Bukefalos 28 år!

Vaccination vid ensilagehö?

P

puckis

Jag ska flytta min häst till ett stall där de fodrar med ensilage.
Alla jag pratat med säger olika, såväl hästägare som veterinärer om vaccination.
Vad tycker ni? Ni fodrar med ensilage - har ni vaccinerat? Hur vanligt är et att hästarna blir sjuka? :confused:
 
Vet inte hur vanligt det är med hästar som drabbas, men drabbas hästen är dödligheten 90 % har jag hört. Inte så skoj.
 
Vi vaccinerade våra hästar. Vet inte om det är så vanligt att de drabbas, men varför chansa?
 
Jag vaccinerade en av mina hästar och har efter det hört att det är mycket ovanligt med botulism (inga kända fall i Sverige alls?) och hade nog skippat det om jag hört det innan.

Vi har hög TS i ensilaget också vilket ska göra att risken minskar.
 
Jag vaccinerar alla mina hästar mot Botulism och har oxå hört att dödligheten är 90 %
Vågar inte chansa!
Men vet flera större stall och ridskolor som inte vaccinerar. Som sagt är det ju inte så vanligt men ändå...
jag riskerar i alla fall inte det.


"Naturen skapar föllungen men uppfödaren gör hästen" :banana:
 
Vi vaccinerar även om det är ovanligt!! För tänk om det är just VÅRA pållar som drabbas.... :crazy:
 
Jag och ett par till i "mitt stall" fodrar med hösilage och jag och en av de andra tjejerna har vaccinerat våra hästar. Den tredje har däremot inte gjort det. Jag skulle inte vilja fodra min häst med hösilage om jag inte hade vaccinerat.

Har även hört flera andra som fodrar med det utan att vaccinera...
 
Enligt artikel i ridsport tidigare i år är de "säkra" fallen av botulism i Sverige få, men av de som är diagnostiserade är det endast ovaccinerade hästar som blivit sjuka. Och dödlighetet i sjukdomen är hög. Alltså är alla våra hästar vaccinerade. Jag tycker inte det finns någon anledning att riskera att hästen kan bli sjuk när det nu finns vaccin.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: Zevzan
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: mily
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 989
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 853
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp