UV-kläder

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Sommaren kom och jag inser att barnens UV-kläder är för små. Jag var i fas att köpa nya, men jag har alltid tyckt att det ser så förbaskat obekvämt ut. Blir kalla och klibbar fast mot huden, och egentligen vill man väl bara få känna vattnet och solen mot huden på sommaren. Det känns som att de förtar upplevelsen lite? Men jag tar såklart solens strålar på allvar. Vad tycker ni, hiss eller diss för UV-kläder? Tycker ni att det är svårt att smörja solkräm i den takt och mängd som krävs? Vi kommer hålla oss i Sverige, och jag är lite inne på att bara bunkra upp med kepsar och solskydd 50.

Sommaren kom och jag inser att barnens UV-kläder är för små. Jag var i fas att köpa nya, men jag har alltid tyckt att det ser så förbaskat obekvämt ut. Blir kalla och klibbar fast mot huden, och egentligen vill man väl bara få känna vattnet och solen mot huden på sommaren. Det känns som att de förtar upplevelsen lite? Men jag tar såklart solens strålar på allvar. Vad tycker ni, hiss eller diss för UV-kläder? Tycker ni att det är svårt att smörja solkräm i den takt och mängd som krävs? Vi kommer hålla oss i Sverige, och jag är lite inne på att bara bunkra upp med kepsar och solskydd 50.

Nu är mina erfarenheter ganska gamla - har en vuxen dotter - men jag tänker att solen, sanden och vattnet funkar likadant fortfarande :) Vi hade inte några UV-kläder till henne, tror iofs att det fanns då också men var nog inte lika allmänt använt som idag. Jag brukade smörja in henne på morgonen när vi åkte till stranden, hon hade vanliga badkläder (typ baddräkt) på sig med vanlig, tunn t-shirt över och solhatt/keps på huvudet. T-shirten och kepsen tog vi av vid bad, men den fick sitta på under lek i strandkanten (och byttes ut om den blev blöt). Jag brukade begränsa strandtiden till förmiddag, så åkte vi hem mitt på dagen och pausade o åt lunch i skuggan/inne under de "värsta" soltimmarna, och så blev det andra aktiviteter under eftermiddagen. Dottern är blond och väääldigt ljushyad, så blir lätt bränd och ganska långsamt brun, men detta funkade bra även för henne.

Vi använder alltid UV-kläder till våra barn, de verkar inte störas det minsta av dem, ingen har någonsin klagat och vårt äldsta barn är ändå snart 9 och för honom fortfarande självklart att använda. Jag tycker det är toppen, ser ingen nedsida alls! Tom med man har börjat använda uv-tröja (själv badar jag typ inte då brukar ha nån skjorta på mig på stranden istället 😉)

Vi använde UV-kläder de första åren men förra året hade vi faktiskt inga, då skulle de fylla fyra. Vi har haft tunna skjortor på när de inte är i vattnet och annars badbyxor bara, sen gillar varken jag eller barnen direkt stark sol så vi är mest i skuggan och väljer badplatser med mycket skugga. Jag tycker skjorta är bra! Hade mina barn varit långbadare eller suttit mycket i strandkanten i strålande sol hade jag haft uv-kläder dock.

Våra barn har använt UV-kläder och har aldrig klagat, de vet ju inget annat heller 🤷‍♀️ De stora fyller 6 och 8 i år och har väl gått över på vanliga badkläder men minsta på 3 år får fortsätta med UV-kläder. Vi smörjer in med solkräm ofta.

Skulle aldrig förlåta mig själv om barnen blev solbrända, sånt ser man ju inte effekter av förrän långt senare i livet heller så det känns som en ganska enkel grej att använda UV-kläder för oss.

Vi har UV-kläder till våra, har två uppsättningar som vi byter mellan när de är blöta efter bad, ibland får de ha vanliga badkläder och vi sitter i skuggan samt smörjer.
Jag hade inte heller velat ha blöta och kalla badkläder på 🫣

Vi använde UV-kläder de första åren men förra året hade vi faktiskt inga, då skulle de fylla fyra. Vi har haft tunna skjortor på när de inte är i vattnet och annars badbyxor bara, sen gillar varken jag eller barnen direkt stark sol så vi är mest i skuggan och väljer badplatser med mycket skugga. Jag tycker skjorta är bra! Hade mina barn varit långbadare eller suttit mycket i strandkanten i strålande sol hade jag haft uv-kläder dock.
Är det egentligen någon skillnad vad gäller skydd mot solen mellan en vanlig vit t-shirt eller skjorta och speciella UV-kläder? Jag har aldrig varit med om att bli solbränd "genom" en t-shirt till exempel (och min dotter har aldrig blivit det heller).

Är det egentligen någon skillnad vad gäller skydd mot solen mellan en vanlig vit t-shirt eller skjorta och speciella UV-kläder? Jag har aldrig varit med om att bli solbränd "genom" en t-shirt till exempel (och min dotter har aldrig blivit det heller).
Ingen aning men tror det skyddar något bättre.. mina barn kan dessutom bada i flera timmar i sträck, tänker det skönare i uv-kläder än vanlig t-shirt.

Ingen aning men tror det skyddar något bättre.. mina barn kan dessutom bada i flera timmar i sträck, tänker det skönare i uv-kläder än vanlig t-shirt.
Ja den skillnaden finns såklart - att det är mer badvänligt tyg i UV-kläder än i T-shirt. Och har man barn som badar i flera timmar förstår jag behovet! Vad gäller solskydd uppe på land tycker jag själv att en löst hängande skjorta eller stor T-shirt är skönast så det blev så jag klädde dottern också :)

Vår dotter hade uv-kläder första åren, till 4 kanske? Nu fyller hon 10 i år och skulle aldrig gå med på att ta på sig det. Vi smörjer och smörjer med spf 50 ist. Hon har bränt axlarna en gång i sitt liv så vi verkar smörja tillräckligt. Förra året var vi på Kreta och badade 8-10 timmar om dagen så det var ett jäkla smörjande. Men ingen av oss brände sig.

Ja den skillnaden finns såklart - att det är mer badvänligt tyg i UV-kläder än i T-shirt. Och har man barn som badar i flera timmar förstår jag behovet! Vad gäller solskydd uppe på land tycker jag själv att en löst hängande skjorta eller stor T-shirt är skönast så det blev så jag klädde dottern också :)
Jag har flera gånger bränt mig genom vanliga sommarkläder. Men jag är rödlätt.

Tack för alla svar! Jag inser när jag läser tråden att det sannolikt handlar mycket om på vilket sätt barnen badar. Förra sommaren var vi plikttrogna med UV-kläder, men barnen badade oftast i vår plaskpool på tomten en stund och om vi var vid en strand doppade de sig någon enstaka gång. Eller två, men lekte mest på land. Jag tyckte ofta att det blev överflödigt med UV-kläderna som dessutom inte såg särskilt sköna ut när de sen blivit blöta. Men inser smidigheten i att ha dem om man badar länge och/eller exponeras för flera timmar sol.

Nu var jag faktiskt inne en sväng på Åhléns på lunchen och såg att de reade ut UV-kläder så jag köpte till båda barnen. Köpte dock inte hel dräkt eftersom det är hopplöst att byta blöja/gå på toaletten i utan det fick bli de där tröja och shorts är separat. Men annars gillade jag idén med skjorta. Känns väldigt skönt att ta på efter att man tagit av blöta badkläder! Vad jag vet skyddar de ungefär som solskydd 15-20 så är det mycket sol och/eller långa stunder så bör man nog smörja under. Så jag kanske skaffar lite alternativ till dem. UV-kläder för långa dagar på stranden, skjortor och T-shirts för ombyten och för kortare dopp eller i skuggan bakom huset kan de ha sina vanliga badkläder.

Jag gillar uv-kläder! Långärmad tröja och shorts, mest för att det blir mindre hudyta att smörja. Det är förbannat segt att smörja småbarn 😅

Jag gillar uv-kläder! Långärmad tröja och shorts, mest för att det blir mindre hudyta att smörja. Det är förbannat segt att smörja småbarn 😅
Ja, just den där lilla detaljen tycker jag nog talar för uv-kläder, att man slipper smörja så mycket. Sonen är strax 2,5 och ska jagas femton varv runt "vad det nu finns att jagas runt" inför varje nytt moment som ska göras under dagen. Att slänga på en uv-dräkt är säkert lättare än att smörja in hela barnet x antal gånger per dag med solkräm.

Jag har också tänkt så, men är säkert som sagt skillnad om man vistas i flera timmar i stark sol! Annars föredrar jag också skjorta eftersom det är svalt.

Jag kör på solkräm, äger UV-kläder men har aldrig satt på dem på barnen. Jag tycker det ser så obekvämt ut. Nu är vi inga som hänger på stranden i timtal, och har inga planer på några solsemestrar utomlands. För våra behov och livsstil tycker jag solkräm och kläder funkar bättre :)

En ljus T-shirt motsvarar spf 10 enligt strålsäkerhetsmyndigheten.

Jag älskar sol och mina barn gillar verkligen stranden. De skulle kunna gräva sandslott i många timmar.

De har två uv set var(en ny och en äldre) samt våtdräkt. Så kan de byta till torra typ innan fikat eller så.

Även i plaskpoolen på våran lilla altan kan de vara lääänge. Försöker vara där när det är skugga men är det sol får de uv kläder där oxå.

Ja det är skillnad! En ljus tröja i vanlig bomullskvalite är ungefär spf 10. Sen kan det skilja beroende på tjocklek på tyg osv.

Jag tycker det är skillnad på uv-kläder och uv-kläder. Vissa är betydligt sladdrigare än andra. Vi har haft PoP mycket i yngre år och de tycker jag är relativt osladdriga. Inget barn har någonsin klagat

Vi har uv-kläder på alla barnen och kommer vara självklarhet även i år.

De två äldsta (8 och 10 år) har iaf uv-tröjor. Men till dem köper vi ju inte småbarnsvarianten utan sportigare från surfmärken. Tror bägge hade från Rip curl förra året.

Liknande trådar

• BH
  • Tvättservetter till baby
  • Bikini till 6-åring?
  • Dejta en förälder

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat