Bukefalos 28 år!

Vad är det för skillnad på alla dessa havresorter?

nexxa

Trådstartare
Jag blir förvirrad i havredjungeln. Jag har förstått att det finns bland annat vit havre och svart havre. Vilka fler finns och vad skiljer sig dessa i mellan? Varför heter de som de gör?
 
Sv: Vad är det för skillnad på alla dessa havresorter?

Hejsan! Var på foder föreläsning där vi bland annat fick lära oss att det fanns 3olika havre sorter. Vit-, svart- och gul havre. Det enda som skiljer är fett halt och energin på dom olika och så var det tjockleken på skalet om jag inte kommer ihåg fel(så mycket information). Ex. Matilda havren som är en gul havre innehåller mycket fett. Den vanligaste havre sorten är vit havre i sverige. Svart havre började odlas i sverige då bönderna fick pengar för att odla på obrukad mark och dom fick då odla sådant som inte var skattebelagt(ellerhur det var) och då började man odla svart havre, som amn även sålde "svart" passande! Tror oxså att det bara var vi i sverige som odlade svart havre. T.ex. england importerar svart havre som dom blandar med vit havre och så kallar dom blandningen black and white! Men foder experten som föreläste för oss menade på att det annars inte var nån direkt mera skillnad.
Hmm, hoppas jag fick till detta rätt nu...
 
Sv: Vad är det för skillnad på alla dessa havresorter?

just ja, namnen på havre sorterna kommer från dess färg. Svart havre för att den är svart och vit för att den är ljus i färgen om man jämför med gulhavre!
 
Sv: Vad är det för skillnad på alla dessa havresorter?

Tack snälla för svaret! Vilken havre av dessa tre är bäst om man är ute efter näringen eller vad man ska säga?
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
756
Senast: Luzzan
·
IT & mobiler Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera...
2
Svar
32
· Visningar
1 554
Senast: Malinois
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Sirap
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
800
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Försäkring

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp