Vad är det för fel på folk!?

Menar du på fullt allvar att man på SSK-utbildningen påstår något så grundlöst?
Kan väl i och för sig vara bra att människor inte stoppar i sig ipren och Alvedon i tid och otid, men det ska ju vara på sakliga grunder och inte något flum om att preparatet förlänger en förkylning om man tar det "i fel tid".
Inte så mycket kring förkylning utan mest kring sår men vid en förkylning är också en inflammation osv.
 
Inte så mycket kring förkylning utan mest kring sår men vid en förkylning är också en inflammation osv.

Så du sitter själv och hittar på att förkylningen ska kunna förlängas av bruk av Ipren vid fel tidpunkt?

Nej, det finns ingen forskningsgrund som säger att det du påstår, stämmer.
Dessutom: du skrev om både Alvedon och ipren. Jag undrar då vilken logik du har bakom alvedonets roll, med tanke på att det inte är NSAID?

Snälla, öka inte på förvirringen bland människor genom att hänvisa till en yrkesroll eller utbildning.
Inte på ett så löst sätt som du gör här genom att dra egna slutsatser från sår till förkylning.
 
Så du sitter själv och hittar på att förkylningen ska kunna förlängas av bruk av Ipren vid fel tidpunkt?

Nej, det finns ingen forskningsgrund som säger att det du påstår, stämmer.
Dessutom: du skrev om både Alvedon och ipren. Jag undrar då vilken logik du har bakom alvedonets roll, med tanke på att det inte är NSAID?

Snälla, öka inte på förvirringen bland människor genom att hänvisa till en yrkesroll eller utbildning.
Inte på ett så löst sätt som du gör här genom att dra egna slutsatser från sår till förkylning.
Jag nämnde inte Alvedon, utan ipren.
Jag kommer inte ihåg när det nämndes med sjukdomen utöver sår, sår kommer jag ihåg.
Jag tänker faktiskt inte sätta mig och leta heller för det varken orkar eller har jag tid för.
Om du läser första inlägget ser du att det var en fråga.
Men du är väldigt otrevlig idag faktiskt
 
Inte så mycket kring förkylning utan mest kring sår men vid en förkylning är också en inflammation osv.

En infektion påverkas inte av att man tar ett NSAID preparat men däremot kan det påverka en pågående inflammation.

Man måste skilja på infektion och inflammation.

Detta är vad jag fått lära mig men jag är inte skolad inom sjukvården, jag är bara jäkligt nyfiken på mediciner, sjukvård, sjukdommar och behandlingar :D
 
Min poäng verkar ha gått dig förbi.

Det jag säger är att du inte vet vad de där människorna i väntrummet söker för och varför de gör det, alltså är det riktigt trist att döma människor på det sättet du gör.

Jo jag vet vad de sökte för. De flesta kände varandra och pratade öppet om det. Även jag kände ett par. Så vem är du att säga att jag inte vet?
 
En förkylning är en infektion, men visst ger det väl inflammationer? Jag menar svalg, öron, körtlar osv?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag tänker att en infektion i ett sår ger inflammation i form av svullna sårkanter och rött.
 
Jag tycker det är tråkigt att man dömer sina medmänniskor sådär. Hur kan du veta vad deras problem är?

Min erfarenhet av besöken till VC och akuten t.ex., så har de gånger det faktiskt synts något på utsidan varit de lindrigare sakerna (brutna ben, hosta, blåslagen mm), men sen de gångerna det faktiskt varit riktigt akut så har det inte synts på utsidan alls. Inte mer än att man är lite blek, påsar under ögonen, ser trött ut mm.
Kanske tar jag mig illa vid nu, men det är inte roligt att se dömande blickar eller skvaller från tanterna i hörnet "vad gör de unga och friska här? När jag var ung, då minsann gick vi aldrig till doktorn..." osv. Men det var liksom hjärtintensiven nästa för den unga och "friska" personen. Så döm inte sådär, det är jättetråkigt.

Jag vet vad de allra flesta sökte för eftersom jag pratade med en del av dom liksom att dom pratade med varandra. Dessutom hör man ju vad de söker för när de står i kassan. Hos oss är det ganska öppet så det går inte att undvika. Men visst, jag vet inte vad *alla* sökte för, men väl 80% av dom som var där igår. Vissa sökte självklart för andra saker än hosta.
Vem säger att det var de unga som sökte för hosta och de gamla som skvallrade? Nu antar du saker utan att faktiskt veta. En mycket tråkig egenskap. Kanske folk gör som du skriver överlag, men *jag* skulle aldrig ha skrivit i den här tråden utan att ha lite fakta. Jag sitter inte på min kammare och antar.
Självklart söker unga för allvarliga saker.
 
En infektion påverkas inte av att man tar ett NSAID preparat men däremot kan det påverka en pågående inflammation.

Man måste skilja på infektion och inflammation.

Detta är vad jag fått lära mig men jag är inte skolad inom sjukvården, jag är bara jäkligt nyfiken på mediciner, sjukvård, sjukdommar och behandlingar :D
Ja och en infektion brukar ha en bit inflammation i sig :)
Nasider är inflammationshämmande så är inte konstigt att de påverkar en inflammation :D
 
Men du är väldigt otrevlig idag faktiskt

Kanske det.
Men jag är trött på att folk sprider desinformation och det är mycket värre när människor med vårdutbildning gör det och hänvisar till sin utbildning.
Särskilt när det sedan visar sig att man egentligen har egna teorier men presenterar det som om det var något som beskrevs under utbildningen.

Man behöver hålla isär åsikt och fakta, särskilt när man jobbar inom branschen.

Det är inte konstigt att "folk" får väldigt konstiga egna teorier om kroppen och läkemedel när personer gör så som du.
Saker vi skriver här får en mycket större spridning än vi kanske räknar med.
När du påstår (som du gjorde i ett inlägg) att man på sjuksköterskeutbildningen lär ut att ipren kan förlänga sjukdomsförloppet vid förkylning medan man egentligen pratade om sårläkning, gör inget annat än att skapa och öka förvirring.

Det räcker så bra med den förvirring som skapas ändå, utan att vi är med och ökar problemen.
 
Jag tycker det där är så otroligt tråkigt, att döma andra människor på det sättet du gör. Du vet inte hur de mår och vilken eventuell annan problematik de har.

Jag tycker verkligen illa om när människor klagar över hur andra söker vård och för vad.

Fast vänta nu.

Jag kan ju tycka att @Similitude beskriver en ganska vanlig situation inom svensk primärvård.
Många människor söker sjukvård och bokar läkarbesök på grund av förkylningar. Och så vill man ha mediciner för att bota förkylningen eller ta bort symtomen.

De flesta som söker för detta vet att de är förkylda och inte sjukare än så. Någon är orolig för lunginflammation. Någon tror att de har något annat allvarligt fel eftersom man haft återkommande symtom under ett par-tre veckors tid.

Sjukvården kan inte göra mycket åt förkylningar, och så skrivs det ut en massa relativt verkningslösa hostmediciner (syftar nu på Mollipect), och ibland mer eller mindre olämpligt också cocillana-etyfin som egentligen inte bör användas vid förkylningar utan endast mot rethosta.

Och förskrivningen beror på efterfrågan, inte på att man inom sjukvården ser något särskilt behov.
 
Sist jag hade lunginflammation o hostade sönder tre revben behövde jag inte ens be om Cocillana, hade nog inte klarat mig utan sjukhusvistelse annars.
 
Fast vänta nu.

Jag kan ju tycka att @Similitude beskriver en ganska vanlig situation inom svensk primärvård.
Många människor söker sjukvård och bokar läkarbesök på grund av förkylningar. Och så vill man ha mediciner för att bota förkylningen eller ta bort symtomen.

De flesta som söker för detta vet att de är förkylda och inte sjukare än så. Någon är orolig för lunginflammation. Någon tror att de har något annat allvarligt fel eftersom man haft återkommande symtom under ett par-tre veckors tid.

Sjukvården kan inte göra mycket åt förkylningar, och så skrivs det ut en massa relativt verkningslösa hostmediciner (syftar nu på Mollipect), och ibland mer eller mindre olämpligt också cocillana-etyfin som egentligen inte bör användas vid förkylningar utan endast mot rethosta.

Och förskrivningen beror på efterfrågan, inte på att man inom sjukvården ser något särskilt behov.

Så kan det säkert vara, att människor söker vård för till synes helt banala saker. Det jag protesterar emot är hur en tar sig rätten att som patient sitta och döma ut andra patienter i väntrummet.
 
Så kan det säkert vara, att människor söker vård för till synes helt banala saker. Det jag protesterar emot är hur en tar sig rätten att som patient sitta och döma ut andra patienter i väntrummet.

Inte "till synes" helt banala saker. Människor söker vård för både allvarliga och helt banala saker.

Att reagera på det man ser av andra människors beteenden är nog väldigt normalt. Om inte annat så ser vi ju det av att denna tråden över huvud taget finns. TS reagerade på hur andra människor betedde sig och startade en tråd.

Vi vet aldrig allt om alla; alla uttalanden innebär någon form av generalisering där de flesta av oss är medvetna om att ALLA människor inte avses med ett uttalande.
@Similitude menade - så långt jag läste inläggen - inte att ALLA söker för banala saker eller "i onödan" men kommenterade att många människor verkade göra det.
Det ser jag inget fel med.

Men vi tycker helt enkelt olika: jag tycker att man får kritisera iakttagna beteenden, du verkar tycka att man inte får göra det.
 
Inte "till synes" helt banala saker. Människor söker vård för både allvarliga och helt banala saker.

Att reagera på det man ser av andra människors beteenden är nog väldigt normalt. Om inte annat så ser vi ju det av att denna tråden över huvud taget finns. TS reagerade på hur andra människor betedde sig och startade en tråd.

Vi vet aldrig allt om alla; alla uttalanden innebär någon form av generalisering där de flesta av oss är medvetna om att ALLA människor inte avses med ett uttalande.
@Similitude menade - så långt jag läste inläggen - inte att ALLA söker för banala saker eller "i onödan" men kommenterade att många människor verkade göra det.
Det ser jag inget fel med.

Men vi tycker helt enkelt olika: jag tycker att man får kritisera iakttagna beteenden, du verkar tycka att man inte får göra det.

Jag är väl mest försiktig med att döma, antagligen på grund av tidigare erfarenheter. Både jag och min sambo har fått elaka blickar, suckar och till och med skäll när vi fått gå före i kön. För vi ser ju så friska ut och vad söker vi vård för, unga friska människor. Allting syns inte på utsidan och det är otroligt trist att bli dömd på det sättet. Jag tänker också att som patient är en redan i en utsatt situation, att då bli dömd av andra patienter är faktiskt ganska jobbigt.
 
Jag tyckte inte att jag dömde den personen, men om hen känner så får hen gärna säga det så vi kan reda ut det. Jag gillar inte att prata över huvudet på personer så jag tänker inte diskutera @Similitude med dig.

...och det är här jag bara blir tjatig för att försöka visa min poäng.
Similitude ansåg sig inte döma de andra personerna i väntrummet utan upplevde sig ha fog för sitt uttalande (utifrån att ha läst inläggen).
Du gjorde precis samma sak: kritiserade ett beteende men ansåg dig inte döma.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 326
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 643
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp