Vaccinationer

E

Egonson

Idag har hästen fått en spruta med Tetanusvaccin, altså mot stelkramp.
Det kostade 195 kr.
Vad brukar vaccin för hästinfluensa kosta? Altså Nobi-Equenza eller Prevacun?

Vad bör en häst vara vaccinerad mot och hur ofta bör det göras?
 
En häst som tävlar måste vara vaccinerad mot stelkramp och hästinfluensa. Stelkramp ska vaccineras var tredje år och influensa en gång per år.

Sedan har jag hört något om att hästar inte behöver vaccineras mot influensa utan bara mot stelkramp eller något liknande. Är det någon som vet något om det? läste det någonstans..
 
det finns INGET krav på stelkrampsvaccin för att få tävla!
Däremot bör man absolut ha det ändå, då stelkramp är en ruskigt plågsam sjukdom. och försäkringsbolagen (åtminstone agria) ersätter inte om hästne får stelkramp när den int eär vaccinerad - bra tycker jag!
 
Och är det korrekt vaccinerad mot stelkramp får den inte stelkramp. Däremot är ju skyddet genom influensavaccin mer tveksamt.
 
Det var inte så farligt, priset altså.
En tjej jag känner fick betala först 1000 kr för första vaccinationen, sedan 700 kr för varje eftervacc.
Det var väldigt dyrt tycker jag :eek:
 
betala först 1000 kr för första vaccinationen, sedan 700 kr för varje eftervacc.
det tycker jag låter extremt dyrt. Kallade hon ut distriktveterinären på jour eller :confused: :confused:. Själva vaccinet är inte speciellt dyrt.. veterinären som kostar..
 
hästen kan få stelkramp även om man vacccinerar var tredje år, bakterierna frodas där det inte är något syre och om hästen får ex ett sticksår så spruta in väteperoxid så syre frisätts och vaccinera gärna om det gått mer än 1år från sista vacc så bör de´t ge ett fullgott skydd
lycka till :bump:
 
Observera att min kostnad endast gäller själva sprutan; sedan tillkommer även resterande kostnader (distriktsveterinärens kostnader för resa etc...)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Zevzan
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 636
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp