Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skrev att migranter går före. Det var en ganska trist vinkling på den faktiska informationen.
Ja det gör de ju iom de inte har åldern inne och ändå får. Sedan visst de är utsatta på ett annat vis absolut…

Jag är bara enormt less just nu, och detta blev lite droppen bara. Egentligen tycker jag att alla som får ska ta. Bara ”orättvisan” i att vissa kan tacka nej, och jag inte ens kan få boka som gjorde mig extra bitter tyvärr.
 
Helt ärligt så skiter jag i vilken ordning folk får vaccinet (givetvis att de äldre skulle få först vilket de också fått). Det viktiga är ATT folk vaccineras. Varje person som vaccineras minskar smittspridningen.

Naturligtvis såg det illa ut i bla Leksands kommun där flera gick före i kön sas men jag blev ändå inte så vansinnigt upprörd, just för att antalet vaccinerade är viktigare än den exakta ordningen på individerna.

Vi måste komma ifrån individtänket när det gäller en pandemi, det är populationen som helhet som är intressant.
 
Även i min region finns det initiativ att vaccinera de som är utsatta och har nästan noll möjlighet att boka själva. Jag har svårt att se det hemska med att någon promille doser används för att lösa det svåra problemet med hjälp av olika välgörenhetsorganisationer som har kontakt med många av dem.

https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/dorrknackning-till-drop-in-vaccinering
Nej absolut, som sagt jag vinklade mitt inlägg i min bitterhet över min situation att jag inte ens får boka.
 
Ja det gör de ju iom de inte har åldern inne och ändå får. Sedan visst de är utsatta på ett annat vis absolut…

Jag är bara enormt less just nu, och detta blev lite droppen bara. Egentligen tycker jag att alla som får ska ta. Bara ”orättvisan” i att vissa kan tacka nej, och jag inte ens kan få boka som gjorde mig extra bitter tyvärr.
Ta inte ut din bitterhet på utsatta grupper.
 
Jag skrev i affekt för jag inte mår helt bra just nu pga covidrestrektioner. Detta blev droppen tyvärr. Inser jag inte var tydlig nog i mitt första inlägg att jag vill att alla som får ska vaccinera sig för att vi ska komma vidare. Jag är bara less på alla som tackar nej och att det är så trubbigt vilka som får vaccinera sig.
 
Dag 2 efter första sprutan. Nu verkar de värsta biverkningar ha försvunnit. Nu är det bara armen som gör ont och så är jag lite hängig. Men igår mådde jag verkligen skit. Det var som en ordentlig influensa med feber, huvudvärk, muskel/ledvärk. Kunde knappt röra mig eller tänka ordentligt på hela dagen! Ingen annan som fått liknande biverkningar?
Min granne har liknande.

Själv har jag bara öm arm. Eller lite mer än öm, men överkomligt. Huvudvärken kan bero på ungar och djur likaväl :p.
 
Jag skrev i affekt för jag inte mår helt bra just nu pga covidrestrektioner. Detta blev droppen tyvärr. Inser jag inte var tydlig nog i mitt första inlägg att jag vill att alla som får ska vaccinera sig för att vi ska komma vidare. Jag är bara less på alla som tackar nej och att det är så trubbigt vilka som får vaccinera sig.
Om det är viktigt just för dig att vaccinera dig så fort som möjligt, borde det ju vara bra att att så många som möjligt före dig tackar nej. Då kommer du ju fortare fram i kön.
 
Jag skrev i affekt för jag inte mår helt bra just nu pga covidrestrektioner. Detta blev droppen tyvärr. Inser jag inte var tydlig nog i mitt första inlägg att jag vill att alla som får ska vaccinera sig för att vi ska komma vidare. Jag är bara less på alla som tackar nej och att det är så trubbigt vilka som får vaccinera sig.
Jag förstår lite din reaktion även om jag tycker den är fel. Det är jobbigt när det är så här, och så här länge. Väntan är jobbig också. Det är dock inte jättelång tid kvar nu tills alla är vaccinerade. Alla som vill och det hoppas jag är så många som möjligt.
Min bror reagerade på något liknande sätt. Avundsjuka när min syster som har LSS men inga direkta fysiska besvär som gör att hon behöver gå före i kön fick vaccination, men eftersom hon har LSS fick hon förstås gå före de som har tex diabetes osv. HAN har diabetes, som han dessutom misssköter, och han blev så sur över att hon fick gå före honom att han betedde sig rejält illa och tyckte synd om sig själv. Jag läste diskussionen på FB, det såg så gräsligt ut.

Jag håller med min bror i sak-just min syster är kanske inte alls i sådan risk att hon skulle behöva gå före, men man kan inte börja sortera bland de med LSS heller riktigt, det kändes inte fel att hon fick sprutan trots allt. Bara någon vecka efter fick han sin första spruta, han hade gått från att tillhöra riskgrupp till att tillhöra prioriterad riskgrupp och fick gå föra flera andra. Detta pga att hans diabetes typ 2 inte är under kontroll eftersom han missköter den. Han var nöjd och glad. Jag funderade mest på varför han inte ser samma sak som jag? Eftersom han inte sköter sin sjukdom så bra som han hade kunnat göra (på riktigt alltså, medvetet- avskyr tex grönsaker och vägrar äta det...) så får han gå före andra, känns det inte som att han tar en plats han inte riktigt borde ha, på samma vis som min fysiskt friska syster, som visserligen har LSS men egentligen inte riktigt behöver ha vaccin just DÅ? Men nej, självklart inte.

Jag personligen tycker att det är bra att de båda är vaccinerade, och förstår att även hemlösa och migranter vaccineras. Jag förstår som sagt också att det är jobbigt att vänta och att man blir bitter, framför allt när man i Skåne har gått ut med hur lite vaccin vi kommer få framöver, att vi inte kommer kunna vaccinera alla i juni och juli som tänkt. Rejält trist. Men jag försöker tänka att ju fler grupper som befinner sig i risk som vaccineras, desto bättre är det! Det minskar ju risken att själv bli sjuk, dessutom står sommaren, med förhoppningsvis minskad risk, inför dörren. Jag är vaccinerad och är oerhört glad för det och blir också frustrerad på de som tackar nej, har dock inte märkt av många nej tackare i min direkta närhet faktiskt, tack och lov. Mina tonåringar, varav en är 19 och en blir 18 är inte vaccinerade så jag ser väldigt fram emot att de blir det också, verkligen!
 
Om det är viktigt just för dig att vaccinera dig så fort som möjligt, borde det ju vara bra att att så många som möjligt före dig tackar nej. Då kommer du ju fortare fram i kön.
Nej verkligen inte! Jag önskar däremot att alla som får vaccinera sig hade gjort det. Det om något hade lättat på trycket!
 
Jag förstår lite din reaktion även om jag tycker den är fel. Det är jobbigt när det är så här, och så här länge. Väntan är jobbig också. Det är dock inte jättelång tid kvar nu tills alla är vaccinerade. Alla som vill och det hoppas jag är så många som möjligt.
Min bror reagerade på något liknande sätt. Avundsjuka när min syster som har LSS men inga direkta fysiska besvär som gör att hon behöver gå före i kön fick vaccination, men eftersom hon har LSS fick hon förstås gå före de som har tex diabetes osv. HAN har diabetes, som han dessutom misssköter, och han blev så sur över att hon fick gå före honom att han betedde sig rejält illa och tyckte synd om sig själv. Jag läste diskussionen på FB, det såg så gräsligt ut.

Jag håller med min bror i sak-just min syster är kanske inte alls i sådan risk att hon skulle behöva gå före, men man kan inte börja sortera bland de med LSS heller riktigt, det kändes inte fel att hon fick sprutan trots allt. Bara någon vecka efter fick han sin första spruta, han hade gått från att tillhöra riskgrupp till att tillhöra prioriterad riskgrupp och fick gå föra flera andra. Detta pga att hans diabetes typ 2 inte är under kontroll eftersom han missköter den. Han var nöjd och glad. Jag funderade mest på varför han inte ser samma sak som jag? Eftersom han inte sköter sin sjukdom så bra som han hade kunnat göra (på riktigt alltså, medvetet- avskyr tex grönsaker och vägrar äta det...) så får han gå före andra, känns det inte som att han tar en plats han inte riktigt borde ha, på samma vis som min fysiskt friska syster, som visserligen har LSS men egentligen inte riktigt behöver ha vaccin just DÅ? Men nej, självklart inte.

Jag personligen tycker att det är bra att de båda är vaccinerade, och förstår att även hemlösa och migranter vaccineras. Jag förstår som sagt också att det är jobbigt att vänta och att man blir bitter, framför allt när man i Skåne har gått ut med hur lite vaccin vi kommer få framöver, att vi inte kommer kunna vaccinera alla i juni och juli som tänkt. Rejält trist. Men jag försöker tänka att ju fler grupper som befinner sig i risk som vaccineras, desto bättre är det! Det minskar ju risken att själv bli sjuk, dessutom står sommaren, med förhoppningsvis minskad risk, inför dörren. Jag är vaccinerad och är oerhört glad för det och blir också frustrerad på de som tackar nej, har dock inte märkt av många nej tackare i min direkta närhet faktiskt, tack och lov. Mina tonåringar, varav en är 19 och en blir 18 är inte vaccinerade så jag ser väldigt fram emot att de blir det också, verkligen!
Jag håller med dig i sak att min reaktion är fel, absolut, sedan hoppas jag att jag förklarade mig senare så att det framkom hur jag egentligen menade. Alla som kan ska definitivt ta sprutan!

Jag förstår varför vi har indelning och att den behövs. Däremot förstår jag inte varför det ska skilja mellan landsting tex vad gäller detta som vaccin. Att vissa kan åka till angränsande län och där få sprutan, menas i egna det inte går pga ålder. Att vissa landsting har reservlistor där man kan få anmäla sig att komma med kort varsel, och andra inte har det.

Att dessa vaccincentraler som kan ta hundratals per timme ändå står tomma pga obokade tider.

Det blev en sak för mycket för mig helt enkelt den där dagen….

Tack för ditt svar :heart
 
Jag håller med dig i sak att min reaktion är fel, absolut, sedan hoppas jag att jag förklarade mig senare så att det framkom hur jag egentligen menade. Alla som kan ska definitivt ta sprutan!

Jag förstår varför vi har indelning och att den behövs. Däremot förstår jag inte varför det ska skilja mellan landsting tex vad gäller detta som vaccin. Att vissa kan åka till angränsande län och där få sprutan, menas i egna det inte går pga ålder. Att vissa landsting har reservlistor där man kan få anmäla sig att komma med kort varsel, och andra inte har det.

Att dessa vaccincentraler som kan ta hundratals per timme ändå står tomma pga obokade tider.

Det blev en sak för mycket för mig helt enkelt den där dagen….

Tack för ditt svar :heart
Det borde inte skilja mellan landstingen, det tycker inte jag heller. I alla fall inte några större skillnader.

Minns diskussionen här elelr om det var i andra covidtråden om kvinnan med fetma som inte fick vaccinera sig trots att hon enligt FHM räknas som riskgrupp. En dag för någon vecka sedan såg jag en artikel i Sydsvenskan där två personer svarade på läsarnas frågor. Minns inte vem det var, men det var någon som ansvarade för vaccineringen i Skåne, högt uppsatt. En fråga handlade om BMI och svaret var att de som har BMI över 40 ingår i fas 3 och ska kontakta sin vc för vaccination. Tydligen väldigt olika mellan regionerna, då den här kvinnan inte hade fått bli vaccinerad. Jättetrist att det är så.
 
Jag förstår varför vi har indelning och att den behövs. Däremot förstår jag inte varför det ska skilja mellan landsting tex vad gäller detta som vaccin. Att vissa kan åka till angränsande län och där få sprutan, menas i egna det inte går pga ålder. Att vissa landsting har reservlistor där man kan få anmäla sig att komma med kort varsel, och andra inte har det.
Jag läste en bra förklaring till varför vi inte kunnat öppna fas 4 i vår region ännu. Det är helt enkelt fler som vaccinerat sig än genomsnittet i riket och då går det naturligtvis långsammare att komma neråt på listan vilka grupper det ska öppnas för. Och det är ju egentligen bra att många av de som ges tillgång faktiskt tar sprutan.

Sen är de yngre grupperna större i storstäderna så andelen folk som är kvar kan vara lika stor även fast åldersintervallerna gått olika långt ner. Vaccinfördelningen gjordes först utifrån befolkning 65+, sedan för 18-64, men inte med någon finare justering för skillnaderna i demografi under pensionsåldern.

Hur man hanterar restdoser/återbud tänker jag hänger lite ihop med hur man lagt upp bokningssystem och logistik, så det går inte att göra lika när både geografi och vårdens normala organisation ser olika ut från början.
 
Dag 2 efter första sprutan. Nu verkar de värsta biverkningar ha försvunnit. Nu är det bara armen som gör ont och så är jag lite hängig. Men igår mådde jag verkligen skit. Det var som en ordentlig influensa med feber, huvudvärk, muskel/ledvärk. Kunde knappt röra mig eller tänka ordentligt på hela dagen! Ingen annan som fått liknande biverkningar?

Jo jag var RIKTIGT dålig efter första sprutan. Hade sån ledvärk så jag knappt kunde böja fingrarna, och värken i ländryggen/höfterna gick att jämföra med när min förlossning startade. Jag var på riktigt gråtfärdig för jag hade SÅ SÅ ONT! Och armen kunde jag inte ens lyfta, för så fort jag spände till muskeln så kändes det som om någon stack in en kniv och körde runt. Feber runt 39 grader, efter Alvedon.

Tog andra sprutan förra fredagen, och den kände jag inte av alls. Inte ens öm i armen. Det som gjorde mest ont var att dra av plåstret. (Helt på riktigt!)

Jag fick Astra bägge gånger.
 
Fick första sprutan i fredags, först var det lite ont i armen och en konstig huvudvärk på fredagskvällen som försvann efter en Alvedon. Vaknade med lite mer ont i armen men helt överkomligt. Tänkte att det här var ju inte så farligt
Jo tjena, nästan exakt 12 timmar efter jag fått sprutan small det till. Ledvärk, feber, jobbigt andas. Fick värsta backlashen till när jag var sjuk i våras. Tackolov gick det över mycket snabbare 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 023
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 386
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp