Sv: Vab

Som doktorand är det egentligen inte så svårt att förstå eftersom det är en forskarutbildning i första hand och inte ett jobb i traditionell mening. Att högskolorna och universiteten profiterar på folk som har avslutat sin forskarutbildning genom att låta dem hänga kvar på halvårsförordnanden i många år i stället för att inrätta fasta tjänster är däremot mkt värre. Nu så har det dock blivit så att man ska genomdriva LAS-reglerna och tvinga högskolorna att anställa efter två år och det innebär att många får gå. Så det är ju bra på ett sätt men dåligt på ett annat, det finns ju folk som hållt på med förordnanden på halvårsbasis under mer än ett decennium.

Detta är ju lite off topic för ämnet VAB men det förklarar kanske varför det ser ut som det gör i Mabuses fall...

Men hur kan en svensk högskola inte lyda under högskoleförordningen? Hur kan det då finnas examensrättigheter?

Men hur kan en svensk högskola inte lyda under högskoleförordningen? Hur kan det då finnas examensrättigheter?

Därför att den drivs av en privat stiftelse och inte av staten. Jag vet att juridiken är rätt snårig, men kontentan blir att man inte lyder under högskoleförordningen. Det är ju mer en teknisk detalj, jag tror få känner till att det är så utanför skolan, men just när det gäller sådana här frågor så får det ju konsekvenser.

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 581
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Jag jobbar som tjänsteman inom privat sektor och har ett stort mått av flexibilitet i mitt jobb, jag kan åka hem på lunchen om förskolan... 2
Svar
30
· Visningar
4 951
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka