Vad är det för fel på folk!?

...och det är här jag bara blir tjatig för att försöka visa min poäng.
Similitude ansåg sig inte döma de andra personerna i väntrummet utan upplevde sig ha fog för sitt uttalande (utifrån att ha läst inläggen).
Du gjorde precis samma sak: kritiserade ett beteende men ansåg dig inte döma.

Jag hör vad du säger och förstår vad du menar.
 
Varken Alvedon eller ipren påverkar infektionsförloppet. Varken genom att korta av eller genom att förlänga.

Sedan är det ju olika hur man väljer att reagera på symtom.
Jag tycker inte heller att det är kul att vara genomförkyld och ha värk i kroppen eller att hosta halva natten.
Men jag ser det heller inte som ett stort problem utan brukar mest konstatera att "jaha, då var det dags igen, då." och vänta på att det går över av sig självt. För det gör det, under förutsättning att det är en förkylning.
Och jag gnäller och tycker synd om mig själv :D därför tar jag gärna till allt möjligt som kan åtminstone dämpa sjukan lite.
 
Hatar att knåpa ihop viktiga dokument som borde korrekturläsas innan det skickas iväg och hjärnan bara vägrar komma på någon lämplig person att fråga.

Detta är bland det värsta jag gjort i mitt liv och jag vill bara att allt ska vara över men puckot det handlar om överklagar hela tiden och jag får fortsätta bestrida helvetet varannan månad.
 
Hatar att knåpa ihop viktiga dokument som borde korrekturläsas innan det skickas iväg och hjärnan bara vägrar komma på någon lämplig person att fråga.

Detta är bland det värsta jag gjort i mitt liv och jag vill bara att allt ska vara över men puckot det handlar om överklagar hela tiden och jag får fortsätta bestrida helvetet varannan månad.
????????
 
Jag har bara stött på idiotin i form av en människa som sket i att vaccinera sina hästar för att vaccinet visst skulle vara skadligare än sjukdomarna de ska skydda mot och hej och hå. Hon hade inga problem däremot att nyttja andra människors anläggningar med samma hästar och bedrev hästverksamhet till på köpet.

Jag ser mig själv som en hyfsat tolerant person men det inlägget fick mig att gå i taket helt vet jag, blev mäkta förbannad och ännu mer förbannad blev jag av att det faktiskt var en hel del som stödde människans teorier. Nog för att var och en blir salig på sin egen tro men att låta andra lida för det, vare sig det är djur eller människor som i det här fallet, är verkligen inte OK.
 
Fast vänta nu.

Jag kan ju tycka att @Similitude beskriver en ganska vanlig situation inom svensk primärvård.
Många människor söker sjukvård och bokar läkarbesök på grund av förkylningar. Och så vill man ha mediciner för att bota förkylningen eller ta bort symtomen.

De flesta som söker för detta vet att de är förkylda och inte sjukare än så. Någon är orolig för lunginflammation. Någon tror att de har något annat allvarligt fel eftersom man haft återkommande symtom under ett par-tre veckors tid.

Sjukvården kan inte göra mycket åt förkylningar, och så skrivs det ut en massa relativt verkningslösa hostmediciner (syftar nu på Mollipect), och ibland mer eller mindre olämpligt också cocillana-etyfin som egentligen inte bör användas vid förkylningar utan endast mot rethosta.

Och förskrivningen beror på efterfrågan, inte på att man inom sjukvården ser något särskilt behov.

Jag förundras ofta de gånger jag besökt primärvårdsjouren på kvällar och helger. Jag är där själv eller med barnen för att vi inte kan vänta på hjälp till nästa vardag.

Men varje gång har det varit folk som tröttnat på att vänta och deklarerat att de går hem och kommer tillbaka imorgon. Då kan jag inte låta bli att undra vad de gör där öht? För jag är där eftersom jag inte kan vänta, och hade de som faktiskt kunde det stannat hemma hade mindre resurser krävts!
 
Jag förundras ofta de gånger jag besökt primärvårdsjouren på kvällar och helger. Jag är där själv eller med barnen för att vi inte kan vänta på hjälp till nästa vardag.

Men varje gång har det varit folk som tröttnat på att vänta och deklarerat att de går hem och kommer tillbaka imorgon. Då kan jag inte låta bli att undra vad de gör där öht? För jag är där eftersom jag inte kan vänta, och hade de som faktiskt kunde det stannat hemma hade mindre resurser krävts!

Jag har faktist valt att åka hem från akuten pga väntetiden på en neurolog som kan bedömma om jag är i behov av mediciner, jag SKA uppsöka akuten vid misstänkt skov av MS men jag avlider inte av att vänta till dagen efter ifall neuro är upptagen med fall som är livshotande.

Anser att dom livshotande fallen är värre än mina skov och anser att dom prioriterar rätt där men jag klarar inte av att sitta och vänta på en neuro i flera timmar och kan lika gärna uppsöka akuten vid ett lämpligare tillfälle dagen efter.
 
Jag är väl mest försiktig med att döma, antagligen på grund av tidigare erfarenheter. Både jag och min sambo har fått elaka blickar, suckar och till och med skäll när vi fått gå före i kön. För vi ser ju så friska ut och vad söker vi vård för, unga friska människor. Allting syns inte på utsidan och det är otroligt trist att bli dömd på det sättet. Jag tänker också att som patient är en redan i en utsatt situation, att då bli dömd av andra patienter är faktiskt ganska jobbigt.

FYI så har även jag spenderat extremt mycket tid på olika vårdinrättningar, sjukhus och otaliga andra ställen där det bedrivs någon typ av vård. Jag var dessutom väldigt ung och inte heller syntes det på mig att jag var dålig så länge jag stod still. Jag har fått gå före i kö osv. Aldrig eller mycket sällan har jag fått elaka blickar, suckar eller skäll. Man ser vad man vill se och upplever det man vill uppleva. Tenderar man att tro att blickarna är elaka så blir dom det. ;)

Du kanske själv tycker att du är försiktig att döma andra, men jag upplever det precis tvärtom. Du dömde mig direkt trots att det jag berättade inte var några antagande, utan fakta. Fakta är att flera av dom som besökte VCn när jag var där sökte just för förkylning. Och minst 3 var där *enbart* för sin rinnande näsa. "För det är så jobbigt." JA! Det är *jättejobbigt* med rinnande näsa, men vad ska en läkare göra åt det som man själv inte kan göra? Det enda som fungerar är 1) snyta sig (även om det innebär i princip hela tiden) 2) stoppa upp papper i näsan som en propp 3) ligga på rygg tills det går över.

Nu tar jag i och för sig inte illa upp för att du dömer mig. Jag har rätt tjock hud. :D
 
Vi vet aldrig allt om alla; alla uttalanden innebär någon form av generalisering där de flesta av oss är medvetna om att ALLA människor inte avses med ett uttalande.
@Similitude menade - så långt jag läste inläggen - inte att ALLA söker för banala saker eller "i onödan" men kommenterade att många människor verkade göra det.
Det ser jag inget fel med.
Precis så. Du har förstått mig helt korrekt @kryddelydd .
 
FYI så har även jag spenderat extremt mycket tid på olika vårdinrättningar, sjukhus och otaliga andra ställen där det bedrivs någon typ av vård. Jag var dessutom väldigt ung och inte heller syntes det på mig att jag var dålig så länge jag stod still. Jag har fått gå före i kö osv. Aldrig eller mycket sällan har jag fått elaka blickar, suckar eller skäll. Man ser vad man vill se och upplever det man vill uppleva. Tenderar man att tro att blickarna är elaka så blir dom det. ;)

Du kanske själv tycker att du är försiktig att döma andra, men jag upplever det precis tvärtom. Du dömde mig direkt trots att det jag berättade inte var några antagande, utan fakta. Fakta är att flera av dom som besökte VCn när jag var där sökte just för förkylning. Och minst 3 var där *enbart* för sin rinnande näsa. "För det är så jobbigt." JA! Det är *jättejobbigt* med rinnande näsa, men vad ska en läkare göra åt det som man själv inte kan göra? Det enda som fungerar är 1) snyta sig (även om det innebär i princip hela tiden) 2) stoppa upp papper i näsan som en propp 3) ligga på rygg tills det går över.

Nu tar jag i och för sig inte illa upp för att du dömer mig. Jag har rätt tjock hud. :D

Då ber jag om ursäkt om jag lät dömande.

Angående det fetstilta så var det ganska otrevligt skrivet. Jag valde inte att uppleva det som skäll och elaka blickar, det var precis det det var. "Och vad fan ska hen (sambon) gå före mig för? Hen ser inte direkt döende ut, hen har väl nageltrång som alla andra idioter här!"
 
Då ber jag om ursäkt om jag lät dömande.

Angående det fetstilta så var det ganska otrevligt skrivet. Jag valde inte att uppleva det som skäll och elaka blickar, det var precis det det var. "Och vad fan ska hen (sambon) gå före mig för? Hen ser inte direkt döende ut, hen har väl nageltrång som alla andra idioter här!"

Du har inte direkt varit trevlig själv som antagit saker om mig trots att jag i minst 2 inlägg nu skrivit att jag hörde vad folk sökte för.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 326
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 637
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp