Vad 17 ska jag göra ??

Hambo

Trådstartare
Jag har ju byggt/renoverat en gammal lada till stall.
Det är ett kombinerat stall/lösdrift.
Nytt golv och nya väggar på ena sidan+ 2 stora boxar

Bakom mitt stall, väldigt tätt inpå står det ett gammalt träd.
Det har nu visat sig att mitt golv och vägg har fått sprickor, efter alla stormar etc, då det gamla trädet är på väg att falla !?
Jag vågar inte ha hästarna inne.
Trädet står inte på min mark, utan på mark som jag har fått låna som hage. Jag har varit och talat med markägaren som sa att det var okey att jag fällde trädet, jag har en kompis som jobbar med sånt, och han har varit och tittat på det.
Men... han vågar inte fälla det för det är en massa elkablar som riskerar att följa med.

Jag kontaktade då markägaren igen , fast han var inte inne, så hans son skulle framföra att jag varit där, detta är 2 veckor sedan och jag har inte hört nåt.

Jag har mitt stall försäkrat, men vid försäkringstillfället så nöjde dom sig med vad jag sa, de kom alltså inte ut och tittade.

Jag misstänker att om jag kontaktade dem ( Länsförsäkringar) så anser dom att det är markägaren som ska stå för kostnader (trädfällningen). Men å andra sidan så är ju mitt stall redan nu nästan förstört !
Eller ska jag ringa till El bolaget ?
Jag tycker det känns obehagligt att tjata på markägaren, eller ska jag göra det ?
Jag är ju samtidigt rädd att jag inte får låna hagen mer om det skulle bli tjafs .
Så vad ska jag göra ?
Ringa försäkringsbolaget, elbolaget, markägaren, eller bara vänta ???

Hej från en förvirrad Hambo

Sv: Vad 17 ska jag göra ??

Men din kompis som tittade på trädet - kan han inte kapa av det bit för bit? Är det högt? Vad är det för träd? Det går ju att hissa upp honom i högre höjd och börja med att kapa alla grenare och sen ta stammen bit för bit. Sätt en lina i toppen så att man kan styra åt vilket håll den ramlar.

/Camilla

Det är alltså ett bauta stort träd.
Han är alltså utbildad trädfällare och ansåg sig inte vilja ta på sig det ansvaret ! Så illa är det.Hans pappa som också jobbar i skogen nekade också !!!
Visst kan jag leja en stor maskin med nån som kapar det bit för bit och betala en massa pengar för det, men är det verkligen JAG som ska behöva stå för det ??
Det kommer kosta mig att renovera stallet !

Hej från hambo

Jag skulle inte tjata på markägaren alls, för mig skulle det kännas tillräckligt att han godkänt att det tas ner. Om han inte har något egenintresse av att det fälls så känns det inte rimligt att tvinga honom att stå för några kostnader.

Jag tycker definitivt att det borde vara elbolagets intresse att det tas ner och att det görs på ett säkert sätt. Jag skulle ringa till dem, och säga att det står ett stort gammalt träd som håller på att ramla på deras ledningar! Förhoppningsvis så tar de då ner det. Om inte så skulle jag ha en dialog med dem angående hur jag ska göra när jag fäller det.

Med tanke på vad som står på spel hade jag faktiskt kontaktat en en firma som kunde åta sig jobbet och hört hur man ska gå tillväga. Säkert behöver du kontakta elbolaget, om deras ledningar riskerar att komma i vägen.

Oavsett vem som ska betala, verkar det vara skyndsamt att ta bort trädet.

Om du arrenderar marken kan jag misstänka att det KAN hamna på din faktura att ta bort trädet.

Jag hade också redan nu blandat in försäkringsbolaget, för att fråga dem hur lämpligast går till väga. De har ju jurister.

Här finns en rubrik som heter "Grannens träd angår dig", som kanske inte går att applicera i ditt fall, men som ger lite tankar ändå:
www.cattic.se

Du ska ringa elbolaget! Eftersom din trädfällarkompis säger att det är risk att elledningen kan skadas så kommer de ut och hjälper till. Det skiljer från bolag till bolag och vad som står i servitutet som markägaren borde ha. Det beror på hur det ser ut där trädet står. Kanske fäller elbolaget det åt dig? Eller så stänger de av elen så att den som fäller inte skadar sig. Hur som helst är det elbolaget du ska ringa till. :)

Tack så mycket allihopa !!!
Jag börjar med elbolaget !!!

Hej från hambo

Jag har ringt...
Dom på elverket skulle kolla upp det .
Varför har jag dragit mig så länge med detta:cry:

Dom kan ju inte slå mig för att jag ringer och frågar:D
En stor sten har fallit från mitt hjärta, även fast dom inte kan göra nåt så har jag äntligen börjat ta tag i det !!

Tack ska ni ha !
Hej från en något mindre förvirrad Hambo

Det går att utföra en vitalitesprov på trädet för att bedöma trädet risk att falla.
Det finns certiferade arborister som arbetar med park och stadsträd, dessa har specialkompetens att ta ner träd i trånga utrymmen, sök på sektionsfällning, trädvård på goggle. Se till att dom har försäkring för trädklättring i samband med motorsågsarbete och certifierade inom ISA el EAC. De ska alltid vara två arborister på plats vid arbete, regler från arbetarskyddsstyrelsen.

Det är alltid markägaren som ansvarar för trädet, likaså är det hans försäkringsbolag som får stå för kostnader om trädet faller.

Okey.. det ska jag kolla upp.
Jag vill ju helst inte blanda in markägaren, då jag lånar mark
av honom ( Gratis ).

Men jag ska kontakta honom i dag och berätta att jag ringt till elbolaget, så att han vet vad som händer !

Hej från hambo

Hej Hambo!

Om det är bra med ved på trädet så kanske du kan hitta någon som vill ta ner det åt dig i utbyte mot veden (om nu inte markägaren vill ha den...).

Vi har precis tagit ner vår hiskeligt stora kastanj, och det gick på bara några timmar med hjälp av tre starka män med motorsågar och en stor traktor med lift.

/Cecilia :)

Det har löst sig !
Elverket har varit och kikat, dom ringde i går och sa att det inte var ett träd som, dom skulle tagit ner i vanliga fall, men dom förstod
att även "utbildade" inte ville fälla det pga eltrådarna !
Dom kommer och tar bort båda träden i nästa vecka .
Det enda jag måste göra är att ta bort min hästhage, samt ta hand
om träden efteråt,dvs såga upp osv...
Men det överlämnar jag till nån bättre kunnig !
Inte visste jag att du kände 3 stora starka karlar, bra jobbat att få alla att "komma" samtidigt;)
Hej från hambo

Om det är en massa ledningar i lyften i vägen såkan ni ringa till något som kallas kabelanvisning.

Kabelanvisning Väst AB
Mobil: 073-8389019
Mastgatan 1
46255 VÄNERSBORG

Teliasonera Kabelanvisning
Telefon: 020-531000
Sturegatan 3
17231 SUNDBYBERG

Dom kan hjälpa dig då...

Nu är det fällt !!
Det räckte med ett träd.
Jag och min son tog en promenad med hästarna så dom inte skulle bli rädda.
Nu kan jag äntligen fortsätta bygga på mitt stall.
Samt att jag vågar ta in dom och pyssla !
Stort tack till er alla som fick mig att ringa till Elbolaget !
Hej från en Jätte glad Hambo:bump: :banana: :rofl: :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 142
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 775
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 612
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 915
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025