Vad betyder dina hobbies för dig?

Bukefalos 30 år!

Monimaker

Trådstartare
Jag fann mig själv framför en repris av Lyxfällan där programledaren, då de gick igenom personen de avser hjälpas utgifter, refererade till ett säsongkort (oklart vilken sport då jag missade de första minutrarna) som 'blaj'. Det är inte första gången jag upplever att de är 'något' tondöva för vilken skillnad meningsskapande och sociala aktiviteter i hobbyform faktiskt kan göra i en individs liv, särskilt individer som inte mår särskilt bra i övrigt. (Been there, done that, got the t-shirt osv.)

Observera att jag såklart har förståelse för att man inte kan prioritera ett säsongkort före hyra, spel före att personer man har ansvar för har mat på bordet eller älska konståkning så mycket att man vägrar släppa taget om sitt konståkningsföretag som blöder pengar – det är också ett avsnitt – det jag reagerat på är tonen som återkommer i flertalet avsnitt, ibland i samband med uppkomna känsloyttringar där folk måste avyttra saker kopplade till sina hobbies. Det är som en ovilja att förstå att något kan vara ett ljus i mörkret för någon annan.

Jag tänker själv på min primära hobby som är Formel 1 (om någon råkat missa det :D ), Lyxfällan skulle vara helt oförstående till att Viaplay Total som kostar 599:-/månad med bindningstid inte hade hamnat på schavotten utan försök till ompripriteringar. Annars betalar jag mest med tid, tårar och nervositet då jag inte åker till de faktiska tävlingarna. Lite merch här och där då det finns en slant över. Men jag befinner mig dagligen i communityt via sociala medier, diskuterar sporten och dess utveckling samt propagerar för att förarna ska bemötas med respekt. Skulle den stämplas som 'blaj' och tas ifrån mig skulle jag känna en sådan otrolig tomhet och meningslöshet.

Vad har ni för hobbies/meningsfulla aktiviteter som ni skulle försvara med tänder och klor om Lyxfällan försökte raljera över dem? Hur upprätthåller ni intresset, online/IRL eller båda? Vilken skillnad tror/vet ni att det har på er livskvalitet? ❤️

Mitt musikintresse!
Jag lägger minst en tusenlapp varje månad, ofta två eller mer, på lektioner, spelningar, diverse abonnemang/streamingtjänster och den dagen jag behöver uppgradera mitt instrument kommer det kosta mer än min nuvarande bil.

Det kan se löjligt ut för en utomstående, en medelålders med en helt annan karriär som lägger så mycket tid och pengar på något som "aldrig kommer bli något", bara för sin egen skull. (Tja, för hästmänniskor är det ju rätt lite av både tid och pengar, men för "normalt folk" där en hobby inte är något man justerar resten av livet runt... :angel:)

Jag har häst, mer behöver väl inte sägas 😄

Det är det intresse som kostar mest, och min häst är värd varenda krona. I svårare tider unnade jag inte mig själv något utan allt gick till hästarna. Hade tre i Stockholmsområdet. Nu har jag bara en kvar och det är perfekt för mig.

Mitt andra stora intresse är livemusik. Jag kollar i snitt 2-3 band per månad. Nu för tiden har jag råd med biljetter som jag tidigare fått avstå. Jag har också råd att resa för att kolla på spelningar, i oktober var en kompis och jag i Dublin och såg Refused.

Så jag har utövat mina intressen på olika nivåer utifrån vilka ekonomiska möjligheter jag har haft. Utan båda skulle livet kännas tämligen meningslöst.

Jag minns också att jag reagerade över ett avsnitt där man tvingade föräldrarna att sälja barnens cyklar!! Alltså helt vanliga basic barncyklar! Det var helt galet tycker jag. Barn måste väl för bövelen få cykla!

Själv hade jag aldrig sålt min fallskärm!

Jag fann mig själv framför en repris av Lyxfällan där programledaren, då de gick igenom personen de avser hjälpas utgifter, refererade till ett säsongkort (oklart vilken sport då jag missade de första minutrarna) som 'blaj'. Det är inte första gången jag upplever att de är 'något' tondöva för vilken skillnad meningsskapande och sociala aktiviteter i hobbyform faktiskt kan göra i en individs liv, särskilt individer som inte mår särskilt bra i övrigt. (Been there, done that, got the t-shirt osv.)

Observera att jag såklart har förståelse för att man inte kan prioritera ett säsongkort före hyra, spel före att personer man har ansvar för har mat på bordet eller älska konståkning så mycket att man vägrar släppa taget om sitt konståkningsföretag som blöder pengar – det är också ett avsnitt – det jag reagerat på är tonen som återkommer i flertalet avsnitt, ibland i samband med uppkomna känsloyttringar där folk måste avyttra saker kopplade till sina hobbies. Det är som en ovilja att förstå att något kan vara ett ljus i mörkret för någon annan.

Jag tänker själv på min primära hobby som är Formel 1 (om någon råkat missa det :D ), Lyxfällan skulle vara helt oförstående till att Viaplay Total som kostar 599:-/månad med bindningstid inte hade hamnat på schavotten utan försök till ompripriteringar. Annars betalar jag mest med tid, tårar och nervositet då jag inte åker till de faktiska tävlingarna. Lite merch här och där då det finns en slant över. Men jag befinner mig dagligen i communityt via sociala medier, diskuterar sporten och dess utveckling samt propagerar för att förarna ska bemötas med respekt. Skulle den stämplas som 'blaj' och tas ifrån mig skulle jag känna en sådan otrolig tomhet och meningslöshet.

Vad har ni för hobbies/meningsfulla aktiviteter som ni skulle försvara med tänder och klor om Lyxfällan försökte raljera över dem? Hur upprätthåller ni intresset, online/IRL eller båda? Vilken skillnad tror/vet ni att det har på er livskvalitet? ❤️
Dykningen är livet, allt däremellan är ytintervall.
Jag lägger, i mitt tycke, sinnessjukt mycket pengar på utrustning, kurser, resor för att inte tala om kringkostnader som bensin, mat ute kattvakt osv. Förra året var helgalet, jag slutade räkna när jag kostnaden bara direkt relaterat till grottkursen drog över 50 000 och det stannade definitivt inte där pga det behövdes en till utkandsresa.... Tror att jag kan ha sprängt sex siffror totalt det året.

Det är klart att även om jag har en inkomst över genomsnitt för kvinnor så har det en stor påverkan på min ekonomi. Jag går till frisören vart fjärde år, jag köper så lite kläder att jag ligger en bra bit under vad vi beviljar på försörjningsstöd osv
Är det värt det? Ja för det mesta i varje fall(ibland undrar man vad är för fel på en IYKYK)
Jag är snart 50 år och har för första gången i mitt liv möjlighet att satsa på en hobby såhär. Jag har ingen annan att bry mig om.
Jag vill inte bli gammal och inte ha dom här upplevelserna.

Jag vill inte kalla mina varmblodiga djur för "hobby", men katten och så småningom hund igen är väl egentligen det som kostar mest och som vore en Total dealbreaker. Kom någon och sa att jag måste sälja djuren kunde de lika gärna skjuta mig på plats, det vore mest humant.

Utöver det vore mitt liv mycket fattigt utan spindlarna och reptilerna, samt min lilla trädgård. De är mitt lilla pyssel som sysselsätter mig och liksom fyller de där tomma timmarna, och som jag är stolt över. Trädgården är en social brygga IRL och spindlarna är en jätteskön platå online nu när jag inte rollspelar längre.
Inga delar av detta skulle kunna beskrivas som "blaj" utan att jag skulle reagera negativt.

Just nu verkar mitt största intresse vara att samla på veterinärräkningar 😑

Men mitt allra största riktiga intresse är marsvinen och utställningarna med dem, men det har jag varken råd eller hälsa till numera och det är jag superledsen över 😭 Tidigare levde jag mitt liv utställning till utställning. Så fort en utställning var över så var det direkt fokus på nästa för det var det enda jag hade i mitt liv som faktiskt var roligt. Visst älskar jag mina hundar massor och gör allt jag kan för dem, men det är mer ett vardagsintresse som liksom ”bara är”. Hade jag varit tvungen att välja mellan att ha hund eller att ha marsvin så hade jag valt marsvin.
Marsvinen jag har nu hade kunnat gå jättebra på utställningarna och det känns nästan lite som slöseri att inte ställa dem när de är så fina, men de själva bryr sig ju tack och lov inte!

Jag kände en som ville vara med på lyxfällan för då fick man presenter :banghead:

Tre hundar, hundkurser, tävlingsavgifter samt alla andra kostnader (mat, vacc, tuggisar, försäkring mm) är väl den största "nöjes"-posten jag har. Sen lägger jag en del på gymkort mm men det hör väl till friskvård men egentligen är ju hundarna också friskvård skulle man kunna säga.
Har varken tid eller råd med så mycket annat 😅.

Jag minns också att jag reagerade över ett avsnitt där man tvingade föräldrarna att sälja barnens cyklar!! Alltså helt vanliga basic barncyklar! Det var helt galet tycker jag. Barn måste väl för bövelen få cykla!

Jag har kollat i princip varje avsnitt och minns inget sånt som du beskriver, däremot ett avsnitt där familjen hade flera cyklar per person. Då såldes överskottscyklarna. Helt rimligt, tycker jag.

Jag har inga direkta hobbyer/intressen förutom att brevväxla med folk. Har fyndat gamla frimärken på en känd auktionssida, så har betalat kanske 1/3 av vad de är värda. Har frimärken, papper, pennor och kuvert så det räcker i säkert 5 år. (Ja, kuverten kanske inte räcker så länge men det går att vika egna i nödfall).
Internet är också ett intresse men det är ju numera en basvara i de flesta hem så Lyxfällan skulle knappast tvinga mig att säga upp bredbandet.

Mina symaskiner och tyger är viktiga för mig. Jag har också abonnemang på Netflix readly podme bookbeat och tv4 och storytel. Det beror på att jag jobbar vaken natt och måste slå ihjäl 9 timmar i en fåtölj 12 gånger i månaden. Jag ser det som arbetsredskap
Sedan håller jag på med allt möjligt pyssel. Målar papperspyssel garner och smycken.
Det är till sådant pengarna går. Vill även ha en resa att se fram mot för att orka vardagen.

Jag tvekar att kalla hunden en hobby för han är mycket mer än så. Det han kostar i underhåll är pengar som annars skulle gått till vårdbesök och medicinering för mig pga att jag mår skit utan djur i mitt liv.

Utöver hund så är nog spel mitt största intresse. Jag har få vänner och samtliga har jag träffat genom spelintresset så för mig fyller det en viktig social funktion. Lyxfällan hade säkert tyckt att jag kunde sälja gamingdator och spelkonsoler, dom har kostat en hel del i inköp och jag betalar en årlig summa för Playstation Plus så att jag kan spela med andra.

Jag tecknar och målar en del också och har en del märkesgrejer, dom skulle nog få ryka. Jag skulle inte gilla att gå tillbaka till billigaste möjliga pennor på billigaste möjliga papper men hellre det än att sluta helt.

Tur att det var en helt hypotetisk fråga för generellt så har jag svårt att se att jag skulle kunna hamna i Lyxfällan. 😅 Jag har alltid haft låg inkomst så jag är stenhårt drillad i att vara noga med varje öre.

Jag har kollat i princip varje avsnitt och minns inget sånt som du beskriver, däremot ett avsnitt där familjen hade flera cyklar per person. Då såldes överskottscyklarna. Helt rimligt, tycker jag.
Hm... Det här var nog kanske ... minst 5 år sedan? Kanske mer. Jag minns bara hur galet jag tyckte det var. Jag HOPPAS du har rätt och att jag missförstod där och då!

Men om föräldrarna har stora skulder och cyklarna ändå kan inbringa lite pengar, varför är det fel att sälja? Det är väl snarare fel att inte göra precis allt man kan för att betala sina skulder?

Men om föräldrarna har stora skulder och cyklarna ändå kan inbringa lite pengar, varför är det fel att sälja? Det är väl snarare fel att inte göra precis allt man kan för att betala sina skulder?
Det beror väl lite på tycker jag. Snackar vi en tusenlapp eller tiotusen per cykel tänker jag i så fall. Är det en tusenlapp gör det ju varken till eller från och då kan ungarna få ha sina cyklar.

Det beror väl lite på tycker jag. Snackar vi en tusenlapp eller tiotusen per cykel tänker jag i så fall. Är det en tusenlapp gör det ju varken till eller från och då kan ungarna få ha sina cyklar.
Fast varje tusenlapp man kan betala av skulder på gör ju skillnad i längden. När man har ställt till det så illa för sig (som de första i Lyxfällan gjort, alldeles på egen hand) så tycker jag att man får tugga i sig det trista, sälja allt som går och göra det man kan.

Fast varje tusenlapp man kan betala av skulder på gör ju skillnad i längden. När man har ställt till det så illa för sig (som de första i Lyxfällan gjort, alldeles på egen hand) så tycker jag att man får tugga i sig det trista, sälja allt som går och göra det man kan.
Nu har jag nog aldrig sett ett helt program av Lyxfällan, men jag antar att vi snackar skulder på flera hundra tusen (någon miljon?) i alla fall innan man är med i programmet? Oavsett vad man gör i en sån situation lär det ju ta flera år att betala av och att ungarna under de åren inte skulle kunna få cykla känns inte som rätt väg att gå. Om inte annat tjänar man väl in bensinpengar.
Är det bättre cyklar kan man säkert sälja och köpa begagnade istället, men en tusenlapp kan man nog tjäna in på något annat sätt. Säger jag som verkligen räknar tusenlappar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka