Vad är det bästa i ditt/dina djurs dag?

Insåg när jag läste @MJLee s inlägg att mina katter har ytterligare en hobby. Att tugga sönder hörlurar. Tror de slaktat minst fyra stycken på den här jobba-hemifrån-perioden. Då gjorde de även det på ett tidigt skede så jag har lämnat dem i två sekunder på att hämta kaffe eller gå på toaletten.
 
Ena katten: morgonen när jag kliver ur sängen. Så fort jag satt mig upp ska hon ha en puss stund 😍 pussar på huvudet och allra helst på munnen

Andra katten: gosa med husse i sängen efter frukosten. Hon blir skit förbannad om han redan åkt till jobbet eller gått upp innan hon har fått gosa 😂
 
Hästarna: kli och gos stunden i hagen och hela flocken (jag och 2 hästar) ger oss ut på tur alla tre.
Hästarna gillar även spa-stunden som innehåller frisering, massage och rykt och Simba även hovvård medan Toppen tycker det är totalt onödigt och jobbigt.
 
Hästen: alla händelser relaterade till att något ätbart tillförs är höjdpunkter på dagen. Om det så är hö, kraftfoder, gräs eller godis. Allt är bra!

Katten: Allra bäst är nog när jag och sambon sitter vid datorerna och han ligger i sin korg mellan oss, snarkar högt och benen står åt alla håll. Även att sola på balkongen, eller ligga på soffans ryggstöd medan vi kollar på serier är bra. Eller få dricka i duschen.
 
Alla mina djur (fyra hästar, två hundar, tre kaniner, tre marsvin och en katt) säger alla dagens måltider 😂 Sen tycker taxen, som bara är 13 veckor, att det är sjukt festligt när katten kommer in på morgonen. Katten tycker inte det är lika festligt dock 😅
 
Senast ändrad:
Hunden svarar att all mat och godis kommer klart först. Nummer två leka kamplek med matte eller skogspromenad. Nummer tre träning (för då får man ju godis och kamplek även om man måste jobba lite för det).

Höll ju på att glömma pinnar! De får nog också komma på delad andraplats.
 
Hästen: Går det att äta så förhöjer det varje vaken stund. Även kli på rumpan är fantastiskt. Du ska klappa henne där hon vill, när hon vill, och bara när hon vill.
Coben: Behöver dagliga pussar för att överleva. Helst ska människan stryka upp bakom öronen samtidigt som hen aktivt deltar i pussandet.

1631258791043.png


Så här bör man enligt coben stå länge, länge. Möjligtvis kan man byta av det med att människan kliander på manken, medan coben kliar människan. Om coben inte känner dig vill hon först iaktta dig en stund för att se så att du inte är ett monster, men så snart hon har bestämt för att du inte är det så är du kallad till audiens.

Ponnyn: Mat gör alla tillfällen bättre. Ponnyn blir dock också mycket nöjd och exalterad när löshoppningsbanan står framme, ty då blir hon en mycket elegant och vacker liten häst som helst hoppar sig själv om och om och om igen, ända tills matte ställer sig i vägen och säger att nu får det vara nog.

Katten: När någon har varit och badat i klor är det bästa som finns. Då vill katt helst gnida sitt ansikte i den personens hår i flera timmar. Vanliga dagar tycker katten om att hålla sina rutiner - till exempel behöver katt se till så att människorna går och lägger sig i tid, så att katt får bädda ner dem ordentligt. Generellt ser katten det som sitt jobb att få människorna att hålla sina rutiner och är noga med att berätta när det är dags att gå till nästa steg.
 
Storhästen: Att lista ut vilket trick eller vilken övning som ger godis, att visa upp sig och vara snygg, att hitta nya stigar i skogen.

Lillhästen: Trygghet och närhet, bli borstad och pysslad med, skogspromenader och joggingturer.

Katten: Leka jage/kurragömma, fånga flugor, ligga och sova nära.
 
Önskar jag kunde lägga ut filmer på alla men:

Äldsta hästen: ut och rida i snabb galopp så han får sträcka ut. Men egentligen är han glad för typ allt som vi gör tillsammans bara han och jag, han har alltid varit en mycket tacksam och positiv individ och en sann glädjespridare.
Yngsta nordsvensken: när han leker med sin gröna balja och kör den runt runt i hagen eller fångar upp den i munnen och galopperar stolt bärandes på den
Yngsta halvblodet: när jag släpper in honom lös i stallet och han får gå omkring på en egen upptäcktsfärd så länge han vill och undersöka/nosa och analysera allt intressant som eventuellt har hänt sedan senast

Och för alla hästarna är det nog även att bara stå och klia och kramas en stund.

Katten: när det är läggdags och man får krypa intill och bli klappad alternativt när hon är med och "hjälper till" med mina utesysslor och håller ordning.

Hönsen: när de hör att jag kommer med kvällsmaten och alla kommer springande sådär komiskt som bara höns kan, och middagsvilan en solig dag i trädgården när de ligger ett helt gäng och njuter och balar i en riktigt bra grop, med torr, härlig jord att sprätta över sig.

Hade huliganhönan levt (frid över hennes minne) hade den absoluta höjdpunkten varit att lyckas ta sig in i människans hus och sätta i sig all kattmat som stod framme, kanske några kvarglömda kaksmulor och annat ljuvligt som man bara kunde hitta bakom de där alltför ofta stängda dörrarna.
 
Önskar jag kunde lägga ut filmer på alla men:

Äldsta hästen: ut och rida i snabb galopp så han får sträcka ut. Men egentligen är han glad för typ allt som vi gör tillsammans bara han och jag, han har alltid varit en mycket tacksam och positiv individ och en sann glädjespridare.
Yngsta nordsvensken: när han leker med sin gröna balja och kör den runt runt i hagen eller fångar upp den i munnen och galopperar stolt bärandes på den
Yngsta halvblodet: när jag släpper in honom lös i stallet och han får gå omkring på en egen upptäcktsfärd så länge han vill och undersöka/nosa och analysera allt intressant som eventuellt har hänt sedan senast

Och för alla hästarna är det nog även att bara stå och klia och kramas en stund.

Katten: när det är läggdags och man får krypa intill och bli klappad alternativt när hon är med och "hjälper till" med mina utesysslor och håller ordning.

Hönsen: när de hör att jag kommer med kvällsmaten och alla kommer springande sådär komiskt som bara höns kan, och middagsvilan en solig dag i trädgården när de ligger ett helt gäng och njuter och balar i en riktigt bra grop, med torr, härlig jord att sprätta över sig.

Hade huliganhönan levt (frid över hennes minne) hade den absoluta höjdpunkten varit att lyckas ta sig in i människans hus och sätta i sig all kattmat som stod framme, kanske några kvarglömda kaksmulor och annat ljuvligt som man bara kunde hitta bakom de där alltför ofta stängda dörrarna.

Vilket underbart djurliv du har! Avundsjuk! (Men ej missunsam, såklart.)
 
Vilket underbart djurliv du har! Avundsjuk! (Men ej missunsam, såklart.)

Tack, det är det bästa man kan ha tycker jag! Även om jag helst hade velat ha med de djur som inte finns i livet längre också.

Men jag har blivit lite bättre på att påminna mig att precis varje dag som jag får umgås med alla dessa fina, roliga och vänliga personligheter är ett stort privilegium för ingen vet hur länge det varar och de får vara friska. Särskilt unghästarna är så lätt att fara iväg i tankar på när de blir fullvuxna och inridna, men de är ju minst lika fantastiska att följa och umgås med som individer när de är ettåringar också.
 
Katten: När vi inte beter oss som kompletta idioter. Med andra ord när vi gör precis som hon vill, ger henne mat så fort hon säger till, håller henne i famnen när hon känner för det och tittar beundrande på henne i stället för att glo på en tråkig, platt skärm. (Ja, hon har deltagit i en del jobbmöten. Oinbjuden.)

Hunden: Måltiderna och all form av aktivering. När jag tar på mig de bra byxorna(de jag brukar ha på mig vid hundträning och när vi är ute i skogen). Att få ligga och tryna i sängen med husse och matte.

Båda: När det erbjuds ett tillfälle att stjäla något ärbart. Inget är lika gott som stulen mat.
 
Hunden älskar att åka till jobbet då sitter hon och gnäller i buren om vi tagit bilen. På måndagar kommer städfirman och då är det extra roligt att åka till jobbet för då leker städerskorna med henne! :love::up::D
Sen vet hon vad fika och kaffe betyder, höjdpunkt nr 2, för då får hon en bit knäcke. :d
 
Den långhåriga på min avatar är väldigt skygg av sig och det absolut bästa han vet är när han får ha mig ”för sig själv”. Typ på kvällen om vi sitter och kollar på nån serie.
 

Bifogade filer

  • 3C64C953-CFBA-4CBF-8EE2-0D025E04E02D.jpeg
    3C64C953-CFBA-4CBF-8EE2-0D025E04E02D.jpeg
    93,7 KB · Visningar: 14
Torstens två höjdpunkter är först promenaden. När jag tar på jackan eller västen och sträcker mig efter kopplet blir det lyckoöverslag iden lilla papillonhjärnan.

Den andra är när jag lagt mig och han vill upp i sängen. Då attackerar han mina händer och kampar med mina fingrar. Ligger på rygg och morrar och nafsas. Om jag inte stjälper honom på rygg mellan mina ben så försöker han välta sig själv dit. Det avslutas med att jag smekert honom på magen en stund. Sedan lägger han sig vid min kudde en stund innan han slinker ner på golvet och lägger sig att sova på mina kläder.
 
Lille valp:
Hennes dagliga schema är en stapel av roligast-i-världen-events:
När jag vaknar, när hon får gå ut, när hon får mat, när hon blir lekt med, när hon får jaga gräshoppor och typ 🔁 under dagen. För att sedan kravla upp och somna på mitt bröst.

Hästen:
Mat och hänga i hagen med polarna, både käka och klia och busa. Att bli kliad är alltid så skönt att man blir tapir.
Att springa riktigt fort och verkligen ta i är favvo i ridning och hage. Och piaff är han bra på och vet det. Så det gör han gärna och är då ballast i stan. 😂
Vi har inte befäst passagen än. Men han tycker det är väldigt roligt och kan ibland ta i för mkt så det blir skutt och tappa takten. Det tycker han är väldigt kul. 😂
Att reta upp boxgrannen så den hugger mot gallret när den äter och maten hamnar i pålles box har varit storfavorit också. 😅
 

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 832
Senast: Takire
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 338
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 149
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Lite spridda frågor, som jag har funderat över en tid. Hoppas någon här kan hjälpa mig! 1. En häst som inte slickar på sin saltsten -...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp