Vackraste hundrasen

IMG_0233.jpeg
 
Så här tycker jag en vacker chinese crested, kinesisk nakenhund ska se ut. Jag vill ha mycket crest och inte bara några fjun. Mycket pigmentering, dom jag tycker är finast är det på sommarhalvåret när dom är solbrända (alltid fina så klart men den mörkare färgen ökar kontrasten hos just Milou i alla fall mellan kropp och crest och ja egentligen hos alla kineser jag känner. Jag vill att dom ska gå med lätta lite svävande steg, stolt hållning och uppmärksamhet och positiv utstrålning. Det är sällan mina ser miserabla ut förutom om det regnar eller är snöstorm. Det är en glad och pigg ras och det ska synas
Visa bifogad fil 142507
Jag hade stans första kines som jag fick när jag fyllde 15år. Det var 2000 så det var innan de blev mer populära. Jag tycker att han var jättefin! Rastypiska kineser överlag är väldigt vackra 😍 De flesta jag har sett efter det har dock tyvärr varit alldeles för stora (uppemot 8-10kg i ett par fall utan att vara feta) eller extremt håriga på kroppen så de sett ut som puffar om de inte blivit rakade. Gizmo var 32,5cm i mankhöjd, vägde 4,5kg och var grad 3 naken. Så han hade en del päls, men ändå tydligt naken.
Tyvärr har jag inga bra bilder då väldigt många försvann i en hårddiskkrasch 😞
2008-04-23%20(1).jpeg
 
Jag vet inte ens om jag tycker att en hund "ska" vara just vacker? Jag har lite svårt för utseendet på många av de raser som sägs vara just vackra eller eleganta, jag föredrar "vanliga hundar" som inte går åt det extrema, ofta arbetande raser, medelstora med rimlig päls och normal exteriör.
Själv gillar jag extremt, när det enda extrema är hur snabbt hunden kan springa i alla typer av terräng :D

Håller helt med dig om att hundar med rimlig päls och normal exteriör är det finaste. Jag tänker ofta på ett citat som står på en uppfödarväns hemsida:
”The function of the Saluki is not to be beautiful.
He is beautiful because of his function.
His function is to be a HUNTER.”

Jag tycker det stämmer så otroligt bra.
(Sedan gillar jag ju mer än jakthundar, och jag har förståelse för att folk inte gillar vinthundarna och framförallt när folk bara sett vinthundarna i utställningsringarna för det är tyvärr samma visa där som i många andra raser...)
 
Jag hade stans första kines som jag fick när jag fyllde 15år. Det var 2000 så det var innan de blev mer populära. Jag tycker att han var jättefin! Rastypiska kineser överlag är väldigt vackra 😍 De flesta jag har sett efter det har dock tyvärr varit alldeles för stora (uppemot 8-10kg i ett par fall utan att vara feta) eller extremt håriga på kroppen så de sett ut som puffar om de inte blivit rakade. Gizmo var 32,5cm i mankhöjd, vägde 4,5kg och var grad 3 naken. Så han hade en del päls, men ändå tydligt naken.
Tyvärr har jag inga bra bilder då väldigt många försvann i en hårddiskkrasch 😞
Visa bifogad fil 142512
Så fin han var, jätte fin. Milou har blivit en av dom som är för stora enligt rasstandarden. Men det är inget fett utan muskler. Veterinären säger att han är välmusklad och i fin form och bara ser atletisk ut men självklart är han sett till rastanden för stor men jag valde honom i alla fall . Han är en 5a så jag får trimma honom om jag vill ha honom helt naken. Han blir definitivt inte som en puff dock. Bara några millimeter,
Men det gör inget för mig. Han är väldigt fin och med bra stamtavla och var tänkt till utställning och avel men sen blev han ju så stor och uppfödaren ville inte avla på honom.

Båda mina är 34 cm höga så det handlar bara om en centimeter över standarden
 
Så fin han var, jätte fin. Milou har blivit en av dom som är för stora enligt rasstandarden. Men det är inget fett utan muskler. Veterinären säger att han är välmusklad och i fin form och bara ser atletisk ut men självklart är han sett till rastanden för stor men jag valde honom i alla fall . Han är en 5a så jag får trimma honom om jag vill ha honom helt naken. Han blir definitivt inte som en puff dock. Bara några millimeter,
Men det gör inget för mig. Han är väldigt fin och med bra stamtavla och var tänkt till utställning och avel men sen blev han ju så stor och uppfödaren ville inte avla på honom.

Båda mina är 34 cm höga så det handlar bara om en centimeter över standarden
34cm är ju inte jättestort ändå. De jag har sett så har ett par varit uppåt 40cm
 
Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är enligt dig snyggast? Vad är det du gillar med dem? Någon specifik färg/frisyr ovanpå det? :)
Chinese crested. Den nakna är bäst. Mörk hud och vit päls på det tack!

Jag tillägger att rasen i övrigt är helt olämplig för mig.
 
I fråga om bara "vacker" och ingenting annat i åtanke:

Saluki är nog det jag tänker på först.

Sen en Fauve Briard.

Efter det; Peppar&Salt Riesenschnauzer och Maremma Sheepdog.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 687
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 699
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 008
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp