Monimaker
Trådstartare
Jag fann mig själv framför en repris av Lyxfällan där programledaren, då de gick igenom personen de avser hjälpas utgifter, refererade till ett säsongkort (oklart vilken sport då jag missade de första minutrarna) som 'blaj'. Det är inte första gången jag upplever att de är 'något' tondöva för vilken skillnad meningsskapande och sociala aktiviteter i hobbyform faktiskt kan göra i en individs liv, särskilt individer som inte mår särskilt bra i övrigt. (Been there, done that, got the t-shirt osv.)
Observera att jag såklart har förståelse för att man inte kan prioritera ett säsongkort före hyra, spel före att personer man har ansvar för har mat på bordet eller älska konståkning så mycket att man vägrar släppa taget om sitt konståkningsföretag som blöder pengar – det är också ett avsnitt – det jag reagerat på är tonen som återkommer i flertalet avsnitt, ibland i samband med uppkomna känsloyttringar där folk måste avyttra saker kopplade till sina hobbies. Det är som en ovilja att förstå att något kan vara ett ljus i mörkret för någon annan.
Jag tänker själv på min primära hobby som är Formel 1 (om någon råkat missa det
), Lyxfällan skulle vara helt oförstående till att Viaplay Total som kostar 599:-/månad med bindningstid inte hade hamnat på schavotten utan försök till ompripriteringar. Annars betalar jag mest med tid, tårar och nervositet då jag inte åker till de faktiska tävlingarna. Lite merch här och där då det finns en slant över. Men jag befinner mig dagligen i communityt via sociala medier, diskuterar sporten och dess utveckling samt propagerar för att förarna ska bemötas med respekt. Skulle den stämplas som 'blaj' och tas ifrån mig skulle jag känna en sådan otrolig tomhet och meningslöshet.
Vad har ni för hobbies/meningsfulla aktiviteter som ni skulle försvara med tänder och klor om Lyxfällan försökte raljera över dem? Hur upprätthåller ni intresset, online/IRL eller båda? Vilken skillnad tror/vet ni att det har på er livskvalitet?
Observera att jag såklart har förståelse för att man inte kan prioritera ett säsongkort före hyra, spel före att personer man har ansvar för har mat på bordet eller älska konståkning så mycket att man vägrar släppa taget om sitt konståkningsföretag som blöder pengar – det är också ett avsnitt – det jag reagerat på är tonen som återkommer i flertalet avsnitt, ibland i samband med uppkomna känsloyttringar där folk måste avyttra saker kopplade till sina hobbies. Det är som en ovilja att förstå att något kan vara ett ljus i mörkret för någon annan.
Jag tänker själv på min primära hobby som är Formel 1 (om någon råkat missa det
Vad har ni för hobbies/meningsfulla aktiviteter som ni skulle försvara med tänder och klor om Lyxfällan försökte raljera över dem? Hur upprätthåller ni intresset, online/IRL eller båda? Vilken skillnad tror/vet ni att det har på er livskvalitet?