Vab, föräldrapenning och SGI (utbruten från Vad gör vi? - Kids Edition)

Viktigt att tänka om man vill minska sin arbetstid utan sgi-skydd är att det inte går att "deltidsskydda" sig med fp. T ex jobba 75 %, ta ut 12,5% föräldrapenning och tro att du bara sänker sgi med 12,5%.

Kanske bara jag som trodde att det gick. Kollade med fk och det går i alla fall inte. Så om någon tänkte samma sak som mig, tänk om😄
 
Vill bara flika in och hälsa att det finns INGET som får mig att få sådan kortslutning i hjärnan som att försöka förstå föräldrapenning, SGI och VAB. Känner mig aldrig så dum som när jag försöker förstå 🫠

"Vi skapar en föräldraförsäkring som gör att människor kan vara lediga med sina barn men ändå inkluderas i socialförsäkringen. Men vi gör den så komplicerad att människor av misstag förlorar sin rätt till socialförsäkringen" 🙄

Hade en vän som la in all sin föräldrapenning två år framåt sen avbröt hen ledigheten och tänkte ändra omfattningen. Visade sig att hen missat att skydda sgi efter ettårsdagen och det upptäcktes 92 dagar efter ettårsdagen sååå... två dagar missat med fp och sgi = 0.
 
"Vi skapar en föräldraförsäkring som gör att människor kan vara lediga med sina barn men ändå inkluderas i socialförsäkringen. Men vi gör den så komplicerad att människor av misstag förlorar sin rätt till socialförsäkringen" 🙄

Hade en vän som la in all sin föräldrapenning två år framåt sen avbröt hen ledigheten och tänkte ändra omfattningen. Visade sig att hen missat att skydda sgi efter ettårsdagen och det upptäcktes 92 dagar efter ettårsdagen sååå... två dagar missat med fp och sgi = 0.
Ibland tänker jag att dom har gjort det så krångligt för att man inte ska orka fixa med dagarna = försäkringskassan sparar pengar
 
Ja, jag var otydlig. Och vet att flera hämtat in löner när jag var arbetsgivare. Fl påverkar ju inte sgi men vab och sjukdom verkar kunna göra det.

Men vadå ”verkar kunna göra det”? Det är ju just det jag skrivit hela tiden att det inte gör, och länkat till FK där de säger samma sak.
 
Men vadå ”verkar kunna göra det”? Det är ju just det jag skrivit hela tiden att det inte gör, och länkat till FK där de säger samma sak.
Jag vet att jag som arbetsgivare rapporterat in årslön på medarbetare, och har man då bara jobbat 90% så kan den bli betydligt lägre om man tex varit sjuk eller vabbar vid pass som ger ob. Det kan den bli om man jobbar 100% också men ligger man nära taket är det värt att kolla upp.
 
Jag vet att jag som arbetsgivare rapporterat in årslön på medarbetare, och har man då bara jobbat 90% så kan den bli betydligt lägre om man tex varit sjuk eller vabbar vid pass som ger ob. Det kan den bli om man jobbar 100% också men ligger man nära taket är det värt att kolla upp.
Vet du hur FK använt den uppgiften du gett? Du som arbetsgivare vet vilken lön du betalar dina anställda, men du vet inte dina anställdas SGI.
 
Jag vet att jag som arbetsgivare rapporterat in årslön på medarbetare, och har man då bara jobbat 90% så kan den bli betydligt lägre om man tex varit sjuk eller vabbar vid pass som ger ob. Det kan den bli om man jobbar 100% också men ligger man nära taket är det värt att kolla upp.

Men du som arbetsgivare har ju ingen koll på i vilken grad dina anställda ansöker om tillfällig föräldrapenning eller vad de har för sgi. En arbetstagare kan ju ha fått ut 75 % av sin (möjliga) årsinkomst från AG och ändå helt skyddat sgi.
 
Fler frågor..

Vi har inte använt några dubbeldagar..innebär detta att 60 dagar kommer försvinna från de vi har kvar när hon fyller 1?

Jag har ju tänkt vara f-ledig i sommar, men har fattat först nu att det kanske inte går? Sambon har vi tänkt skulle vara ledig jan-aug. Hur kan man lösa detta? Innan hon fyllt 1,5 fattar jag det som att man ska kunna vara lediga samtidigt? Läste nåt om att ta halva dagar var, men då påverkas SGI väl? Denna jäkla djungel..
 
Fler frågor..

Vi har inte använt några dubbeldagar..innebär detta att 60 dagar kommer försvinna från de vi har kvar när hon fyller 1?

Jag har ju tänkt vara f-ledig i sommar, men har fattat först nu att det kanske inte går? Sambon har vi tänkt skulle vara ledig jan-aug. Hur kan man lösa detta? Innan hon fyllt 1,5 fattar jag det som att man ska kunna vara lediga samtidigt? Läste nåt om att ta halva dagar var, men då påverkas SGI väl? Denna jäkla djungel..

Innan 1 år kan man väl ta dubbeldagar? Om jag inte förstått det hela fel. Sen får man inte färre dagar om man inte tar ut dem samtidigt, du förlorar bara möjligheten att ta ut föräldrapenning för två personer samma dag. Dagarna kvarstår, men bara en förälder i taget får ta ut dem.

Någon annan får gärna bekräfta eller dementera?
 
Innan 1 år kan man väl ta dubbeldagar? Om jag inte förstått det hela fel. Sen får man inte färre dagar om man inte tar ut dem samtidigt, du förlorar bara möjligheten att ta ut föräldrapenning för två personer samma dag. Dagarna kvarstår, men bara en förälder i taget får ta ut dem.

Någon annan får gärna bekräfta eller dementera?

Tillägger att lediga tillsammans kan man ju alltid vara på olika sätt, semester, obetalt och dylikt men just erbjudandet att ta ut två st dagar samma dag försvinner. Tror jag, gått på hörsägen i bekantskapskretsen 😅
 
Innan 1 år kan man väl ta dubbeldagar? Om jag inte förstått det hela fel. Sen får man inte färre dagar om man inte tar ut dem samtidigt, du förlorar bara möjligheten att ta ut föräldrapenning för två personer samma dag. Dagarna kvarstår, men bara en förälder i taget får ta ut dem.

Någon annan får gärna bekräfta eller dementera?
Så har jag också fattat det. Men i sommar då när hon är mellan 1 och 1,5. Hur löser man det då om man vill vara lediga samtidigt? Lyckas bara läsa att man har rätt att vara ledig tillsammans innan 18 månader men inte ta dubbeldagar efter 1, hur gör man då?
 
Så har jag också fattat det. Men i sommar då när hon är mellan 1 och 1,5. Hur löser man det då om man vill vara lediga samtidigt? Lyckas bara läsa att man har rätt att vara ledig tillsammans innan 18 månader men inte ta dubbeldagar efter 1, hur gör man då?

Hmm, ingen aning faktiskt. Slå en pling till dem vettja! Jag ringde här om veckan med en fråga och det var kort telefonkö och jättetrevlig tjej som hjälpte mig. Vi ska ju vara lediga 4 månader ihop p.g.a. nytt barn och nästan varje gång vi sagt det har folk reagerat med ”Men får man verkligen göra så?” Så jag blev nervös och ringde 😅 Men ja, givetvis kan vi det eftersom vi kommer vara lediga med olika barn.
 
Hmm, ingen aning faktiskt. Slå en pling till dem vettja! Jag ringde här om veckan med en fråga och det var kort telefonkö och jättetrevlig tjej som hjälpte mig. Vi ska ju vara lediga 4 månader ihop p.g.a. nytt barn och nästan varje gång vi sagt det har folk reagerat med ”Men får man verkligen göra så?” Så jag blev nervös och ringde 😅 Men ja, givetvis kan vi det eftersom vi kommer vara lediga med olika barn.
Ja får nog göra det..är så krångligt bara då sambon är egenföretagare och de verkar ha noll koll på vad som gäller då. Han ringde själv om en fråga gällande hur han ska räkna sin inkomst, han blev vidarekopplad till 4 (!) Olika personer och ingen visste vad som gäller så han fick ingen hjälp. Helt ofattbart.
 
Så har jag också fattat det. Men i sommar då när hon är mellan 1 och 1,5. Hur löser man det då om man vill vara lediga samtidigt? Lyckas bara läsa att man har rätt att vara ledig tillsammans innan 18 månader men inte ta dubbeldagar efter 1, hur gör man då?
Kan inte din sambo ha semester och du föräldraledig? Eller tvärtom vad som nu är lämpligt. Så har vi löst det iaf. Min sambo är också egenföretagare.
 
Kan inte din sambo ha semester och du föräldraledig? Eller tvärtom vad som nu är lämpligt. Så har vi löst det iaf. Min sambo är också egenföretagare.
Jo så får det nog bli, att han tar semester eller jobbar hemifrån typ. Jag har redan blivit tilldelad semester i juni (låg längst ner i valordningen), så vill vara ledig nån vecka eller 2 i augusti innan inskolning på förskola. Men då kan jag ju ta f-ledigt kanske om han löser annan sysselsättning för att skydda sin SGI.
 
Så har jag också fattat det. Men i sommar då när hon är mellan 1 och 1,5. Hur löser man det då om man vill vara lediga samtidigt? Lyckas bara läsa att man har rätt att vara ledig tillsammans innan 18 månader men inte ta dubbeldagar efter 1, hur gör man då?
Efter 12 månader kan bara en av föräldrarna få föräldrapenning i taget. Däremot har båda rätt till ledighet om de vill. Så antingen är man ledig obetalt och sabbar SGI eller så är en föräldraledig och en tar semester eller pluggar el dyl.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 305
Senast: Manji
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
760
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 064
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp