Bukefalos 28 år!

Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Det är ju inte olagligt. Men vabba får man ju inte göra. Eftersom två vuxna inte kan vara föräldralediga för samma barn så kan det ju vara så att den ena har semester (vikt för annat) och den andra tar hand om barn. Eller så tar man hand om varsitt barn.

Återigen, bara för att det är lagligt så betyder det inte att det är rimligt gentemot kollegorna.
 
Det är ju bara en som kan vara föräldraledig för ett barn efter ett år så då är det något jobb som beter sig illa och ger semester till föräldrar i förtur eller så finns det flera barn där föräldrarna kanske tar hand varsitt?

Om förälder 1 har industrisemester t.ex. vecka 28-31 så pressar förälder 2 igenom FL samma veckor. Det kan väl inte vara något överraskande?
 
Om föräldrar inte kan jobba och de andra tycker att det är jobbigt så får man väl kompensera med pengar? Ungefär som att ingen vill jobba på helgen men med OB-påslag så är det okej.

Det kan absolut vara en kompensation i stunden, men jag tror att det blir svårt att utforma ett system som upplevs som "rättvist". Jag tror att det snarare kommer att leda till att man har två orättvisa system, och det är ju inte bättre. Den ensamstående förälder som måste ta ut FL under de veckorna - som inte heller väcker något missnöje - är antagligen också den som har störst behov av möjlighet till extra inkomster än familjen med två löner eller singeln utan barn.

Inom vården har det getts extra lön på uppåt 100 000 kr om man flyttat sin semester, och jag ser det nog inte som önskvärt för lönesättning överlag att lösa problemet med att konstruera system med stora lönepåslag som faller ut ibland och ibland inte (behovet både mellan olika arbetsplatser och på en enskild arbetsplats kommer ju att variera). Det ger andra problem istället, och gör det svårt att skapa en bra lönestruktur på längre sikt.

Att få fira jul med sin familj eller gå på sin väns bröllop kan dessutom vara ovärderligt i pengar.

Jag tycker det bästa sättet är att ha en dialog på arbetsplatsen och att kollegorna tänker på varandra, samt att cheferna ser till att äga problemet och säkerställa att dialogen finns på arbetsplatsen och inte överlämnar åt medarbetarna att lösa det själva. Ibland kan det som behövs bara vara att sätta ord på problematiken för att få mer förståelse parterna emellan, och det är mycket lättare för en chef att lyfta och referera till tidigare uttagen semester, än för en enskild medarbetare som då lätt uppfattas som gnällig eller ogin, eller bara allmänt udda som bokfört sina kollegors uttagna semester och FL.
 
Jag tycker det är rätt tjatigt med "inte barnomsorg" när dagis är stängt. Saningen är oftast att man väljer bort de alternativ som erbjuds. Det är få som är i den situationen att barnomsorg saknas helt, utan man väljer bort den omsorg som finns.

Det är inte så att alla dagis stänger några veckor på sommaren utan att det ordnas alternativ. Många väljer däremot att ta dessa veckor ledigt för att undvika att byta avdelning/förskola för några veckor.. Jag har all respekt för att man gör så, i synnerhet med de minsta, men det är sällan så att barnomsorg inte finns och att även om den sker på en annan avdelning så är ofta någon personal från ordinarie avdelning med.

Jag är också övertygad om att många barn inte bara klarar bytet utan en del skulle trivas och utvecklas genom att lära känna nya barn och vuxna.
Även om de klarar bytet betyder det inte nödvändigtvis att barnen mår bra av det. Jag kan ju känna att det finns en anledning till att mina barns förskola inte rekommenderade sommarförskola även om det erbjöds. Antagligen pga de såg att det blev en onödig stress för många av barnen.

Nu går de i skola (som erbjuder fritids) men som faktiskt helt stänger igen några veckor under sommaren. Hittills har jag inte sett något erbjudande om alternativ. Kanske pga det är en fristående skola så då är alltså alternativet att antingen vara "sjysst mot kollegor" och välja den sämre skolan där det faktiskt är mycket problem och dessutom dåliga studieresultat eller prioritera barnen och välja en skola där de mår bra och får bättre förutsättningar för bra studieresultat. Jag tror nog att jag skiter i kollegor i det här fallet och lägger ansvaret att ta in sommarvikarier på arbetsgivaren 🤷

/Hon som tog semester när alla andra ville ha semester och när planerarna inte ville ge mig den semestern hotade jag med att ta föräldraledigt den tiden och lägga semestern i anslutning till föräldraledighet (dvs 2 månader ledigt). De gav semester veckorna jag behövde och jag sparade föräldradagarna.
 
Det kan absolut vara en kompensation i stunden, men jag tror att det blir svårt att utforma ett system som upplevs som "rättvist". Jag tror att det snarare kommer att leda till att man har två orättvisa system, och det är ju inte bättre. Den ensamstående förälder som måste ta ut FL under de veckorna - som inte heller väcker något missnöje - är antagligen också den som har störst behov av möjlighet till extra inkomster än familjen med två löner eller singeln utan barn.

Inom vården har det getts extra lön på uppåt 100 000 kr om man flyttat sin semester, och jag ser det nog inte som önskvärt för lönesättning överlag att lösa problemet med att konstruera system med stora lönepåslag som faller ut ibland och ibland inte (behovet både mellan olika arbetsplatser och på en enskild arbetsplats kommer ju att variera). Det ger andra problem istället, och gör det svårt att skapa en bra lönestruktur på längre sikt.

Att få fira jul med sin familj eller gå på sin väns bröllop kan dessutom vara ovärderligt i pengar.

Jag tycker det bästa sättet är att ha en dialog på arbetsplatsen och att kollegorna tänker på varandra, samt att cheferna ser till att äga problemet och säkerställa att dialogen finns på arbetsplatsen och inte överlämnar åt medarbetarna att lösa det själva. Ibland kan det som behövs bara vara att sätta ord på problematiken för att få mer förståelse parterna emellan, och det är mycket lättare för en chef att lyfta och referera till tidigare uttagen semester, än för en enskild medarbetare som då lätt uppfattas som gnällig eller ogin, eller bara allmänt udda som bokfört sina kollegors uttagna semester och FL.
Fast enligt flera är föräldrar helt ointresserade av att prata och tänker bara på sig själva, så då hjälper det inte. Men pengar kan nog motivera både föräldrar att INTE ta ut ledighet samtidigt och vara plåster på såren för den som får välja ledigt en annan tid än den önskade. 100 papp låter lite extremt, jag tänkte att 5 % av det hade varit rimligare.

Det är dyrt som fan att vara småbarnsförälder, jag förlorar flera tusen varje gång jag måste vabba ett par dagar. Så vi är ganska vana vid att inte få förmåner utöver möjlighet att få ledigt när barnen behöver det. Men något måste ju göras om folk på allvar tycker att föräldraledighet är något som inte behöver vara kvar i den form den finns idag. Och att andra blir rikare drabbar ju inte föräldrar eller barn på ett negativt sätt.
 
De allra flesta barn jag känner hade klarat det men antagligen med ett ganska stort stresspåslag. Min egen klarar knappt att gå till den vanliga skolan så byte hade krävt lika lång inskolning som förskolan var stängd. Har man ett barn som inte är mycket duktigt socialt så anser jag att jag inte lever upp till en tillräcklig god nivå på föräldraskap om man väljer kollega framför barn.
Vad jag åtminstone försökte förmedla var att kortet, det finns ingen barnomsorg, oftast inte existerar. Jag skriver heller inte alla barn, vi är individer.

Självklart väljer flertalet sig själv före sina kollegor och deras barn, men kanske det hjälper kollegorna att folk faktiskt är medvetna om att de är för de cäljer det, inte för att de på något vis måste.
Även om de klarar bytet betyder det inte nödvändigtvis att barnen mår bra av det. Jag kan ju känna att det finns en anledning till att mina barns förskola inte rekommenderade sommarförskola även om det erbjöds. Antagligen pga de såg att det blev en onödig stress för många av barnen.

Nu går de i skola (som erbjuder fritids) men som faktiskt helt stänger igen några veckor under sommaren. Hittills har jag inte sett något erbjudande om alternativ. Kanske pga det är en fristående skola så då är alltså alternativet att antingen vara "sjysst mot kollegor" och välja den sämre skolan där det faktiskt är mycket problem och dessutom dåliga studieresultat eller prioritera barnen och välja en skola där de mår bra och får bättre förutsättningar för bra studieresultat. Jag tror nog att jag skiter i kollegor i det här fallet och lägger ansvaret att ta in sommarvikarier på arbetsgivaren 🤷

/Hon som tog semester när alla andra ville ha semester och när planerarna inte ville ge mig den semestern hotade jag med att ta föräldraledigt den tiden och lägga semestern i anslutning till föräldraledighet (dvs 2 månader ledigt). De gav semester veckorna jag behövde och jag sparade föräldradagarna.
Eller så var det lika egoistiska som du och rekomenderade det som passade dem.

Hade du hotat mig som arbetsledare för att få semester när du ville hade jag om möjligt prioriterat alla andra före och låtit dig använda din föräldrarledighet och dessutom lagt ut 4 veckors semester under sommarperioden där det passade bäst - arbetsgivaren har även den vissa rättigheter. Hade du vädjat med goda skäl hade vi säker kunna hitta en kompromiss, hot funkar inte på mig.
 
Jag tänkte på den här tråden när jag läste någonstans att kriminalvården tvingas neka semester under sommaren till de anställda. Däremot antar jag att man inte kan förvägra någon FL. Vilket gör att trots extrem belastning på personalen kan småbarnsföräldrar ändå få sommarledigt. Medan barnlösa tvingas jobba.
 
Fast enligt flera är föräldrar helt ointresserade av att prata och tänker bara på sig själva, så då hjälper det inte. Men pengar kan nog motivera både föräldrar att INTE ta ut ledighet samtidigt och vara plåster på såren för den som får välja ledigt en annan tid än den önskade. 100 papp låter lite extremt, jag tänkte att 5 % av det hade varit rimligare.

Det är dyrt som fan att vara småbarnsförälder, jag förlorar flera tusen varje gång jag måste vabba ett par dagar. Så vi är ganska vana vid att inte få förmåner utöver möjlighet att få ledigt när barnen behöver det. Men något måste ju göras om folk på allvar tycker att föräldraledighet är något som inte behöver vara kvar i den form den finns idag. Och att andra blir rikare drabbar ju inte föräldrar eller barn på ett negativt sätt.

Ja, det vore jättesynd om föräldraledigheten skulle komma att inskränkas via lagen för att människor inte lyckas lösa problematiken i samverkan.

Jag är inte främmande för att AG kastar in en pott pengar för att lösa ekvationen med frivillighet när problemet väl uppenbarat sig på en arbetsplats. Men det kräver då en engagerad chef som ser att det ÄR ett problem, och som är villig att hantera det på ett annat sätt än "jag kan ändå inget göra, så jag lägger mig direkt inför föräldrarnas önskemål". Och jag ser inte höjd lön vissa veckor som någon allmängiltig eller bra lösning, och med risk att skapa andra problem.
 
Även om de klarar bytet betyder det inte nödvändigtvis att barnen mår bra av det. Jag kan ju känna att det finns en anledning till att mina barns förskola inte rekommenderade sommarförskola även om det erbjöds. Antagligen pga de såg att det blev en onödig stress för många av barnen.

Nu går de i skola (som erbjuder fritids) men som faktiskt helt stänger igen några veckor under sommaren. Hittills har jag inte sett något erbjudande om alternativ. Kanske pga det är en fristående skola så då är alltså alternativet att antingen vara "sjysst mot kollegor" och välja den sämre skolan där det faktiskt är mycket problem och dessutom dåliga studieresultat eller prioritera barnen och välja en skola där de mår bra och får bättre förutsättningar för bra studieresultat. Jag tror nog att jag skiter i kollegor i det här fallet och lägger ansvaret att ta in sommarvikarier på arbetsgivaren 🤷

/Hon som tog semester när alla andra ville ha semester och när planerarna inte ville ge mig den semestern hotade jag med att ta föräldraledigt den tiden och lägga semestern i anslutning till föräldraledighet (dvs 2 månader ledigt). De gav semester veckorna jag behövde och jag sparade föräldradagarna.

Förstår jag dig rätt att du blev tvungen att ta till hot för att AG inte ville ge dig semester när förskolan var stängd trots att ingen annan fanns som kunde ta hand om barnet? Eller varför hotade du på det sättet, och varför tog du inte ut FL om anledningen till att du behövde ha ledigt var barnet?
 
Vad jag åtminstone försökte förmedla var att kortet, det finns ingen barnomsorg, oftast inte existerar. Jag skriver heller inte alla barn, vi är
Fast om barnomsorgen innebär att barnen mår dåligt eller att de inte mår så bra som de ska göra, då är det samma sak som att alternativet inte finns. Jag vet att alla inte resonerar som jag, men vi har väl olika lägstanivåer helt enkelt.
 
Ja, det vore jättesynd om föräldraledigheten skulle komma att inskränkas via lagen för att människor inte lyckas lösa problematiken i samverkan.

Jag är inte främmande för att AG kastar in en pott pengar för att lösa ekvationen med frivillighet när problemet väl uppenbarat sig på en arbetsplats. Men det kräver då en engagerad chef som ser att det ÄR ett problem, och som är villig att hantera det på ett annat sätt än "jag kan ändå inget göra, så jag lägger mig direkt inför föräldrarnas önskemål". Och jag ser inte höjd lön vissa veckor som någon allmängiltig eller bra lösning, och med risk att skapa andra problem.
Vad som helst, bara man inte röstar bort föräldraförsäkringen. Det hade varit en katastrof för både barn och jämställdhetsfrågan. Jag är uppriktigt orolig med tanke på tonen i tråden.

Självklart måste chefen vara vettig, men det är många som skrivet att det är just föräldrar det är fel på och inte chefen.
 
Man kan ha olika förmåner, och livet är inte en tävling. Men inom detta ämne så ÄR det en förmån att ha ett trumfkort som gör att du kan välja när du vill vara ledig, till skillnad från dem som kan tvingas arbeta när du gjort ditt val.
Jag ser det inte så. Hade mycket hellre haft semester med min sambo (och barn) v32-36 tex. Men eftersom förskolan stänger (och det inte är ett alternativ att ha sommarförskola) så får vi plocka ihop de veckorna. Han mer föräldraledighet (har inte semester alls i sin tjänst) och jag med semester för att täcka upp och för att vi ska få 1 vecka ihop. Inte en förmån i ledighetsracet alls att ha ett barn. Inte i det ekonomiska racet heller.
 
Vad som helst, bara man inte röstar bort föräldraförsäkringen. Det hade varit en katastrof för både barn och jämställdhetsfrågan. Jag är uppriktigt orolig med tanke på tonen i tråden.

Självklart måste chefen vara vettig, men det är många som skrivet att det är just föräldrar det är fel på och inte chefen.
Största risken ser jag mer i att anställda som hela tiden måste jobba över eller aldrig får semestern när dom önskat letar vidare. Även risk att jobb som kräver arbete på plats och inte innehåller saker som kan vänta till när den som vabbar/är fl blir ännu mindre attraktivt att jobba med.
 
Fast om barnomsorgen innebär att barnen mår dåligt eller att de inte mår så bra som de ska göra, då är det samma sak som att alternativet inte finns. Jag vet att alla inte resonerar som jag, men vi har väl olika lägstanivåer helt enkelt.
Alternativ behöver inte vara bra för att finnas och det kan var mycket utvecklande för barnen. Många gånger så så jobbar någon av personalen de känner dessutom så det blir en mjuk övergång.

Menar du att de som utnyttar
möjligheten gör något som inte existerar och är sämre föräldrar?
 
Fast om barnomsorgen innebär att barnen mår dåligt eller att de inte mår så bra som de ska göra, då är det samma sak som att alternativet inte finns. Jag vet att alla inte resonerar som jag, men vi har väl olika lägstanivåer helt enkelt.

Jag tycker också att alla barn inte ska behöva tvingas till en annan förskola under sommaren. Jag var själv ett sånt barn som det inte funkade för och mina föräldrar löste det på annat sätt efter ett par försök. Far- och morföräldrar, storasyskon och några dagar fick jag sitta med papper och ritpennor på föräldrarnas jobb.

Barn är ju dock olika, och även ett och samma barn kan fungera olika i olika åldrar. En 3-åring har i de flesta fall säkert svårare att komma till en ny grupp, medan ett barn som ska börja skolan till hösten kanske är mer van vid det och har lättare.

Jag tror de flesta är helt okej med att det för en del barn och föräldrar måste lösas på det sättet att någon av föräldrarna är ledig om förskolan är stängd. Och är man ensam som förälder, ja då är det ju så. Jag tror att det som provocerar mer är när föräldrar inte alls vill kännas vid att det kan uppstå problem på en arbetsplats utifrån rätten till föräldraledighet. Som att det känns jobbigt att uttala att man faktiskt går före andra - med all rätt enligt lagstiftningen, så är det det man gör.

Som någon tidigare skrev, ibland skulle det räcka med ett tack. Tack för att du ställer upp och tar de pass som inte går ihop annars. Att bli bekräftad (och allra helst att man i den mån man kan försöker undvika att hamna i samma sits igen) kan vara nog så värt som pengar. Istället för att förnekas i att det över huvud taget finns något problem, att det är man själv som är egoistiskt för man inte unnar familjerna att få sin heliga familjetid under sommaren och alla högtider.
 
Jag tycker också att alla barn inte ska behöva tvingas till en annan förskola under sommaren. Jag var själv ett sånt barn som det inte funkade för och mina föräldrar löste det på annat sätt efter ett par försök. Far- och morföräldrar, storasyskon och några dagar fick jag sitta med papper och ritpennor på föräldrarnas jobb.

Barn är ju dock olika, och även ett och samma barn kan fungera olika i olika åldrar. En 3-åring har i de flesta fall säkert svårare att komma till en ny grupp, medan ett barn som ska börja skolan till hösten kanske är mer van vid det och har lättare.

Jag tror de flesta är helt okej med att det för en del barn och föräldrar måste lösas på det sättet att någon av föräldrarna är ledig om förskolan är stängd. Och är man ensam som förälder, ja då är det ju så. Jag tror att det som provocerar mer är när föräldrar inte alls vill kännas vid att det kan uppstå problem på en arbetsplats utifrån rätten till föräldraledighet. Som att det känns jobbigt att uttala att man faktiskt går före andra - med all rätt enligt lagstiftningen, så är det det man gör.

Som någon tidigare skrev, ibland skulle det räcka med ett tack. Tack för att du ställer upp och tar de pass som inte går ihop annars. Att bli bekräftad (och allra helst att man i den mån man kan försöker undvika att hamna i samma sits igen) kan vara nog så värt som pengar. Istället för att förnekas i att det över huvud taget finns något problem, att det är man själv som är egoistiskt för man inte unnar familjerna att få sin heliga familjetid under sommaren och alla högtider.
Men det tacket kanske komma från chefen? Inte från den vabbande föräldern som ju faktiskt inte är betald av arbetsgivaren under vab eller fl? Det tacket tycks inte krävas av någon som tex är sjukskriven och har lön från ag.
Och sen kan det väl inte bara vara barnlösa som ska ha moralisk rätt att vara ledig samtidigt som familj och vänner, mtp diskussionen om att barn inte behöver sina föräldrar hemma båda två. Det behöver de såklart inte men precis som för barnlösa/föräldrar till äldre barn så kanske även föräldrar till små barn behöver två veckor ihop..
 
Vad som helst, bara man inte röstar bort föräldraförsäkringen. Det hade varit en katastrof för både barn och jämställdhetsfrågan. Jag är uppriktigt orolig med tanke på tonen i tråden.

Självklart måste chefen vara vettig, men det är många som skrivet att det är just föräldrar det är fel på och inte chefen.
Min uppfattning är inte att folk vill att föräldraledighet ska försvinna. Men att den ska användas då det verkligen behövs dvs för att ta hand om barnet. Det många verkar efterlysa I tråden är ju mer kommunikation på arbetsplatsen om dessa frågor. Och att även ha omtanke om sina kollegor. Ställa sig själv frågan om jag tex måste ha åtta veckor ledigt. (Ett exempel från min arbetsplats- personen la in föräldraledighet fyra veckor i juli och en vecka i mitten av juni. Sen vill personen lägga in semester och då man har rätt till fyra veckors sammanhängande semester finns det bara kvar augusti att lägga de på. Så personen har ledigt åtta veckor i juli - aug samt en vecka i juni.) Och nej ingen av semesterveckorna handlade om att personen behövde ta hand om barn.

Och jag tror de flesta vill ha kvar föräldraledighet och förstår föräldrars situation. Men det är trist med de som ska ha åtta- nio veckor ledigt bara för att de kan lagmässigt.
 
Vad som helst, bara man inte röstar bort föräldraförsäkringen. Det hade varit en katastrof för både barn och jämställdhetsfrågan. Jag är uppriktigt orolig med tanke på tonen i tråden.

Självklart måste chefen vara vettig, men det är många som skrivet att det är just föräldrar det är fel på och inte chefen.

Jag vet förstås inte hur det är på alla arbetsplatser, men allmänt gällande ledarskap så har den allmänna inställningen varit de senaste 20 åren att chefer ska backa undan och lämna mer åt teamet och den enskilda medarbetaren att lösa sin uppgift själv. I många fall kan det vara ett bra ledarskap, men det här är ett exempel på där jag ser det som direkt skadligt för arbetsplatsen om cheferna backar undan och låter medarbetarna göra upp själva. Då är det ju upplagt för konflikter medarbetare emellan, när chefen duckar de jobbiga samtalen.
 
Min uppfattning är inte att folk vill arr föräldraledighet ska försvinna. Men att den ska användas då det verkligen behövs dvs för att ta hand om barnet. Det många verkar efterlysa I tråden är ju mer kommunikation på arbetsplatsen om dessa frågor. Och att även ha omtanke om sina kollegor. Ställa sig själv frågan om jag tex måste ha åtta veckor ledigt. (Ett exempel från min arbetsplats- personen la in föräldraledighet fyra veckor i juli och en vecka i mitten av juni. Sen vill personen lägga in semester och då man har rätt till fyra veckors sammanhängande semester finns det bara kvar augusti att lägga de på. Så personen har ledigt åtta veckor i juli - aug samt en vecka i juni.) Och nej ingen av semesterveckorna handlade om att personen behövde ta hand om barn.

Och jag tror de flesta vill ha kvar föräldraledighet och förstår föräldrars situation. Men det är trist med de som ska ha åtta- nio veckor ledigt bara för att de kan lagmässigt.
I några få år. Och man kan ju hitta sig med att personen inte går plus ekonomiskt. På mitt gamla jobb föredrogs det nästan att de som tog fl gjorde det länge på sommaren då man kunde motivera vikarie. Någon som tar 2 veckor var svårt att få in extra för även om de då blev borta 6-7 veckor.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 877
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp