Vad är det för sadel?

T

Tia

Jag rotade runt i ett gammalt förfallet stall. Under mägnder av trasiga smutsiga uttorkade sadlar och träns fann jag den här. Den såg inte mycket ut för världen när jag tog fram den. Grå och brun av all smuts och damm. Riktigt hemskt.
Tänkte att jag kunde ta hem den och putsa lite och se vad jag får fram.
Har ingen som helst erfarenhet av westernsadlar så jag kan absolut inte bedöma om det är en bra/dålig sadel. Har ni någon aning?
Tycker den har charm iallafall och fungderar på att ha den som prydnad på en sadelbock hemma. Passar bra med min 300 år gamla träkista i hallen.

Gör en bedömning och säg vad ni tror är ni gulliga =)

Tack på förhand


Sadel8.jpg


Sadel7.jpg


Sadel6.jpg


Sadel5.jpg


Sadel4.jpg


Sadel3.jpg


Sadel2.jpg


Sadel1.jpg
 
Sv: Vad är det för sadel?

Haloj!

Det ska nog föreställa en westernsadel:) Men det är inget som rekomenderas att ligga på en häst.
Börjes sålde den förut vet ej om de gör det nu, men den kostar väl en 1000 lapp i nypris skulle jag tro.
En riktig lågbudgetsadel, tror att det finns en tråd där någon har plockat isär en sådan, ta en titt så förstår du vad jag menar med lågbudget:smirk:

Du har helt rätt i att den gör sig som prydnadsföremål! Låt den vara det!

Men visst är det kul att rota i gamla grejer?! Jag har gjort en massa roliga fynd på gården vi köpt!:D
 
Sv: Vad är det för sadel?

En riktig skitsadel ! Klassas som restavfall ! :devil:
 
Sv: Vad är det för sadel?

Enligt ditt tycke. Det finns fler i världen än du....
Aha, en ny sadelexpert (utan nån som helst kunskap, och som dessutom visar det!!!!) Då får Jag väl ta tillbaka det jag sa! Sadeln på bilden är, precis som du antyder, en kvalitetssadel av yppersta klass, en ouppnåelig önskedröm för alla westernryttare. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för sadel?

Seriöst talar så passar en sådan sadel utmärkt som trähästsadel. Den funkar utmärkt som sadel till mekanisk häst med myntinkast.
 
Sv: Vad är det för sadel?

Aha, en ny sadelexpert (utan nån som helst kunskap, och som dessutom visar det!!!!) Då får Jag väl ta tillbaka det jag sa! Sadeln på bilden är, precis som du antyder, en kvalitetssadel av yppersta klass, en ouppnåelig önskedröm för alla westernryttare. :D

:rofl: Jag diggar din sarkastiska humor ibland :rofl:
 
Sv: Vad är det för sadel?

Aha, en ny sadelexpert (utan nån som helst kunskap, och som dessutom visar det!!!!) Då får Jag väl ta tillbaka det jag sa! Sadeln på bilden är, precis som du antyder, en kvalitetssadel av yppersta klass, en ouppnåelig önskedröm för alla westernryttare. :D

Sluta Bill!
Man ska inte skämta om sånt som inte ska ligga på en hästrygg!
Folk kan ju tro att du snackar seriöst! :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Vad är det för sadel?

Tycker den har charm iallafall och fungderar på att ha den som prydnad på en sadelbock hemma. Passar bra med min 300 år gamla träkista i hallen.

Sadel8.jpg


Sadel1.jpg

Jag tycker att den passar perfekt till det du har tänkt att ha den till!
Dessa sadlar är egentligen gjorda att ha som prydnad... nej, de är de inte man man önskar det!
 
Sv: Vad är det för sadel?

Seriöst talar så passar en sådan sadel utmärkt som trähästsadel. Den funkar utmärkt som sadel till mekanisk häst med myntinkast.

Ska genast gå och köpa min egna mekaniska häst som jag ska döpa till Bert-Ove :D
 
Sv: Vad är det för sadel?

En riktig skitsadel ! Klassas som restavfall ! :devil:

Du har inte lärt dig nåt i livet genom att hålla matintaget stängt och inte frågat någonting...

Möjligt att du har rätt om att det är en skitsadel..det sa jag inget om. Men när det gäller om den är passande som prydnad i mitt hem eller skall kasseras har du inte en aning om lilla vän
 
Sv: Vad är det för sadel?

Du har inte lärt dig nåt i livet genom att hålla matintaget stängt och inte frågat någonting... Å nu ska du lära mej??? :D


Möjligt att du har rätt om att det är en skitsadel..det sa jag inget om. Men när det gäller om den är passande som prydnad i mitt hem eller skall kasseras har du inte en aning om lilla vän.
Visst kan du ha din skitsadel som prydnad, lilla vän!
 
Sv: Vad är det för sadel?

Hjälp vilken attityd ni har på det här stället:eek:

Vågar man fråga vad som är felet med just en sån här sadel, om man nu ska använda den på en levande häst?:o

/Tjalfe- som duckar för elaka kommentarer.
 
Sv: Vad är det för sadel?

Det är som de andra säger en sadel som verkligen inte är anpassadoch tillverkad för en häst av kött och blod. Jag tycker att man ser det rätt snabbt på själva kvaliteten på arbetet.

Sen kan man ju upplysa folk på ett trevligt sätt, inte klappa dem på huvudet och idiotförklara dem som vissa bukefalister tycker om att ägna sig åt.
 
Sv: Vad är det för sadel?

Det är många fel på en sån här billig (skit)sadel:
Först så är bommen utformad (bladen) så att den inte har rätt "böj" så den passar en hästrygg, sedan är den hopsatt med häftpistol och dessa häftklamrar kommer inom kort att krypa ut o grejor lossnar. Lädret är av urusel kvalitet
Sist, men inte minst: riggingen sitter fästad till bommen med EN ENDA skruv och ett antal häftklammer , så risken att hela sadeln far av hästen med ryttare o hela baletten är uppenbar.
Dessa sydamerikanska sadlar är en uppenbar risk både för häst o ryttare! Att sadeln var billig är ju en dålig tröst när man ligger i sjuksängen med bruten nacke eller rygg.
PS jag tror inte på att sadeln på bilden har legat i ett stall under en massa bråte! Ett dåligt köp skulle jag tro!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för sadel?

Jag förstår inte rikrigt vad du menar med det du skrev i ditt P.S. Tror du att TS ljuger?:crazy:
 
Sv: Vad är det för sadel?

Lämnar den här tråden åt sitt öde.
Synd om de människor som måste in på trådar för att provocera med barnsliga inlägg.
Cred till resten som tar den på allvar.
 
Sv: Vad är det för sadel?

Varför tror du inte att den legat i bråten det går att putsa upp saker så de ser rätt bra ut faktiskt. Den är fin att ha i vardags rummet bredvid baren och cowboy hatten bredvid. de går att göra mkt cool inredning.
Tråkigt att en del ska vara så nedvärderande här låter som nån sorts besservisser. Både BILL och KENNETH rätt ofta faktiskt och de lustigaste är att de är bara på sadelutrustning som detta är. Jag har väl stött på de nån annan gång ang hamster osv.Kommer inte ihåg riktigt.
Skulle vara roligt om dom la in en bild på sin egen utrustning osv. så vi får se hur de riktiga PROFFSEN har de.:mad: ;) HIHIHIHIHI.....HA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp