vad är bäst?

pandemonium

Trådstartare
Jag söker jobb och har insett att om allt går vägen kommer jag att ha problem med mina katter. Jag har nämligen sökt till officer och måste därför göra "lumpen" i tre månader med start i februari om jag får jobbet.

Läget är helt annorlunda mot när jag köpte mina katter. Då hade jag sambo och tänkte mig en civil karriär. Hade jag fortfarande haft sambo så hade jag ju dessutom haft någon som kunde passa katterna...

Mina föräldrar vill inte ha två katter som springer runt och lever rövare medan jag isf är borta. Efter de första tre månaderna väntar dessutom ytterligare utbildning och förmodligen en hel del resor innan militärhögskolan.

Så nu funderar jag på vad som är det bästa för mina katter. Mina föräldrar tar dem säkert en kortare period om det krisar, men jag vill helst inte be dem om det. Så nu till alternativen jag funderar på:

1. Fodervärd. Någon som vill prova att ha katt 3-6 månader (tills gröna delen av utbildningen är över). Är det någon som gjort så? Finns det en marknad när katter är i princip gratis?

2. Sälja. Men jag vill helst att de ska fortsätta vara tillsammans... då kanske det är svårt?

Önskedrömmen vore ju alternativ 1. Men jag funderar på om det är rätt mot katterna i och med att jag kommer att flytta en del de närmaste åren. Dessutom är min ena katt skygg och det tar tid att komma henne nära.

Så vad säger allt klokt bukefolk, vad är bäst för mina katter? fodervärd eller ny ägare?
 
Sv: vad är bäst?

Viktigt att tänka på är att annonserar du efter fodervärd, kommer de flesta tro att du söker det som kallas "fodervärd" i kattvärlden. Dvs, en uppfödare som sätter ut en katt på foder, där nya hemmet betalar av katten genom att uppfödaren har avelsrätt.
 
Sv: vad är bäst?

Det går säkert ordna fodervärd om man anstränger sig, men frågan är hur du löser det i längden vid tex utlandstjänstgöring och sånt
 
Sv: vad är bäst?

Hoppsan! Jag hade alldeles glömt bort att fodervärd betyder nåt helt annat i kattvärlden. Mina katter skulle ju inte ens gå att ha som såna foderkatter, de är ju kastrerade :p
 
Sv: vad är bäst?

Ja jag har ju en hel del att fundera på OM det blir aktuellt. På den tjänsten jag sökt är det inte jättevanligt med utlandstjänst än... men det blir väl mer och mer av sånt antar jag.

Funderingarna går mest i banorna om man kanske kan få någon att prova att ha katterna under de första tre månaderna och om alla trivs tillsammans är det kanske bättre att katterna stannar där. Egentligen vill jag inte alls att någon annan ska ha mina älsklingar, men jag inser att det kanske är bättre för dem om de får ett fast hem och slipper flytta som jag kommer tvingas göra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 981
Senast: Kaching
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 431
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 941
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp