Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inte råden att testa sig om det håller i sig i flera dagar och inte uppkommer en eller två dagar efter vaccinationen?

Jag ställde frågan om jag skulle testa mig, men fick svaret tillbaka att det inte behövdes eftersom jag var helt symptomfri på onsdagen när jag vaknade. Sen om det var rätt eller inte vet jag inte, men jag går på de råden jag fick :).
 
Jag ställde frågan om jag skulle testa mig, men fick svaret tillbaka att det inte behövdes eftersom jag var helt symptomfri på onsdagen när jag vaknade. Sen om det var rätt eller inte vet jag inte, men jag går på de råden jag fick :).
Vad konstigt, står såhär på 1177 (Västergötland)

Stanna hemma om du får symtom efter vaccinationen ​

Stanna hemma om du får symtom som feber, får ont i lederna och musklerna eller får ont i huvudet inom ett till två dygn efter vaccinationen. Det är förmodligen biverkningar av vaccinationen. Stanna hemma så länge du har symtom.
Om symtomen inte går över inom ett dygn behöver du lämna prov. Det är för att få veta om du har covid-19, till exempel för att du blev smittad innan du vaccinerade dig.  

Och detta på FHM:

Du behöver inte testa dig om du precis har vaccinerat dig mot covid-19 och du har typiska biverkningar efter vaccinationen. Exempel på biverkningar är trötthet, feber, frossa, muskel- och ledvärk samt huvudvärk. Stanna hemma så länge du har symtom. Om symtomen fortsätter mer än ett dygn är det inte troligt att det är biverkningar. Då ska du testa dig för covid-19.

Gå in på webbplatsen www.1177.se och välj den region du befinner dig i för att se vad som gäller för att testa sig.
 
Typ i lördags var jag in i appen för att kolla runt lite, hade kollat upp vaccinationscentraler redan innan men inte bestämt mig för att ta vaccinet. Så på lördagen råkade jag se att det fanns tider på onsdag på en central som ligger bra till men det kändes som för snabbt, jag behöver betänketid innan jag bestämmer nåt så loggade ut utan att boka tid.
Fast sen tänkte jag att om jag avvaktar så kanske det inte finns lediga tider längre fram …
… så jag loggade in igen och bokade, tänkte jag kan avboka om jag absolut inte vill åka dit på onsdagen.
Jag avbokade inte, åkte dit igår och tog första dosen, Pfizer.
Igår kändes det knappt nåt i armen, idag lite ömt vid vissa rörelser och när jag trycker på vaccinationsstället.
Sjuksköterskan skrev på vaccinationskortet att nästa dos ska tas om sju veckor men idag läste jag att regionen (idag) ändrat till fyra veckor. Det ska komma ett sms så får väl vänta på det.

Är fortfarande inte säker på att jag ville vaccinera mig men vill inte bli svårt sjuk så bestämde mig i princip när jag gått hemifrån.
Mådde illa när jag skulle kliva på bussen och på ditvägen.
 
Typ i lördags var jag in i appen för att kolla runt lite, hade kollat upp vaccinationscentraler redan innan men inte bestämt mig för att ta vaccinet. Så på lördagen råkade jag se att det fanns tider på onsdag på en central som ligger bra till men det kändes som för snabbt, jag behöver betänketid innan jag bestämmer nåt så loggade ut utan att boka tid.
Fast sen tänkte jag att om jag avvaktar så kanske det inte finns lediga tider längre fram …
… så jag loggade in igen och bokade, tänkte jag kan avboka om jag absolut inte vill åka dit på onsdagen.
Jag avbokade inte, åkte dit igår och tog första dosen, Pfizer.
Igår kändes det knappt nåt i armen, idag lite ömt vid vissa rörelser och när jag trycker på vaccinationsstället.
Sjuksköterskan skrev på vaccinationskortet att nästa dos ska tas om sju veckor men idag läste jag att regionen (idag) ändrat till fyra veckor. Det ska komma ett sms så får väl vänta på det.

Är fortfarande inte säker på att jag ville vaccinera mig men vill inte bli svårt sjuk så bestämde mig i princip när jag gått hemifrån.
Mådde illa när jag skulle kliva på bussen och på ditvägen.
Bra beslut! :D
 
Det är som sist
Lymfkörteln i vänster armhåla sväller och ömmar lite
Känns som bröstet är en halv gång större
Och ja det syns tydligt att det är svullet
 
Fick biverkningar i form av sjukdomskänsla och ont i kroppen igår. Framåt eftermiddagen feber och förlamande trötthet, orkade i princip bara ligga blickstilla i sängen. Vaknade nyligen och det verkar ha gått över - skönt!
 
Sen jag vaknade imorse har jag haft konstanta nervryckningar och myrkrypningar i vaccinationsarmen. Vill bara gnälla lite. Hoppas det går över snart:meh:
 
Alla i min familj och bland vanner som vi umgas med ar nu fardig vaccinerade sedan lange. Oregon har vaccinerat over 79% av befolkningen och man kan ga in i vartenda apotek eller lakarmottagning och bli gratis vaccinerad. De sista 20% som inte ar vaccinerade innehaller ocksa alla under 12 ar, sa de vuxna som inte ar vaccinerade ar nu de som vagrar vaccinera sig. Nu sager Fauchi att vi behover ga tillbaka till ansiktsmask och viss isolering igen :mad: for att skydda de som inte ar vaccinerade.
Var governor, Kate Brown, har nu moten med Fauchi och hans gang sa vi far se vad hon sager, men om vi far nya restrictioner for att vissa vagrar att vaccinera sig sa blir jag sur. Riktigt sur.
 
Alla i min familj och bland vanner som vi umgas med ar nu fardig vaccinerade sedan lange. Oregon har vaccinerat over 79% av befolkningen och man kan ga in i vartenda apotek eller lakarmottagning och bli gratis vaccinerad. De sista 20% som inte ar vaccinerade innehaller ocksa alla under 12 ar, sa de vuxna som inte ar vaccinerade ar nu de som vagrar vaccinera sig. Nu sager Fauchi att vi behover ga tillbaka till ansiktsmask och viss isolering igen :mad: for att skydda de som inte ar vaccinerade.
Var governor, Kate Brown, har nu moten med Fauchi och hans gang sa vi far se vad hon sager, men om vi far nya restrictioner for att vissa vagrar att vaccinera sig sa blir jag sur. Riktigt sur.
Men hörru, det är inte bara för att skydda ovaccinerade! Det är för att nya siffor visar att vaccinerade kan sprida delta i stor utsträckning, så det handlar också om att skydda de med sänkt immunförsvar och barn. Det handlar om att viruset utvecklat sig också, inte bara att folk inte vaccinerat sig.

Storbritannien har ju också vaccinerat 71,8% med två doser och 88,4 % med en dos, det är ganska många som blivit sjuka ändå.
 
Alla i min familj och bland vanner som vi umgas med ar nu fardig vaccinerade sedan lange. Oregon har vaccinerat over 79% av befolkningen och man kan ga in i vartenda apotek eller lakarmottagning och bli gratis vaccinerad. De sista 20% som inte ar vaccinerade innehaller ocksa alla under 12 ar, sa de vuxna som inte ar vaccinerade ar nu de som vagrar vaccinera sig. Nu sager Fauchi att vi behover ga tillbaka till ansiktsmask och viss isolering igen :mad: for att skydda de som inte ar vaccinerade.
Var governor, Kate Brown, har nu moten med Fauchi och hans gang sa vi far se vad hon sager, men om vi far nya restrictioner for att vissa vagrar att vaccinera sig sa blir jag sur. Riktigt sur.
Det här kan vara läsvärt, om hur många i England som fått konstaterat smittade med deltavarianten i England från februari till juli, som dött. Av 460 personer så var 289 av dem dubbelvaccinerade.

"It is there in black and white on Public Health England's data tables: of the 460 people who died between February and July having tested positive for the Delta variant, 289 had been double-jabbed; some 65 had received one dose. And 165 had not been vaccinated at all."

(https://news.sky.com/story/covid-19...ou-need-to-read-it-with-a-clear-head-12365728)
 
Skillnaden ar att har vaccinerar sig inte folk for att de ar emot vaccination. Har har dessutom ingen som varit vaccinerad och fatt covid blivit tillrackligt sjuk for att laggas in pa IVA. Inklusive de som varit vaccinerade och fatt Delta varianten
 
Skillnaden ar att har vaccinerar sig inte folk for att de ar emot vaccination. Har har dessutom ingen som varit vaccinerad och fatt covid blivit tillrackligt sjuk for att laggas in pa IVA. Inklusive de som varit vaccinerade och fatt Delta varianten
Jag vet att det finns skeptiker och jag försöker inte försvara dem, jag menar bara att det är fel att man ska tycka att man har vissa rättigheter som vaccinerad - när forskning visar på att det finns risker. Det vore liksom som att ge bort något som man inte har. Sedan har man ett avgjort bättre skydd än annars, men visar mer data på att man sprider mycket smitta även som vaccinerad så är det väl förståeligt att man vill skydda barn och personer med sänkt immunförsvar?
 
Jag vet att det finns skeptiker och jag försöker inte försvara dem, jag menar bara att det är fel att man ska tycka att man har vissa rättigheter som vaccinerad - när forskning visar på att det finns risker. Det vore liksom som att ge bort något som man inte har. Sedan har man ett avgjort bättre skydd än annars, men visar mer data på att man sprider mycket smitta även som vaccinerad så är det väl förståeligt att man vill skydda barn och personer med sänkt immunförsvar?

Jag passerade just tv:n med CNN som visade de sista officiella siffrorna i USA. Har ar det en oerhort stor skillnad mellan staterna hur pandemin har hanterats, men over hela USA ar det nu 99% av alla som ligger/har legat pa sjukhus inte vaccinerade och 1% ar vaccinerad. Och den 1% ar inte inlaggd pa IVA, utan det racker med mer "normal" sjukhusvard. Ingen vaccinerad har dott.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
574
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 002
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 339
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp