Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Flytten har gått jättebra :bow:

Men, jag har ett ganska jobbigt problem;
Förra ägaren hittar inte hästens pass. :crazy:
Hon har letat under helgen men inte hittat det. Och hon har inte en aning om när hästen är vaccinerad senast, bara att den har blivit det under tiden hon har ägt den.

Jag är på gränsen till ett vansinnesutbrott utan dess like. Hur kan man inte ha någon som helst ordning på varken häst eller papper eller någonting? :devil:

Det är (om det hittas) ett lettiskt pass, hon har inget svenskt.
Vad händer om hon inte hittar det?
Är alla hästar (även importer) chippade nu för tiden?
Kan man hitta något slags regnummer och få fram hästens uppgifter via det?
Kan man beställa/utfärda nytt pass utan någon tidigare identitetshandling?
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Urdåligt.

Jag hade nog reggat i SH, verkar vara väldigt mycket jobb att försöka få ut dubblett på ett lettiskt pass.
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Häftigt att du blev med häst bara sådär :bump:
Jag röstar på Dagny, eller om du vill ha nåt tuffare tävlingsnamn Dagny plus ett tillägg. Men jag gillar bara Dagny, det är kort och koncist och väcker uppmärksamhet, ingen kommer glömma blåbäret på Dagny, oavsett vilka resultat ni får :p

En wikipediasökning säger mig att daglezja betyder douglasgran, ett slags barrträd alltså. Ungefär som om vi skulle kalla en häst för Björk kanske.
 
Senast ändrad:
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Ja, det är ju där man får registrera om det inte finns några papper. Veterinären får åldersbestämma och chippa, sedan får man skicka in. Läs mer hos SH, deras hemsida är informativ.
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Hon har tydligen chip i alla fall, alltid något. :idea:
Och jag hittade den här sidan, som verkar vara något lettiskt hästregister:
http://pub.ldc.gov.lv/pub_dziv.php?lang=en

lilstar:
Haha, Dagny. Eller Doris... Men just nu känns Ginny ganska okey, Skinny Ginny :angel:
Jag har inte tänkt att registrera henne som något annat än Daglezja, men ett bättre hemmanamn måste det bli ;)
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

En hälsning från Benranglet (men mest Ginny nu för tiden):

dsc_0161_162170664.jpg


Jag har förresten hittat ett registreringsnummer nu, men det börjar på POL, så jag gissar att det är polskt...
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Men de får väl leta lite till så kommer nog passet fram. Om de röjer ordentligt så kommer de ju att hitta det. De har ju inte ägt henne så länge så det ligger ju inte i en gammal låda på vinden liksom.
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Passet är fortfarande inte hittat, och jag har väldigt lite hopp kvar... Stallet och hemmet ska enligt uppgift vara genomsökta. Men tydligen ska hästen vara vaccinerad någon gång i våras i alla fall, så det är ingen panik med något sånt.

Däremot har jag pratat med PZHK (som ASVH fast i Polen), och jag kan antagligen få ett nytt pass därifrån. :bow: Och får jag ett nytt pass är det ändå aktuellt med grundvacc, så det spelar ju liksom ingen roll hur jag än vänder och vrider på det...

Förra ägaren verkade dock inte helt pigg på att fixa ett nytt pass, ännu mindre att lägga ut en ynka krona på det. Men man kan ju liksom inte göra någonting med en häst utan pass nu för tiden, så ett pass måste hon ju ha oavsett. :grin:

Jag är dock ganska förvirrad av hela Lettland/polen-grejen. Det verkar vara lite olika uppgifter från olika håll? :crazy:
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Jag tänkte bara uppdatera lite, så att den intresserade allmänheten får sitt :D

Ginny har gått upp nästan 100 kilo sedan jag köpte henne, hon är pigg och glad och bara så himla, himla trevlig..! Vi har haft några dispyter när hon har sprattlat lite och stått på bakbenen, men det har ändå varit väldigt lugnt.

Jag har fortfarande inte börjat galoppera. Planen var att jag skulle göra det den här veckan, men eftersom Ginny hoppade ut från hagen och galopperade närmare 2 km på asfalt ( mina nerver alltså! :eek: ) så har vi tagit det ganska lugnt sedan dess.

Idag fick hon trava för första gången sedan haghoppet, jag skrittade henne till banan och löslongerade henne en liten stund (en liten film på det finns här).

Passet är borta och jag har lyckats beställa ett nytt från avelsförbundet i Polen. Det borde dyka upp inom några veckor.

Hittills är jag med andra ord väldigt nöjd med köpet av grisen i säcken :angel:
cimg2167_164546461.jpg



/Blåbäret
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Vilken underbar film,vilken underbar dialekt,och vilken underbar häst! :love:

MEN,jag har för mig att du skrivit att du ska bara ha henne nått år,rida till och få henne fin,sen sälja? Är det fortfarande planen? =( Nu ska det ju vara NI!
 
Senast ändrad:
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Vilken underbar film,vilken underbar dialekt,och vilken underbar häst! :love:

MEN,jag har för mig att du skrivit att du ska bara ha henne nått år,rida till och få henne fin,sen sälja? Är det fortfarande planen? =( Nu ska det ju vara NI!


Min dialekt är inte underbar - den är svårplacerad och lite schizo :angel: Och jag tycker att jag låter jätteirriterad på filmen. Haha.

För att min man inte ska få ett nervöst sammanbrott behöver det finnas någon form av tidsbegränsning. Rent spontant kan jag mycket väl tänka mig mer tid än så, och han behöver mest bara vänja sig att ha häst i flocken igen.
Sen får vi se vad som händer, om vi bor kvar i Värmland är möjligheten att ha häst större än om vi flyttar till Göteborg, till exempel. Jag har nyss tagit min examen och borde verkligen fokusera på en karriär... (Eller eventuellt på att utöka flocken med en bebis :eek: )

Om hon blir "bättre än mig" kan jag absolut tänka mig att sälja henne under 2012, men om vi är en perfect match är det klart att jag vill att hon stannar så länge det fungerar :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 603
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 894
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 107
Träning Sedan september förra året rider jag en fd ridskolehäst på 9 år som är i nästintill skänkeldöd. Problemet ligger i att hon inte reagerar...
2
Svar
30
· Visningar
5 280
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp