Vaccination

Salama

Trådstartare
Hur länge måste hästen vila efter influensavaccination och måste det gå ett visst antal dagar innan man kan tävla efter vaccinationen också?

Tacksam för svar!
 
När jag har frågat veterinärer om detta har de svarat ungefär såhär:

Hästen kan reagera mot vaccinet genom att bli hängig eller rent av få feber. Då skall den vila tills den mår bra igen.

Om hästen inte reagerar, utan verkar som vanligt, kan man också rida som vanligt. Dock ingen maxansträngning på en vecka.

Jag hade personligen klassat tävling som maxansträngning (men det beror ju lite på vilken typ av tävling, samt hästens kondition), och därför inte tävlat på åtminstone en vecka efter vaccination. Jag tror dock inte att det finns någon karens på influensavaccination, dvs det är inte förbjudet att tävla.
 
När du vaccinerat så är det ju ett visst antal dgr som ska gå innan du får tävla, minns inte hur många det är nu...? 7 eller 10...?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: Sirap
·
Hästvård Kan ngn förklara följande lite bättre för mig: Ny, justerad lydelse fr o m 3 januari 2022 Om C- eller R-vaccination utförs inom 21 dagar...
Svar
1
· Visningar
497
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
698
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 368
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp