Vaccinering

L

lill_flesky

Vet att jag skrev en tråd om detta förut men jag hittar den inte, så jag skriver en ny...
Pållan fick sin tredje spruta idag, på grundvaccineringen alltså. Var osäker på om jag hade missat den sista, alltså att vi hade gått över tiden, men veterinären sa att man kunde vänta upp till ett år mellan den andra och tredje, även om man skall tävla. Men, i fass och på vaccinationskortet står det att den tredje ska tas 5 månader efter den tredje, och en bekant sa att man max fick ha 6 måndare mellan den andra och tredje...
Vem skall jag tro på? För min egen skull hoppas jag att veterinären har rätt, för det är ju inte precis gratis att vaccinera :crazy:
Någon som kan bena ut detta åt mig?
 
Vad jag har hört så ska man ge den 3:e sprutan inom ett år efter den andra. Mellan 6-12 månader är de väl.. eller har jag fel.. :confused:
 
Det sa min veterinär också och det är det jag alltid trott själv men jag vart så förvirrad när det stog i fass att det var 5 mån och min vän sa max 6 måndader
 
För att tävla räcker det med 2 sprutor, och sen 3e inom ett år.
 
För att TÄVLA, dvs vaccinera så att man uppfyller det som står i TR så är det två sprutor med 21-92 dagars mellanrum, och sen revaccination årligen.

För att få OPTIMALT SKYDD så är det två sprutor med 4-8 veckors mellanrum, sen tredje sprutan efter ca 6 månader och sedan revaccinering. Intervallet för denna skiljer sig åt beroende på vad tillverkaren för olika preparat anser och hästens ålder. Unghästar var 6:e månad, vuxna var åttonde månad ungefär.

Jag kör 3 sprutor i grunden, sen revvacination var 8:e månad.

Men för att få TÄVLA räcket det med två i grunden och sen årligen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 957
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 412
Senast: turbofling
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 313
Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 669
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp