gissningsvis ganska högt upp på hierarkistegen och har kanske inte större bekymmer i livet. 🤷‍♀️

Svenne var vanligt förekommande när jag växte upp under 90-talet och jag använder det själv återkommande som term för att peka ut en vit priviligierad klass med dess medföljande bubbla och skygglappar.
 
Svenne har absolut används som ett nedsättande ord i de områden jag växt upp. Jag har dock aldrig tagit illa vid mig eftersom jag inte ser vad det skulle finnas för nackdel med att vara svensk? Så jag har mest sett det som larvigt att kalla folk för "svennar".

Blatte, babbe osv. är det förbaskat stor skillnad på att kalla folk eftersom det är kopplat till rasism och strukturellt förtryck. Stor. Skillnad. Det innebär inte att det är OK att skrika "svenne" efter folk eller definitivt inte "svennehora" (!!!) men med det sagt så finns det ju grader i helvetet. En kan ju gissa att de flesta som säger så är utsatta för just strukturellt förtryck och jag har nog mest känt att "låt dem ventilera det då" om jag själv blivit utsatt för ovan. Sen är ju segregation och spänningar grupper emellan aldrig vägen att gå. Men nej, jag kommer inte bli särskilt upprörd över om någon använder öknamn för svenskar.

:bow: :bow:

Kan inte annat än instämma till 110% :up:
 
Jag är mer benägen av att tycka fjollträsk eller 08-or är nedsättande.
De flesta som tycker så har ingen aning om hur stort det är eller hur olika man kan bo här.
Man kan bo på Östermalm, visst. Man kan också bo på rejäla bondvischan där det är lantligt, svåråtkomligt osv.

Minns att vi sålde en bil till far och son i Karlstad. Vi hämtade upp dom vid centralen för att senare köra hem till oss, som var riktigt lantligt. Tror dom blev lite häpna.
Själv köpte de bilen och åkte tillbaka sin centrala villa i Karlstad. Säkert med en ny fördom förkastad.
 
Du missar min poäng. Jag gör ingen som helst koppling mellan öknamn och maktstrukturer - tvärtom. Vad jag menar är att i blatte finns det så mycket mer än ett negativt ord och jag har inga som helst problem med att svara på din vända fråga. Det är personer som utsätts för diskriminering på arbetsmarknaden, våld, förakt med mera. Det är den biten jag efterfrågar när jag frågar efter det negativa i att vara svensk, jag syftar inte på enbart orden. Så ja, jag anser att frågan är högst relevant i sammanhanget.

Jämför med att en miljonär använder ett öknamn mot en fattig, och en fattig använder ett öknamn mot en miljonär. Jag skulle inte försvara något av dem, men det förstnämnda vore så otroligt mycket värre pga maktstrukturer och samhällssyn.
Jag tolkar många inlägg i den här tråden och i liknande trådar som att man ursäktar kränkningen med maktstrukturer i samhället. Det är det jag vänder mig mot. Det finns maktstrukturer som är extremt unkna men att tro att de någonsin kommer bli bättre av att man försvarar rövhattbeteende med hänvisning till dem är att förenkla situationen rejält. Om Anders blir kränkt av Ahmed och får höra att det inte är synd om Anders eftersom han tillhör den privilegierade 'klassen' så lär Anders vara sisådär intresserad av att delta i att riva ner de maktstrukturerna. Risken är väl snarare att han med tiden blir SD :crazy:
Självklart är det aldrig okej att kränka någon oavsett om man heter Anders eller Ahmed.
Tack. Exakt så.
det är inte en individs fel hur ett samhälle ser ut. Jämför detta med videon som spreds på när en EPA-kille misshandlades av invandrare. Det blev samma konstiga koppling, EPA-killen var en etniskt priviligerad grupp så därför var det synd om hans misshandlande gärningsmän istället. Sådant skapar rasism!
 
Om du tolkar mina inlägg så, så är det inte någonstans jag försvarar beteendet. Det jag har satt mig emot är att blatte och svenne är "samma" ord. För mig är det stor skillnad i ordens betydelse, främst pga maktstrukturer. Det innebär inte att jag anser att det ena är okej att använda, bara att det inte är jämförbart på det sätt som gjorts i tråden.

Vad gäller omvänd rasism är det ju något som främst började användas av vit makt-grupper, i syfte att upprätthålla maktbalansen till vitas fördel. De underlägsna slår tillbaka och då är det ju bekvämt att hävda att de gör exakt det som de utsatts för och det är inte okej... Vi ser ju samma fenomen bland vita män och feminism.

Tänk ett scenario med barn på en skolgård. Barn A har utsatts för mobbing under ett års tid av ett gäng barn, med barn B i spetsen. Det har varit en kombination av ord och fysiska otrevligheter som knuffar och slag. En dag slår barn A tillbaka. Hen säger något riktigt elakt till barn B och knuffar hen i backen. Otrevligt? Ja. Våldsamt agerande? Ja. Något som bör uppmuntras och ses som okej? Absolut inte. Mobbing? Nej. Lika illa som det barn A blivit utsatt för? Inte i närheten. Barn A slår tillbaka för att barn A inte längre accepterar att bli illa behandlad av barn B och de andra.

Sen kan man ju välja hur man ser på saken. Väljer man att bara se den där knuffen så är det såklart att man anser att barn A har gjort fel och varit elak. Sätter man knuffen i ett sammanhang och sätter sig in i barn A:s situation och vad hen har blivit utsatt för så ser man det antagligen annorlunda.
Sluta kalla det omvänd rasism. Rasism är rasism oavsett vem som utsätts. Om någon utsätts baserat på färg och etnicitet så är det rasism, punkt slut.
Anledningen till att gängen kan härja i förorterna är just sådana ursäkta den som du gör. Det finns singeln ursäkt för en person att säga glåpord och öknamn även om vederbörande tillhör en grupp som är längre ner i maktstrukturerna. Man har alltid ett personligt ansvar för vad man gör och säger och den personen som utsätts är ju inte ansvarig för att strukturer i samhället missgynnar vissa grupper. Det blir så fel att ursäkta med det för då blir ju isf vita medborgare laglösa om det inte är synd om dem om gärningsmannen är utländsk.
Dessutom behöver synen på invandrare som oskyldiga offer ändras. De kan precis som svenskar göra sig skyldiga till rasism och det ska vi vara medvetna om och avstyra när det händer.
 
Det folk säger är ju att det inte är samma sak att kalla någon bla**e som svenne just på grund av maktstrukturer i samhället. Om det får Anders att gå till SD så var det ju tråkigt, men jag kommer inte att ändra min ståndpunkt på grund av det.

Agree. Om det får Anders att gå till SD så betyder det att Anders är en rasist helt oförmögen att se något annat än sin egocentrerade världsbild. Mest troligt skulle Anders lätt kunna räkna upp 100 skäl till att gå till SD för det är lättare att skylla på "dom andra".
 
Nej, det kanske inte alltid är neutralt/deskriptivt men som benämning på en privilegierad majoritet går det liksom inte jämföra med tex blatte.

Beror ju också på vem som som använder det. Min fd bloggfotograf är från ”orten” och av utländsk härkomst och han använder ofta begreppet ”blatte”. Tex ”nej men du vet han är ju blatte som jag..”. Hade jag använt det ordet hade det blivit .. fel liksom.
 
Blattar är inte utlänningar, det är ett nedlåtande/rasistiskt ord för svenskar vars föräldrar har flyttat till Sverige av olika anledning. Hur kan det vara annat än rasistiskt när definition är blatte=utlänning och svenne=svensk? Någon som är född i Sverige, är svensk medborgare är en svenne. Att blattar betraktas som utlänningar och icke-svenskar av vissa från den etniskt svenska majoritetsbefolkningen gör ordet ännu mer laddat. Och förklarar till en del varför så många sk blattar från förorterna själv-identifierar sig som blattar eftersom de inte ses som svenskar av många de möter.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/ar-du-verkligen-svensk-tror-inte-att-du-ar-det/

Han skulle söka jobb på Arbetsförmedlingen efter att ha flyttat hem till Sverige under de sena tonåren. I ett möte med en handläggare fick han svara på var han kom ifrån.

Jag sa att jag var född i Sverige men hon sa ”du är inte svensk”. Jag sa att jag visst var det men då slog det mig att ”jag är kanske inte svensk”. Jag hade aldrig ens varit i Eritrea och såg mig själv som svensk men hon sa att jag var eritrean när jag sa att mina föräldrar var från Eritrea.

– Just då hade jag dåligt självförtroende eftersom jag hade misslyckats i West Bromwich och jag kunde inte säga emot henne. Då började jag tänka att jag kanske ska se annorlunda på vem jag är. Jag började tveka på vem jag var och varför jag hade kommit tillbaka till Sverige.

Och det här handlar om en man som representerat Sverige officiellt.

Enligt vad vissa skriver här, om du är blatte är du inte svensk utan utlänning. Obama är en blatte, eller ja halvblatte eftersom hans mamma är vit amerikan. Nyamko Sabuni är en blatte. Jag, och alla andra som är adopterade är blattar. Vi är inte svenskar utan utlänningar eftersom vi faktiskt är betydligt mer blattiga som utlandsfödda och inte medborgare i Sverige sedan födseln, och hör inte hemma i Sverige. Däremot är vi kanske mer integrerade blattar antar jag, så kanske svenneblattar?
 
För mig som svensk uppväxt i söderförort är svenne inget annat än slang för svensk. Men det finns ju mammor som tar illa vid sig av att bli kallade morsan. Man kan absolut använda svenne uttrycket nedsättande lite som man kan använda all slang lite nedsättande. När jag dejtade brukade jag använda uttrycket svenne banan för att beskriva att jag var väldigt typisk Svensson.
 
Sluta kalla det omvänd rasism. Rasism är rasism oavsett vem som utsätts. Om någon utsätts baserat på färg och etnicitet så är det rasism, punkt slut.
Anledningen till att gängen kan härja i förorterna är just sådana ursäkta den som du gör. Det finns singeln ursäkt för en person att säga glåpord och öknamn även om vederbörande tillhör en grupp som är längre ner i maktstrukturerna. Man har alltid ett personligt ansvar för vad man gör och säger och den personen som utsätts är ju inte ansvarig för att strukturer i samhället missgynnar vissa grupper. Det blir så fel att ursäkta med det för då blir ju isf vita medborgare laglösa om det inte är synd om dem om gärningsmannen är utländsk.
Dessutom behöver synen på invandrare som oskyldiga offer ändras. De kan precis som svenskar göra sig skyldiga till rasism och det ska vi vara medvetna om och avstyra när det händer.

Men det är ingen som ursäktar någonting? Ingen som säger att det är okej?
Du argumenterar mot någonting som ingen har påstått. Det olika användare har gjort är att FÖRKLARA varför och hur det kommer sig att orden inte är likvärdiga, ingenting annat.

Vita är inte och kommer aldrig bli laglösa. Vita har makten och visst kan det vara synd om en viss individ i ett visst scenario men det är inte på individnivå vi diskuterar, det är på gruppnivå och då handlar det om att lyfta blicken och se hela bilden och inte bara enskilda händelser.

Nej invandrare är inte "oskyldiga offer", de är människor precis som alla oss andra och varför skulle de inte vara precis lika oskyldiga som resten av oss? Vad skulle de vara skyldiga till som inte du är? Jag är skyldig till mycket men inte går jag runt och dömmer folk på förhand bara för att de råkar se ut på ett annat sätt än mig.
 
I mina öron är "Svenne" eller "Svennebanan" en tråkig medelsvenssontyp som inte sticker ut åt nåt håll utan bara är .... tråkig och lite oansenlig. En som aldrig gör nåt eget eller okonventionellt. En man, dessutom, av nån anledning (även kvinnor kan ju vara "så") Jag ser det inte som ett rasistiskt ord utan lite nedlåtande mot en tråkmåns, typ.
 
I mina öron är "Svenne" eller "Svennebanan" en tråkig medelsvenssontyp som inte sticker ut åt nåt håll utan bara är .... tråkig och lite oansenlig. En som aldrig gör nåt eget eller okonventionellt. En man, dessutom, av nån anledning (även kvinnor kan ju vara "så") Jag ser det inte som ett rasistiskt ord utan lite nedlåtande mot en tråkmåns, typ.

Typ mellanmjölk ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp