Vad är det för fel på folk!?

Varken Alvedon eller ipren påverkar infektionsförloppet. Varken genom att korta av eller genom att förlänga.

Sedan är det ju olika hur man väljer att reagera på symtom.
Jag tycker inte heller att det är kul att vara genomförkyld och ha värk i kroppen eller att hosta halva natten.
Men jag ser det heller inte som ett stort problem utan brukar mest konstatera att "jaha, då var det dags igen, då." och vänta på att det går över av sig självt. För det gör det, under förutsättning att det är en förkylning.
Fast ipren ska kunna förlänga förloppet om det sätts in i fel fas pga dess inflammationshämmande egenskaperer
 
Fast ipren ska kunna förlänga förloppet om det sätts in i fel fas pga dess inflammationshämmande egenskaperer

Njae, är det inte så att febernedsättande medel kan förlänga eftersom febern är kroppens sätt att ta död på basiluskerna?
 
Njae, är det inte så att febernedsättande medel kan förlänga eftersom febern är kroppens sätt att ta död på basiluskerna?
Febern ökare cellförnyelsen så är också bra men inte det jag menar

När vi blir sjuka eller får ett sår så blir det en akut inflammation som behövs för läkningen. Sedan finns det också kroniska inflammationer (inte gått över på 6 veckor) som är det vi nog oftast kallar inflammation i dagligt tal.
De tabletterna som är inflammationshämmande (som ipren,voltaren tex) tar bort eller minskar inflammationen vilket är bra vid en kronisk men vid en akut behövs inflammationen för att läka kroppen.
 
Jag blir smått mörkrädd när jag hör om de som inte vaccinerar, inte medicinerar och över huvud taget inte litar på vare sig läkarkår eller Socialatyrelse. En kollegas senaste barn ska inte vaccineras, berättade hon när hon var gravid. De tre första är vaccinerade (frågan är då om de får gå klart sina vaccinationsprogram eller om hon avbryter dem?) men den nyfödda ska inte vaccineras. För det är ju bara skit. Det är nog tur för lillungen att hens syskon är vaccinerade, och de allra flesta runtomkring.

Men det där med lök i sovrummet har jag hört flera säga fungerar. En f.d. kollega, som inte på något sätt vägrar sjukvård, hade testat det med sina tre rethostiga barn när ingenting annat hjälpt. Hon ställde in lök i deras rum och äntligen hade de fått sova. Hon var helt förundrad.
 
Jag vägrar också Saltå kvarn. Eftersom jag visste vad den var har jag aldrig börjat köpa deras produkter. Några av mina släktingar hamnade i antroposofeländet så jag är inte direkt förtjust i dem. Plus att idiotin med vaccineringar är bara :banghead:

Det finns verkligen _så många bra skäl_ att bojkotta och högljutt protestera mot antroposoferna. Att de får driva både skolor och sjukhus(sic!) i anda med sin sekt är bara vidrigt. Om folk hade en aning om vem Rudolf Steiner var och vad de baserar sin religion på hade de varit betydligt mindre fredade från kritik. Nu låter det ju mest som "mjuk pedagogik med fokus på inlärning med alla sinnen och så ekologisk odling". Det där om rasbiologin, att folk föds med NPF som straff för själens tidigare synder, att barns själar inte är mogna för inlärning för än i 20-årsåldern och innan det enbart ska repetera det som en äldre säger osv, det skyltas det inte med. Jättekonstigt.
 
På vilket sätt menar du att alvedon eller ipren hjälper mot hosta?

Hostmediciner är inte särskilt effektiva. Honungsvatten har i en liten svensk jämförande studier visat sig ha lika god effekt som mollipect på förkylningshosta hos barn upp till fyra års ålder, säger något antingen om honungsvattnet eller om mollipect.

Själv tar jag inte heller mediciner mot hosta eller förkylning eller lite feber.

Bra skrivet och så sant!

Jag gick till VC idag i ett helt annat ärende och möttes av ett absolut proppfullt väntrum. Där satt den ena efter den andra som minsann skulle ha mediciner mot sin förkylning för den hade faktiskt hållit på i en VECKA! En äldre dam klagade högljutt i kassan att hon bara *måste* ha något mot sin hosta. Det var 8 dagar nu. Receptionisten fick fram mellan sina egna hostattacker att hon var inne på 5e veckan nu. Den äldre damen tog ingen notis om detta.

Blir man förkyld/får influensa så kan man faktiskt låta bli att gå till VCn. Det finns liksom inte mycket att göra mer än att vänta ut det. Och ja, det kan ta flera veckor om man har otur. Nu fick alla sitta i 2 timmar för att vissa absolut inte kan låta naturen ha sin gång. Åh, vad jag önskar att folk kunde låta bli att springa i onödan...
 
Bra skrivet och så sant!

Jag gick till VC idag i ett helt annat ärende och möttes av ett absolut proppfullt väntrum. Där satt den ena efter den andra som minsann skulle ha mediciner mot sin förkylning för den hade faktiskt hållit på i en VECKA! En äldre dam klagade högljutt i kassan att hon bara *måste* ha något mot sin hosta. Det var 8 dagar nu. Receptionisten fick fram mellan sina egna hostattacker att hon var inne på 5e veckan nu. Den äldre damen tog ingen notis om detta.

Blir man förkyld/får influensa så kan man faktiskt låta bli att gå till VCn. Det finns liksom inte mycket att göra mer än att vänta ut det. Och ja, det kan ta flera veckor om man har otur. Nu fick alla sitta i 2 timmar för att vissa absolut inte kan låta naturen ha sin gång. Åh, vad jag önskar att folk kunde låta bli att springa i onödan...

Fast att inte gå till VC i onödan är en helt annan sak än att vara mot mediciner av princip
 
Bra skrivet och så sant!

Jag gick till VC idag i ett helt annat ärende och möttes av ett absolut proppfullt väntrum. Där satt den ena efter den andra som minsann skulle ha mediciner mot sin förkylning för den hade faktiskt hållit på i en VECKA! En äldre dam klagade högljutt i kassan att hon bara *måste* ha något mot sin hosta. Det var 8 dagar nu. Receptionisten fick fram mellan sina egna hostattacker att hon var inne på 5e veckan nu. Den äldre damen tog ingen notis om detta.

Blir man förkyld/får influensa så kan man faktiskt låta bli att gå till VCn. Det finns liksom inte mycket att göra mer än att vänta ut det. Och ja, det kan ta flera veckor om man har otur. Nu fick alla sitta i 2 timmar för att vissa absolut inte kan låta naturen ha sin gång. Åh, vad jag önskar att folk kunde låta bli att springa i onödan...

Jag tycker det där är så otroligt tråkigt, att döma andra människor på det sättet du gör. Du vet inte hur de mår och vilken eventuell annan problematik de har.

Jag tycker verkligen illa om när människor klagar över hur andra söker vård och för vad.
 
Jag tycker det där är så otroligt tråkigt, att döma andra människor på det sättet du gör. Du vet inte hur de mår och vilken eventuell annan problematik de har.

Jag tycker verkligen illa om när människor klagar över hur andra söker vård och för vad.

Och jag tycker illa om när riktigt sjuka måste vänta eftersom andra bara måste gå trots att de nog egentligen vet att man inget kan göra. Jag har nästan mist en anhörig pga detta.
Jag brukar sällan/aldrig bry mig vad folk söker vård för men att ta upp samhällets resurser för småsaker av den typen är faktiskt inte så trevligt. Vem vet vem som får vänta?
De flesta vet väl ändå att man inte kan göra något åt en virusinfektion?
Och så länge jag är med och betalar skatt som går till sjukvård tycker jag att jag har rätt att bry mig. Jag försöker också påverka människor i min närhet till att lugna sig med att söka vård om det inte är nödvändigt. Naturligtvis ska man söka vård om man är riktigt sjuk/behöver! Min erfarenhet är dock att väldigt många inte VILL lugna sig. De vill bli botade, helst igår.
 
Och jag tycker illa om när riktigt sjuka måste vänta eftersom andra bara måste gå trots att de nog egentligen vet att man inget kan göra. Jag har nästan mist en anhörig pga detta.
Jag brukar sällan/aldrig bry mig vad folk söker vård för men att ta upp samhällets resurser för småsaker av den typen är faktiskt inte så trevligt. Vem vet vem som får vänta?
De flesta vet väl ändå att man inte kan göra något åt en virusinfektion?
Och så länge jag är med och betalar skatt som går till sjukvård tycker jag att jag har rätt att bry mig. Jag försöker också påverka människor i min närhet till att lugna sig med att söka vård om det inte är nödvändigt. Naturligtvis ska man söka vård om man är riktigt sjuk/behöver! Min erfarenhet är dock att väldigt många inte VILL lugna sig. De vill bli botade, helst igår.

Min poäng verkar ha gått dig förbi.

Det jag säger är att du inte vet vad de där människorna i väntrummet söker för och varför de gör det, alltså är det riktigt trist att döma människor på det sättet du gör.
 
Och jag tycker illa om när riktigt sjuka måste vänta eftersom andra bara måste gå trots att de nog egentligen vet att man inget kan göra. Jag har nästan mist en anhörig pga detta.
Jag brukar sällan/aldrig bry mig vad folk söker vård för men att ta upp samhällets resurser för småsaker av den typen är faktiskt inte så trevligt. Vem vet vem som får vänta?
De flesta vet väl ändå att man inte kan göra något åt en virusinfektion?
Och så länge jag är med och betalar skatt som går till sjukvård tycker jag att jag har rätt att bry mig. Jag försöker också påverka människor i min närhet till att lugna sig med att söka vård om det inte är nödvändigt. Naturligtvis ska man söka vård om man är riktigt sjuk/behöver! Min erfarenhet är dock att väldigt många inte VILL lugna sig. De vill bli botade, helst igår.

Jag hade en envis influensa i februari, som höll i sig i tre veckor. Blev väldigt förvånad över att massor av vänner och bekanta uttryckte att de tyckte att jag borde söka vård för det. För hosta, trötthet och förkylning. Jag är frisk, stark och 30 år gammal, det är inte farligt för mig att vara förkyld i tre veckor, även om en känner sig ynklig. Jag försökte få dem att förklara vad de trodde att vårdcentralen skulle göra, och fick svaret "medicin". :banghead:
 
Den får man nog inte heller till små barn. Har dock provat den ett par gånger i vuxen ålder, och den är ruggigt effektiv mot såndär rethosta man kan få efter att man egentligen slutat vara sjuk. Har givit mig flera lugna, sköna nätter när jag verkligen behövt sova efter nån veckas influensa och liknande...
Jo då. Jag har erfarenhet av att få cocillana-Etyfin utskrivet till spädbarn vid ett tillfälle. Jag blev väldigt förvånad när jag skulle hämta ut det förskriva läkemedlet på apoteket. Jag gav dock inte barnet. Det kändes inte som något jag ville ge ett så litet barn.
 
Bra skrivet och så sant!

Jag gick till VC idag i ett helt annat ärende och möttes av ett absolut proppfullt väntrum. Där satt den ena efter den andra som minsann skulle ha mediciner mot sin förkylning för den hade faktiskt hållit på i en VECKA! En äldre dam klagade högljutt i kassan att hon bara *måste* ha något mot sin hosta. Det var 8 dagar nu. Receptionisten fick fram mellan sina egna hostattacker att hon var inne på 5e veckan nu. Den äldre damen tog ingen notis om detta.

Blir man förkyld/får influensa så kan man faktiskt låta bli att gå till VCn. Det finns liksom inte mycket att göra mer än att vänta ut det. Och ja, det kan ta flera veckor om man har otur. Nu fick alla sitta i 2 timmar för att vissa absolut inte kan låta naturen ha sin gång. Åh, vad jag önskar att folk kunde låta bli att springa i onödan...
Jag tycker det är tråkigt att man dömer sina medmänniskor sådär. Hur kan du veta vad deras problem är?

Min erfarenhet av besöken till VC och akuten t.ex., så har de gånger det faktiskt synts något på utsidan varit de lindrigare sakerna (brutna ben, hosta, blåslagen mm), men sen de gångerna det faktiskt varit riktigt akut så har det inte synts på utsidan alls. Inte mer än att man är lite blek, påsar under ögonen, ser trött ut mm.
Kanske tar jag mig illa vid nu, men det är inte roligt att se dömande blickar eller skvaller från tanterna i hörnet "vad gör de unga och friska här? När jag var ung, då minsann gick vi aldrig till doktorn..." osv. Men det var liksom hjärtintensiven nästa för den unga och "friska" personen. Så döm inte sådär, det är jättetråkigt.
 
Det finns verkligen _så många bra skäl_ att bojkotta och högljutt protestera mot antroposoferna. Att de får driva både skolor och sjukhus(sic!) i anda med sin sekt är bara vidrigt. Om folk hade en aning om vem Rudolf Steiner var och vad de baserar sin religion på hade de varit betydligt mindre fredade från kritik. Nu låter det ju mest som "mjuk pedagogik med fokus på inlärning med alla sinnen och så ekologisk odling". Det där om rasbiologin, att folk föds med NPF som straff för själens tidigare synder, att barns själar inte är mogna för inlärning för än i 20-årsåldern och innan det enbart ska repetera det som en äldre säger osv, det skyltas det inte med. Jättekonstigt.

Jo tack. Min mamma var speciallärare och vidareutbildade sig själv mer eller mindre hela tiden. Hon var väldigt tveksam till Walldorf-pedagogik. Pga våra släktingar så var hon redan mycket skeptisk till antroposoferna. Jag är glad att fick lära mig källkritik redan som barn/ung tonåring :love:
 
Öroninflammationer läker oftast ut av sig självt, utan penicillin eller annan behandling...
Det gör det, oftast, men processen dit kan vara ganska smärtsam för ett barn (och även vuxna för den delen). Och många med återkommande öroninflammationer kan även få bestående skador I öronen. Så kan man undvika dem tror iaf jag att det är bra.
De antroposofiska hjälpmedlen vi använde tog ner svullnaden I öronen och halsen och dämpade smärtan. Nej, vi fick aldrig samma effect med alvedon/nässpray.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 326
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 643
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp