Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel??

L

lollobf

Jag har ett litet varmblodssto på 5 år som har betett sig lite märkligt i ett par veckor.

För drygt 8 veckor sedan fick hon en foderförstoppning och jag fick ringa jour vet. Hon gav henne lugnande och krämpdämpande, dagen efter var allt som vanligt. Våran veterinär sa att jag skulle hålla henne under uppsikt i två veckor och se efter så att hon inte fick feber som ev kunde betyda lunginflammation.

För lite drygt två veckor sedan har hon börjat hosta...inget allvarligt men lite då och då. Och när jag har ridit henne en stund på banan så börjar hon skaka med huvudet fram och tillbaka.....samma är när vi rider ut men då tar det lite längre tid innan huvet börjar fara fram och tillbaka. Jag har kollat hennes temp och den är OK hon har inget som tyder på tappad aptit utan äter och verkar må bra i övrigt!!

Är det någon som vet vad skakandet kan bero på??? Jag blir knäpp av det här och orolig!!
 
Sv: Vad är det för fel??

På vilket sätt skakar hon på huvudet? Håller hon huvudet i normalläge och skakar från sida till sida? Eller håller hon huvudet högt/lågt och skakar?
Uppenbarligen är det något som stör henne. Exakt vad är svårt att säga utan att ha sett hästen. Det kan ju vara allt möjligt. Öronen, bettet, nacken, belastning eller en fix idé.
 
Sv: Vad är det för fel??

Hon skakar från sida till sida...men jag kom på efter jag skrivit att jag bytte träns för drygt två veckor sedan och nosgrimmar hänger lite löst...jag ska prova att ta bort den och se idag om det hjälper....det kan ju vara den som stör henne och kittlar.??? Eller vad tror du!!
 
Sv: Vad är det för fel??

Antagligen så har det kommit ner foderrester i luftstrupen som har gjort att din häst har fått lunginflamation (även om du inte har märkt av någon feber).

Vad man gör är att man tar blodbrov och går ner med en kamera och tittar i halsen + lyssnar på lungorna. Detta kan man göra på klinik eller om din vet. har rätt utrustning på hemmaplan.

Nu kan det ju också vara andra saker (förkylning, dålig stallmiljö m.m) men det du beskriver stämmer perfekt på min lilla ettåring som hade foderstrupsförstoppning för ca tre månader sedan. Var inne på klinik i fredags och fick diagnosen lätt lunginflamation antagligen pga foderstrupsförtoppningen. Anledningen till att jag inte märkte det tidigare är för att hon pga sin ålder inte ansträngs så mycket att hon börjar hosta.

Men ring du veterinären så får du veta med säkerhet. Eftersom hästen har haft foderstrupsförstoppning så skulle jag inte vänta och se om det går över utan ringa med en gång. Man brukar få antibiotika och slemlösande.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad är det för fel??

Ja jag skall nog kolla upp detta...men din lilla polla...skakade den på huvet och bettedde sig konstigt?? Hon verkar ju må bra i övrigt?? Men absolut ska jag ringa vår vet för hon skall ändå hem till oss för att vaccinera henne snart...så jag för väl köra två flugor i en smäll!!
 
Sv: Vad är det för fel??

När hon hostade så rörde hon huvudet men då hon bara är 1,5 år så rids hon ju inte så det är lite svårt att säga. Men är det så att din häst hostar så finns chansen att det finns sviter kvar av foderstrupsförstoppningen eller någon annan orsak av de jag nämde tidigare. Var försiktig med att anstränga henne har hon lunginflamation så kan det sätta sig på hjärtat om hon anstränger sig när hon är sjuk.

Att hon skakar på huvudet kan ha andra orsaker.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad är det för fel??

Men jag har hört att dem inte kan äta ordentligt när dem har förstoppning...så det låter ju inte som det skulle kunna sitta kvar något av den andledningen att hon äter jättebra.....men som sagt det kan ju vara nåt annat som göra att hon skakar på huvet och det behöver nödvändigtvis inte vara det.

Hon har haft lite snuva...så det kan ju vara en ren förkylning...hur som helst så ska jag iallafall kolla upp detta man blir ju som sagt orolig....jag hoppas att det inte är lunginflammation utan bara en fix idé.

Tack för dina råd!!
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 835
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 241
Senast: super
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp