Bukefalos 28 år!

Vad är 15 års erfarenhet värt?

Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Håller med dig till 100%! Problemet ligger i att arbetsgivaren inte respekterar Skollagstiftningen och tycks anse att det inte spelar ngn roll om läraren har en adekvat utbildning för det läraren ska göra. Tyvärr har Skollagens bestämmelser om behörighet under lång tid hamnat på tvärs med lärarens arbetsskyldighet. Läraren har med andra ord inte kunnat vägra utan att faktiskt riskera att bli av med jobbet! Att 1-7 lärare skulle vara klasslärare har aldrig varit meningen. Tanken var att två 1-7 lärare ( en sv+so och en ma+no) skulle arbeta tillsammans och kompletteras av lärare i eng mm. Problemen hopade sig dock när för få sökte till ma/no och Lärarutbildningarna istället fyllde alla platser med sv/so och ag använde alla 1-7 som klasslärare!
Legitimationen innebär förhoppningsvis ett stopp för denna slags missbruk av lärare + att inte vem som helst inte kan kalla sig lärare!
Detta leder förhoppningsvis att till lönerna höjs och att lärarutbildningen blir attraktiv igen!
Om lärare sedan får den tid som behövs för att undervisa med kvalitet så kommer med all sannolikhet måluppfyllelsen att öka!

Tack för ett intressant inlägg! Håller med dig i mångt och mycket.

Däremot stämmer det inte helt att man agerade tvärs emot skollagstiftningen. Jag läser och citerar direkt ur dagens "Skolvärlden" som damp ner i brevlådan idag:

"Det togs ett antal viktiga beslut under 1980-talet som enligt min mening starkt har bidragit till skolans negativa utveckling. Ett sådant gällde lärarnas behörighetsregler. Istället för att de skulle ha utbildning i de ämnen som de undervisade i, ändrades reglerna till att skolans rektor skulle eftersträva att lärarna i huvudsak hade en utbildning som motsvarar deras arbetsuppgifter" säger Hans Albin Larsson. "Samtidigt ändrades det statliga regelverket kring rektorernas behörighet. De skulle tidigare ha lärarutbildning på den nivå de skulle vara rektor för. Det ändrades till rektor kunde endast den utses som hade förvärvat pedagogisk insikt". Med andra ord: vem som helst som någon gång gått i skolan....

Så rektorn - som många gånger inte ens hade vare sig lärarutbildning i botten eller jobbat som lärare - bestämde vem som hade en utbildning som i huvudsak motsvarade den arbetsuppgift som en lärare ska utföra. Ingen lagstiftning, ingen behörighet styrde. Sa man nej till att undervisa de ämnen man inte hade läst tillräckligt många poäng i, fick nån annan jobbet.

Så visst - det är bra att man fått upp ögonen för att läraren ska ha adekvat utbildning, men min poäng är att 17 års praktisk erfarenhet med en lärarutbildning i botten - måste kunna valideras. Vi som inte hade något val men ändå gjort ett jädrans bra jobb hela vägen, ska inte behöva betala för andras dumhet.

Jag har precis avslutat en pliktkurs som inte gav mig ett skvatt...
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?


Ja för vi lärare ska ju tycka att precis ALLT är skitkul och jättenödvändigt, eller hur? :banghead:

Eller menar du att det är märkligt att jag tycker att en utbildning faktiskt ska GE studenten något i sitt dagliga arbete?

Förklara, för annars tror jag nog bara att du försöker vara dryg...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Så du menar att du innan denna kurs undervisade på mellanstadiet utan att behärska gymnasiets matte D? Och dessutom behärskade matte C så dåligt att du trots dina 15 år som lärare tyckte att kursen var svår? Det är ju fullkomligt sanslöst :eek:
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Så du menar att du innan denna kurs undervisade på mellanstadiet utan att behärska gymnasiets matte D? Och dessutom behärskade matte C så dåligt att du trots dina 15 år som lärare tyckte att kursen var svår? Det är ju fullkomligt sanslöst :eek:


Ja oj, då får du tycka det.
Jag fick hjälp av en granne som är civilingenjör och hon mindes inte heller hur man räknade derivata och integraler. Hon har studerat mycket, mycket mer matte än gymnasiematte på universitetet och se - hon förstod mycket väl att det man inte till vardags använder - det glömmer man bort.
För du tror väl inte på allvar att mellanstadiebarn räknar integraler? Eller att jag sitter och använder min planeringstid inför lektionerna med att lösa några tredjegradsekvationer då och då på kul? Typ till vilken nytta då??

Vi jobbar med de fyra räknesätten, att räkna procent, bråk och så introduceras algebra. Att förstå vad som är stötestenarna för barn i åldern 10-12 när de räknar matte, det är vad jag arbetar med varje dag.
Att ha en grundkunskap i matematik är viktigt - men det handlar om andra kunskaper än rent råräknande.
Jag skulle vilja lära mig mer om räknesvårigheter, kopplingen mellan läs- och skrivsvårigheter och problem med att ta in matematik. Göra studier i kring vilka undervisningsmetoder som verkligen ger resultat.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Ämnet har varit uppe förut, men jag har inte riktigt ältat det klart...

Ska nu börja ett nytt jobb där jag kommer att vara ämneslärare på mellanstadiet och enbart undervisa i de ämnen som jag har full behörighet i.

Sitter och sorterar alla de papper, de övningar och planeringar jag gjort i allsköns ämnen. Som de flesta andra lärare på mellanstadiet så har jag undervisat i nästan alla ämnen en mellanstadieelev har. Vecka ut, vecka in de senaste 15 åren.
Även om man hade tänkt sig något sorts ämneslärarsystem på den tiden jag blev färdig lärare så blev det ju inte så - lärare i svenska/SO skulle samarbeta med lärare i matte/NO, men det var ju inte tillräckligt många studenter som nappade på att bli lärare i matte/NO, så vi andra fick ju ta hand om de ämnena också. Vem skulle annars??

Så med en helgjuten pedagogisk utbildning i botten så har jag och mina kollegor byggt på med kurser, kortare utbildningar, nätverksdiskussioner etc för att bli så duktiga vi kan på att undervisa även i de ämnen vi idag "inte är behöriga för". Mina elever har klarat sina nationella prov galant, även i matematik, trots att jag "bara" är lärare i svenska/SO.

Men från år 2015 så kommer jag inte få undervisa i matematik och NO om jag inte sätter mig i skolbänken igen.
Det handlar inte om att jag får välja sådana kurser som faktiskt gör mig till en bättre lärare: Jag ville gå en kurs i matematik ur specialpedagogisk vinkel för att komma upp i rätt antal högskolepoäng för att få behörighet inom matematik. Men se det dög inte. Jag måste ta en ren matematikkurs på 7,5 hp. En grundläggande matematikkurs - typ repetition av matte C för att det skulle godkännas. På vilket sätt kommer den göra mig till en bättre mattelärare än jag är idag? På vilket sätt skulle den förbättra mig, i motsats till speciallärarmatten som VERKLIGEN skulle tillföra mig något? Ja, säg det.

Jag sitter och sorterar mina mattepapper, alla övningar jag tänkt ut för att lösa enskilda elevers knutar, hjälpa dem att komma över sina svårigheter, våga tro på sig själva och sin matematiska förmåga.
Funderar på att slänga dem i papperskorgen.

Min erfarenhet och alla mina kurser väger tydligen lätt. De går inte att värdera och omvandla till behörighet.
Samtidigt ska jag vara mentor och vägleda nyexade lärare med rätt behörighet, men som inte har en susning i hur man leder en klass, hur man ser till att individualisera undervisningen, hur man omvandlar all teori till praktik.

Alltså, jag kan inte säga som Tony Richardsson. Jag ÄR nämligen bitter.
Det ÄR förjävligt att jag ska behöva bekosta min utbildning en gång till, eller behöva jobba 150% för att få en behörighet för något jag redan gör skitbra.
.


Jag har större problem med att man har enorma behörighetskrav på gymnasienivå, om man behöver kompletterande kurser/högre men liknande utbildning än den som man har läst (på universitetsnivå). Detta är för mig otroligt störande och onödigt.

I ditt fall känns det som 7,5 p borde var lätt att komplettera. Fast jag tycker att det är fel att du inte istället kan få läsa in den matematikkursen som du ville ha.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag skulle vilja lära mig mer om räknesvårigheter, kopplingen mellan läs- och skrivsvårigheter och problem med att ta in matematik. Göra studier i kring vilka undervisningsmetoder som verkligen ger resultat.


Frågan som kvarstår: finns det någon sådan "pedagogisk matematik" sökbar kurs, om ja - ska du läsa den också?
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag har större problem med att man har enorma behörighetskrav på gymnasienivå, om man behöver kompletterande kurser/högre men liknande utbildning än den som man har läst (på universitetsnivå). Detta är för mig otroligt störande och onödigt.

I ditt fall känns det som 7,5 p borde var lätt att komplettera. Fast jag tycker att det är fel att du inte istället kan få läsa in den matematikkursen som du ville ha.

Ja, för jag skulle som sagt var tycka att det vore otroligt spännande att få fördjupa mig i något som verkligen utvecklar min undervisning, om jag nu ändå behövde läsa dessa 7,5 hp för att få till den mängd hp som behövs från och med nu.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Frågan som kvarstår: finns det någon sådan "pedagogisk matematik" sökbar kurs, om ja - ska du läsa den också?

Det var en sådan jag sökte först, men fick svaret att det måste vara en "ren" matematikkurs, alltså gildes den inte.
Jag tycker dock att det var svårt att hinna plugga samtidigt som jag arbetar 100% som klasslärare.

Jag har ju under mina år som lärare varit ledare för tvärgrupper inom kommunens skolor som diskuterat matematik och utbytt idéer kring undervisningen sinsemellan och det har varit mycket givande och utvecklande. Dessa möten läggs ju in i arbetstiden så det finns det åtminstone utrymme för, vilket jag tackar för.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Det var en sådan jag sökte först, men fick svaret att det måste vara en "ren" matematikkurs, alltså gildes den inte.
Jag tycker dock att det var svårt att hinna plugga samtidigt som jag arbetar 100% som klasslärare.

Jag har ju under mina år som lärare varit ledare för tvärgrupper inom kommunens skolor som diskuterat matematik och utbytt idéer kring undervisningen sinsemellan och det har varit mycket givande och utvecklande. Dessa möten läggs ju in i arbetstiden så det finns det åtminstone utrymme för, vilket jag tackar för.


Då borde du försöka trolla in den där kursen på något sätt. Specifika utbildningar som direkt utgör ett stärkande komplement till ens förvärvade yrkeskompetens är ju ovärderliga :)
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Då borde du försöka trolla in den där kursen på något sätt. Specifika utbildningar som direkt utgör ett stärkande komplement till ens förvärvade yrkeskompetens är ju ovärderliga :)

Ja helt klart. :)
En sådan kurs är jag dessutom mycket mer motiverad att ta, för ju mer jag grottar ner mig i matematik och hur barnen lär sig, desto mer vill jag veta om varför en del barn INTE lär sig. Tänk att hitta fler nycklar till hur man löser upp matteknutar.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Så du menar att du innan denna kurs undervisade på mellanstadiet utan att behärska gymnasiets matte D? Och dessutom behärskade matte C så dåligt att du trots dina 15 år som lärare tyckte att kursen var svår? Det är ju fullkomligt sanslöst :eek:

Jag tänker som du. Jag fattar inte hur man som lärare kan värdera ämneskunskaper så lågt.

Jag hade överhuvudtaget inte fattat att det var kurser på gymnasienivå det här gällde. Jag trodde att det var universitetskurser i matte som TS skulle gå.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag tänker som du. Jag fattar inte hur man som lärare kan värdera ämneskunskaper så lågt.

Jag hade överhuvudtaget inte fattat att det var kurser på gymnasienivå det här gällde. Jag trodde att det var universitetskurser i matte som TS skulle gå.

Jag värderar de specifika ämneskunskaperna högt.
Vad ni än säger så måste ni inse att efter så många år inom yrket så känner jag ju vad som behövs - och det här behövdes inte.

Hur förklarar ni då att en civilingenjör inte heller minns dessa uträkningar?
För att skrämma er lite till: mitt barns kompis, som läser tredje året på läkarlinjen skulle också försöka hjälpa mig när jag kört fast. Denna har alltså nyligen läst upp till matte E på naturprogrammet - och han mindes inte heller. Han kommer troligen ändå bli en jättebra läkare och kunna göra de beräkningar som krävs inom hans yrke.

Ni lägger alltså på mig att komma ihåg sådant jag pluggade på gymnasiet för 20 år sedan och som inte använts sedan dess.

Ska jag ta och posta några av de räkneuppgifter jag fick, och se om ni fixar det på en pisskvart? För jag antar att ni som uttalar er också läst och "kan" den här matten efter 20 år.

Eller så kanske ni inser att den lilla tid jag eventuellt har över för att plugga, den skulle jag vilja investera i sådant som GER mig något.

För återigen - jag hade förstått er upprördhet om jag undervisade i högre matematik, men det jag stretar med dagligen handlar inte om detta - lika lite som läkaren sitter och räknar integraler efter 15 år som läkare.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Om du jobbat med matteundervisning så många år och vet vilka behov du har av vidareutbildning så satsa på det. Du kommer ju inte få de fördjupade kunskaper som krävs för att förbättra inlärningen genom att repetera högre allmän gymnasiematte, svårt eller inte.
Jag har också pluggat på universitetet parallellt med fulltidsjobb och familj, så jag förstår att du vill investera din tid på en kurs som ger maximalt utbyte. Jag tycker du reagerar sunt.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Hjälp mig förstå.
Jag är ju utbildad gymnasielärare inom mitt område. Har undervisat blivande skötare behandlingsassistenter och undersköterskor. Jag har ju även läst matte e som mest. I ett helt annat syfte. Får jag undervisa i matte? Ska man inte först läsa klart gymnasiet och SEN gå på universitetet? Kan man få högskolepoäng på gymnasiekunskaper i vissa ämnen? Det kan man inte i psykiatri och organisationsteori tex?
Sen för att jag ska få undervisa på universitet så ska jag läsa mera. Det gör ju inte att jag KAN mer om mitt ämne för där är jag är nog rätt bra enligt de som hört mig och har en egen stil. Men jag måste ju få in mer akademiskt tänk antar jag för att bli behörig för universitet. Jag har aldrig tänkt tanken att undervisa där jag inte är behörig bara för att jag kan. Om jag vill får jag se till att jag kan.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Nej, jag förväntar mig ett intresse för sina ämnen hos lärare. Det här är inte första gången den förväntan visar sig överdrivet optimistisk, men på vilket sätt gör det din brist på intresse mindre allvarlig att vi båda känner andra som är lika ointresserade?
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Jag kan hjälpa dig reda ut det hela:
Ja, har du ett visst antal högskolepoäng i det ämnet du vill undervisa, samt grundläggande lärarutbildning så får du undervisa i det ämnet. Allt enligt de nya förordningarna.

När det gäller nivå på utbildning - fråga inte mig. Jag gick en UNIVERSITETSkurs i matematik, den ger högskolepoäng. Behörighetskrav för att söka var godkänt på matte C.

Jag bedömer de uppgifter jag räknade som spridda mellan dagens matte D-matte E. En del kanske var svårare, annat lättare.

Problemet med den nya lärarlegitimationen är att man förut ansåg att lärarna kunde (antagligen därför att det var enklast och billigast för kommunerna) och att man nu ändrat sig till att lärarna plötsligt INTE kan, även om de förvärvat kunskaper genom många års undervisning och fortbildning (som dock inte gav högskolepoäng).
Såg förresten att man gjort ett halvt lappkast beträffande lärares kunnande, där man nu troligen kommer utfärda legitimation till lärare över 50 år som under ett flertal decennier undervisat i ämnen de enligt den nya lagen, inte är behöriga för.

Jag har inget emot att kraven för behörighet höjs. Att man förut enligt lag gav självaste fasen i vad läraren egentligen utbildat sig till är fel. Men det är lika fel att "nollställa" lärare som har många års erfarenhet av hantverket.
Vad är det för fel på att validera - det görs inom andra yrken.
De som håller måttet får legitimation baserat på sina förvärvade goda kunskaper - de som inte klarar valideringen faller igenom och får inte legitimation.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Om du jobbat med matteundervisning så många år och vet vilka behov du har av vidareutbildning så satsa på det. Du kommer ju inte få de fördjupade kunskaper som krävs för att förbättra inlärningen genom att repetera högre allmän gymnasiematte, svårt eller inte.
Jag har också pluggat på universitetet parallellt med fulltidsjobb och familj, så jag förstår att du vill investera din tid på en kurs som ger maximalt utbyte. Jag tycker du reagerar sunt.


Tack!
Ja det är så jag tänker. Jag vill få mesta möjliga ut ur den tid jag lägger ner på vidareutbildning. Det som gör mig till en bättre lärare känns mycket mer motiverande än att läsa något som inte tillför mig något.
 
Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?

Nej, jag förväntar mig ett intresse för sina ämnen hos lärare. Det här är inte första gången den förväntan visar sig överdrivet optimistisk, men på vilket sätt gör det din brist på intresse mindre allvarlig att vi båda känner andra som är lika ointresserade?


Nu får du förklara för mig:
Hur tolkar du min vilja att faktiskt bli bättre på mitt yrke, som ointresse?

Vilka känner jag som är ointresserade av sina jobb?
Du kanske känner massor av sådana - vad vet jag - men jag tror nog inte att jag känner någon. Mja, utom en bekant till mig som är jätteless på sitt jobb som busschaufför då. Men hon hör väl inte hit, misstänker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp