Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Men varför inte ha en kommunikation kollegor emellan? Är det verkligen så svårt att uppskatta att kollegor håller verksamheten igång medan man är ledig? Om det sitter så långt inne med ett litet uppskattande ord så antar jag att den kollegiala känslan är väldigt låg rent allmänt, och det låter inte som en så trevlig arbetsplats överlag då. Alternativt att du inte alls kan se det negativa för någon som tvingas avstå sina planer pga andras förtur till att välja sin ledighet.
Jag har aldrig tackat någon annan som gör mitt jobb under min semester (annat än om någon kliver in och tar något som är superviktigt såklart) varför ska någon tacka mig för att jag gör mitt jobb när den personen inte ens är avlönad under tiden?
 
Det är rätt många inlägg som lägger hela ansvaret på chefen och tycker att lösningen är att ta in en eller flera vikarier. Problemet är att det inte alltid är möjligt. Jag har själv jobbat med ett yrke som krävde några månaders inskolning och minst ett halvår innan man var helt självgående. Det krävdes dessutom bemanning dygnet runt. Då går det inte att utbilda personer som ska finnas för säkerhets skull några veckor om året.
 
Spännande...
Jag har tidigare jobbat med dessa frågor- och juristerna på den arbetsplatsen hade gnuggat händerna av förtjusning över att driva ett fall där arbetsgivare rakt ut säger att föräldraledighet kan göra att dina möjligheter till ansvar och lön påverkas av att du tagit föräldraledighet.

Jag har återkommande i denna tråden skrivit att arbetstagare blir missgynnade av att ta föräldraledigt och vissa arbetsgivare vill inte anställa småbarnsmammor. Men ändå var det en hel del i tråden som inte trodde på mig.

Ja, juridisk har du helt rätt. I praktiken kan det ju fungera annorlunda, men det säger ju inte en chef rätt ut.

Och jag har ärligt talat svårt att se att det ska kunna fungera överallt att någon som är borta en stor del av ett arbetsår, och särskilt om det är mycket oplanerat, ska få nya tjänster med större ansvar och högre lön? I vissa jobb kommer det att fungera men inte överallt.

Det innebär ju inte att det är något fel i att välja att bli förälder, men var sak har sin tid och dygnet kommer alltid bara ha 24 h trots allt vi vill få plats med i våra liv.
 
Det är rätt många inlägg som lägger hela ansvaret på chefen och tycker att lösningen är att ta in en eller flera vikarier. Problemet är att det inte alltid är möjligt. Jag har själv jobbat med ett yrke som krävde några månaders inskolning och minst ett halvår innan man var helt självgående. Det krävdes dessutom bemanning dygnet runt. Då går det inte att utbilda personer som ska finnas för säkerhets skull några veckor om året.

Fast man kommer ändå inte undan att det är arbetsgivaren som är den som tagit på sig uppdraget att lösa, även under en sommarperiod. Det är inte varje arbetstagares vare sig rättighet eller skyldighet att lösa arbetets organisation om man vill ha ledigt enligt gällande lag.

Nånstans är det bara att tugga i sig som arbetsgivare. Kanske måste man ha utbildade vikarier att tillgå på ett eller annat sätt även om det är mycket dyrt. Eller så får man hitta andra lösningar i gruppen.
 
Det är rätt många inlägg som lägger hela ansvaret på chefen och tycker att lösningen är att ta in en eller flera vikarier. Problemet är att det inte alltid är möjligt. Jag har själv jobbat med ett yrke som krävde några månaders inskolning och minst ett halvår innan man var helt självgående. Det krävdes dessutom bemanning dygnet runt. Då går det inte att utbilda personer som ska finnas för säkerhets skull några veckor om året.

Ännu viktigare på såna arbetsplatser eftersom vem som helst när som helst kan utebli av olika oplanerade orsaker. Allt från att säga upp sig till att plötsligt bli sjuk eller avlida. Då kan man inte stå där med exakt det antal anställda som behövs för att dra runt verksamheten.
 
Jag ser det inte så. Hade mycket hellre haft semester med min sambo (och barn) v32-36 tex. Men eftersom förskolan stänger (och det inte är ett alternativ att ha sommarförskola) så får vi plocka ihop de veckorna. Han mer föräldraledighet (har inte semester alls i sin tjänst) och jag med semester för att täcka upp och för att vi ska få 1 vecka ihop. Inte en förmån i ledighetsracet alls att ha ett barn. Inte i det ekonomiska racet heller.

Ja han tar föräldraledigt när förskolan är stängd.
Nej förskolan är stängd v28-31. Jag hade personlig hellre haft senare ledighet.

Så din sambo har inte ledigt v.32-36, utan du önskar att ni kunde vara lediga då? Det är ju trist för er att ni inte kan välja fritt, men det är ju just det som är grejen för alla som inte kan välja fritt. Och att ni åtminstone kan välja själva att ha ledigt samtidigt, även om det inte är just de veckor ni helst önskar, så är det fortfarande en enklare för er att få till det än för dem som inte kan ta ut FL.
 
Så din sambo har inte ledigt v.32-36, utan du önskar att ni kunde vara lediga då? Det är ju trist för er att ni inte kan välja fritt, men det är ju just det som är grejen för alla som inte kan välja fritt. Och att ni åtminstone kan välja själva att ha ledigt samtidigt, även om det inte är just de veckor ni helst önskar, så är det fortfarande en enklare för er att få till det än för dem som inte kan ta ut FL.

Fast om de hade kunnat välja fritt hade de ju valt veckor som generellt sett är mindre populära och jobba under de åtråvärda veckorna. Vilket hade gynnat kollegorna. Om förskolan inte hade stängt just under de populära veckorna.
 
Jag har aldrig tackat någon annan som gör mitt jobb under min semester (annat än om någon kliver in och tar något som är superviktigt såklart) varför ska någon tacka mig för att jag gör mitt jobb när den personen inte ens är avlönad under tiden?

Om ni är en grupp medarbetare som tillsammans har ett gäng uppgifter att utföra, så innebär det att någon annan behöver utföra uppgifterna om du inte är där.

Om du har ett arbete som väntar på dig tills du kommer tillbaka och det således inte är någon som gör något medans du är borta, finns det såklart ingen att uppskatta för att hen upprätthållit arbetet. Men på arbetsplatser där inte arbetet kontinuerligt behöver utföras så brukar det inte heller bli lika mycket irritation pga andras FL, eftersom medarbetarnas val av veckor inte påverkar varandra lika mycket.
 
Fast om de hade kunnat välja fritt hade de ju valt veckor som generellt sett är mindre populära och jobba under de åtråvärda veckorna. Vilket hade gynnat kollegorna. Om förskolan inte hade stängt just under de populära veckorna.

Jag tycker också att det är bra om man kan hålla förskolor öppna, men det är en annan diskussion. Det jag skrev som @vemsomhelst123 svarade på genom att berätta om sin situation, var att det är en förmån att ha MÖJLIGHET att lägga in FL för att välja veckor att vara ledig på. Vilket hen svarade att det inte är, med hänvisning till de måste vara lediga de veckorna förskolan är stängd. Men jag hävdar att det fortfarande är en fördel man har som arbetstagare att man kan välja veckor att vara ledig på före andra på samma arbetsplats, oavsett om man då väljer de veckor man helst vill ha eller andra veckor t ex för att ens sambo få har ledigt.
 
Ännu viktigare på såna arbetsplatser eftersom vem som helst när som helst kan utebli av olika oplanerade orsaker. Allt från att säga upp sig till att plötsligt bli sjuk eller avlida. Då kan man inte stå där med exakt det antal anställda som behövs för att dra runt verksamheten.

Har du själv jobbat som chef inom offentlig sektor med anställningsstopp pga budget?
 
Ännu viktigare på såna arbetsplatser eftersom vem som helst när som helst kan utebli av olika oplanerade orsaker. Allt från att säga upp sig till att plötsligt bli sjuk eller avlida. Då kan man inte stå där med exakt det antal anställda som behövs för att dra runt verksamheten.
Hur vanligt är det att 50% eller mer väljer att säga upp sig/ avlider/ långtidssjukskrivna. Att 50% eller fler lägger fl samtidigt har jag varit med om mer än 1 gång.

Är alla som skriver att det måste företaget vara beredd på är ni oxå beredda på prisökningar på tillexempel toapapper, bröd mm som det kan innebära.
 
Men det tacket kanske komma från chefen? Inte från den vabbande föräldern som ju faktiskt inte är betald av arbetsgivaren under vab eller fl? Det tacket tycks inte krävas av någon som tex är sjukskriven och har lön från ag.
Och sen kan det väl inte bara vara barnlösa som ska ha moralisk rätt att vara ledig samtidigt som familj och vänner, mtp diskussionen om att barn inte behöver sina föräldrar hemma båda två. Det behöver de såklart inte men precis som för barnlösa/föräldrar till äldre barn så kanske även föräldrar till små barn behöver två veckor ihop..
Är det problematiskt för dig att (och andra föräldrar) att tacka? Det är väl trevligt att både chef och den andra uppoffrar sig för säger tack åtminstone om det blir är det lilla extra (som att hastigt få jobba över). Jag tackar alltid om jag ber någon att få byta pass och får ett ja. Och ja chefen tackar när jag ställer upp om hen ber.

Ingen har väl påstått att det bara är familjer utan barn/äldre barn som bör få semester ihop. Det är alltid att få önskad semester (och hota med att ta föräldrarledigt om man inte får det som det finns exempel på här) jämfört med att alltid få stå tillbaks för föräldrarledigheten övertrumfar.

Du får det att låta som om det är de föräldrarledig är de som drar det kortaste strået när det gäller ledighet.
 
I några få år. Och man kan ju hitta sig med att personen inte går plus ekonomiskt. På mitt gamla jobb föredrogs det nästan att de som tog fl gjorde det länge på sommaren då man kunde motivera vikarie. Någon som tar 2 veckor var svårt att få in extra för även om de då blev borta 6-7 veckor.
I några få år per barn. Det kan bli många år totalt. Många arbetsplatser tar inte in vikarier, antingen pga ekonomi eller för att upplärningen är lång.
 
Tillbaka till råttan i pizzan, hur vanligt är det egentligen? Är det enstaka individer eller en stor homogen grupp?
Det är uppenbarligen en såpass stor grupp att det är flera deltagare i tråden som upplevt variationer av det i första eller andra hand, på olika arbetsplatser. Jag skulle inte kalla det en råtta i pizzan.

Jag tror inte ens att alla som gör det är skitstövlar eller medvetna om att det sker gång på gång egentligen, de ser bara sina barn och inte kollegorna helt enkelt - eller som någon sagt "det får du ju tillbaka sedan när du blir föräldraledig" eller stil med "Det är familjehögtid!" med det menas alltså bara den egna familjen, inte andras.
 
Är det problematiskt för dig att (och andra föräldrar) att tacka? Det är väl trevligt att både chef och den andra uppoffrar sig för säger tack åtminstone om det blir är det lilla extra (som att hastigt få jobba över). Jag tackar alltid om jag ber någon att få byta pass och får ett ja. Och ja chefen tackar när jag ställer upp om hen ber.

Ingen har väl påstått att det bara är familjer utan barn/äldre barn som bör få semester ihop. Det är alltid att få önskad semester (och hota med att ta föräldrarledigt om man inte får det som det finns exempel på här) jämfört med att alltid få stå tillbaks för föräldrarledigheten övertrumfar.

Du får det att låta som om det är de föräldrarledig är de som drar det kortaste strået när det gäller ledighet.
Ja ekonomiskt är det ju det, och valmöjligheterna blir mindre, iaf om man bara har ett barn.
Jag har aldrig haft nån att tacka för att den jobbar när jag är föräldraledig/vabbar och inte heller haft något behov av att bli tackad för att jag gått till mitt jobb..
 
I några få år per barn. Det kan bli många år totalt. Många arbetsplatser tar inte in vikarier, antingen pga ekonomi eller för att upplärningen är lång.
Och då är det väl inte föräldrarnas fel? Tillbaka till min fråga, om man tar bort tanken att det finns ersättningsförskola som ju inte rekommenderas av så många, var ska barnet/barnen vara vecka 28-31?
 
Ja ekonomiskt är det ju det, och valmöjligheterna blir mindre, iaf om man bara har ett barn.
Jag har aldrig haft nån att tacka för att den jobbar när jag är föräldraledig/vabbar och inte heller haft något behov av att bli tackad för att jag gått till mitt jobb..
Om jag ringt in sjuk med kort varsel eller på grund av att hunden varit dålig någon gång ber jag både om ursäkt för olägenheten vid inringningen och tackar i efterhand om någon varit tvungen att hoppa in/ta mina rum. Jag tycker det är rätt trevligt.
Flera av mina kollegor gör likadant, de vet ju att någon måste axla deras portion av arbetet och att det kan vara sjujäkla stressigt och tungt.
 
Om jag ringt in sjuk med kort varsel eller på grund av att hunden varit dålig någon gång ber jag både om ursäkt för olägenheten vid inringningen och tackar i efterhand om någon varit tvungen att hoppa in/ta mina rum.
Ja det är ju absolut trevligt att göra. Tråkigt om inte fler gör det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja ekonomiskt är det ju det, och valmöjligheterna blir mindre, iaf om man bara har ett barn.
Jag har aldrig haft nån att tacka för att den jobbar när jag är föräldraledig/vabbar och inte heller haft något behov av att bli tackad för att jag gått till mitt jobb..
Förstår att du inte har problem på ditt jobb om det inte blir merjobb för någon att du är hemma.
Det finns massa jobb där någon annan måste ta över och göra färdigt.

Nej jag ser det inte som realistiskt att det är 50% eller fler som trillar av pin eller blir långtidssjukskrivna samtidigt.
 
Förstår att du inte har problem på ditt jobb om det inte blir merjobb för någon att du är hemma.
Det finns massa jobb där någon annan måste ta över och göra färdigt.

Nej jag ser det inte som realistiskt att det är 50% eller fler som trillar av pin eller blir långtidssjukskrivna samtidigt.
Jag har haft såna jobb (där det blir merjobb) större delen av mitt liv, som ickeförälder och med många småbarnsföräldrar som kollegor. Flexibiliteten i när jag kunde vara ledig var oändlig jämfört med nu när jag har ett barn att ta hänsyn till..
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 638
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp